Prvního dubna skončila povinnost obouvat na auta zimní pneumatiky. Vzhledem k tomu, že zima si své panování pořádně natáhla, dá se s dubnovým sluníčkem čekat pořádný kolotoč s přezouváním.
Nechat auto jezdit na gumách s vločkou se finančně rozhodně nevyplatí: zimní pneumatiky se v létě příliš ničí a klidně se může stát, že v listopadu, až začne znovu zimní povinnost, nebudou mít pláště předepsaný vzorek čtyři milimetry. V letním období (ať na letním, či zimním obutí, které není zakázané) stačí 1,6 mm.
Loni se zvedly ceny všude
Když jsme o přezouvání psali před rokem v článku Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?, našli jsme ve velkém cenovém pátrání pláště pro auta typu Fabie (R14) od pětistovky a na Octavii (R16) za dvojnásobek.
Letos to leckde může být ještě lepší. Loni totiž pneumatiky pro osobní auta zdražovaly dost výrazně, a to jak v kamenných obchodech, tak v těch internetových. Leckdo zvýšil ceny o desetinu, někteří výrobci ale až o čtvrtinu.
Letos menší pláště s průměrem 14 a 15 palců zůstávají na stejných cenách jako loni. Ty o průměru 17 palců a větší dokonce výrobci nabízejí za nižší ceny než loni. Čím to? Jak rodiny přešly z menších aut na střední třídu, stal se i z větších pneumatik běžný rozměr.
Vedle toho krize donutila prodejce stlačit marže, aby vůbec plnili prodejní plán. A když k tomu připočteme výprodeje skladů, máme tu příjemnou přítomnost.
Řiďte se testy!
Výběr pneumatik lidem usnadnilo jejich štítkování, které známe třeba z ledniček.
Ty na gumách vyrobených od loňského července (či prodávaných od listopadu) kvůli nařízení Evropské unie povinně upozorňují na výsledky kvality tří parametrů: valivý odpor, přilnavost na mokru a vnější hlučnost. Nejlepší je písmenko A, nejhorší G. Přitom se rozhodně nedá říci, že B či C je špatně – v takovém případě jde pořád o dobrou gumu. Vedle toho jde jen o tři kritéria, výrobci jich sledují až padesát.
Štítky není určitě nutné zavrhovat, značí zajímavé startovací vodítko a také obranu proti plášťům z Číny. Pořád je ale lepší orientovat se podle výsledků testů, které sledují více kritérií.
Jeden z nich nedávno zveřejnil prestižní německý autoklub ADAC. Aktuálně nabízené gumy tam dopadly lépe než v minulosti, i když úplnou jedničku nezískala žádná. To proto, že by nesměla podle pravidel testu dostat ani v jedné kategorii testu horší známku než 1,5 (celkově ADAC hodnotí téměř jako ve škole, a to ve škále od nejlepší 0,6 po nejhorší 5,5).
Přísnost je tu extrémní: třeba když pneumatika Rotalla Radial – za 1300 Kč vcelku laciná varianta pro auta typu Fabie – dostala v hodnocení ovladatelnosti na mokru 5,5, už jí nebyly nic platné skvělé známky za opotřebení (1,0) či spotřebu paliva (1,8). Jedna 5,5 značí rovnou 5,5 i celkově.
Test pneumatik 185/60 R15 (např. Fabia) |
| Přibližná cena v ČR | Sucho | Mokro | Spotřeba | Opotřebení | CELKEM |
Michelin Energy Saver + | 2150 Kč | 1,9 | 2,4 | 1,9 | 0,8 | 2,0 |
Continental ContiPremiumContact 5 | 1900 Kč | 1,6 | 2,1 | 1,9 | 1,8 | 2,1 |
Dunlop Sport BluResponse | 2000 Kč | 1,4 | 2,0 | 1,6 | 2,5 | 2,1 |
Goodyear EfficientGrip Performance | 2000 Kč | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 2,3 | 2,1 |
Vredestein Sportrac 5 | 1700 Kč | 1,7 | 2,3 | 2,3 | 2,0 | 2,2 |
Bridgestone Turanza T001 | 1900 Kč | 1,6 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 2,3 |
Nokian Line | 1600 Kč | 2,0 | 2,3 | 1,8 | 2,5 | 2,3 |
Fulda EcoControl HP | 1650 Kč | 2,2 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,5 |
Semperit Comfort-Life 2 | 1800 Kč | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 2,5 | 2,5 |
Pirelli Cinturato P1 | 2000 Kč | 2,2 | 2,6 | 2,2 | 2,0 | 2,6 |
Barum Brillantis 2 | 1400 Kč | 2,9 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 2,9 |
Hankook Kinergy Eco K425 | 1600 Kč | 1,8 | 3,0 | 2,4 | 2,3 | 3,0 |
Firestone Firehawk TZ300? | 1400 Kč | 1,8 | 3,3 | 2,6 | 1,8 | 3,3 |
Nexen N Blue HD 1) | 1550 Kč | 2,4 | 2,6 | 1,5 | 3,8 | 3,8 |
GT Radial Champiro 228 | 1250 Kč | 3,2 | 3,9 | 2,4 | 0,8 | 3,9 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 1700 Kč | 2,5 | 4,9 | 1,9 | 2,5 | 4,9 |
Marangoni Verso | 1450 Kč | 2,4 | 5,5 | 2,4 | 0,8 | 5,5 |
Rotalla Radial F108 | 1300 Kč | 2,9 | 5,5 | 1,8 | 1,0 | 5,5 |
Sailun Atrezzo SH402 | 1400 Kč | 4,0 | 5,5 | 1,6 | 2,5 | 5,5 |
Test pneumatik 225/45 R17 (např. Octavia) |
| Přibližná cena v ČR | Sucho | Mokro | Spotřeba | Opotřebení | CELKEM |
Continental ContiSportContact 5 | 3000 Kč | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 2,5 | 2,1 |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 | 2400 Kč | 1,4 | 2,4 | 1,9 | 2,0 | 2,1 |
Dunlop Sport Maxx RT | 3000 Kč | 1,6 | 2,4 | 2,0 | 2,0 | 2,2 |
Michelin Pilot Sport 3 | 3300 Kč | 1,6 | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 2,2 |
Vredestein Ultrac Vorti | 2500 Kč | 1,4 | 2,5 | 2,3 | 1,8 | 2,2 |
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 | 2270 Kč | 1,8 | 2,4 | 2,1 | 2,5 | 2,3 |
Semperit Speed-Life | 2700 Kč | 2,2 | 2,5 | 1,4 | 1,8 | 2,3 |
Bridgestone Potenza S001 | 2450 Kč | 1,5 | 2,7 | 2,1 | 2,3 | 2,7 |
Kumho Ecsta LE Sport KU39 | 2500 Kč | 1,9 | 2,7 | 2,2 | 2,5 | 2,7 |
Pirelli Cinturato P7 | 2500 Kč | 1,9 | 2,7 | 2,2 | 0,5 | 2,7 |
Yokohama C.drive 2 | 2850 Kč | 1,6 | 2,7 | 1,9 | 1,5 | 2,7 |
Falken Azenis FK453 | 2300 Kč | 1,6 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 2,8 |
Uniroyal RainSport 2 | 2900 Kč | 2,6 | 2,2 | 2,4 | 2,8 | 2,8 |
Toyo Proxes T1 Sport | 2400 Kč | 1,6 | 3,0 | 2,2 | 2,3 | 3,0 |
Nexen N8000 | 2100 Kč | 2,0 | 2,3 | 2,1 | 3,3 | 3,3 |
Syron Race 1 Plus | 2100 Kč | 2,2 | 3,9 | 2,2 | 2,5 | 3,9 |
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 4. 2013 18:50, Hugo
Ještě bych mohl jezdit na volovi, abych si neopotřeboval boty. Takže tě ráno v sedm čekám před barákem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 4. 2013 18:53, RAL PNEU
Cely článek je takový trochu nešťastný a nedůvěryhodný už z pozice uvedených rozměrů pneumatik k danému vozu. Nikdy jsem neviděla jezdit Fabii na uvedeném rozměru 185/60/15 a Octavia na rozmeru 225/45/17 jezdi velmi sporadicky, jen blázen a tuningový příznivec si obuje na vuz takový rozměr ( vyjma RS ) . Co se týká cen pneumatik - upřímně ceny se moc nemění již 5 let. No a nakonec, co se týká štítkování pneumatik, tak můj názor je ten, že jde pouze o blbnutí hlavy lidem. Pneumatika nemá jen tři vlastnosti, o kterých štítek mluví. Dále, pokud dochází k nějakému měření, vždy je dána hranice od - do. Teď záleží, které hranice se každý výrobce pneumatik drží zda - li nejnižší, středu, nejvyšší a nebo něco mezi? Tím chci říci, že neexistuje pouze jedna zkušebna, která hodnoty uvedené na štítku měří, každý výrobce ma svou :-) Tak kde je vlastně pravda?
No a naonec testy pneu? To je zhruba stejné jako právě ten štítek, proto recenze, zkušenosti lidí je nejlepší volba při rozhodování výběru pneumatik
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.