Trh s novými auty 2013: cenová politika menších zabírá, velcí hráči ztrácejí

Jindřich Hradecký | rubrika: Co se děje | 23. 4. 2013
Citroën prodává auta bez DPH, a zažívá díky tomu skvělý rok. Jiné značky se ale letos, kdy Češi nákup auta zatím odkládají, topí v záporných číslech. Vzali jsme si český trh s novými auty pod drobnohled a podívali se na prodejní statistiky finančníma očima.
Trh s novými auty 2013: cenová politika menších zabírá, velcí hráči ztrácejí

1. Škoda

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 10 558
  • Proti čtvrtletí 2012 (13 400 aut): – 21 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Citigo 181 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Octavia 334 900 Kč

Nejoblíbenější značka Čechů je zvyklá mít přes 30 procent trhu, letos jí doma patří „jen“ procent 27. Může za to hlavně čekání na novou generaci zkraje roku, nejžádanější auto také hlásí pokles prodejů proti čtvrtletí 2012 o 41 procent. Padají ale i další: Yeti – 33 %, Fabia – 30 %, Superb – 19 %, Roomster – 14 %. Mnohdy za to může cenová politika: třeba Fabia stála v letech 2010–2012 pod dvě stě tisíc (loni 189 900 Kč), letos startuje na 209 900 Kč.

Naštěstí pro Škodu se daří nováčkům: Citigo narostlo o 55 procent a i Rapid se po bídném podzimu 2012 letos probral k životu: je už třetím nejprodávanějším autem u nás (1423 kusů) a může za to hlavně zlevnění na 269 900 Kč.

Propad prodejů nových aut za čtvrtletí

Rok

Registrace čtvrtletí

2007

42 929 aut

2008

48 234 aut

2009

40 284 aut

2010

41 725 aut

2011

44 709 aut

2012

46 362 aut

2013

38 562 aut

Jde o registrace aut do 3,5 tuny (M1+N1) podle Sdružení dovozců automobilů za 1. čtvrtletí v jednotlivých letech.

2. Volkswagen

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 4122
  • Proti čtvrtletí 2012 (4202 aut): – 2 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Up! 201 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Golf 349 900 Kč

V boji o nejúspěšnějšího importéra aut do 3,5 tuny má výrazně našlápnuto, hlavními sokovi posledních let Fordu se totiž letos vůbec nedaří. To Volkswagenu patří přes deset procent českého trhu. Je to hlavně díky osobním autům (+ 6 %, za celkové – 2 % může pokles malých užitkových vozů, jako je Caddy). A to především díky úspěchu Golfu: s 1214 kusy jde o jasně nejprodávanější auto Česka s jiným než škodováckým logem. Proti loňsku hlásí Golf + 40 procent a lidem zas tak nevadí, že mírně zvedl cenu – na 349 900 Kč.

Pak válí tradičně Passat, s počtem 676 aut mu patří 12. příčka, a to stojí 619 900 korun. Až za ním je malé Polo (252 900 Kč) a malý terénní Tiguan (499 900 Kč). O nejlevnější z rodiny VW – minivozítko Up! nemají Češi zdaleka takový zájem jako o Citigo, patří mu až 75. pozice za 108 registrovaných aut.

3. Hyundai

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 3593
  • Proti čtvrtletí 2012 (3907 aut): – 8 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: i10 189 990 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: i30 279 990 Kč

Napůl české značce vyrábějící v továrně z moravsko-slezských Nošovic patří devět procent trhu. Prodeje táhne trojka i30 (950 aut), i20 (884) a ix20 (853), kterým patří pátá, šestá a sedmá pozice. Všechna tři auta jsou prostorově o dost větší než málo prodávané minivozítko i10, přitom nejsou o moc dražší. Taková i20 coby konkurent Fabie stojí 199 990 Kč, větší i30 279 990 Kč a ix20 coby malé MPV 259 990 korun. Pod tři sta tisíc korun se vejde ještě Elantra (299 990 Kč) – o jedno z nejprodávanějších aut světa ale Češi skoro nestojí.

Anketa

Co máte?

4. Ford

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 2207
  • Proti čtvrtletí 2012 (3653 aut): – 40 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Ka 191 150 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Fiesta 211 150 Kč

To je pád: modrému oválu nepatří už ani šest procent českého trhu. Sice se daří Fiestě (11. místo, 689 aut) za 211 150 Kč. Ze zbytku ale asi bolí Ford oči: Focusu se prodává jen kolem sta aut měsíčně. Uvidíme, co s tímto výsledkem udělá nová akce, při které se poslední generace Focusu prodává poprvé pod 300 000 korun. Ford by potřeboval vzpruhu jako sůl, vždyť meziročně klesl s registracemi prodeje na polovinu. Výrazně mu chybějí prodeje starého dobrého Fusionu, který v očích Čechů nestárnul. Modernější B-Max (291 150 Kč) nyní končí první třicítku a kdysi jedna z vlajkových lodí českých manažerů Mondeo (543 990 Kč) se krčí až na 55. pozici.

5. Peugeot

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 1881
  • Proti čtvrtletí 2012 (2052 aut): – 8 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Peugeot 107 – 175 000 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Peugeot 308 – 254 000 Kč

Není to tak úplně špatný rok pro značku se lvem ve znaku: zvlášť březen se jí v Česku povedl, jako jedna z mála ve třetím měsíci rostla, za celé čtvrtletí sice hlásí lehký pokles, ale podíl skoro šest procent trhu. Může za to hlavně model 308, na který začali letos Češi díky ceně 254 000 Kč slyšet mnohem víc než v minulosti, o čemž svědčí 366 prodaných aut a umístění v žebříčku před Renaultem Mégane a dalšími tradičními levnými zástupci nižší střední třídy. 308 je dokonce úspěšnější než low-costový model Peugeot 301 (232 500 Kč) a malý 208 (214 000 Kč), jimž patří v pořadí aut Česka 2013 33. a 34. místo.

6. Renault

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 1762
  • Proti čtvrtletí 2012 (3239 aut): – 46 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Thalia 139 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Thalia 139 900 Kč

Nedobrý rok pro Renault, ztratil polovinu registrací, takže mu patří jen čtyři a půl procenta trhu. A to ještě táhne prodeje Thalia, která (ač pomalu dojíždí svůj život skladovými vozy) patří do dvacítky nejžádanějších modelů (375 aut). Renault to nebude mít lehké, chce se profilovat jako prestižnější značka a cenové pole dnešní Thalie asi opustí a nechá ho své odnoži Dacii. Jak by to mohlo vypadat, ukazuje druhý nejlevnější model od Renaultu: maličké Twingo stojí 224 900 Kč – o pětaosmdesát tisíc víc než Thalia! Mégane stojí 279 900 Kč a letos mu v registracích patří až 22. místo (358 aut), Fluence za 264 900 Kč je 39. (214 aut). Clio a Scénic najdeme ještě níž.

7. Citroën

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 1748
  • Proti čtvrtletí 2012 (1613 aut): + 8 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Citroën C1 169 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Citroën C4 269 900 Kč

Svým způsobem cenový vítěz prvních tří letošních měsíců. S nárůstem osm procent mezi všemi auty do 3,5 tuny a 16 procent mezi čistě osobními proti stejnému období roku 2012 se na trhu posouvá výš, než se čekalo. Zdobí ho vyrovnanost: nejžádanější C4 je sice až 29. (267 aut), v první šedesátce ale najdeme dalších pět modelů: Berlingo (242 aut), C4 Picasso (192), C3 (168), C-Elysée (164) a C3 Picasso (145). Na výsledku má podíl pokračování marketingové politiky, která Čechům nabídla nákup vybraných vozů bez 21procentní DPH.

Pomohlo i úspěšné uvedení nového sedanu Citroën C-Elysée, jenž s výbavou zimních pneu zdarma začínal na 220 000 Kč. Na vynikajících výsledcích se také kladně podepsal zvýšený zájem o modelovou řadu DS (DS3, DS4, DS5), a to nejen díky úspěšné obchodní nabídce vozů se speciálním financováním – úhrada 35 procent ceny okamžitě, zbývající splátky na 48 měsíců s nulovým úrokem a nulovým navýšením. Platnost těchto zákaznicky úspěšných obchodních nabídek značka s ohledem na stávající výsledky prodloužila i na měsíc duben.

8. Kia

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 1418
  • Proti čtvrtletí 2012 (1993 aut): – 29 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Picanto 189 980 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Cee’d 269 980 Kč

Zažívala lepší časy: to když model Cee’d býval hned za škodovkami, a ne až na 13. pozici (672 aut) a celé značce patřilo víc než tři a půl procenta trhu. Cee’d je stále nejprodávanější, ale je zvláštní, kde až najdeme Venga či Rio, prakticky dvojčata úspěšných Hyundaiů ix20 a i20. Zatímco oba Hyundaie se hřejí v první desítce, prakticky totožná auta s podobnými cenami najdeme až ve druhé (Venga za 259 980 Kč), či dokonce v osmé desítce (Rio za 229 980 Kč).

Nejlevnější benzin? Na Peníze.cz!

Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.

Vývoj ceny benzinu a ceny nafty

9. Fiat

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 973
  • Proti čtvrtletí 2012 (844 aut): + 15 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Panda 194 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: 500L 337 900 Kč

Nevěřili byste, kdo je v Česku jedničkou italské značky. Panda? Punto? Bravo? Kdepak! Přes dvě stě prodaných aut dostalo na čelo stylový Fiat 500L, přitom je o dost dražší než Panda a Punto, které vedly prodeje Fiatu v minulosti a i dnes se nabízejí pod 200 000 Kč.

10. Dacia

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 942
  • Proti čtvrtletí 2012 (1081 aut): – 13 %
  • Nejlevnější auta v nabídce: Logan a Sandero oba 159 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Duster  249 900 Kč

Svět je zkrátka někdy naruby: u Dacie je nejúspěšnější ten nejdražší model: Dusteru za čtvrtmilion (verze 4×4 314 900 Kč) patří 27. pozice (314 registrovaných aut). Logan najdeme po nástupu nové verze zatím na 38. místě (219), na 41. je Lodgy s cenovkou 214 900 Kč (206 aut) a až pak nejlevnější Sandero (45. příčka, 193 aut).

11. Toyota

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 940
  • Proti čtvrtletí 2012 (1085 aut): – 13 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Aygo 169 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Yaris 229 900 Kč

Má podobný rok jako Peugeot: nadmíru se jí povedl březen, ale ztrátu za leden a únor to ještě nesmazalo. Češi mají největší zájem o malý Yaris, ač ani náhodou nejde auto pod 200 000 Kč, jak to umí s malými vozy konkurence. Devět míst za Yarisem (31. příčka 252 aut) najdeme větší Auris (209 vozů), který už stojí 329 900 Kč. Oba modely se nabízejí i jako hybridy, znamená to ale výrazný příplatek: třeba Yaris HSD stojí 384 900 Kč.

12. Opel

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 928
  • Proti čtvrtletí 2012 (935 aut): – 1 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Corsa 184 900 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Astra 304 900 Kč

V Evropě patří mezi deset nejžádanějších aut, v Česku najdeme Astru na 25. pozici (345 aut) a Corsu až na 56. (149 vozů). Pak už jen Meriva hlásí dvojciferný výsledek (130 aut). Zafira, Insignia a další opely už mají pod sto prodaných aut, což je pro někdejšího nejúspěšnějšího importéra u nás slabá vizitka. Přitom s cenami to není tak zlé, Corsa se vejde pod dvě stě a Astra (nepočítáme staré provedení Classic za 252 900 Kč) stojí lehce nad tři sta tisíc korun. Ale konkurence do toho holt šlape taky.

Anketa

Co byste chtěli?

13. Mercedes-Benz

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 835
  • Proti čtvrtletí 2012 (873 aut): – 4 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: Mercedes B 577 170 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: Mercedes B 577 170 Kč

Myslíte, že Mercedes tlačí na pilu hlavně svou třídou C? Ale kdeže! V první stovce žebříčku podle registrací ČR 2013 najdeme třídu B (96 aut), terénní ML (91 vozů) a nejmenší A (79 aut). A i dál se objevují Viano či GL, než přijde řada na třídu C. Že v tom bude cenová politika? Nitku bychom našli: nejprodávanější béčko stojí opravdu nejméně, na rozdíl od áčka se vejde pod 600 000 Kč. To céčko už stojí skoro 800 000 korun.

14. BMW

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 778
  • Proti čtvrtletí 2012 (927 aut): – 16 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: BMW 1 499 000 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: BMW 5 1 037 500 Kč

Tolik bavoráků se vejde s cenou pod milion (BMW 1 i X1, BMW 3 i X3, Z4), přesto se nejvíc kupuje BMW 5 (1 037 500 Kč) – se 180 registrovanými vozy se jako jediný model vejde do elitní padesátky, těsně za ním najdeme BMW 3 (750 000 Kč). Až pak jsou teréňáky, z nich nejúspěšnějšímu X3 patří 74. místo (110 aut).

15. Audi

  • Prodaných aut ve čtvrtletí 2013: 775
  • Proti čtvrtletí 2012 (870 aut): – 11 %
  • Nejlevnější auto v nabídce: A1 426 100 Kč
  • Cena nejžádanějšího auta značky: A3 499 900 Kč

Malé, a tudíž levnější audiny lákají víc než ty velké. Nejvýš v letošním žebříčku se zatím vyšplhalo půlmilionové Audi A3 – s rovnými 200 kusy mu patří 44. pozice. Na 81. příčce je terénní Q3 (101 kusů) za 718 500 Kč. Až dál najdeme auta za milion – předně to platí pro manažerskou A6 za 976 600 Kč. Ostatně i větší Q5 a Q7 jsou až vzadu. Nejlevnější A1 za 426 100 Kč letos přesně uzavírá stovku nejžádanějších modelů Česka (71 vozů). 

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+124
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nejlevnější auta pro jaro: čtyřiadvacet modelů pod dvě stě tisíc

20. 3. 2013 | Jindřich Hradecký | 8 komentářů

Nejlevnější auta pro jaro: čtyřiadvacet modelů pod dvě stě tisíc

Navzdory vyšší DPH se ceny nových vozů s úplným začátkem roku 2013 moc neměnily. Automobilky vyčkávaly, co udělá trh, a k úpravám sáhly až s jedno- či dvouměsíčním zpožděním. Logicky... celý článek

Půltucet motorů pro Octavii: kolik který stojí a kdy se jaký vyplatí?

27. 2. 2013 | Jindřich Hradecký | 4 komentáře

Půltucet motorů pro Octavii: kolik který stojí a kdy se jaký vyplatí?

Nejprodávanější auto Česka Škoda Octavia se zabydluje na trhu ve třetí generaci. Kromě modernějšího designu a jiných rozměrů se ukazuje také novou rodinu motorů. Kdy který vybrat a... celý článek

Trh aut 2013: Kdo zlevní, vyhraje!

13. 2. 2013 | Jindřich Hradecký | 6 komentářů

Trh aut 2013: Kdo zlevní, vyhraje!

Český trh s novými vozy vykazuje počátkem letošního roku řadu zajímavých přesunů, které souvisejí především s cenovou politikou jednotlivých automobilek. Kdo navzdory zvýšené DPH zlevnil,... celý článek

Nové ceny škodovek. O procento vyšší DPH nemá vliv

6. 2. 2013 | Jindřich Hradecký

Nové ceny škodovek. O procento vyšší DPH nemá vliv

O procento vyšší DPH měla logicky zvednout ceny všech výrobků, na něž vztahuje. Včetně automobilů. Ale často se tak vůbec nestalo. V boji o zákazníka některé značky procento navíc do... celý článek

Obří srovnání: cena nové Octavie ve světle(ch) 20 hlavních konkurentů

9. 1. 2013 | Jindřich Hradecký | 6 komentářů

Obří srovnání: cena nové Octavie ve světle(ch) 20 hlavních konkurentů

Mladoboleslavská automobilka prozradila cenu nové generace Octavie a evidentně ji nasadila níž, než v původních podzimních úvahách zamýšlela. K přívlastku „nejmodernější a největší... celý článek

Partners Financial Services