Nové štítky, vyšší DPH: Kolik stojí letní pneumatiky?

Ačkoliv výrobcům pneumatik vznikly nové povinnosti se štítkováním a zvedla se daň z přidané hodnoty, budeme letní pneumatiky, jejichž sezona právě začíná, kupovat levněji než dřív. Jak je to možné?
Nové štítky, vyšší DPH: Kolik stojí letní pneumatiky?

Prvního dubna skončila povinnost obouvat na auta zimní pneumatiky. Vzhledem k tomu, že zima si své panování pořádně natáhla, dá se s dubnovým sluníčkem čekat pořádný kolotoč s přezouváním.

Nechat auto jezdit na gumách s vločkou se finančně rozhodně nevyplatí: zimní pneumatiky se v létě příliš ničí a klidně se může stát, že v listopadu, až začne znovu zimní povinnost, nebudou mít pláště předepsaný vzorek čtyři milimetry. V letním období (ať na letním, či zimním obutí, které není zakázané) stačí 1,6 mm.

Nejprodávanější značky v ČR

Značka

Podíl

Barum

54 %

Matador

19 %

Continental

19 %

Michelin

4 %

jiné

4 %

Nejžádanější rozměry

13–14 palců

39 %

15–16 palců

37 %

17 a více palců

24 %

Loni se zvedly ceny všude

Když jsme o přezouvání psali před rokem v článku Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?, našli jsme ve velkém cenovém pátrání pláště pro auta typu Fabie (R14) od pětistovky a na Octavii (R16) za dvojnásobek.

Letos to leckde může být ještě lepší. Loni totiž pneumatiky pro osobní auta zdražovaly dost výrazně, a to jak v kamenných obchodech, tak v těch internetových. Leckdo zvýšil ceny o desetinu, někteří výrobci ale až o čtvrtinu.

Letos menší pláště s průměrem 14 a 15 palců zůstávají na stejných cenách jako loni. Ty o průměru 17 palců a větší dokonce výrobci nabízejí za nižší ceny než loni. Čím to? Jak rodiny přešly z menších aut na střední třídu, stal se i z větších pneumatik běžný rozměr.

Vedle toho krize donutila prodejce stlačit marže, aby vůbec plnili prodejní plán. A když k tomu připočteme výprodeje skladů, máme tu příjemnou přítomnost.

Nejlevnější benzin? Na Peníze.cz!

Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.

Vývoj ceny benzinu a ceny nafty

Řiďte se testy!

Výběr pneumatik lidem usnadnilo jejich štítkování, které známe třeba z ledniček.

Ty na gumách vyrobených od loňského července (či prodávaných od listopadu) kvůli nařízení Evropské unie povinně upozorňují na výsledky kvality tří parametrů: valivý odpor, přilnavost na mokru a vnější hlučnost. Nejlepší je písmenko A, nejhorší G. Přitom se rozhodně nedá říci, že B či C je špatně – v takovém případě jde pořád o dobrou gumu. Vedle toho jde jen o tři kritéria, výrobci jich sledují až padesát.

Štítky není určitě nutné zavrhovat, značí zajímavé startovací vodítko a také obranu proti plášťům z Číny. Pořád je ale lepší orientovat se podle výsledků testů, které sledují více kritérií.

Jeden z nich nedávno zveřejnil prestižní německý autoklub ADAC. Aktuálně nabízené gumy tam dopadly lépe než v minulosti, i když úplnou jedničku nezískala žádná. To proto, že by nesměla podle pravidel testu dostat ani v jedné kategorii testu horší známku než 1,5 (celkově ADAC hodnotí téměř jako ve škole, a to ve škále od nejlepší 0,6 po nejhorší 5,5).

Přísnost je tu extrémní: třeba když pneumatika Rotalla Radial – za 1300 Kč vcelku laciná varianta pro auta typu Fabie – dostala v hodnocení ovladatelnosti na mokru 5,5, už jí nebyly nic platné skvělé známky za opotřebení (1,0) či spotřebu paliva (1,8). Jedna 5,5 značí rovnou 5,5 i celkově.

Test pneumatik 185/60 R15 (např. Fabia)

 

Přibližná cena v ČR

Sucho

Mokro

Spotřeba

Opotřebení

CELKEM

Michelin Energy Saver +

2150 Kč

1,9

2,4

1,9

0,8

2,0

Continental ContiPremiumContact 5

1900 Kč

1,6

2,1

1,9

1,8

2,1

Dunlop Sport BluResponse

2000 Kč

1,4

2,0

1,6

2,5

2,1

Goodyear EfficientGrip Performance

2000 Kč

1,6

2,0

1,6

2,3

2,1

Vredestein Sportrac 5

1700 Kč

1,7

2,3

2,3

2,0

2,2

Bridgestone Turanza T001

1900 Kč

1,6

2,5

2,4

2,3

2,3

Nokian Line

1600 Kč

2,0

2,3

1,8

2,5

2,3

Fulda EcoControl HP

1650 Kč

2,2

2,5

2,1

2,3

2,5

Semperit Comfort-Life 2

1800 Kč

2,4

2,4

2,2

2,5

2,5

Pirelli Cinturato P1

2000 Kč

2,2

2,6

2,2

2,0

2,6

Barum Brillantis 2

1400 Kč

2,9

2,5

2,2

2,3

2,9

Hankook Kinergy Eco K425

1600 Kč

1,8

3,0

2,4

2,3

3,0

Firestone Firehawk TZ300?

1400 Kč

1,8

3,3

2,6

1,8

3,3

Nexen N Blue HD 1)

1550 Kč

2,4

2,6

1,5

3,8

3,8

GT Radial Champiro 228

1250 Kč

3,2

3,9

2,4

0,8

3,9

Kleber Dynaxer HP 3

1700 Kč

2,5

4,9

1,9

2,5

4,9

Marangoni Verso

1450 Kč

2,4

5,5

2,4

0,8

5,5

Rotalla Radial F108

1300 Kč

2,9

5,5

1,8

1,0

5,5

Sailun Atrezzo SH402

1400 Kč

4,0

5,5

1,6

2,5

5,5 

Test pneumatik 225/45 R17 (např. Octavia)

 

Přibližná cena v ČR

Sucho

Mokro

Spotřeba

Opotřebení

CELKEM

Continental ContiSportContact 5

3000 Kč

1,6

2,0

1,6

2,5

2,1

Goodyear Eagle F1 Asymetric 2

2400 Kč

1,4

2,4

1,9

2,0

2,1

Dunlop Sport Maxx RT

3000 Kč

1,6

2,4

2,0

2,0

2,2

Michelin Pilot Sport 3

3300 Kč

1,6

2,2

2,2

2,5

2,2

Vredestein Ultrac Vorti

2500 Kč

1,4

2,5

2,3

1,8

2,2

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117

2270 Kč

1,8

2,4

2,1

2,5

2,3

Semperit Speed-Life

2700 Kč

2,2

2,5

1,4

1,8

2,3

Bridgestone Potenza S001

2450 Kč

1,5

2,7

2,1

2,3

2,7

Kumho Ecsta LE Sport KU39

2500 Kč

1,9

2,7

2,2

2,5

2,7

Pirelli Cinturato P7

2500 Kč

1,9

2,7

2,2

0,5

2,7

Yokohama C.drive 2

2850 Kč

1,6

2,7

1,9

1,5

2,7

Falken Azenis FK453

2300 Kč

1,6

2,8

2,1

2,3

2,8

Uniroyal RainSport 2

2900 Kč

2,6

2,2

2,4

2,8

2,8

Toyo Proxes T1 Sport

2400 Kč

1,6

3,0

2,2

2,3

3,0

Nexen N8000

2100 Kč

2,0

2,3

2,1

3,3

3,3

Syron Race 1 Plus

2100 Kč

2,2

3,9

2,2

2,5

3,9

Co přineslo štítkování?

Sto dnů hájení uteklo od listopadového zavedení nové evropské legislativy o označování pneumatik. Ta se dotýká milionů pneumatik prodávaných v Evropě. Co značení přineslo? Odpovídá Michel Rzonzef, viceprezident divize osobních pneumatik Goodyear.

Michel Rzonzef

Michel Rzonzef

Zvykli si už lidé na štítky?

Nemyslím. Zatímco prodejci jsou o štítcích informováni velmi dobře, povědomí spotřebitelů je nedostatečné.

Kdy se to změní?

Očekávám, že štítek bude mít první výrazný dopad na volbu spotřebitelů v nadcházející letní sezóně. To je také období, kdy miliony řidičů v oblastech, v nichž se používají zimní pneumatiky, přezouvají z pneumatik zimních na letní.

Jsou štítky dobrým vodítkem pro lidi?

Je třeba říct, že představují pouze omezený obraz pneumatiky, vzorovým příkladem jsou třeba zimní pneumatiky, s nimiž štítkování před sto dny začalo. Štítek nebere v úvahu důležitá kritéria jako brzdění a přilnavost při nízkých teplotách na sněhu či ledu. My bereme při vývoji v úvahu víc než padesát kritérií a štítek zohledňuje pouze tři.

Takže vám štítky vadí?

Vůbec ne. Chápu potíže, jimž členské státy Unice při zavádění tohoto složitého zákona a dodržování jeho správného uplatňování čelí, ale důvěryhodnost evropského štítku závisí na jeho efektivním prosazování. Takže naopak apeluji na členské státy, aby se pneumatiky se zjevně nesprávnými štítky v Evropské unii nesměly prodávat. Spotřebitelům pomohou při výběru, ale mohou důvěřovat pouze správným informacím na štítku pneumatiky.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+100
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 4. 2013 18:50, Hugo

Ještě bych mohl jezdit na volovi, abych si neopotřeboval boty. Takže tě ráno v sedm čekám před barákem.

Zobrazit celé vlákno

+1
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 4. 2013 18:53, RAL PNEU

Cely článek je takový trochu nešťastný a nedůvěryhodný už z pozice uvedených rozměrů pneumatik k danému vozu. Nikdy jsem neviděla jezdit Fabii na uvedeném rozměru 185/60/15 a Octavia na rozmeru 225/45/17 jezdi velmi sporadicky, jen blázen a tuningový příznivec si obuje na vuz takový rozměr ( vyjma RS ) . Co se týká cen pneumatik - upřímně ceny se moc nemění již 5 let. No a nakonec, co se týká štítkování pneumatik, tak můj názor je ten, že jde pouze o blbnutí hlavy lidem. Pneumatika nemá jen tři vlastnosti, o kterých štítek mluví. Dále, pokud dochází k nějakému měření, vždy je dána hranice od - do. Teď záleží, které hranice se každý výrobce pneumatik drží zda - li nejnižší, středu, nejvyšší a nebo něco mezi? Tím chci říci, že neexistuje pouze jedna zkušebna, která hodnoty uvedené na štítku měří, každý výrobce ma svou :-) Tak kde je vlastně pravda?
No a naonec testy pneu? To je zhruba stejné jako právě ten štítek, proto recenze, zkušenosti lidí je nejlepší volba při rozhodování výběru pneumatik

-26
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nejlevnější auta pro jaro: čtyřiadvacet modelů pod dvě stě tisíc

20. 3. 2013 | Jindřich Hradecký | 8 komentářů

Nejlevnější auta pro jaro: čtyřiadvacet modelů pod dvě stě tisíc

Navzdory vyšší DPH se ceny nových vozů s úplným začátkem roku 2013 moc neměnily. Automobilky vyčkávaly, co udělá trh, a k úpravám sáhly až s jedno- či dvouměsíčním zpožděním. Logicky... celý článek

Trh aut 2013: Kdo zlevní, vyhraje!

13. 2. 2013 | Jindřich Hradecký | 6 komentářů

Trh aut 2013: Kdo zlevní, vyhraje!

Český trh s novými vozy vykazuje počátkem letošního roku řadu zajímavých přesunů, které souvisejí především s cenovou politikou jednotlivých automobilek. Kdo navzdory zvýšené DPH zlevnil,... celý článek

Omlazená auta, přetočené tachometry: ojetá auta dražší o desetitisíce

23. 1. 2013 | Jindřich Hradecký | 12 komentářů

Omlazená auta, přetočené tachometry: ojetá auta dražší o desetitisíce

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích by ráda omezila podvody s ojetými auty. Může si ale s těmi nejvážnějšími – legalizací kradených vozů dovezených... celý článek

Cestovní náhrady 2013: Za auto méně, na jídlo více

31. 12. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Cestovní náhrady 2013: Za auto méně, na jídlo více

V Česku se člověk nají za 150 korun, ve Švýcarsku za 1500 Kč. Přitažené za vlasy? Reálně snad, ale podle výše denního stravného v tabulce Ministerstva financí to vychází právě takhle.... celý článek

Přezouváme! Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?

21. 3. 2012 | Jindřich Hradecký | 10 komentářů

Přezouváme! Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?

V kalendáři začíná jaro a s koncem března zároveň končí povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Na kolik přijde obout auto do letních plášťů?

Partners Financial Services