Jaký cenový karambol způsobila Škoda Rapid?

Jindřich Hradecký | rubrika: Analýza | 5. 12. 2012 | 12 komentářů
Jednou z nejzajímavějších událostí podzimu 2012 na automobilovém trhu představuje nástup sedmého modelu Škody, ale i dalších novinek do podkategorie levnějších rodinných aut nižší střední třídy.
Jaký cenový karambol způsobila Škoda Rapid?

Nejen čerství konkurenti typu Citroën C-Elysée, Seat Toledo či Peugeot 301 čekaly, jakou cenovou hladinu Rapid coby nejsledovanější zástupce této kategorie nasadí. Vyčkávali i zaběhnutí hráči. A podle toho reagovaly. Jak? Prozradí náš žebříček deseti na cenu zaměřených sedanů, případně liftbacků – tedy aut, která sice pro přístup do zavazadelníku otevírají celou záď, ale coby zavřené se designem jako sedany tváří.

1. Peugeot 301

  • Cena benzinové verze: 220 000 Kč
  • Cena naftové verze: 280 000 Kč
  • Délka auta: 4442 mm, rozvor: 2652 mm, kufr: 506 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 25 000 Kč

Novinka a zároveň klasika: čtyřdveřový pětimístný sedan. Tedy karosářsky. Jinak zaběhlé pořádky boří – jednak cenově (vždyť náš žebříček vede) a jednak motorizací. Kdeže je klasika této třídy: zážehový čtyřválec. Peugeot, stejně jako Citroën C-Elysée, Seat Toledo a Škoda Rapid startují nabídku s tříválcem (!) o objemu 1,2 litru. Pod tři sta tisíc se dostane auto i s dieselovým motorem 1.6 HDI, který má podle údajů výrobce jezdit za 4,1 litru nafty na sto kilometrů.

2. Citroën C-Elysée

  • Cena benzinové verze: 220 000 Kč
  • Cena naftové verze: 300 000 Kč
  • Délka auta: 4427 mm, rozvor: 2652 mm, kufr: 506 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 25 000 Kč

Startuje na stejné ceně jako jeho dvojče Peugeot, také s benzinovou tříválcovou dvanáctistovkou o výkonu 53 kilowattů. Dieselový agregát ale nabízí o dvacet tisíc dráž než auto se lvem ve znaku – za rovných 300 000 Kč. I u něj při výkonu 68 kW slibuje výrobce dojezd na jednu nádrž výrazně přes tisíc kilometrů. Pak tu máme ještě zajímavou benzinovou možnost: motor 1.6 o výkonu 85 kW, který zrychlí z nuly na stovku za 9,4 sekundy, přitom si v kombinaci bere 6,5 litru paliva. Stejně jako Peugeot 301 stojí 270 000 Kč.

3. Fiat Linea

  • Cena benzinové verze: 229 900 Kč
  • Cena naftové verze: 349 900 Kč
  • Délka auta: 4560 mm, rozvor: 2603 mm, kufr: 500 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: nemá

Italský pohled na záležitost zvanou Jak udělat dostupný pětimístný sedan pro rodinu. Sází vyloženě na cenu, o čemž svědčí fakt, že se nabízí jen se dvěma motory a ve dvou výbavách. S benzinem 1.4 nijak oslnivých parametrů (výkon 57 kW, zrychlení z nuly na sto 14,6 sekundy), ale solidní spotřebou 6,3 litru stojí 229 900 Kč ve výbavě Plus (dva airbagy, bez rádia, ale s klimatizací) a 269 900 ve vyšší My Life (šest airbagů, rádio, kola z lehké slitiny). Pouze s My Life se nabízí diesel 1.6 MultiJet (výkon 77 kW, zrychlení z nuly na sto 11 sekund, spotřeba rovných pět litrů).

4. Škoda Octavia Tour

  • Cena benzinové verze: 249 900 Kč
  • Cena naftové verze: nemá
  • Délka auta: 4572 mm, rozvor: 2578 mm, kufr: 585 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: nemá

S nástupem Rapidu mizí, automobilka tuto starší octavii už nevyrábí a oficiálně nenabízí. Dají se ale najít ještě vozy u dealerů – a spíš levněji, než zní oficiální cena: ta je 249 900 Kč pro motor 1.4 MPI (59 kW) a 264 900 Kč pro 1.6 MPI (75 kW). Na rozdíl od třech modelů rozebraných výše jde o pětidveřový liftback, u něhož se neotvírá jen víko kufru, ale celá záď, což usnadňuje nakládání věcí. Stejně je na tom i Rapid, který má zaujmout místo po Octavii Tour. Motory však nabízí úplně jiné, cenově porovnávat obě škodovky tak nemá význam.

5. Renault Fluence

  • Cena benzinové verze: 234 900 Kč
  • Cena naftové verze: 279 900 Kč
  • Délka auta: 4618 mm, rozvor: 2702 mm, kufr: 496 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 30 000 Kč

Další ze sedanů a klasická ukázka, jak konkurence reaguje na nástup novinek. Renault u modelu zvedl bonus (tedy slevu) o třicet tisíc korun, takže nejlevnější verzi pořídíte už jen za 234 900 Kč – nejméně, co kdy u Čechů docela hodně žádané auto stálo. Doporučujeme zaměřit zrak spíš na dieselovou verzi: 279 900 Kč je nejméně ze všech rozebíraných aut. Přitom Renault tradičně nešetří na výbavě a už v té základní dává šest airbagů, rádio, klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti a podobně.

6. Opel Astra Classic

  • Cena benzinové verze: 274 900 Kč
  • Cena naftové verze: 352 900 Kč
  • Délka auta: 4578 mm, rozvor: 2703 mm, kufr: 490 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 45 000 Kč

Opel Astra nabízí tradičně mnoho variant. Začíná to už tím, že zůstala v prodeji i předchozí generace modelu zvaná Classic. Ta se navíc nabízí jako hatchback (249 900 Kč), kombík (279 900 Kč) i sedan, který nás zajímá v tomto přehledu a stojí o 25 000 Kč víc než hatchback. Což značí, že se pod psychologickou hranici tři sta tisíc vejde ve dvou verzích: s motorem 1.6 Ecotec (na startovací verzi solidních 85 kW, spotřeba 6,2 litru) za 274 900 Kč ve výbavě Classic (čtyři airbagy, stabilizace) a za 285 900 Kč ve výbavě Classic Plus (navíc třeba klimatizace, rádio s CD). Motor můžete mít i s automatem nebo dieselovým motorem 1.7 CDTI (výkon 81 kW, spotřeba 5,0 litru).

7. Chevrolet Cruze

  • Cena benzinové verze: 282 900 Kč
  • Cena naftové verze: 391 400 Kč
  • Délka auta: 4597 mm, rozvor: 2685 mm, kufr: 450 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 30 000 Kč

Další případ auta, co disponuje všemi třemi základními karosářskými verzemi. U Chevroletu ale začíná sedan na stejné ceně jako hatchback, tedy 282 900 korunách (kombi SW stojí o 17 000 Kč víc), a to za motor 1.6 (parádní výkon 91 kilowatt, zrychlení z nuly na sto za 10,9 sekundy, kombinovaná spotřeba 6,5 litru) a solidní startovací výbavu LS (šest airbagů, stabilizační systém, dálkové centrální zamykání, okna v elektrice, palubní počítač). Není třeba se tedy nijak zvlášť hnát do vyšších výbav LT, LT+ či motoru 1.8, který nemá nijak zvlášť lepší parametry než šestnáctistovka (104 kW, zrychlení 10,2 sekundy, spotřeba 6,6 litru). Za zvážení je Edice 100 (narozeniny Opelu). Cruze sedan s ní stojí 324 400 Kč.

8. Škoda Rapid

  • Cena benzinové verze: 289 900 Kč
  • Cena naftové verze: 384 900 Kč
  • Délka auta: 4483 mm, rozvor: 2602 mm, kufr: 550 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: verze za 424 900 Kč

Ten, co způsobuje cenové vlny. Na cenovku Rapidu čekali všichni konkurenti a možná se jim ulevilo – Rapid začal výš, než se předpokládalo, počítalo se spíš s 279 900 Kč. Základ s motorem 1.2 MPI (výkon 55 kW, zrychlení z nuly na sto 13,9 sekund, spotřeba 6,1 litru) není kdovíco, výbava Active Plus ale tak špatná není. Sází hlavně na bezpečnost (šest airbagů, stabilizační systém, klimatizace). Doporučujeme začít uvažovat až od motoru 1.2 TSI. Čtyřválec s turbem je dynamicky zajímavější (63 kW, akcelerace na stovku za 11,8 sekundy), navíc si podle výrobce řekne o 5,1 litru benzinu v kombinaci, to je ze zážehových motorů našeho přehledu nejméně. Přitom značí jen desetitisícový příplatek (299 900 Kč). Silnější verze TSI (77 kW) přijde na 324 900 korun, diesely začínají až u hranice čtyř set tisíc, benzinová čtrnáctistovka s dvouspojkovou převodovkou DSG dokonce nad ní.

9. Seat Toledo

  • Cena benzinové verze: 292 900 Kč
  • Cena naftové verze: 416 900 Kč
  • Délka auta: 4482 mm, rozvor: 2602 mm, kufr: 550 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: verze za 459 900 Kč

Nejpřímější z konkurentů Rapidu – totiž také pětidveřový pětimístný liftback – startuje o tři tisíce výš než škodovka, to je vzhledem k rozložení českého trhu s novými auty docela odvážný krok. Základ je stejný: za tuto cenu máte tříválec 1.2. Srovnání v TSI motorech je ještě překvapivější: Toledo s ním začíná o třiatřicet tisíc (332 900 Kč) výš než Rapid, jde ale o vyšší výbavu Reference s tempomatem, palubním počítačem, rádiem s CD. Základní Basic dává Seat právě jen s tříválcem. Už ten má jako škodovka šest airbagů, stabilizaci či klimatizaci, ale už ne rádio a podobně.

Anketa

Kolikáté máte auto?

10. Hyundai Elantra

  • Cena benzinové verze: 299 990 Kč
  • Cena naftové verze: nemá
  • Délka auta: 4530 mm, rozvor: 2700 mm, kufr: 485 litrů
  • Za kolik má automatickou převodovku: 15 000 Kč

Pokud si jako psychologickou hranici pro větší rodinné auto dáváme 300 000 Kč, Elantra ji podleze jen se základní verzí bez klimatizace, a ještě o pouhou desetikorunu. Motor 1.6 MPI disponuje výborným výkonem 97 kW, z nuly na sto se dostane za 10,7 sekundy a bere si 6,4 litru naturalu na sto kilometrů. Ceník se tváří široce, najdeme v něm sedm verzí, je to ale jen díky výbavám (kromě základní ještě Classic s klimatizací 324 990 Kč, Comfort s rádiem atd. 349 990 Kč, Style s tempomatem aj. 369 990 Kč) a možnosti automatické převodovky u tří z nich (+15 000 Kč). Elantra zkrátka jezdí s jediným motorem, a vůbec tedy nenabízí třeba dieselový.

Úvodní foto Škoda auto

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+41
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 12. 2012 17:56, Luky

V motoristických časopisech i různě na netu píšou o Rapidu jako o levném rodinném voze. Podle statistiky je v Česku průměrný plat okolo 24000 Kč hrubého,což může být okolo 18000 Kč čistého a podle téže statistiky dvě třetiny Čechů na tento průměr nedosáhnou. Když od této částky odečtete náklady na bydlení,domácnost,atd,kolik vám zbude abyste si odložili na nové auto??? Někomu tři,někomu pět tisíc...........někomu vůbec nic!!! Za jak dlouho takhle našetříte na toho LEVNÉHO Rapida???

+31
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auto-moto, nákup auta

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kolik zaplatíte za větší kufr? Srovnání kombíků a spol.

7. 11. 2012 | Jindřich Hradecký | 1 komentář

Kolik zaplatíte za větší kufr? Srovnání kombíků a spol.

Sedan pro firmu. Kombík pro rodinu. Hatchback a ještě o něco praktičtější liftback coby kompromis mezi oběma břehy – to jsou karosářské hry automobilek při tvorbě zásadních modelů.

Deset tipů na druhé auto do rodiny. Heslo: hlavně úsporně!

9. 10. 2012 | Jindřich Hradecký | 13 komentářů

Deset tipů na druhé auto do rodiny. Heslo: hlavně úsporně!

„Sháním druhé auto do rodiny. Na delší cesty a plný kufr máme velké rodinné, to druhé potřebuji jen na dojetí do práce. Půlku cesty po městě a i mimo něj se s rychlostí sotva dostanu... celý článek

Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

25. 9. 2012 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

Jízda autem je s nimi pro mnohé řidiče a hlavně řidičky pohodlnější. A pozor! Někdy i provozně levnější.

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

21. 8. 2012 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

Sedmnáct automobilek a šestadvacet modelů. Toužíte-li po levném novém autě, máte přehršel možností. Vybrali jsme všechny osobní vozy, které jsou koncem srpna k mání pod dvě stě tisíc... celý článek

Snižte daně, křičí řidiči! Víc než půlka ceny benzinu jde státní kase

20. 6. 2012 | Jindřich Hradecký | 14 komentářů

Snižte daně, křičí řidiči! Víc než půlka ceny benzinu jde státní kase

Už čtyři z pěti Čechů pociťují vážné trable s výší cen u stojanů čerpacích stanic. Za řešení by podle čerstvého průzkumu většina řidičů považovala snížení spotřební daně.

Partners Financial Services