Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

Jízda autem je s nimi pro mnohé řidiče a hlavně řidičky pohodlnější. A pozor! Někdy i provozně levnější.
Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

Automatické převodovky v autech prošly za poslední roky velkým vývojem a už rozhodně nejde o škubátka, s nimiž je to o nervy. Jejich většímu rozvoji zdá se brání už jen vyšší cena proti manuálnímu řazení. Dokládá to naše obří srovnání vybraných modelů.

Řekli byste, že automatické řazení v autech je na trhu už přes sto let? Ale je to tak, první – tehdy jen dvoustupňová – převodovka vznikla v tehdejší bostonské firmě bratrů Sturtevantů už v roce 1904. A nebyla jediná, samočinně měnil stupně i slavný model Ford T.

Druhy automatických převodovek

  • Robotizovaná
    Nijak optimální volba. V našem přehledu ji reprezentují třeba Panda či Berlingo, u nichž jde vnitřnostmi o klasickou manuální převodovku, kde funkci spojkového pedálu nahrazuje elektronika.
  • Hydrodynamická
    Klasický automat, základním prvkem je pružné spojení přes hydrodynamický měnič. Její podtyp umožňuje i uzamčení měniče, to znamená propojení čerpadla a turbíny (po uzamčení má vozidlo mírně nižší spotřebu a mírně vyšší výkon). Uzamčení je provedeno automaticky programem v závislosti na podmínkách, síle plynu, navoleném rychlostním stupni a podobně.
  • Dvojspojková
    Normální mechanická převodovka se dvěma spojkami (zvlášť pro sudé a liché stupně). V každém okamžiku jsou zařazeny dva rychlostní stupně a samotné přeřazení představuje vypnutí první a zapnutí druhé spojky. Nabízí možnost přímého řazení. Češi ji znají hlavně ze škodovek, koncern VW ji nazývá DSG (z německého DirektSchaltGetriebe i anglického Direct Shift Gear. Starší šestistupňové převodovky DSG měly vždy vyšší spotřebu než manuály. Nové sedmistupňové DSG už u zážehových motorů udávají kombinovanou spotřebu nižší než u manuální převodovky. Pomohly tomu takzvané suché spojky, tedy převodovky bez olejové náplně.
  • Variátorová
    Zatímco jiné automaty mají stejně jako manuální převodovky k dispozici několik převodových stupňů, které převodovka samočinně řadí, variátor umožňuje plynulou změnu převodového poměru. Mezi vstupní a výstupní hřídelí totiž využívá proměnného převodu nahoru i dolů. Najdeme ji pod názvem CVT (Coutinuously Variable Transmission). Projev auta s variátorem je odlišný od klasických automatických převodovek. Řidič sice na voliči najde typická písmena P, R, N a D, ale už po rozjezdu se motor se vytočí do optimálních otáček a drží je. Ač auto stále zrychluje, otáčky motoru nekolísají. Spadnou jen po akceleraci, ale po chvilce si elektronika opět nalezne optimální převodový poměr.

Brzy se přidaly další slavné značky od General Motors (první poloautomatická převodovka) po Chrysler (Fluid Drive). Prvenství za plně automatizovanou převodovku se pak připisuje GM za jejich HydraMatic z roku 1939.

Asi zásadní objev přitom představoval vynález takzvaného hydrodynamického měniče německým inženýrem Hermannem Föttingerem. Ten se stal základem hydrodynamické automatické převodovky.

Cena: deset procent z auta navrch

Ač jsou principy automatů známé dlouhá léta a konstrukčně také nejde o nic složitého, jejich rozšíření do aut ve velkém umožnil až příchod elektronických řídicích jednotek.

Američané nedají na automaty dopustit, v posledních letech se ale výraznou stopou šíří i Evropou. Pravidlem jsou v hybridech, elektromobilech a podobně, s nějakým tím automatem ale počítá ceník každého důležitého modelu.

Automobilky si za ně ale nechávají dost připlatit, jak ukazuje naše tabulka.

Většinou jde o částky kolem desíti procent z ceny celého auta – a to je, upřímně řečeno, pořád hodně velký luxus. Zvlášť když s mnohými automaty jezdí stejná auta s totožnými motory za víc benzinu a nafty.

Moderní už jsou úspornější než manuál

Není tomu tak ale vždy: třeba letošní novinka Škoda Citigo s litrovým motorem zvládá sto kilometrů v kombinovaném cyklu za 4,5 litru benzinu s manuální, ale jen za 4,4 litru s automatickou převodovkou. Za tu se přitom připlácí snesitelných 17 500 korun.

Z miniaut jezdí s automatem úsporněji i Panda, tam ale cenové srovnání pokulhává vzhledem k jinému výkonu motoru, s nímž samočinnou převodovku Fiat prodává.

Mnohé automobilky pak uvádějí pro manuál i automat stejnou spotřebu. Namátkou Škoda Fabia či Roomster s motorem 1.2 TSI, u něhož nabízí k pětistupňové ručně řazené převodovce za zhruba pětatřicet tisíc alternativu v podobě sedmistupňového dvojspojkového automatu DSG. Podobně jako zbytek koncernu Volkswagen.

Pár korun vezme i údržba

Pokud bychom měli najít vítěze v našem výběru nejžádanějších aut českého trhu, ukázali bychom vedle Citigo na Toyotu Yaris, jejíž sedmistupňový automat snižuje proti šestistupňovému manuálu spotřebu z 5,4 na 5,1 litru, a na Citroën Berlingo, který se samočinným řazením baští o půl litru méně než s manuálním. Pomáhá tomu ale i spojení automatu se stejně výkonnou úspornější variantou motoru zvanou e-HDI.

Automaty ale jezdí úsporněji i u větších aut jako Škoda Octavia (5,3 versus 5,7 litru), Renault Mégane (4,2 vs. 4,4) nebo BMW 3 (5,9 vs. 6,1).

K větším financím při samotném pořízení je nutné u samočinných převodovek přičíst ještě náklady na údržbu. Majitelé aut s automatem nesmějí zapomínat na pravidelné kontroly, přičemž nejdůležitějším úkonem je výměna oleje v převodovce. Servis si zaslouží také chladič převodovky. Na druhou stranu, pravidelná prohlídka se vztahuje většinou k 30 000 až 60 000 najetých kilometrů, což není zase kdovíjaká pravidelnost.

Anketa

Automat, či manuál?

Vítězí finanční stránka

Když to sečteme, pro volbu manuálu nejvíc vítězí finanční stránka. Nejmodernější automaty totiž začínají sbírat body v nižší spotřebě. K lepšímu pocitu z jízdy jim pomáhá čím dál více stupňů (sedm, ale u některých vozů i osm nebo devět) i fakt, že vedle automatického řazení v poloze „D“ nabízejí možnost ručního řazení přepnutím na +/– režim, nebo dokonce páčkami na volantu, což přináší některým řidičům i pocit závodníka…

Srovnání manuálu a automatu u nejžádanějších aut

Model

Převodovka

Spotřeba

Cena (Kč)

Rozdíl (Kč)

MINIVOZY

Škoda Citigo 1.0 (44 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,5 l/100 km

179 900

 

Automat (5 stupňů)

4,4 l/100 km

197 400

17 500

Fiat Panda 0.9 (48/63 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,2 l/100 km

239 900

 

Automat (5 stupňů)

4,1 l/100 km

289 900

50 000

Kia Picanto 1.25 ISG (63 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,3 l/100 km

236 980

 

Automat (4 stupně)

5,3 l/100 km

249 980

13 000

MALÁ AUTA

Hyundai i20

Manuál (6 stupňů)

5,2 l/100 km

269 990

 

Automat (4 stupně)

6,0 l/100 km

284 990

15 000

Škoda Fabia 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,3 l/100 km

289 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

324 900

35 000

Mazda 3 2.0 MZR (110 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,7 l/100 km

436 900

 

Automat (5 stupňů)

7,6 l/100 km

461 900

25 000

VW Polo 1.2 TSI (66 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,1 l/100 km

288 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

328 900

40 000

Toyota Yaris 1.33 VVT-i (73 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,4 l/100 km

328 900

 

Automat (7 stupňů)

5,1 l/100 km

358 900

30 000

NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA

Ford Focus 1.6 (92 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,9 l/100 km

367 990

 

Automat (6 stupňů)

6,4 l/100 km

427 990

60 000

Hyundai i30 GDI (99 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,7 l/100 km

345 990

 

Automat (6 stupňů)

6,7 l/100 km

385 990

40 000

Škoda Octavia 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

458 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

518 900

60 000

Renault Mégane 1.5 dCi (81 kW)

Manuál (6 stupňů)

4,4 l/100 km

384 900

 

Automat (6 stupňů)

4,2 l/100 km

414 900

30 000

VW Golf GTI 2.0 TSI (155 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,3 l/100 km

689 900

 

Automat (6 stupňů)

7,4 l/100 km

749 900

60 000

STŘEDNÍ TŘÍDA

Ford Mondeo 2.0 TDCi (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

4,9 l/100 km

717 890

 

Automat (6 stupňů)

5,6 l/100 km

767 890

50 000

VW Passat 1.4 TSI (90 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,9 l/100 km

589 900

 

Automat (7 stupňů)

6,0 l/100 km

649 900

60 000

BMW 320i (135 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,1 l/100 km

850 000

 

Automat (8 stupňů)

5,9 l/100 km

906 975

56 975

Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,4 l/100 km

629 900

 

Automat (6 stupňů)

5,9 l/100 km

703 900

74 000

Škoda Superb 1.8 TSI (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,2 l/100 km

728 900

 

Automat (7 stupňů)

7,1 l/100 km

803 900

75 000

VELKOPROSTOROVÉ VOZY (MPV)

Citroën Berlingo 1.6 HDI (68 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,3 l/100 km

419 900

 

Automat (6 stupňů)

4,8 l/100 km

444 900

25 000

Ford C-Max 2.0 TDCi (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,1 l/100 km

568 990

 

Automat (6 stupňů)

5,6 l/100 km

608 990

40 000

Hyundai ix20 1.6 CVVT (92 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,4 l/100 km

304 990

 

Automat (4 stupně)

6,5 l/100 km

334 990

30 000

Chevrolet Orlando 1.8 (104 kW)

Manuál (5 stupňů)

7,3 l/100 km

417 400

 

Automat (6 stupňů)

7,9 l/100 km

447 400

30 000

Škoda Roomster Scout 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

369 900

 

Automat (7 stupňů)

5,7 l/100 km

407 900

38 000

VOZY DO LEHČÍHO TERÉNU (SUV)

Audi Q3 TFSI quattro (125 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,3 l/100 km

802 000

 

Automat (7 stupňů)

7,7 l/100 km

894 900

92 900

Honda CR-V 2.0 i-VTEC (110 kW)

Manuál (6 stupňů)

8,2 l/100 km

519 000

 

Automat (5 stupňů)

8,4 l/100 km

559 000

40 000

Hyundai ix35 2.0 D-CVVT 4x4 (120 kW)

Manuál (5 stupňů)

7,6 l/100 km

609 990

 

Automat (6 stupňů)

8,2 l/100 km

649 990

40 000

Suzuki SX4 1.6 (88 kW)

Manuál (5 stupňů)

6,2 l/100 km

404 900

 

Automat (4 stupně)

6,7 l/100 km

429 900

25 000

Volvo XC60 D3 (120 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

948 000

 

Automat (6 stupňů)

6,8 l/100 km

1 004 000

56 000

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+42
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 9. 2012 0:36, jezevec

mno - opravdu bych netvrdil, že u automatu zajímá kupujícího budoucí spotřeba. zejména u nás, kde automat se obvykle dá dokoupit jen k vyšším verzím a silnějším motorizacím. automat se kupuje kvuli pohodlí, kvuli cruiseru, kvuli tomu že nikdy nechcípne při rozjíždění, a že ženská neublíží motoru ani spojce, že je bezpečnější na akceleraci při krizových situacích, a pohodlnější při popojíždění v kolonách. i kdyby automat ušetřil litr na spotřebě, za životnost vozu se to nevrátí.

Reagovat

 

+53
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 9. 2012 16:12, dre

Vyhodit 17 000 Kč aby mi žralo auto 4,4 místo 4,5 prostě ŠKODA hovořit

Reagovat

 

-6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

1. 10. 2015 | 11:44 | JOE KANKA

VAZENI CTENARI JEZDIM S AUTOMATEM JIZ SKORO 40 LET I KDZ SE OBCAS SVEZU S MANUALEM TAK JE TO JAK ZA TREST AUTOMAT JE POHODLNY A SPECALNE V HUSTEM PRVOZU JAKO JE V L.A.NEBO DENVER A SPOUSTA JINYCH VELKYCH MEST V USA NENI...více

4. 4. 2015 | 11:05 | peetr

jednoduché, reklamní prodejní politika více

23. 11. 2012 | 20:24 | Petr Skoumal

Konečně stručný, jasný, výstižný a kvalifikovaně napsaný článek na ne právě frekventované téma. Chválím, jen tak dál. více

7. 11. 2012 | 9:24 | martin

Jenže si všimněte, i v článku je to zmíněno, že automat má více převodových stupňů, tedy může lépe optimalizovat otáčky motoru. více

26. 9. 2012 | 18:17 | benoit

V nekterych zemich hovori take pro nakup automatu to, ze se muze ridit od 17ti let více

Oblíbená témata

auto, auto-moto, nákup auta

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Cash flow, Fondy dluhopisové/obligační, Složené ukazatele, daně, bankovnictví, daňové úniky, elektronická evidence tržeb, česká spořitelna, standardní klient, osobní vlastnictví, komorová okna, slučování exekucí, evgeny morozov, články, národní předpisy, dopravní přestupky, liška, Starý zákon

7U29021, 3A00000, 3A30100, 1SP7998, 9A90000

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK