Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

| rubrika: Rozhovor | 12. 1. 2013 | 20 komentářů
„Některé koncerny sponzorují neziskové informace a na oplátku od nich získávají ‚nezávislá‘ ocenění,“ komentuje předseda občanského sdružení Zdravá potravina kvanta značek kvality a původu, které potkáte na českých potravinách. Když před lety sháněl fakta o tom, co vlastně jí, zjistil, že neexistuje komplexní zdroj informací. Jako programátor tedy sám začal vytvářet jejích databázi...
Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

Co vás vedlo k tomu, že jste založil internetové stránky o éčkách v potravinách?

V roce 2002 jsem začal poměrně intenzivně podnikat a příšerným životním stylem spojeným s neustálým stresem, nedostatkem pohybu a špatným stravováním jsem si postupně ničil zdraví. Před šesti lety to se mnou bylo už tak špatné, že kdybych radikálně nezměnil způsob života, vůbec bych nedopadl dobře. Snažil jsem se upravit jídelníček a najít co nejvíc informací o éčkách v potravinách. Na žádné internetové stránce jsem ale nenašel komplexně zpracované údaje. Protože jsem programátor, nebylo nic jednoduššího, než dát všechny informace, které jsem do té doby pro sebe našel, na web, aby byly k dispozici i ostatním. V roce 2007 jsem rozjel webové stránky Emulgatory.cz.

Ale potom přišly na řadu i další webové stránky...

Přesně tak. Následovaly webovky Chemievjidle.cz, v podstatě logická nástavba k tomu, co jsem psal o éčkách. Je sice dobré vědět, co která éčka znamenají a zda jsou nebezpečná, zároveň si ale musíte zjistit, ve kterých potravinách jsou. Vytvořil jsem databázi potravin, u kterých si lidé můžou zkontrolovat přesné složení. Velká výhoda je především v tom, že si spotřebitel může už doma udělat vlastní předvýběr produktů, aby věděl, kterým se má v obchodech vyhnout a které má naopak vyhledávat.

Občanské sdružení Zdravá potravina

Občanské sdružení Zdravá potravina vydává seznam éček Emulgatory.cz, největší databázi potravin Chemievjidle.cz a mimo jiné i mobilní aplikaci pro chytré telefony Nutriatlas.cz. Jeho cílem je objektivně, nezávisle a nezaujatě informovat o potravinách a jejich složení a poskytovat co nejvíc informací uživatelům při rozhodování o jejich nákupu a použití. Sdružení na základě komplexního hodnocení podle mnoha kritérií uděluje výrobkům logo Zdravá potravina.

Kdy vzniklo Občanské sdružení Zdravá potravina?

Občanské sdružení Zdravá potravina, které zaštiťuje naši veškerou činnost, vzniklo v roce 2010. S odborníky z Aliance výživových poradců jsme vytvořili kritéria pro hodnocení potravin a na jejich základě označujeme na našich stránkách kvalitní potraviny logem se zeleným jablíčkem. Naše kritéria nejsou jako jediná zaměřená jednostranně – díváme se nejen na obsah éček, ale také na nutriční hodnoty, z jaké země dané potravina pochází, o jakou kategorii potraviny se jedná, jaký má obal, a sledujeme i další hlediska.

Když jde člověk nakupovat do supermarketu, vidí takřka na všem nějaké logo kvality nebo certifikát zdravého výrobku. Jak se v tom má spotřebitel vyznat?

Problém je, že skoro každý výrobce má vlastní logo, které vyzdvihuje kvalitu výrobku. Některé velké koncerny dokonce sponzorují různé neziskové organizace a na oplátku od nich získávají „nezávislá“ ocenění. Pak se v tom nikdo nemůže orientovat. Někteří spotřebitelé na chaos v označování reagují tak, že při rozhodování mezi dvěma výrobky vyberou nakonec ten, na kterém je prostě nějaké logo nebo certifikát.

Emulgátory

Co jsou éčka

Za přídavné látky neboli aditiva se považuje prakticky cokoli, co se zrovna samo nejí, ale přidává se to do jiných potravin ke změně jejich vlastností. Řada éček je naprosto neškodných, běžně se v jídle vyskytují – například barvivo karoten či kyselina citronová. Éčka ani nemusí být připravovaná synteticky, patří mezi ně i látky přírodního původu. Potravina s třemi přídavnými látkami tak může být klidně potenciálně nebezpečnější než potravina, ke které je přiložený delší seznam aditiv.

Skupiny potravinových aditiv

E100–E199

barviva

E200–E299

konzervanty

E300–E399

antioxidanty, regulátory kyselosti

E400–E499

emulgátory, zahušťovadla, stabilizátory

E500–E599

protispékavé látky, regulátory kyselosti, plnidla

E600–E699

látky zvýrazňující chuť a vůni

E900–E999

lešticí látky, sladidla, balicí plyny, propelanty

E1000–E1999

další látky

Když je nějaká potravina označená jako bio, znamená to, že je zdravá?

Rozhodně ne. Znamená to pouze to, že všechny složky, které potravina obsahuje, byly vyrobeny ekologicky šetrným způsobem. To je určitě dobře. Neznamená to ale automaticky, že musí jít o zdravé potraviny. Máte třeba bioklobásy, biouherák nebo biopivo, které určitě nejsou kvalitativně špatné, ale zároveň můžete o jejich konzumaci jen obtížně mluvit jako o zdravém životním stylu.

Problematika zdravého stravování a kvality potravin je v poslední době poměrně vděčným tématem. Má podle vás zvýšená mediální pozornost vliv na rozhodování spotřebitelů? Začínají si díky tomu kupovat zdravější potraviny, nebo to takhle nefunguje?

Skupina lidí, kteří skutečně podrobně sledují složení potravin a snaží se kupovat jen ty zdravé, je hodně malá. Většina obyvatel se rozhoduje podle chuti, a především podle reklamy. Některé typy potravin jsou skutečně závislé jenom na reklamě. Vezměte si třeba balené vody, limonády nebo energetické nápoje. U nich se lidé rozhodují pouze na základě reklamy. Nejznámějším příkladem je RedBull, který má skvěle fungující marketing po celém světě.

Proč u českých spotřebitelů při nákupu potravin suverénně vítězí kvantita na úkor kvality? Může za to snaha ušetřit za každou cenu?

Letáková generace – lidi vidí velký nápis SLEVA a nic jiného už je nezajímá. Ideální pro ně je, když je ten nápis u něčeho, co navíc znají z reklamy. Pak jsou v sedmém nebi. Tohle je bohužel ten nejhorší přístup. Když pozoruji lidi, co si kupují nekvalitní máslo, pocházející odněkud z Polska, jenom kvůli tomu, že je o korunu padesát levnější než nějaké poctivější máslo, je mi z toho smutno.

Kdy lidé začnou výrobky kupovat podle složení a kvality?

My se samozřejmě snažíme, aby to bylo co nejdřív. Obávám se ale, a to nechci působit jako pesimista, že to bude trvat ještě hodně dlouho. Proti masivní reklamě se hrozně špatně bojuje. Stačí se zamyslet nad tím, kolik do ní firmy cpou peněz. Za zdravé stravování bojují nejčastěji neziskové organizace – a jejich prostředky jsou samozřejmě velmi omezené.

Většina Čechů nakupuje potraviny hlavně v supermarketech. Dá se v nich vůbec udělat kvalitní nákup jídla pro celou rodinu?

Určitě ano. Neříkám, že v nich seženete úplně všechno, ale když si třeba děláte seznam kvalitních potravin, které chcete nakoupit pro celou rodinu, tak jich zhruba kolem sedmdesáti procent seženete i v supermarketu. V posledních letech je vidět, že větší supermarkety reagují na poptávku po zdravých potravinách a rozšiřují nabídku. Rozhodně tedy není pravda, že pokud chci jíst zdravě, musím nakupovat jen ve specializovaných prodejnách. Dneska je prostě jiná doba. Člověk ale musí být poučený a o potravinách něco vědět. Musí si na to najít čas, ne jen nad pivem v hospodě lamentovat, jak je tu všechno špatně. Jinak bude vždycky kupovat jenom zajíce v pytli.

Propojeno

Žaludky, nebo popelnice?

O českých supermarketech se často tvrdí, že jsou odpadkovým košem Západu. Že se v nich prodává zboží, o které není v západních zemích zájem. Jak se na to díváte vy?

Něco na tom je, ale nemyslím si, že by to s námi bylo až tak špatné. Problém je spíš v tom, že ty zdravé věci jsou většinou umístěné někde v koutku a nejlepší místa si zaplatí obří koncerny; a vůbec nezáleží na tom, co na nich budou zákazníkům nabízet.

V posledních letech se u nás hodně prosazují farmářské trhy.

Jde nepochybně o správnou cestu. My to sice objevujeme jako nějakou novinku, ale i před dvaceti lety tu byly různé tržnice a obchody s lokálními výrobky. Bohužel nestačily na konkurenci velkých supermarketů a obchodních řetězců.

Ovšem i na farmářských trzích můžeme najít pochybné zboží.

Objevily se případy, kdy někdo koupil zboží v supermarketu a pak ho chtěl prodávat na farmářském trhu jako domácí výrobek. Tohle už si musí ohlídat organizátor trhu. Pokud by k takovým věcem mělo docházet často, tak by to bylo špatně. Já věřím, že to tak nebude a že se na farmářských trzích budou prodávat jen lokální a čerstvé potraviny.

Rudolf Náprstek

Rudolf Náprstek

Předseda Občanského sdružení Zdravá potravina se narodil v roce 1982 a do roku 2004 žil a hlavně jedl přesně opačně, než velí zdravý životní styl. Následky se dostavily: těžká alergie, špatná fyzická kondice a další zdravotní problémy. Po několika letech zjišťování informací a postupné proměně způsobu života zdravotní problémy zmizely. Od té doby se snaží pomáhat ostatním lidem, především pak na svých webových stránkách s obrovským množstvím informací o potravinách.

Restauratér Tomáš Karpíšek v našem rozhovoru vyjádřil obavu nad tím, že se může brzy stát, že každý supermarket bude mít svůj vlastní farmářský trh a před budovou bude prodávat stejné zboží, jako nabízí uvnitř.

Tahle obava je do jisté míry oprávněná. Už dnes můžeme sledovat, že větší obchodní centra vyhrazují prostor pro farmářský prodej. To ale nemusí nutně znamenat, že se tam bude prodávat to samé co v běžných supermarketech. Tady musím zopakovat to, co jsem říkal, spotřebitel by si měl najít dostatek času, aby si zjistil, jaké zboží se tam prodává. Když budeme jen slepě sledovat nápis farmářský trh, tak může dojít přesně k tomu, co říká Tomáš Karpíšek.

Lidé jsou ale pohodlní a nechce se jim ztrácet čas, když nemusí.

Když se podíváte na to, kolik času nám zaberou naprosto zbytečné činnosti, pak monitoring toho, co se prodává v blízkých obchodech, nepředstavuje velkou časovou zátěž. Navíc člověk si to jednou zjistí a pak už ví, kde dostane dobré zboží. Kam se vypravit na nákup uzenin, kde mají čerstvé pečivo a kdo nabízí kvalitní ovoce a zeleninu. Na farmářských trzích také nesmíte nakupovat jen kvůli tomu, že se jmenují farmářské. Popovídejte si s člověkem, který tam zboží prodává, a zjistěte, jestli o těch produktech vůbec něco ví. Pokud je to skutečný farmář, tak vám určitě řekne, jaký druh česneku nabízí a jak se odlišuje od ostatních. Když na vás bude jen nechápavě koukat a říkat, že prodává bílý česnek, tak je něco špatně.

Pokračování příště

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+64
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 1. 2013 15:49, Rudolf Náprstek

Dobrý den pane Fredy,
na našich webech není žádná placená ani skrytá reklama. Nezaujatost, transparentnost a objektivita jsou naše jasné priority a to po celou dobu tvorby striktně dodržujeme.
Co se týče narážky na naše logo "Zdravá potravina.cz" - jeho pravidla a kritéria pro získání jsou dostupná na našem webu, čili jsou transparentní a zcela jasně definovaná a objektivní. Nefunguje to tak, že si večer sedneme a řekneme si, že třeba tahle potravina ocenění logem získá a jiná zase ne. Prostudujte si prosím kritéria pro získání loga na www.zdravapotravina.cz. Ty jsme připravovali poměrně dlouhou dobu s odborníky na výživu a jsou výsledkem velmi pečlivého a dlouhého testování na stovkách potravin, tak abychom určili hranici, která odděluje potraviny, které logo získali a které ne. Ale logem to rozhodně nekončí, v současné době dokončujeme stránky zcela nové, s moderním designem a hlavně s mnoha novými funkcemi. Jednou z novinek bude právě uvádění skóre potravin, dle kritérií pro získání loga "Zdravá potravina.cz". Na to se s našimi uživateli těšíme nejvíce, protože ikdyž potravina nezíská naše logo - na které je potřeba získat celkem 20 plusových bodů - tak ale spotřebitel toto skóre může dobře použít jako vodítko, když nechce zdlouhavě složení a další informace o potravině zkoumat. Je tak spousta potravin, které mají hodně plusových bodů, ale na číslo 20 nedosáhnou. Je také ale spousta potravin, které mají skóre záporné a na takové budeme samozřejmě upozorňovat a to nezávisle na tom, kdo je jejich výrobce. Záleží nám na kvalitě potravin a jejich výživové hodnotě - to zjistíte právě prostudování zmíněných kritérií pro logo "Zdravá potravina.cz", do kterých jsme se snažili komplexně zahrnout mnoho různých kritérií, která jako lidé, kteří se snaží žít zdravým životním stylem, v běžném životě zkoumáme, jen jsme je shrnuli do 20ti stránkového dokumentu a propracovali do podoby bodů, jejichž sečtením získá spotřebitel poměrně hodně vyváženou informaci o kvalitě potraviny.
Pokud budete mít jakékoli dotazy, jsem vám a všem dalším lidem se zájmem o potraviny k dispozici na emailu nebo můžete využít diskusní fórum na našem webu www.zdravapotravina.cz.

Reagovat

 

+15
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Fredy 12. 01. 2013 11:12)

Další příspěvky v diskuzi (20 komentářů)

8. 12. 2014 | 0:08 | Marcel

Vy se divíte,že lidé kují to nejlevnější? Copak mají na to,aby kupovali kvalitní,drahé poraviny? Uvědomte si,že žijem v České republice a dřem bídu s nuzí.Vy se asi máte dobře,ale co ostatní?Myslíte si,kdyby měli dostatek...více

17. 11. 2013 | 22:58 | JV

Slevami omámená letáková generace spotřebitelů....A co asi bylo dřív? Letáky se slevou a nebo jejich oběti? více

8. 8. 2013 | 12:59 | petr

Rád bych věděl v jakém a čí !!!!!!!??????? více

14. 1. 2013 | 19:57 | Eva Bernaciková

Děkuji. :-) více

14. 1. 2013 | 10:31 | Fredy

..... jako kdybych se rozhodl zřídit si web www.dobraauta.cz...
A co Vám brání si takový web zřídit? Nehledě na to, že Vás nikdo nenutí číst weby jiné. A kromě toho, žádný web, který se točí kolem spotřebitelů, nikoho...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Čistý domácí produkt, Stavební spořitelna, Doba splácení hypotečního úvěru, karel havlíček, pavel bělobrádek, vladimír dlouhý, petra pospíšilová, marta nováková, EQUAL, mrazák, jižní afrika, Pavel Trávník, spory, druhé čtvrtletí, zaměstnanecké fondy, ZTP/P, U:fon, DMT

1SR2404, KIJ6339, 2J19393, 6A50011, 2E27215

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK