Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Revoluce v prodeji zájezdů na internetu?

| rubrika: Co se děje | 4. 4. 2013 | 7 komentářů
Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje novinku, podle které by internetové cestovní agentury musely zveřejňovat u každého zájezdu informaci o pořádající cestovní kanceláři na stejné úrovni jako celkovou cenu. Novinka by pro praxi znamenala změnu vpravdě revoluční. Bude platit už pro letošní sezonu?
Revoluce v prodeji zájezdů na internetu?

Většina českých turistů si svou dovolenou vybírá na internetu. Hlavním pomocníkem jsou jim při tom vyhledavače ne webech cestovních agentur. V jejich nabídce jsou zájezdy desítek až stovek cestovních kanceláří. Dosud bylo podle zákona povinností cestovní agentury uvést u vybraného zájezdu jméno pořádající cestovní kanceláře před podpisem smlouvy. Což pro agentury většinou znamenalo těsně před podpisem smlouvy. Zaběhnutá praxe by se ale mohla změnit: informace o tom, která cestovka zájezd pořádá, se dost možná budou muset na internetu zveřejňovat mnohem dřív.

Novela na spadnutí

V posledních měsících se stále častěji hovoří o novele zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Nejčastěji v souvislosti se stanovením minimální částky, na kterou se bude muset každá cestovní kancelář pojistit. Tím by se mělo zabránit „podpojištění“ některých cestovních kanceláří. Peníze.cz několikrát psaly o problémech, které takové podpojištění znamená pro klienty cestovek, které se ocitnou v problémech. Za všechno hovoří titulek jednoho ze zmíněných článků:

Mnohem méně často je řeč o dalších novinkách. A to přesto, že některé z nich můžou výrazným způsobem zamíchat kartami podnikatelů v cestovním ruchu. Ukázkovým příkladem je právě změna pravidel při prodeji zájezdů přes cestovní agentury na internetu.

Podle stávající legislativní úpravy je cestovní agentura povinna v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář prodej zájezdu zprostředkovává. Pokud by se však klient agentury chtěl na internetu rychle dopídit, s kterou cestovní kanceláří by jel na dovolenou, bude mít zřejmě smůlu. „Současná platná legislativa nestanovuje povinnost pro provozovatele cestovní agentury uvést informaci o tom, kdo je organizátor zájezdu v případě elektronických forem na stejné úrovni internetové stránky jako další informace o zájezdu. Tato informace pak může být uvedena v dalších vrstvách internetové prezentace, tím zanikne její důležitost pro zákazníka,“ říká Jana Jabůrková.

Jednotné stanovisko k otázce, zda je současný stav vyhovující, zda je potřeba přísnější regulace, neexistuje. Například podle Kateřiny Petříčkové z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur není legislativní úprava nutná: „Zákazník je nyní v souladu se zákonem informován o pořadateli zájezdu před podpisem cestovní smlouvy. Tato povinnost je běžná i v ostatních zemích Evropské unie, např. v Belgii, Dánsku, Rakousku, Polsku, Slovensku nebo Maďarsku. Není nám známo, že by povinnost poskytnout tyto informace byla v uvedených zemích zpřísněna. Dosud jsme ani nezaznamenali žádné stížnosti veřejnosti na neobdržení informace od cestovní agentury. Proto se domníváme, že je stávající právní úprava dostačující.“ Podle Jana Papeže, viceprezidenta Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) a majitele cestovní kanceláře Marco Polo, to ale vůbec není tak jednoduché: „Praxe ukazuje, že agentury – především ty on-line – informaci o pořadateli zájezdu nechtějí spojovat s nabízeným zájezdem okamžitě, ale až v další fázi dialogu s klientem. Někteří dokonce dělají všechno proto, aby takovou informaci nemuseli poskytnout. Vyvolávají tak dojem, že se jedná o zájezd produkovaný agenturou – a to je matení klienta. Myslím si, že je nutné tuto povinnost jednoznačně nařídit. Měli bychom mít stále na paměti, že zákon 159 je zákonem na ochranu spotřebitele a cestovní kanceláře stojí mnoho peněz a energie, aby získaly a udržely koncese a pojistky. Mají tedy právo, aby klient věděl, o jakého pořadatele se jedná.“

Agentury jsou proti

Zástupcům cestovních agentur se navrhovaná změna vůbec nelíbí. Jde podle nich o příliš velké omezení, se kterým se ve většině zemí Unie nesetkáme. „Cestovní agentura funguje jako filtr špatných a dobrých cestovních kanceláří. Tam, kde je spolupráce dobrá, služby kvalitní a klienti se rádi vracejí, agentura dále tyto služby doporučuje. Agentura také první pocítí případné finanční problémy pořádající cestovní kanceláře, jako jsou změny objednaných služeb u více klientů, problémy s proplacením faktur na provize, tlak cestovní kanceláře na dřívější úhrady za prodané zájezdy. Všechny tyto výhody budou v novele výrazně eliminovány direktivním nastavením, že se klient má dovědět o pořadateli hned v počáteční fázi výběru. Čeští cestovatelé tak v konečném důsledku přijdou o rozmanitost v nabídce,“ varuje Radek Šafařík, obchodní a produktový ředitel společnosti Invia.cz, největšího on-line prodejce zájezdů v České republice.

Cestovní agentury mají strach, že pokud by musela být na jejich webu uvedena informace o pořádající cestovní kanceláři na stejné úrovni jako cena zájezdu, mohlo by to klienty motivovat k tomu, aby zájezd kupovali rovnou u cestovní kanceláře a internetové stránky agentur využívali jen jako orientační vyhledávače. „Jsem přesvědčený o tom, že by k něčemu takovému nedošlo. Klienti nežijí ve vzduchoprázdnu a většina kvalitních pořadatelů zájezdů je na trhu řadu let. Jsou tedy obecně známí a mají své webové stránky a on-line prodeje. Kdo hledá konkrétně je, zajde rovnou k nim. Výhoda agentur a jejich přidaná hodnota je naopak v tom, že nabízejí zájezdy mnoha cestovních kanceláří. Ten, kdo chce pestrost a přehled, si tedy vybere raději agenturu. Záleží jen na práci agentur, aby nabízely takovou přidanou hodnotu, která klienta udrží,“ oponuje Jan Papež. Zároveň připomíná, že cestovní kanceláře jsou v podobné situaci ve vztahu k hotelům. „Dovedete si představit, jak by to vypadalo, kdyby vám cestovní kancelář ze strachu, že odejdete rovnou na web hotelu, neřekla, který konkrétní hotel vám nabízí? A jak byste bez dalšího upřesnění vnímali nabídku: Jeďte s námi na ostrov Korfu do tříhvězdičkového hotelu?“ Podobného názoru je Stanislav Zíma, marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim tours: „Cestovní agentury mají výhodu nabídky řady cestovních kanceláří na jednom místě, mají také velmi dobře proškolený personál. Domnívám se, že jsou jejich obavy zbytečné, že o zákazníky nepřijdou.“

Nákup na webu cestovky vs. nákup u internetové agentury

Napětí mezi cestovními agenturami a cestovními kancelářemi může kvůli plánované novele výrazně narůst. Jejich motivace přilákat a udržet potenciálního klienta bude totiž větší než dřív. Stanislav Zíma vyjmenovává výhody přímého nákupu na stránkách cestovní kanceláře: „Oproti vyhledávačům cestovních agentur mají například naše stránky výhodu v tom, že zákazník má okamžitou informaci o dostupnosti daného zájezdu a jeho konečné ceně. Taky jej může skutečně on-line a v reálném čase rezervovat. Pouhým kliknutím je zájezd jeho a není třeba další ověřování nebo telefonování.“ Zároveň však dodává, že snahou není za každou cenu ovlivňovat klienty, aby si kupovali zájezd jen přímo u cestovní kanceláře. „Naopak se snažíme provizní partnery v prodeji našich zájezdů podporovat. Poskytujeme jim nezbytná data, obrázky, texty a popisky. Rovněž dlouhodobě dodržujeme pravidlo, že cestovní agentury od nás mají naprosto stejné podmínky, za jakých prodáváme zájezdy na našem webu. Je tedy jen na zákazníkovi, kde si zájezd nakonec koupí.“ Něco takového však neplatí u všech cestovních kanceláří. Některé totiž za přímý nákup na svém webu nabízejí spotřebitelům slevy, takže je konečná cena zájezdu nižší. Pokud by něco takového fungovalo i ve chvíli, kdy by cestovní agentura musela od samého začátku zveřejňovat pořádající cestovní kanceláře, mohlo by jí to odlákat řadu klientů. Na to upozorňuje i Radek Šafařík z Invia.cz: „Weby cestovních kanceláří jsou obvykle velmi dobře zařízeny k on-line prodeji. A v kombinaci s tím, že jsou na trhu i cestovní kanceláře, které nenabízejí rovné podmínky pro všechny, je to velmi nebezpečné. Mnoho cestovních kanceláří totiž nabízí svým přímým klientům výhody a slevy, které neumožňuje poskytnout svým provizním prodejcům.“

Anketa

Jak důležité by pro vás bylo vědět, s kým pojedete na zájezd?

Letos se nedočkáte

I přes napjatou atmosféru si zástupci zainteresovaných stran uvědomují, že pro ně bude výhodnější, když budou táhnout za jeden provaz. Můžeme očekávat, že se nakonec všichni spokojí s kompromisním řešením. „Na základě společných jednání s ministerstvem pro místní rozvoj došlo k dohodě kompromisního textu, který byl zveřejněn v poslední verzi novely na začátku prosince 2012. Cestovní agentura je dále povinna v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván. V případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako ostatní informace o zájezdu,“ říká Kateřina Petříčková z AČCKA. Tato formulace je podle ní přijatelná pro celý trh, neboť spotřebitel bude dostatečně informován před podpisem cestovní smlouvy o pořadateli zájezdu a zároveň nebude poškozena činnost cestovní agentury.

Zatím ovšem všechno nasvědčuje tomu, že změny, které má novela přinést, se nebudou týkat nadcházející letní turistické sezóny. Nejdřív si dávalo na čas ministerstvo pro místní rozvoj, nyní zase dochází ke zdržení na straně vlády. K tomu, aby novela prošla oběma komorami, je tedy ještě hodně daleko. I letos si teds ten, kdo chce dopředu vědět, s kým se vydá na cesty, bude muset na webech cestovních agentur hrát na Sherlocka Holmese.

Psáno pro COT Business

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 4. 2013 15:14, Jean

Takové rádoby agentury nejsou ničím jiným než parazity, kteří si na službu jedné firmy přihodí další peníze a z toho pak profitují. Přitom většinou nenabízí žádnou přidanou hodnotu. S takovou rádoby Agenturou (poměrně známo jokoby cestovkou) jsem cestoval do Itálie. Obálkou mi přišly papíry Německé cestovky. Žádný překlad, žádné upřesnění .. NIC. Zjisti si to sám. Pracovnice agentury prostě jen vzala papíry co ji přišli z Německa, dala je do obálky a poslala. Nezapoměla přidat samozřejmě složenku. Když nastaly problémy při příjezdu, agentuře se nedalo 2 hodiny dovolat a i když jsem se nakonec dovolal, tak paní nevěděla nic. Starat jsem se musel sám. Je naprosto NESTOUDNÉ, že si tito PARAZITÉ ještě vyskakují a nelíbí se jim, že by měli uvádět na kom parazitují. Vždyť by pak zkrachovali, že ? A to je jedině dobře. Co jiného s parazity ?!

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 4. 2013 22:29, Jan

S vašimi názory o parazitech rozhodně nemůžu souhlasit. Z vlastní zkušenosti mám daleko lepší zkušenosti s agenturou než s cestovní kanceláří.
Zatímco agentura se mi ve všem snažila vyjít vstříc, tak ze strany cestovní kanceláře jsem narazil jen na aroganci a nezájem. A nemluvim o žádné neznámé cestovní kanceláři, ale o jedné z největších o Bluestyle...

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jean 04. 04. 2013 15:14)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

14. 11. 2013 | 8:54 | katyna

Bohužel nastane to, že skončí spousta menších cestovek. Nabízejí kvalitní služby, výborné hotely i delegáty na místě, ale bohužel nemají takovou reklamní kampaň, aby jejich jméno vešlo ve všeobecnou známost. Pokud uvidí lidé...více

4. 4. 2013 | 22:29 | Jan

S vašimi názory o parazitech rozhodně nemůžu souhlasit. Z vlastní zkušenosti mám daleko lepší zkušenosti s agenturou než s cestovní kanceláří. Zatímco agentura se mi ve všem snažila vyjít vstříc, tak ze strany cestovní...více

4. 4. 2013 | 17:52 | Franta ODVEDLE

Že by se jednalo o vše nechvalně známou agenturu Franty Scherbauma, tzv. 1-cestovní ? http://www.1-cestovni.cz/ To by mne teda vůbec nepřekvapilo, protože popis přesně sedí !!! více

4. 4. 2013 | 15:33 | gabriel pleska

Z naší strany to vrtěti psem rozhodně není. Viz box vpravo nahoře v článku. A to bychom asi měli prolinkovat i rozhovor s Janem Kalvodou... více

4. 4. 2013 | 15:14 | Jean

Takové rádoby agentury nejsou ničím jiným než parazity, kteří si na službu jedné firmy přihodí další peníze a z toho pak profitují. Přitom většinou nenabízí žádnou přidanou hodnotu. S takovou rádoby Agenturou (poměrně známo...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Peněžní zásoba, Přijetí přidělení, Klasifikovaný úvěr, itálie, euro, unicredit, jan bureš, architektura, bosna, prezident, mimořádná pomoc, Radim Novotný, osvobození daně, čtenáři, sochy, Pobřeží slonoviny, choroba, poracde

HARDC0RE, 8B49930, 3SA7311, 3M79317, 3M79321

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK