Za překvapivě vysokým číslem vězí fakt, že záplavy se netýkaly jen Česka, ale i dalších zemí včetně Německa – největšího trhu s ojetinami v Evropě. Jak se nenechat napálit?
Po povodních při výběru ojetého auta zvažujte, kde kupujete, a žádejte garance, že nebylo zatopené. Tak zní hlavní rada odborníků pro žhavou současnost: trh s ojetinami po zbytek roku 2013.
„Jako po každých povodních, i po těch současných se s velkou jistotou objeví v autobazarech nebo v soukromé inzerci zaplavené vozy, jejichž nákup může být spojen se značnými riziky,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.
Pozor na neviditelná poškození!
Jak taková auta odhalit a kde hrozí nejmenší nebezpečí, že si takový automobil koupíme? „Voda, která zatopí vůz do výše palubní desky, ale i pokud se dostane do motorového prostoru a elektroinstalace, zpravidla značně poškodí elektrické a elektronické součásti vozu. V důsledku tohoto neviditelného poškození se mohou během jízdy objevit nečekané závady, které mohou ve vysokých rychlostech vést k haváriím,“ upozorňuje Veselý.
Je přitom úplně jedno, jestli voda zaplavila auto celé, nebo jen nad prahy, jestli strávilo pod vodou dlouhé hodiny, nebo se jím vlna prohnala na pár sekund – vždycky je to potíž. Stačí, když byl pod vodou jen výfuk. I kdyby se voda nedostala dál, dnešní auta s katalyzátorem, filtrem pevných částic a podobně tím už tak dostala tvrdé rány.
A pokud se dostala voda do motoru, je de facto do budoucna po autě. Problémy se totiž jistě objeví nejen s agregátem, ale i převodovkou, diferenciálem a tak dále. A potížím často nedokáže předejít ani generální oprava motoru.
Vůbec nejhorší jsou důsledky vody pro elektroniku. Po vysušení a upravení auta do normálního stavu, který na první pohled od stavu po zatopení nerozeznáte, může vůz vypadat, že je zdravý, jenže postupem času se závady projeví. Vždyť na elektronice dneska stojí všechno, a hlavně to nejdůležitější – bezpečnost: od airbagů po elektronické systémy stability podvozku.
Jak to poznat?
Férový člověk pošle zaplavené auto do šrotu. Případně ho prodá, ale kupujícího upozorní na skutečný stav a ve smlouvě uvede, že bylo auto vytopené. Jenže kdo bude postupovat takhle férově? Spíš se najde hodně vykuků, kteří auto vyčistí a pokusí se ho se zajímavou cenovkou co nejrychleji prodat.
Jak poznat, že něco nehraje? Rozhodně si všímejte všech záhybů na podvozku a v motorovém prostoru, vyplatí se otevřít i sání – tady se záhyby těžko čistí. „Hodně se dá poznat v interiéru. Je určitě potřeba nahlédnout pod plastové díly, zda tam nejsou stopy písku nebo bahna. Zkuste rozebrat i čalounění dveří, nahlédněte pod prahové lišty, nadzvedněte koberce a zkontrolujte prostor pod sedačkami,“ radí Veselý.
Hledejte známky zatopení i na místech, která byste běžně nezkoumali. Zajímavým ukazatelem jsou třeba bezpečnostní pásy – vytáhněte všechny víc, než je nutné k připoutání, a hledejte stopy po odstraněné plísni. Možná budou cítit. Zápachu se totiž zbavuje špatně a zrovna pásy ukryté ve sloupcích při kontaktu s vodou plesniví snadno. „Podívejte se také pod přístrojovou desku. Na to lidé mnohdy zapomínají. Právě tam mohou zůstat stopy bahna. Přičichněte k čalounění, zda necítíte zápach, všímejte si skvrn na sedadlech,“ rozebírá Veselý.
Kde (ne)kupovat?
S přihlédnutím k povodním je nyní dobré lépe volit způsob a místo nákupu ojetého vozu. Jelikož zatopená auta jsou v podstatě neprodejná, budou se jich jejich majitelé snažit zbavit za každou cenu a informace o poškození tajit.
„Podle našich zkušeností hrozí největší riziko při nákupu vozu přes inzeráty. Při současných povodních se to bude s největší pravděpodobností týkat i dovozových ojetin. Nejpopulárnějším zdrojem je totiž Německo, které je letošními povodněmi postiženo ve velkém rozsahu," upozorňuje Veselý.
„Na zatopené vozy se dá ale po povodních narazit i v kamenných autobazarech. Proto by zájemci o koupi ojetiny měli prověřit, zda bazar garantuje případné vrácení peněz, pokud by se skutečně ukázalo, že vůz byl zatopen,“ uzavírá odborník ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.
Sdílejte článek, než ho smažem