Očima expertů: Přinese čtvrtý mobilní operátor lepší ceny a služby?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 2. 11. 2012 | 2 komentáře
Telefonisti, tedy všichni, pozor! Možná přijde i čtvrtý operátor. Přinese nižší ceny a lepší služby? Ptali jsme se člena Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřeje Malého, Romana Nováčka z projektu Tarifomat a dalších zajímavých osobností.
Očima expertů: Přinese čtvrtý mobilní operátor lepší ceny a služby?

Mobilní volání je v České republice drahé a služby ve srovnání se Západem nestojí za moc. Zástupci mobilních operátorů vás ovšem budou sáhodlouze přesvědčovat, že to tak není a že od nich dostáváte skvělou a jedinečnou nabídku.

Je sice pravda, že většina zákazníků na svého mobilního operátora nadává, zároveň se však nemají k tomu, aby mu zamávala a vydala se ke konkurenci. Ono se to totiž u konkurence má se službami a cenou zrovna tak. Řada lidí proto netrpělivě vyhlíží aukci Českého telekomunikačního úřadu, na jejímž základě by se měla udělit nová práva k využívání rádiových kmitočtů k zajištění veřejné komunikační sítě. Přeložíme do češtiny: na trh by mohl přijít čtvrtý operátor. A ten by se musel ohánět! Pusťte štiku ke třem vypaseným kaprům!

Jenže nezleniví nám štika po chvilce, během níž nabere dost klientů? To bude s největší pravděpodobností záležet na společnosti PPF Mobile Services, spadající pod kolos miliardáře Petra Kellnera, která se vedle tří zaběhlých operátorů bude o nové kmitočty ucházet.

Volejte s Bleskem

Už v tomto týdnu jsme ale mohli zaznamenat rozruch, který způsobil první virtuální operátor na našem trhu. Nese jméno BLESKmobil a jeho služby zajišťuje vydavatelství Ringier Axel Springer společně s operátorem Telefónica O2. Virtuální operátor nemá vlastní technologickou strukturu, své služby poskytuje zákazníkům prostřednictvím sítě, jejíž kapacitu nakupuje za velkoobchodních podmínek od licencovaných operátorů. Hovoří se o tom, že brzy by BLESKmobile mohli následovat další virtuální operátoři – nejčastěji se skloňují jména firem UPC a Tesco. Zákazníci se tak můžou těšit na zajímavé cenové nabídky, které by mohly výrazně pohnout s trhem. Opravdové „zemětřesení“ by však mělo nastat až s příchodem čtvrtého operátora.

A jaký mají názor osobnosti, které oslovil server Peníze.cz? Věří, že příchod čtvrtého mobilního operátora na trh pomůže zákazníkům k lepším službám a výhodnějším cenám, nebo se podle nich na současném stavu příliš nezmění?

Tomáš Prouza

ekonom

Tomáš Prouza
+56
+
-

Když cestuji a vidím, kolik za mobilní služby lepší kvality platí lidé v jiných zemích, tak nechápu, proč se Češi nechají tak neuvěřitelně dojit. Čtvrtý operátor určitě pomůže těm, kteří chtějí lepší služby za ceny obvyklé ve světě. Ti pasivní ale budou vyhazovat peníze z okna i dál, jako to dělají u bankovních poplatků – stejně jako u cen za volání sice nadávají, ale ke změně k levnější alternativě se neodhodlají.

Miroslav Motejlek

novinář, provozovatel motejlek.com

Miroslav Motejlek
+11
+
-

Pokud se stane čtvrtým mobilním operátorem společnost spadající pod PPF Group, určitě dojde k výraznějšímu poklesu cen pro zákazníky. O zlepšení služeb pochybuji.

Ondřej Malý

člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

Ondřej Malý
+38
+
-

Pokud skutečně čtvrtý mobilní operátor vznikne (nezapomeňte, že jsme stále ve fázi před samotnou aukcí a do jejího ukončení není jisté zhola nic), bude záležet na tom, jakou obchodní taktiku zvolí. Obecně platí, že příchod dalšího hráče zostří konkurenční boj, který je v Česku především v případě zákazníků z řad domácností a malých živnostníků dost „líný“. Reálně je možné předpokládat, že nový operátor se bude muset na trhu, na kterém připadá sto třicet telefonních čísel na sto zákazníků, profilovat tak, aby část zákazníků jiných operátorů k sobě přetáhl. A to je možné hned několika způsoby – například transparentnější nabídkou (jednoduchým ceníkem, jednoduchou smlouvou a přehlednými obchodními podmínkami), nižší cenou či spíše výrazně větší hodnotou služeb, kterou bude nový hráč nabízet za relativně stejnou cenu. Například zákazník sice stále zaplatí novému hráči, řekněme 500 korun za měsíc, ale dostane za to nikoli nějakých 150 minut v ceně paušálu, ale třeba 2000 minut, neomezené SMS a takové množství dat, které mu umožní naplno využívat jeho chytrý mobil.

Filip Kůžel

šéfredaktor serveru MobilMania.cz

Roman Kůžel
+2
+
-

Otázka je to hodně složitá. Na jednu stranu je čtvrtý operátor lákán vysokými maržemi současných českých mobilních telekomunikací. Na druhou stranu, aby uspěl a nalákal dostatečně velkou uživatelskou základnu, bude muset s cenou i maržemi dolů. Do hry se v příštích měsících vloží virtuální operátoři a situace se ještě více zkomplikuje. Je tedy jisté, že PPF Mobile nečeká jednoduchý úkol a určitě to nebudou jednoduše vydělané peníze.

Patrik Nacher

provozovatel bankovnipoplatky.com

Patrik Nacher
+16
+
-

Z logiky věci by příchod dalšího hráče na trh měl zvýšit konkurenční tlak, a tudíž i zlepšit postavení spotřebitelů. V praxi to tak sice vždy není, nicméně právě v telekomunikačním byznyse to v poměru k malému počtu společností na trhu u nás celkem vře (na rozdíl od bank), takže jsem velký optimista.

Petr Mach

politik a ekonom

Petr Mach
-1
+
-

Těžko říct, jak se bude čtvrtému operátorovi na českém trhu dařit, ale každé rozšíření konkurence může zákazníkům jen prospět, i když asi nelze čekat žádnou revoluci. Kdyby uchazeči o čtvrtou frekvenci nevěřili, že dokážou zákazníkům nabídnout něco navíc nebo je zaujmout kvalitnější či levnější službou, vůbec by se o vstup na trh neucházeli.

Martin Prokop

analytik Next Finance

Martin Prokop
-12
+
-

Ano, věřím ve zlepšení. Již nyní je patrné, že na trhu zuří silný konkurenční boj mezi třemi operátory, který tlačí na pokles cen. Čtvrtý operátor je příslibem nové dynamiky v odvětví. Pro nového čtvrtého operátora nebude jednoduché se na zavedeném trhu prosadit. Bude muset proto přijít s nižšími cenami a lepšími/novými službami, které nalákají zákazníka. V konečném součtu na tom klient vydělá.

Roman Nováček

šéf projektu Tarifomat.cz

Roman Nováček
+57
+
-

Anketa

Kdo trefil hřebík na hlavičku?

Jednoznačně dojde ke snížení cen. Aby nový operátor uspěl, musí nabídnout jediné – levné volání. Ani nemá cenu pokoušet se vstoupit na trh s tarify, jež by byly cenově porovnatelné s těmi současnými. Když zjednoduším situaci, tak v České republice vyhrává ten operátor, který má nejlevnější volání a SMS zprávy. Reklamy a nabídky operátorů jsou plné „chytrých“ tarifů s datovými službami, ale drtivé většině zákazníků záleží na jediném – ceně jedné provolané minuty a ceně jedné zaslané SMS zprávy. To není můj názor, ale výsledek všech našich prodejních analýz za poslední rok. Jsou samozřejmě i zákazníci s jinými potřebami. Předpokládám, že například vaši čtenáři datové balíčky potřebují. Chtějí mít pokrytí rychlým 3G signálem a dostatek dat ve svém tarifu, aby mohli bez problémů surfovat.

V médiích často zaznívá, že mobilní služby jsou v Česku předražené. A je to pravda. Jenže vina leží i na samotných zákaznících a jejich liknavosti. Lidé se prostě o alternativy nezajímají, jednou za měsíc, když vidí fakturu, se naštvou, zaplatí a zapomenou. Například v sousedním Německu, které je často předkládáno jako vzor levného volání, se bezmála 60 procent SIM karet prodaných mimo prodejní kanály operátorů prodá právě přes kalkulačky mobilních tarifů jako je Tarifomat.cz. Tlak na mobilní operátory je tam silný, protože musí soutěžit v nezávislém srovnání.

Rád prozradím, že se v brzké době můžeme těšit na výrazně výhodnější nabídky současných mobilních operátorů. Ceny volání se tak zlevní, i pokud se příchod nového operátora oddálí.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Sledování mobilů: Operátoři naše data zase sbírají pro policii

24. 10. 2012 | Petra Dlouhá | 14 komentářů

Sledování mobilů: Operátoři naše data zase sbírají pro policii

V Česku je přes čtrnáct milionů aktivních SIM karet. Na jednoho člověka (včetně novorozeňat, která ale zas tak často nevolají) u nás tedy připadá téměř jeden a půl telefonního čísla.... celý článek

Příběhy všedního dne: proč se u nás zatraceně volá tak draze?

18. 9. 2012 | Petra Dlouhá | 19 komentářů

Příběhy všedního dne: proč se u nás zatraceně volá tak draze?

Předražené volání, donebevolající marže, jedna z nejhorších mobilních sítí v Evropě, oligopol tří firem, selhávající regulace. Podobné vysvědčení vystavují odborníci fungování mobilních... celý článek

Operátoři na hraně zákona: každá koruna dobrá

19. 6. 2012 | Jiří Hlavenka | 11 komentářů

Operátoři na hraně zákona: každá koruna dobrá

Triky a fauly telefonních operátorů.

Jak neprotelefonovat majlant: obejděte operátora!

12. 6. 2012 | Jiří Hlavenka | 9 komentářů

Jak neprotelefonovat majlant: obejděte operátora!

Možná už tento týden budou zveřejněny podmínky aukce, jejíž vítěz by se mohl stát čtvrtým mobilním operátorem. Možná ale není potřeba čekat, jestli z něj vyroste štika mezi línými kapříky.... celý článek

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

21. 4. 2011 | Arsen Lazarevič | 14 komentářů

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

Přišla krize a firmy řezaly náklady. Projevilo se to i na platech: jejich růst polevil, ve 4. čtvrletí roku 2010 reálné mzdy dokonce poklesly. Šetření se tedy nevyhne ani domácnostem.... celý článek

Partners Financial Services