Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tachometry: Jak zatočit se stáčením

Nové auto je drahá věc. Pro toho, kdo šetří a dívá se po jetém autě v bazaru, bývá důležité, kolik ukazuje počitadlo najetých kilometrů. Je to s podivem, vždyť všeobecně se ví, že kvůli nejrůznějším „kutilům“ se tachometrům absolutně nedá věřit. Se stáčením tachometrů dosud nikdo nic nedokázal udělat. Podaří se to ministru Mládkovi?
Tachometry: Jak zatočit se stáčením

Ministr průmyslu a obchodu chce zatočit se stáčením! Se stáčením tachometrů. Média se k iniciativě ministra Mládka v poslední době hojně vyjadřovala, čtenář z toho ale příliš moudrý nebyl. Však jsme se taky mohli dočíst ledacos. Třeba že stáčení tachometrů bude přečinem, nebo dokonce trestným činem. Trestní zákoník ale říká, že trestné činy se dělí na přečiny a zločiny, takže citované sdělení dává asi takový smysl jako varování, že si při lyžování můžeme zlomit lýtkovou kost, nebo dokonce nohu.

Větší smysl už mělo upozornění většiny autorů, že stočení tachometru je podvod a trestný čin podvodu trestní zákoník zná už dnes. To je pravda. Jenže…

Jenže to samo o sobě nestačí. Spáchání trestného činu totiž vyžaduje zavinění na straně pachatele a to může mít buď formu úmyslu, anebo nedbalosti. Podvod je trestný čin úmyslný. V případě stočeného tachometru tedy trestný čin spáchá ten, kdo sám tachometr přetočí, aby auto výhodněji prodal, případně prodejce, který prodává vůz, o kterém jasně ví, že má tachometr stočený, ale bere to tak, že když si ho zákazník koupí, je to jeho minus, hlavně že to sype.

Propojeno!

Na co dát pozor při koupi ojetého vozu? Ptali jsme se zástupců automobilek, specializovaných firem zabývajících se kontrolou technického stavu vozidla, právníků spotřebitelských sdružení a dalších odborníků.

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích by ráda omezila podvody s ojetými auty. Může si poradit s těmi nejvážnějšími – legalizací kradených vozů dovezených ze zahraničí a přetáčením počítadel kilometrů?

42 procent vozů, které brázdí naše silnice, má zmanipulovaný údaj o najetých kilometrech. Ročně jich přibude 330 tisíc. Počet potrestaných? Nula. Kdy spadne klec?

Stočení tachometru kvůli výhodnějšímu prodeji tedy samo o sobě je trestný čin, prodej stočeného vozu bazarníkem, který neví, že je tachometr stočený, už být trestným činem nemusí. Stíhání za podvod tedy hrozí především těm, kdo tachometr sami stáčejí, aby kupce napálili; prodejci většinou zaujímají postoj já nic, já muzikant a jejich heslem je hlavně se nestarat.

Snaha ministra Mládka obohatit náš právní řád a vymyslet nový trestný čin (nebo „poddruh“ stávajícího trestného činu, třebas s vyšší trestní sazbou), aby „pořešil“ naléhavý společenský problém, není rozhodně první svého druhu. Jako modelovou lze uvést skutkovou podstatu trestného činu, která měla a má umravnit sprejery (§228 odst. 2 trestního zákoníku). Nebo trestný čin neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku podle § 151 trestního zákoníku, který má zase umravňovat řidiče, kteří měli účast na dopravní nehodě (pozor, tedy nejen ty, kteří nehodu zavinili!). Z toho, co bylo řečeno, už pozorný čtenář může tušit, jakým směrem se může ministerstvo průmyslu vydat. 

Vyberte sami s pomocí našich červeno-zelených hlasovadel, co se vám zdá nejšikovnější.

+6
Líbí
Nelíbí

Nový podtyp podvodu. S přísnější sazbou

Jednou z možností je vymyslet pro podvod stočení tachometru takzvanou kvalifikovanou skutkovou podstatu a přidělit za tenhle speciální typ podvodu vyšší tresty. Kvalifikovaná skutková podstata trestného činu obsahuje proti základní skutkové podstatě některé další znaky nebo některý znak základní skutkové podstaty modifikuje. Jestli je stáčení tachometrů natolik nebezpečné, že je třeba trestat za ně přísněji, může být sporné. Očividné ale je, že současná konstrukce podvodu neplní v tomto případě jednu ze svých základních funkcí, kterou je funkce preventivní. Stáčeči se zkrátka neklepou strachy, jakmile zazní slovo „podvod“. Prvním důvodem může být nízká trestní sazba, druhým, pravděpodobnějším důvodem pak nízká šance odhalení či prokázání takového činu.  

Udělat z něčeho trestný čin se sice jeví jako účinná metoda, negativa tohoto přístupu se však projeví jinde: v (ne)předvídatelnosti právní úpravy. Občané se totiž potom mohou nechápavě ptát, proč je zrovna prodej stočeného auta posuzován přísněji než běžný podvod. Nebo proč se jedná o zvláštní trestný čin, když prodej ojetiny, o které nám bude prodejce tvrdit, že je nebouraná, i když jí ještě před týdnem na dílně říkali „fénix“, protože ji křísili skoro z popela, bude jenom „obyčejný“ podvod.

Končí vyčurané autopůjčky?

Několikrát jsme psali o běžné autobazarové praxi: prodejce vás bude mocímermo přesvědčovat, že si máte auťák koupit na úvěr, cena je přece o tolik výhodnější. Ovšem ve smlouvě je schovaný šampion mezi vypečenými poplatky, poplatek za sjednání úvěru ve výši desítek tisíc:

Ten, kdo má na takovém poplatku zájem především, je autobazar. Úvěrová společnost mu ovšem vychází vstříc. Způsob, jakým ale půjčovatelé započítávali poplatek do roční procentní sazby nákladů, se nelíbil České obchodní inspekci. Nedosti ale na tom, že jedna z úvěrových společností už má pravomocně nalepený dvoumilionový flastr, reálně prý hrozí, že u desetitisíců smluv se špatně počítanou roční procentní sazbou budou muset poskytovatelé půjček vrátit prakticky všechno, co na úrocích od klientů dostali:

+64
Líbí
Nelíbí

Nový trestný čin

Další možnost je konstrukce nového nedbalostního trestného činu. Nevěděl jste, že prodáváte auto se stočeným tachometrem? Tak to jste nejspíš něco zanedbal, panáčku! Kvalifikovat prodej ojetiny s přetočeným počitadlem kilometrů z nedbalosti jako trestný čin se může zdát jako poněkud drakonické řešení. Rázně by ale šláplo do úsměvu vyznavatelům strategie já nic, já muzikant mezi prodejci, kteří zatím operují s tím, že oni sami tachometr nepřetočili, takže to není jejich problém. Zprostředkování prodeje vozidla by se snad nemělo omezovat na vystavení naleštěné káry v prostorách autobazaru a inkasování provize. Prodejce by byl tedy patřičně motivován k tomu, aby nasadil všechny dostupné prostředky ke zjištění, jak se to s těmi najetými kilometry vlastně má, a podezřelé kousky do bazaru nebral. Konec konců, nikdo ho nenutí.

Druhou možností je kriminalizovat přímo stáčení tachometrů pomocí nové skutkové podstaty trestného činu. Stáčíte tachometr? Pácháte trestný čin! A je jedno, zda zamýšlíte auto prodat, nebo jestli víte, že to chce udělat váš zákazník.

Naše auta jsou novější než nová!

+14
Líbí
Nelíbí

Pokuta ve správním řízení. A mastná

Trestní právo je největší kalibr, který má stát k dispozici. A ačkoli zní heslo na chudý lid autobazarnický musí být přísnost sexy, je otázka, jestli je potřeba hned ládovat největší kanóny. Není přece třeba hned vymýšlet skutkovou podstatu trestného činu, abychom případného viníka odradili. Výrazně preventivně by mohl zapůsobit řádný flastr za správní delikt, vysoká pokuta ukládaná ve správním řízení.

Jenomže tahle možnost už tu dnes je: Česká obchodní inspekce může bazaru zasolit až pětimilionovou pokutou, pokud v něm prokáže nekalé obchodní praktiky. Problém tkví v onom pokud mu prokáže: aby bylo možné pokutu udělit, musí taky někdo pachatele dopadnout a jeho protiprávní jednání mu dokázat, což není vždycky snadné. V tomhle případě také proto, že samotné stáčení tachometru třetím subjektem není nelegální, takže bazarník může s klidem prohlásit, že auto už stočené dostal. Ten, kdo tachometr stočil, se zase může hájit tím, že to není nelegální, majitel auta mu neřekl, k čemu tachometr potřebuje stočit a on se ho neptal. Marně se ale snažím přijít na rozumný důvod, proč bych někdo nechával stočit tachometr, a tak mám za to, že by se daly promyslet pokuty právě za nabízení takovýchto služeb, ale nemusel by se z toho dělat rovnou trestný čin. 

+6
Líbí
Nelíbí

Ať se každý soudí, jak umí

Ministerstvo průmyslu může dále nechat celou věc na občanech a rozjet třeba informační kampaň, v níž upozorní občany na jejich práva, která plynou z kupní smlouvy. Slabá místa tohoto řešení jsou dvě – za prvé by musel kupující vyvinout určitou aktivitu (tedy podat žalobu) a za druhé by musel prokázat, že vozidlo mělo mít určité vlastnosti, ale nemá je. Do toho se ovšem ne zrovna každému chce. Zákonodárce má však páky, kterými může v případech, v nichž bývá postavení stran ve sporu nerovné (zákazník vs. velká firma), poměr sil vyrovnat. Využít tak může právních domněnek a fikcí, které žalující straně usnadňují situaci. Může rovněž využít některého přísnějšího odpovědnostního principu, jako například odpovědnost konstruovanou na principu předpokládaného zavinění, nebo dokonce objektivní odpovědnost – tedy odpovědnost za výsledek. Pokud by tedy zákonodárce zvolil princip předpokládaného zavinění, a zákazníkovi by stačilo prokázat, že se stavem ujetých kilometrů bylo pravděpodobně manipulováno, musel by bazarník přednést důkazy o tom, že nic nezanedbal, když vozidlo k prodeji přejímal. Obzvláště v kombinaci s flastrem, který by nadto dostal prodejce ve správním řízení, by to mohlo být „schopné“ a vyvážené řešení.

-14
Líbí
Nelíbí

Anketa

Jak důležitý by pro vás při koupi ojetiny byl údaj z tachometru?

Nechte trhu volnou ruku

Objevily se i názory, že problém přece vyřeší trh sám. Tak nějak se mi ale zdá, že si v tomhle případě trh dává nějak na čas. Kdybych měl podat svou představu o trhu, je trh trochu jako akvárium. V něm taky musíte udržovat vodu čistou, aby rybky nelekly nebo aby nepřežily jenom ty druhy, které si libují v kalné vodě, nebo rovnou v bahně. I k udržení trhu, na kterém se hraje čistá hra, máme více či méně „invazivní“ metody. Z nich je třeba volit s ohledem na poměry na trhu, tedy s ohledem na to, jaké ryby se tu vyskytují. Ovšem pozor na chlór: ten sice brání rozvoji škodlivin, zatěžuje ale zároveň i samotné ryby. I na trhu může „příliš čistá voda“ uškodit, protože s sebou přinese zbytečnou administrativní zátěž. To je ovšem mantra a zaklínadlo především těch, kteří můžou očekávat nové povinnosti, nebral bych to zase tolik vážně. Podle této logiky bychom mohli zrušit i trestný čin vraždy, protože co kdyby se nás policie přišla vyptávat, jestli jsme něco neslyšeli z bytu pod námi, kde k vraždě došlo. Vždyť my to nebyli a obtěžuje nás to…

Vzhledem k situaci na trhu s ojetými automobily je poslední jmenovaná možnost asi ta nejhorší, nic už děláme dlouho a nezabírá to. Ministerstvo průmyslu a obchodu by tedy mělo brát s rezervou více či méně fantaskní představy o tom, co by mohla nová regulace udělat s trhem, případně že nepoctiví si stejně najdou cestu, jak páchat nepoctivosti, a vzdorovat. Ano, nepoctiví jsou vždycky o krok napřed, ale zákonodárce a odpovědné orgány se musí snažit, aby tento odstup byl co nejmenší. Použitá metoda by potom měla být zvolena citlivě a může třeba kombinovat víc výše uvedených postupů. A trh tomu pomůže tak jako tak. Jen s tím rozdílem, že jeho služby využijí prodejci, kteří se budou snažit vyhnout postihu a auto si pořádně prověří (třeba přes firmu, která takové prověření provede) – konec konců, je to jejich práce. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 6. 2014 16:22, jezevec

řešení je jednoduché. při každé změně vlastníka se dělá evidenční prohlídka, každé dva roky a při dovozu se dělá technická. takže se zadá povinnost evidovat při těchto kontrolách také stav tachometru, a dá se povinně do veřejné databáze na internet (aka justice a obchodní rejstřík).
to se nedá ošidit, je to skoro zadarmo, a infrastruktura už je vybudovaná. a hlavně - bylo na první pohled a navždy vidět, kdo tachometr pozměnil. ale to by se muselo chtít, a ono se nechce.

Reagovat

 

+25
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 6. 2014 11:55, vitas

To mate z toho ze vedome kupujete ojetiny z cele evropy a delate tu vrakoviste. Nemec si v cechach auto nekoupi. Kdo chce dobry stav tak si to zjisti, a proveri. Zavola do dealerstvi a oni mu reknou prubeh serv hystorie. Koupim mebo jdu pryc. Najivita a ceska blbost nezna mezi.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

30. 6. 2014 | 18:35 | Dominik

já toto řeším přes cebii. nikdy jsem nelitoval těch 500 stovek za prověření protože nebudu dotovat podvodníky, kteří se na tomto byznyse přiživují. více

10. 6. 2014 | 18:40 | RNDr.

Já myslel, že je tam turbo :-) více

10. 6. 2014 | 14:14 | Pepa

A to byste se divil. Spousta bazarniku, kdyz se jim zde povede vykoupit slusne auto, ho jedou prodat do Nemecka. více

10. 6. 2014 | 14:03

Máte pravdu. Kdo moc kouká na kiláky na počítadle, je trouba. Jak je to napsáno v tom obrázku nahoře. více

10. 6. 2014 | 11:55 | vitas

To mate z toho ze vedome kupujete ojetiny z cele evropy a delate tu vrakoviste. Nemec si v cechach auto nekoupi. Kdo chce dobry stav tak si to zjisti, a proveri. Zavola do dealerstvi a oni mu reknou prubeh serv hystorie....více

Čtenáři také navštívili

5. 6. 2014 |  | 1 komentář

Úvěrové firmy v nesnázích. Dostanete zpátky peníze z půjčky?

Boj o poplatky za vedení úvěrového účtu skončil, schyluje se ale k novému velkému sporu klientů a finančních institucí. Některým splátkovým společnostem prý reálně hrozí, že budou muset kvůli manipulaci...

7. 2. 2014 |  | 21 komentářů

Očima expertů: Jak vyřešit problém se stočenými tachometry?

Proč není stáčení tachometrů klasifikováno jako trestný čin? Na co by si měl kupující ojetého auta dávat pozor, aby se nestal obětí podvodu? Zeptali jsme se zástupců automobilek, specializovaných firem...

2. 10. 2013 |  | 56 komentářů

Sleva při koupi ojetiny na úvěr je trik! Za sjednání úvěru dáte i 80 tisíc

Kupujte, kupujte. A kupujte na úvěr! Vyplatí se. To slibuje zákazníkům lákavá nabídka autobazarů. Rozdíly v cenách „za hotové“ a „na úvěr“ dosahují i desetitisíců korun. Ale pozor: fígl vězí v poplatku...

23. 1. 2013 |  | 10 komentářů

Omlazená auta, přetočené tachometry: ojetá auta dražší o desetitisíce

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích by ráda omezila podvody s ojetými auty. Může si ale s těmi nejvážnějšími – legalizací kradených vozů dovezených ze zahraničí a přetáčením...

5. 10. 2011 |  | 18 komentářů

Miliardové podvody s tachometry jsou v Česku beztrestné. Spadne klec?

Přetáčení tachometrů. Málokterý černý byznys má v Česku tak luxusní podmínky pro rozkvět. 42 procent vozů, které brázdí naše silnice, má zmanipulovaný údaj o najetých kilometrech. Ročně jich přibude 330...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Price/earning ratio (P/E), Finanční riziko, Povinné pojištění vkladů, lukáš kovanda, nemocenská, notáři, nemoc, smrt, odhad nemovitosti, výkonnost, cukroví, trh s nemovitostmi, Pardubice, PARAMO, gold island, petr plocek, volatilní trh, manko

3AL3333, 2P87718, 4E31852, 5U65359, 3L35279

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK