Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak v bazaru poznat, že bylo auto zasažené vodou?

| rubrika: Jak na to | 10. 6. 2013 | 3 komentáře
Na trhu s ojetými vozy by se po červnových povodních mohlo objevit až deset tisíc zaplavených aut. A mnoho z nich se budou lidé snažit prodat jako vodou nezasažené.
Jak v bazaru poznat, že bylo auto zasažené vodou?

Za překvapivě vysokým číslem vězí fakt, že záplavy se netýkaly jen Česka, ale i dalších zemí včetně Německa – největšího trhu s ojetinami v Evropě. Jak se nenechat napálit?

Po povodních při výběru ojetého auta zvažujte, kde kupujete, a žádejte garance, že nebylo zatopené. Tak zní hlavní rada odborníků pro žhavou současnost: trh s ojetinami po zbytek roku 2013.

„Jako po každých povodních, i po těch současných se s velkou jistotou objeví v autobazarech nebo v soukromé inzerci zaplavené vozy, jejichž nákup může být spojen se značnými riziky,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Automobilky nabízejí povodňové slevy

Záplavy ještě neopadly a mnohé značky už přispěchaly s různými akcemi pro majitele, kterým se voda na voze podepsala. Patří mezi ně hlavně bezplatné prohlídky poškozených aut, výrazné slevy na jejich opravy, asistenční služby na půl roku zdarma či speciální cenové zvýhodnění nových modelů. „Během povodní přišla o automobil řada rodin a firem, které bez něj nemohou fungovat,“ říká Pavel Šilha, šéf českého a slovenského zastoupení automobilky Opel, která přispěchala s akcí mezi prvními.

„Je-li vůz po záplavách na odpis, prodáme mu jakýkoli nový model za lepší cenu, než jakou by dostal v nejvýhodnější akční slevě. Pokud se rozhodne poškozený vůz opravovat, dostane komplexní prohlídku a zhodnocení stavu vozu zdarma. Na následnou opravu pak bude uplatněna sleva ve výši třicet procent,“ dodává.

Pozor na neviditelná poškození!

Jak taková auta odhalit a kde hrozí nejmenší nebezpečí, že si takový automobil koupíme? „Voda, která zatopí vůz do výše palubní desky, ale i pokud se dostane do motorového prostoru a elektroinstalace, zpravidla značně poškodí elektrické a elektronické součásti vozu. V důsledku tohoto neviditelného poškození se mohou během jízdy objevit nečekané závady, které mohou ve vysokých rychlostech vést k haváriím,“ upozorňuje Veselý.

Je přitom úplně jedno, jestli voda zaplavila auto celé, nebo jen nad prahy, jestli strávilo pod vodou dlouhé hodiny, nebo se jím vlna prohnala na pár sekund – vždycky je to potíž. Stačí, když byl pod vodou jen výfuk. I kdyby se voda nedostala dál, dnešní auta s katalyzátorem, filtrem pevných částic a podobně tím už tak dostala tvrdé rány.

A pokud se dostala voda do motoru, je de facto do budoucna po autě. Problémy se totiž jistě objeví nejen s agregátem, ale i převodovkou, diferenciálem a tak dále. A potížím často nedokáže předejít ani generální oprava motoru.

Vůbec nejhorší jsou důsledky vody pro elektroniku. Po vysušení a upravení auta do normálního stavu, který na první pohled od stavu po zatopení nerozeznáte, může vůz vypadat, že je zdravý, jenže postupem času se závady projeví. Vždyť na elektronice dneska stojí všechno, a hlavně to nejdůležitější – bezpečnost: od airbagů po elektronické systémy stability podvozku.

Jak to poznat?

Férový člověk pošle zaplavené auto do šrotu. Případně ho prodá, ale kupujícího upozorní na skutečný stav a ve smlouvě uvede, že bylo auto vytopené. Jenže kdo bude postupovat takhle férově? Spíš se najde hodně vykuků, kteří auto vyčistí a pokusí se ho se zajímavou cenovkou co nejrychleji prodat.

Jak poznat, že něco nehraje? Rozhodně si všímejte všech záhybů na podvozku a v motorovém prostoru, vyplatí se otevřít i sání – tady se záhyby těžko čistí. „Hodně se dá poznat v interiéru. Je určitě potřeba nahlédnout pod plastové díly, zda tam nejsou stopy písku nebo bahna. Zkuste rozebrat i čalounění dveří, nahlédněte pod prahové lišty, nadzvedněte koberce a zkontrolujte prostor pod sedačkami,“ radí Veselý.

Anketa

Věřili byste autobazaru, že vám prodává auto, které se v ničem nenamočilo?

Hledejte známky zatopení i na místech, která byste běžně nezkoumali. Zajímavým ukazatelem jsou třeba bezpečnostní pásy – vytáhněte všechny víc, než je nutné k připoutání, a hledejte stopy po odstraněné plísni. Možná budou cítit. Zápachu se totiž zbavuje špatně a zrovna pásy ukryté ve sloupcích při kontaktu s vodou plesniví snadno. „Podívejte se také pod přístrojovou desku. Na to lidé mnohdy zapomínají. Právě tam mohou zůstat stopy bahna. Přičichněte k čalounění, zda necítíte zápach, všímejte si skvrn na sedadlech,“ rozebírá Veselý.

Kde (ne)kupovat?

S přihlédnutím k povodním je nyní dobré lépe volit způsob a místo nákupu ojetého vozu. Jelikož zatopená auta jsou v podstatě neprodejná, budou se jich jejich majitelé snažit zbavit za každou cenu a informace o poškození tajit.

„Podle našich zkušeností hrozí největší riziko při nákupu vozu přes inzeráty. Při současných povodních se to bude s největší pravděpodobností týkat i dovozových ojetin. Nejpopulárnějším zdrojem je totiž Německo, které je letošními povodněmi postiženo ve velkém rozsahu," upozorňuje Veselý.

„Na zatopené vozy se dá ale po povodních narazit i v kamenných autobazarech. Proto by zájemci o koupi ojetiny měli prověřit, zda bazar garantuje případné vrácení peněz, pokud by se skutečně ukázalo, že vůz byl zatopen,“ uzavírá odborník ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Jak je to s pojištěním?

Proti živelním pohromám – a tedy i záplavám – dnes chrání auta většinou havarijní autopojistky. Některé pojišťovny nabízejí tyto služby dokonce v rámci povinného ručení, a to spíš v balíčcích připojištění proti živlům. Rozhodně nečekejte likvidaci z pojištění majetku, tedy například domu či garáže. Pojišťovny vědí, jak to s vytopenými auty je, a tak pokud šlo o zatopení nad prahy, likvidují vozidlo jako totální škodu. Pokud bylo auto zatopené méně a dá se uvažovat o jeho opravě, platí dvě hlavní zásady: 1. Nestartovat! 2. Netáhnout na laně ani jinak s vozem nemanipulovat tak, že se mu točí kola – jedinou možností je odtah na valníku.

Co (ne)dělat s vyplaveným autem

  • Nestartovat!
  • Nikterak neuvádět do pohybu kola.
  • Všechno důkladně nafotit!
  • Interiér čistit nejprve na sucho.
  • Všechno pak důkladně vysušit.
  • S chemickým čištěním počkat, až bude vůz stoprocentně suchý.
  • Vyměnit všechny kapaliny, včetně oleje v motoru a převodovce.
  • Nechat si profesionálně prověřit elektroniku.
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+121
Ano
Ne

Diskuze

10. 6. 2013 | 23:02 | Pavel

Mno já nevím. Když auto nutně potřebuji, koupím si nové. Vyberu si dnes takové, co stojí relativně málo a koupím je třeba na splátky. Když auto skutečně potřebuju a nezáleží mi příliš na jeho vzhledu, dobrou službu udělá...více

10. 6. 2013 | 18:25 | eďa

Je to zhruba tak, jak píšete. Ale položme si zásadní otázku, kdo dnes kupuje naleštěný pekáč v bazaru? více

10. 6. 2013 | 13:15 | swop

No tak pokud se vozidlo takto zatopené pořádně a důkladně vyčistí tzn. rozeberou se čalonění dveří a vše se důkladně umyje a interiér vozidla se nechá vytepovat a pásy se vytáhnou a vyčistí tak není prakticky možné poznat,...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Depozitář, Diverzifikace, andrej babiš, miroslav uďan, elektronická evidence tržeb, michal wantulok, banky, libyjský dinár, hybridní karty, Ludvík Bohman, majitelé, ČEZ, ironing ladies, rozpočtovápravidla, měď, kapacitní zátěž, U Petrské věže

4J87444, 4J87444, 4J87440, 2J45697, 4J87444

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK