Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Michael Hudspeth: Kavárna. Pro Čechy třetí místo mezi prací a domovem

| rubrika: Rozhovor | 21. 7. 2012 | 7 komentářů
Většina rozhovorů vzniká u kávy. A když se máte setkat s prezidentem společnosti Starbucks pro střední a východní Evropu, těžko to může být jinak. Jak se zelenobílému obru daří pronikat na naše trhy? Dělá Čechům ještě problém dát za kávu víc než sto korun? Dochází ke střetu kávových kultur?
Michael Hudspeth: Kavárna. Pro Čechy třetí místo mezi prací a domovem

Když v roce 1971 tři intelektuálové zakládali v Seattlu pražírnu a prodejnu kávy, nikdo netušil, že po čtyřiceti letech z ní bude největší světový řetězec kaváren na světě. Starbucks dnes mají bezmála 20 000 kaváren v 59 zemích. První zelenobílá kavárna ve střední Evropě byla otevřena roku 2008 v Praze. V březnu přibyla třináctá a první mimo Prahu. Jak se gigantu v regionu daří, na co si musel zvyknout – a jak chce měnit naše návyky, nám poví Michael Hudspeth, který má značku ve střední a východní Evropě na starosti.

Letos v březnu jste se v České republice konečně vydali i mimo Prahu. Jak zatím hodnotíte provoz ostravské kavárny?

V Ostravě šlo o jednu z nejúspěšnějších českých „otvíraček“. Zisky byly o dost větší, než když jsme začínali v Praze. Musím se přiznat, že něco takového jsme vážně nečekali. Ostravská kavárna je dost specifická. Na rozdíl od Prahy, kde je mezi zákazníky hodně turistů, je totiž mnohem víc komunitní. To nám dává příležitost k budování vztahu s návštěvníky, kteří se pravidelně vracejí.

Proč dostala Ostrava přednost před Brnem?

Chceme expandovat do obou těchto měst. Vyžaduje to ale větší plánování než v Praze, kde mají lidé trochu jiné nákupní návyky. Na tom, že jsme otevřeli dřív v Ostravě než v Brně, ale nehledejte nic zásadního. Šlo především o to, abychom našli vhodný prostor. Když se v Ostravě letos otevírala Nová Karolina (největší nákupní centrum v České republice – pozn. redakce), tak jsme toho využili.

Michael Hudspeth

Mike Huspedth

Starbucks brand president pro region střední a východní Evropy, nastoupil na tuto pozici v květnu 2011. Je zodpovědný za značku Starbucks v České republice, Polsku a Maďarsku. Michael získal univerzitní diplom v oboru lidské zdroje a marketing. Před nástupem do společnosti AmRest pracoval 16 let pro řetězec restaurací Applebee’s.
Michael je ženatý a má jednoho syna. Je nadšeným sportovcem, kterého baví běhání, vodní a klasické lyžování a také pěší turistika.

Přijdou na řadu i další větší města?

Teď se soustředíme především na další rozvoj v Praze a expanzi do Ostravy a Brna. Postupem času bychom se ale určitě rádi rozrostli i jinam.

A o jakých městech uvažujete?

Půjde o další velká města. V tuhle chvíli ale bohužel nemůžu být konkrétní.

Kolik má Starbucks v Česku, Polsku a Maďarsku dohromady kaváren? A jak v posledních letech roste jejich počet?

Nyní máme v těchto zemích 48 kaváren, což je takřka dvakrát víc než na začátku roku 2011. V České republice máme třináct kaváren, dvanáct v Praze a jednu v Ostravě. V Maďarsku jich je sedm, všechny v Budapešti. Zbytek je v Polsku, kde působíme v osmi městech. Rád bych připomenul, že v Česku jsme začínali v roce 2008, v Polsku to bylo o rok později a v roce 2010 přišlo na řadu Maďarsko.

A v které z těchto zemí máte největší úspěch?

V Polsku sice nejrychleji rosteme, ale nejvíc se nám zatím daří právě v Česku. Doufám, že to tak půjde dál. (smích)

V České republice působíte až na jednu výjimku pouze v Praze, v Maďarsku zase jen v Budapešti, zato v Polsku máte kavárny hned v osmi městech. Čím to je?

Je pravda, že se v České republice a v Maďarsku zaměřujeme takřka výhradně na hlavní města, zatímco v Polsku máme jinou strategii. Je to dáno nejen velikostí trhu, ale také tím, že je tam o dost větší konkurence. Souboj o zákazníka je pak mnohem tvrdší, takže musíme rychleji růst.

V Polsku jste otevřeli i kiosky Starbucks, ve kterých si zákazník může koupit kávu pouze s sebou. Počítáte se zavedením tohoto modelu i u nás?

V dlouhodobém horizontu bychom tento model rádi zavedli i v Česku. V současnosti se tu ale zaměřujeme výhradně na budování klasických kaváren.

Kdo je pro vás v tuto chvíli v České republice největším konkurentem?

V Polsku je naším hlavním konkurentem řetězec Coffeeheaven, pro nějž je to domácí trh. Do loňského roku působil Coffeeheaven i v České republice, ale zde byl na jaře 2011 koupen řetězcem Costa Coffee, který tu následně přebral i jeho kavárny. Z tohoto pohledu je tedy největší konkurencí Costa Coffee. Můžeme hovořit i o McCafé, které konkuruje svou dostupností. Celkově se jedná o mix těchto a lokálních kaváren, do kterých jsou lidé zvyklí chodit pravidelně. Naším cílem je přivést tyto zákazníky k nám a udržet si je.

Když porovnáme české, polské a maďarské zákazníky, najdeme mezi nimi nějaké zásadní rozdíly?

Češi si víc užívají posezení v kavárně. Při pití kávy si čtou nebo povídají s přáteli. Je to pro ně určité vybočení z všední reality, tzv. třetí místo mezi domovem a prací. Poláci a Maďaři si v našich obchodech berou často kávu pouze s sebou. Čeští zákazníci se také mnohem víc než Poláci a Maďaři zajímají o kávu samotnou. Mají chuť dozvědět se něco o jejím původu, pěstování a způsobu přípravy. Co se týče preferovaných druhů kávy, tak je to ve všech zmiňovaných zemích hodně podobné. Lidé si nejčastěji dávají caffè latte a cappuccino, tedy nápoje připravované z espressa.

Čím se liší zákazníci ve střední Evropě a ve Spojených státech?

V Americe se pije hlavně čerstvá černá káva bez mléka či pěny. Nejvíc se tam prodává káva s sebou, což je v podstatě pravý opak toho, jak to funguje tady. Lidé si tam zkrátka zaskočí pro kávu a něco malého k snědku a rychle s tím zase běží do práce nebo na schůzku. Ve střední Evropě si chce člověk u kávy posedět a odpočinout.

Je obtížné přesvědčit české zákazníky, aby jim nebylo líto utratit za kelímek kávy třeba i sto korun? Přeci jen, Češi nebyli zvyklí, že by za kávu utráceli tolik peněz.

Chápu, že to někomu může přijít hodně, ale v tomhle ohledu se snažíme přesvědčovat zákazníky, že je výhodné připlatit si za kvalitu. Tohle pravidlo by ostatně mělo platit u všech potravin. Naše káva je stoprocentní arabika, nápoje z espresa jsou pak vždy z fair trade kávy. Také se snažíme podporovat pěstitele své kávy, abychom o jejím původu měli stoprocentní přehled. Důsledně školíme personál, aby dokázal vysvětlit, z jakých regionů daná káva pochází a jakou chutí se vyznačuje. Když vám v restauraci připraví jídlo z kvalitních surovin a obsluha bude perfektní, tak se tam vrátíte, i když to bude trochu dražší. U kaváren platí to samé.

Z jakých světových oblastí pochází vaše káva?

Káva se většinou pěstuje mezi obratníkem Raka a obratníkem Kozoroha, na plantážích v Africe a na Arabském poloostrově, v Latinské Americe, ale také třeba na Tichomořských ostrovech. Zákazníkům tak nabízíme například kávu z Brazílie, Kolumbie, Guatemaly, Panamy, Keni, Etiopie, z Arábie či z ostrovů Sumatra a Nová Guinea, ale i ze spousty dalších oblastí.

Anketa

Kde je káva nejlepší?

Češi jsou ve svých spotřebitelských návycích hodně konzervativní. Je u nich těžké uspět s novou netradiční chutí nebo nějakým extravagantnějším nápojem?

Už jsem zmiňoval, že čeští zákazníci se o kávu skutečně hodně zajímají a rádi zkoušejí nové chuti. Na druhou stranu tady platí, že když chceme oslovit nové zákazníky, aby vyzkoušeli naši značku, tak na to musíme jít přes osvědčené nápoje, které už dobře znají.

V některých zemích Starbucks nabízí také pivo a víno. Plánujete rozšíření nabídky o alkoholické nápoje i v České republice?

V nejbližší době o něčem takovém neuvažujeme. Spíš se snažíme rozvíjet kávovou kulturu a nabízet lidem kávu z co nejrozmanitějších světových regionů.

Když se podíváme na výsledky společnosti Starbucks po celém světě, ve kterém regionu roste nejrychleji?

Nejsilnější pozici máme přirozeně ve Spojených státech, kde je přes deset tisíc kaváren Starbucks. Momentálně nerychleji rosteme na čínském trhu, který má stále obrovský potenciál. Očekáváme, že příštích pět let tam bude hodně zajímavých.

Měl jste ke kávě vždy kladný vztah, nebo jste jí přišel na chuť až poté, co jste začal pracovat ve Starbucks?

Kávu jsem měl rád odjakživa. Vyrůstal jsem nedaleko Seattlu, odkud Starbucks pochází, takže se mi kávová kultura vždycky líbila. Požitkář se ze mě stal ale až poté, co jsem nastoupil do této firmy. Teď si snažím užívat prémiovou kávu a rozpoznávat chuti z jednotlivých regionů. Už zkrátka není cesty zpět.

Jakou kávu máte nejraději a kolik šálků denně vypijete?

Každé ráno si dám velkou čerstvě upraženou kávu, odpoledne pak dvojité espresso mocha. Nejraději mám speciální směs z kávových zrnek pocházejících z Etiopie, Sumatry, Nové Guineje a Kolumbie. Průměrně si dám tak čtyři šálky denně. Nebojte, závislost to ještě není. (smích)

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 7. 2012 10:05

Krásně :))

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (F. 21. 07. 2012 06:08)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 7. 2012 8:14, Lídomil

Jakože přepražený? Kafe vůbec není o velikosti, ok, v Americe mají tradici velkýho kafe a konví, mě je ale rozhodně bližší italský štýl, panák pořádnýho kafe je lepší než vana nějaký bryndy z cikorie.

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Václav Mareš 24. 07. 2012 17:50)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

25. 7. 2012 | 8:14 | Lídomil

Jakože přepražený? Kafe vůbec není o velikosti, ok, v Americe mají tradici velkýho kafe a konví, mě je ale rozhodně bližší italský štýl, panák pořádnýho kafe je lepší než vana nějaký bryndy z cikorie. více

24. 7. 2012 | 17:50 | Václav Mareš

Když pan Hudspeth mluví o kvalitě kávy, tak je to trochu k pousmání, jelikož starbucks má neuvěřitelně přepálené kafe, proto má neustále stejnou a přepálenou chuť. Káva není jen o velikosti, rád za dobrou kávu dám více...více

22. 7. 2012 | 19:44 | Bouček Antonín

Tak uvidíme, kde bude Cafe Trieste, Cross Kafé a Starbucks dejme tomu za pět let.Kromě image té firmě nemůžete upřít přinejmenším ještě jednu věc - 39 miliard dolarů tržní kapitalizace. Na kavárnu vcelku solidní výkon. více

22. 7. 2012 | 0:53 | jirikus

Jednou jsem to ze zvědavosti zkusil. Kafe = průměr. Prostředí = průměr. Cena = nadprůměr. Servírování v kelímku = hnus. Servis (když jsem si pro něj musel dojít a vystát frontu) = velmi podprůměrný.
Sečíst si to...
více

21. 7. 2012 | 13:42 | Pavel

Nu, nevím. Myslím, že každé zboží má především svoji cenu. Odmítám platit za malý šálek nepříliš zajímavého kafe stovku, protože tu cenu to prostě nemá. To ať se na mě nikdo nezlobí. Takže když u nás v Olympii byla jejich...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřebitelský leasing, Potenciální míra růstu, Katastr nemovitostí, eet, banky, psd2, daně, restaurace, Deutsche Börse, rozvíjející, Slovensko, souhrn, mladí lidé, osoba samostatně výdělečně činná, český, OB Kvanto Globální listinný, podnikatelská sféra, Nejvyšší soud ČR

ABLADV01, 4J40109, 6C66016, 3AN2669, 4J40109

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK