Do opravdu nepříjemné situace se v poslední době dostala řada domácností. Lidé se najednou (často nečekaně) dozvěděli, že elektřinu či plyn vlastně odebírají od dvou dodavatelů. Neznamenalo to přitom, že by elektřiny či plynu odebrali dvakrát víc, ale zálohy najednou dvojnásobné měli. Oba dodavatelé, kteří se k nim hlásili, na jejich placení trvali. Jak z takové pasti elegantně ven.
Na počátek je třeba zmínit jednu důležitou věc: není obecně zakázáno mít k jednomu odběrnému místu více dodavatelů. Jak podotýká právník Jan Urban z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners, problematická je ale taková situace pro dodavatele, neboť ten přebírá za odběratele odpovědnost za odchylku v energetické síti.
Nejprv pořádně ukončit smlouvu!
Přestože se dodavatelské firmy proti souběhu brání ve smlouvách, může k němu stejně dojít. Například právník Pavel Nastis z advokátní kanceláře Grobelný & Skřipský se ve své praxi setkal s případem, kdy dodavatel (nesprávně) neuznal ukončení smlouvy o dodávce služeb ze strany odběratele.
Tuto možnost potvrzuje také Igor Chemišinec z Operátora trhu, když říká, že jedním z důvodů souběhu může být právě to, že pravděpodobně nedošlo k řádnému ukončení smlouvy o dodávce s předchozím dodavatelem.
„Za takové situace je třeba si ujasnit, zda smlouva s prvním dodavatelem byla řádně ukončena – například byla vypovězena, bylo odstoupeno od smlouvy, smlouva zanikla uplynutím doby určité a podobně. Pokud byla řádně ukončena, tak souběh dodavatelů nenastal a je třeba o tom prvního dodavatele přesvědčit,“ vysvětluje Pavel Nastis.
Igor Chemišinec doplňuje, že před přechodem k jinému dodavateli by si odběratel skutečně měl zajistit ukončení smlouvy o dodávce s předchozím dodavatelem – případně k novému dodavateli přejít až od okamžiku, kdy mu platnost stávající smlouvy o dodávce vyprší nebo uplyne její výpovědní lhůta, pokud odběratel tuto smlouvu sjednaným způsobem vypověděl.
Regulátor: souběh je chyba obchodníků
Problematice možných komplikací ve vztahu odběratel–dodavatel se intenzivně věnuje Energetický regulační úřad. Podle mluvčího úřadu Jiřího Chvojky by k souběhu dodavatelů nikdy dojít nemělo, vždy se podle něj jedná o pochybení jednoho nebo druhého dodavatele, případně o konkurenční boj.
Jiří Chvojka v této souvislosti zmiňuje spor mezi Bohemia Energy a Centropol Energy na sklonku loňského roku, kterému jsme se zde také věnovali. Lidé, kteří úřad kvůli tomuto případu kontaktovali, poukazovali zejména na automatické telefonáty, vymáhání smluvních pokut a poskytování zavádějících informací. „Stěžovali si rovněž na situaci, kdy zákazník dodavateli zaslal odstoupení od smlouvy v termínu, kdy ještě bylo možné zastavit změnu obchodníka, ale dodavatel tak neučinil,“ říká mluvčí úřadu.
Dodává, že Energetický regulační úřad nyní provádí kontrolu u obou společností a po zjištění všech podkladů vydá jednak stanovisko pro veřejnost a jednak udělá opatření přímo úměrné provinění dotčených firem. Může jim být uložena maximální pokuta v rozsahu až desítek milionů korun, v krajním případě lze také hovořit až o odebrání licence.
Volejte úřad
Celý problém je podle Jiřího Chvojky do značné míry pouze záležitostí (ne)solidnosti daných obchodníků. Je to podobné jako s mobilními operátory – když se k nám náš operátor nechová dobře, najdeme si nového. Energetický regulační úřad v každém případě doporučuje podepisovat smlouvy pouze se společnostmi, které se dobrovolně připojily k Etickému kodexu obchodníka s energiemi.
V případě souběhu plateb je pak nejlepší okamžitě kontaktovat Energetický regulační úřad, který zajistí nápravu. „Každý případ se vždy musí posuzovat individuálně, proto není možné dávat nějaká obecná doporučení. Nejde jenom o tyto dvě firmy [Bohemia Energy a Centrpol, pozn. red.], podobné věci se stávají i v případech podomního prodeje. Lidé by prostě neměli bez bližšího zkoumání podepisovat žádné závazky, pokud si nejsou jistí, že dodavatele změnit chtějí,“ uzavírá Jiří Chvojka.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 4. 2015 19:59, Milan
V tomhle je servis Bohemia Energy výborný, já s nimi komunikuji, přes skype, což je pro mě velmi pohodlné. Krom toto, že mám levnější elektřinu, tak takového servisu si cením, mám dojem, že se opravdu snaží.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 4. 2014 20:01, Pedro
Mám u centropolu elektřinu a teď využíváme s rodinou i telefon. Je pravda, že dovolat se tam na zákaznické centrum je docela běh na dlouhou trať, ale v dnešní době si stejně všechno člověk najde a netu a pak je obešle s tím správným formulářem. Řešit něco přes infolinku je ztráta času.
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.