Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nové štítky, vyšší DPH: Kolik stojí letní pneumatiky?

Ačkoliv výrobcům pneumatik vznikly nové povinnosti se štítkováním a zvedla se daň z přidané hodnoty, budeme letní pneumatiky, jejichž sezona právě začíná, kupovat levněji než dřív. Jak je to možné?
Nové štítky, vyšší DPH: Kolik stojí letní pneumatiky?

Prvního dubna skončila povinnost obouvat na auta zimní pneumatiky. Vzhledem k tomu, že zima si své panování pořádně natáhla, dá se s dubnovým sluníčkem čekat pořádný kolotoč s přezouváním.

Nechat auto jezdit na gumách s vločkou se finančně rozhodně nevyplatí: zimní pneumatiky se v létě příliš ničí a klidně se může stát, že v listopadu, až začne znovu zimní povinnost, nebudou mít pláště předepsaný vzorek čtyři milimetry. V letním období (ať na letním, či zimním obutí, které není zakázané) stačí 1,6 mm.

Nejprodávanější značky v ČR

Značka

Podíl

Barum

54 %

Matador

19 %

Continental

19 %

Michelin

4 %

jiné

4 %

Nejžádanější rozměry

13–14 palců

39 %

15–16 palců

37 %

17 a více palců

24 %

Loni se zvedly ceny všude

Když jsme o přezouvání psali před rokem v článku Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?, našli jsme ve velkém cenovém pátrání pláště pro auta typu Fabie (R14) od pětistovky a na Octavii (R16) za dvojnásobek.

Letos to leckde může být ještě lepší. Loni totiž pneumatiky pro osobní auta zdražovaly dost výrazně, a to jak v kamenných obchodech, tak v těch internetových. Leckdo zvýšil ceny o desetinu, někteří výrobci ale až o čtvrtinu.

Letos menší pláště s průměrem 14 a 15 palců zůstávají na stejných cenách jako loni. Ty o průměru 17 palců a větší dokonce výrobci nabízejí za nižší ceny než loni. Čím to? Jak rodiny přešly z menších aut na střední třídu, stal se i z větších pneumatik běžný rozměr.

Vedle toho krize donutila prodejce stlačit marže, aby vůbec plnili prodejní plán. A když k tomu připočteme výprodeje skladů, máme tu příjemnou přítomnost.

Nejlevnější benzin? Na Peníze.cz!

Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.

Vývoj ceny benzinu a ceny nafty

Řiďte se testy!

Výběr pneumatik lidem usnadnilo jejich štítkování, které známe třeba z ledniček.

Ty na gumách vyrobených od loňského července (či prodávaných od listopadu) kvůli nařízení Evropské unie povinně upozorňují na výsledky kvality tří parametrů: valivý odpor, přilnavost na mokru a vnější hlučnost. Nejlepší je písmenko A, nejhorší G. Přitom se rozhodně nedá říci, že B či C je špatně – v takovém případě jde pořád o dobrou gumu. Vedle toho jde jen o tři kritéria, výrobci jich sledují až padesát.

Štítky není určitě nutné zavrhovat, značí zajímavé startovací vodítko a také obranu proti plášťům z Číny. Pořád je ale lepší orientovat se podle výsledků testů, které sledují více kritérií.

Jeden z nich nedávno zveřejnil prestižní německý autoklub ADAC. Aktuálně nabízené gumy tam dopadly lépe než v minulosti, i když úplnou jedničku nezískala žádná. To proto, že by nesměla podle pravidel testu dostat ani v jedné kategorii testu horší známku než 1,5 (celkově ADAC hodnotí téměř jako ve škole, a to ve škále od nejlepší 0,6 po nejhorší 5,5).

Přísnost je tu extrémní: třeba když pneumatika Rotalla Radial – za 1300 Kč vcelku laciná varianta pro auta typu Fabie – dostala v hodnocení ovladatelnosti na mokru 5,5, už jí nebyly nic platné skvělé známky za opotřebení (1,0) či spotřebu paliva (1,8). Jedna 5,5 značí rovnou 5,5 i celkově.

Test pneumatik 185/60 R15 (např. Fabia)

 

Přibližná cena v ČR

Sucho

Mokro

Spotřeba

Opotřebení

CELKEM

Michelin Energy Saver +

2150 Kč

1,9

2,4

1,9

0,8

2,0

Continental ContiPremiumContact 5

1900 Kč

1,6

2,1

1,9

1,8

2,1

Dunlop Sport BluResponse

2000 Kč

1,4

2,0

1,6

2,5

2,1

Goodyear EfficientGrip Performance

2000 Kč

1,6

2,0

1,6

2,3

2,1

Vredestein Sportrac 5

1700 Kč

1,7

2,3

2,3

2,0

2,2

Bridgestone Turanza T001

1900 Kč

1,6

2,5

2,4

2,3

2,3

Nokian Line

1600 Kč

2,0

2,3

1,8

2,5

2,3

Fulda EcoControl HP

1650 Kč

2,2

2,5

2,1

2,3

2,5

Semperit Comfort-Life 2

1800 Kč

2,4

2,4

2,2

2,5

2,5

Pirelli Cinturato P1

2000 Kč

2,2

2,6

2,2

2,0

2,6

Barum Brillantis 2

1400 Kč

2,9

2,5

2,2

2,3

2,9

Hankook Kinergy Eco K425

1600 Kč

1,8

3,0

2,4

2,3

3,0

Firestone Firehawk TZ300?

1400 Kč

1,8

3,3

2,6

1,8

3,3

Nexen N Blue HD 1)

1550 Kč

2,4

2,6

1,5

3,8

3,8

GT Radial Champiro 228

1250 Kč

3,2

3,9

2,4

0,8

3,9

Kleber Dynaxer HP 3

1700 Kč

2,5

4,9

1,9

2,5

4,9

Marangoni Verso

1450 Kč

2,4

5,5

2,4

0,8

5,5

Rotalla Radial F108

1300 Kč

2,9

5,5

1,8

1,0

5,5

Sailun Atrezzo SH402

1400 Kč

4,0

5,5

1,6

2,5

5,5 

Test pneumatik 225/45 R17 (např. Octavia)

 

Přibližná cena v ČR

Sucho

Mokro

Spotřeba

Opotřebení

CELKEM

Continental ContiSportContact 5

3000 Kč

1,6

2,0

1,6

2,5

2,1

Goodyear Eagle F1 Asymetric 2

2400 Kč

1,4

2,4

1,9

2,0

2,1

Dunlop Sport Maxx RT

3000 Kč

1,6

2,4

2,0

2,0

2,2

Michelin Pilot Sport 3

3300 Kč

1,6

2,2

2,2

2,5

2,2

Vredestein Ultrac Vorti

2500 Kč

1,4

2,5

2,3

1,8

2,2

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117

2270 Kč

1,8

2,4

2,1

2,5

2,3

Semperit Speed-Life

2700 Kč

2,2

2,5

1,4

1,8

2,3

Bridgestone Potenza S001

2450 Kč

1,5

2,7

2,1

2,3

2,7

Kumho Ecsta LE Sport KU39

2500 Kč

1,9

2,7

2,2

2,5

2,7

Pirelli Cinturato P7

2500 Kč

1,9

2,7

2,2

0,5

2,7

Yokohama C.drive 2

2850 Kč

1,6

2,7

1,9

1,5

2,7

Falken Azenis FK453

2300 Kč

1,6

2,8

2,1

2,3

2,8

Uniroyal RainSport 2

2900 Kč

2,6

2,2

2,4

2,8

2,8

Toyo Proxes T1 Sport

2400 Kč

1,6

3,0

2,2

2,3

3,0

Nexen N8000

2100 Kč

2,0

2,3

2,1

3,3

3,3

Syron Race 1 Plus

2100 Kč

2,2

3,9

2,2

2,5

3,9

Co přineslo štítkování?

Sto dnů hájení uteklo od listopadového zavedení nové evropské legislativy o označování pneumatik. Ta se dotýká milionů pneumatik prodávaných v Evropě. Co značení přineslo? Odpovídá Michel Rzonzef, viceprezident divize osobních pneumatik Goodyear.

Michel Rzonzef

Michel Rzonzef

Zvykli si už lidé na štítky?

Nemyslím. Zatímco prodejci jsou o štítcích informováni velmi dobře, povědomí spotřebitelů je nedostatečné.

Kdy se to změní?

Očekávám, že štítek bude mít první výrazný dopad na volbu spotřebitelů v nadcházející letní sezóně. To je také období, kdy miliony řidičů v oblastech, v nichž se používají zimní pneumatiky, přezouvají z pneumatik zimních na letní.

Jsou štítky dobrým vodítkem pro lidi?

Je třeba říct, že představují pouze omezený obraz pneumatiky, vzorovým příkladem jsou třeba zimní pneumatiky, s nimiž štítkování před sto dny začalo. Štítek nebere v úvahu důležitá kritéria jako brzdění a přilnavost při nízkých teplotách na sněhu či ledu. My bereme při vývoji v úvahu víc než padesát kritérií a štítek zohledňuje pouze tři.

Takže vám štítky vadí?

Vůbec ne. Chápu potíže, jimž členské státy Unice při zavádění tohoto složitého zákona a dodržování jeho správného uplatňování čelí, ale důvěryhodnost evropského štítku závisí na jeho efektivním prosazování. Takže naopak apeluji na členské státy, aby se pneumatiky se zjevně nesprávnými štítky v Evropské unii nesměly prodávat. Spotřebitelům pomohou při výběru, ale mohou důvěřovat pouze správným informacím na štítku pneumatiky.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+100
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 4. 2013 18:50, Hugo

Ještě bych mohl jezdit na volovi, abych si neopotřeboval boty. Takže tě ráno v sedm čekám před barákem.

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 02. 04. 2013 13:13)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 4. 2013 18:53, RAL PNEU

Cely článek je takový trochu nešťastný a nedůvěryhodný už z pozice uvedených rozměrů pneumatik k danému vozu. Nikdy jsem neviděla jezdit Fabii na uvedeném rozměru 185/60/15 a Octavia na rozmeru 225/45/17 jezdi velmi sporadicky, jen blázen a tuningový příznivec si obuje na vuz takový rozměr ( vyjma RS ) . Co se týká cen pneumatik - upřímně ceny se moc nemění již 5 let. No a nakonec, co se týká štítkování pneumatik, tak můj názor je ten, že jde pouze o blbnutí hlavy lidem. Pneumatika nemá jen tři vlastnosti, o kterých štítek mluví. Dále, pokud dochází k nějakému měření, vždy je dána hranice od - do. Teď záleží, které hranice se každý výrobce pneumatik drží zda - li nejnižší, středu, nejvyšší a nebo něco mezi? Tím chci říci, že neexistuje pouze jedna zkušebna, která hodnoty uvedené na štítku měří, každý výrobce ma svou :-) Tak kde je vlastně pravda?
No a naonec testy pneu? To je zhruba stejné jako právě ten štítek, proto recenze, zkušenosti lidí je nejlepší volba při rozhodování výběru pneumatik

Reagovat

 

-26
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

3. 4. 2013 | 18:53 | RAL PNEU

Cely článek je takový trochu nešťastný a nedůvěryhodný už z pozice uvedených rozměrů pneumatik k danému vozu. Nikdy jsem neviděla jezdit Fabii na uvedeném rozměru 185/60/15 a Octavia na rozmeru 225/45/17 jezdi velmi sporadicky,...více

2. 4. 2013 | 18:50 | Hugo

Ještě bych mohl jezdit na volovi, abych si neopotřeboval boty. Takže tě ráno v sedm čekám před barákem. více

2. 4. 2013 | 16:21 | Fousek

Když mi to papá 5 l/stovku... tak taky uspořím litr ? Ono je lepší zajít někam do bistra a domluvit si trvalý odběr friťakových olejů. Když máte i kontakty na jatkách, jde z toho udělat fajn naftu. Sice to smrdí jakoby člověk...více

2. 4. 2013 | 15:32 | Pavel

Testy se neřiďte. Pneumatika A+++ bude sice strašně ekologická a ušetří Vám litr na 100 000 km, ale za to bude tvrdá a málo přilnavá. Sice strašně ušetříte, ale někde na mokru si rozbijete ústa. více

2. 4. 2013 | 13:13 | jezevec

zkuste příště utíkat za taxíkem, tam je úspora ještě vyšší . . . . více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nový trh, Kvóta, Riziková ochrana, paušální daň, lukáš kovanda, andrej babiš, petr mach, michal wantulok, aféra HELVAG, mentoring, náklady na soudní řízení, les, nabídka funkcí, Chrysler, sjednocení sazeb pro muže a ženy, obchodní centra, byznys, žák

007S0JAK, 4L25168, 4L25168, 2K29869, 8S92121

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK