Než jsme se ale dostali k SUV, museli jsme se přebrodit mořem jiných typů automobilů... Od nejmenšího:
► Škoda Yeti (362 900 Kč)
Nejprodávanější SUV českého trhu startuje na 362 900 Kč. Jde to díky cenově zaměřené výbavě Easy, která obsahuje většinu prvků jako stupeň Active (402 900 Kč), škrtá si ale třeba lakování klik a zrcátek, asistent rozjezdu do kopce nebo klimatizaci. Rozhodně není od věci se podívat na speciální verze Champion (+ 10 000 Kč), v níž auto zdobí sedmnáctipalcová dvoubarevná kola, sedadla uvnitř zase vylepšuje vyhřívání. Nejvíc šik nám Yeti připadá v limitované úpravě Mont Blanc za 499 900 Kč s interiérem Sport, panoramatickou posuvnou střechou a litými koly. Za pohon čtyř kol se připlácí padesát tisíc. Tahle matematika ale funguje jen u dvoulitrového dieselu s 81 kW (dvoukolka 453 900 Kč, čtyřkolka 503 900 Kč). Mezi benziny totiž jezdí Yeti na všechny čtyři s motorem 1.8 TSI 118 kW (543 900 Kč), zatímco základní dvanáctistovky a čtrnáctistovky TSI disponují pouze předním pohonem.
► Nissan Qashqai (389 900 Kč)
Bezmála 87 000 korun. Taková sleva platí na startovací cenu letos druhého nejprodávanějšího vozu do lehčího terénu, který ale spíš koketuje s džunglí velkoměsta než s opravdivým terénem. Místo základních 476 500 stojí 389 900 Kč. Pohon všech kol nabízí model coby příplatkový prvek za 50 000 Kč, nejde to ale v základní výbavě Visia a pro motor 1.6. Naopak varianta s nejsilnějším dieselem 2.0 dCi a automatickou převodovkou je jedině čtyřkolová. Na peníze se nyní nejvíc vyplatí stupeň výbavy I-Way za příplatek 16 500 Kč místo původních 49 000 Kč. Za 459 000 korun máte ve standardu auto i s integrovaným navigačním systémem, dotykovým displejem, iPodem, parkovací kamerou a podobně. K mání je ještě prodloužená verze auta Qashqai+2. Místo 4330 měří 4541 mm, nabízí sedm míst k sezení a startuje na 452 400 korunách.
► Hyundai ix35 (439 990 Kč)
Hyundai jde u nových modelů cestou pouze dvou výbav Classic a Trikolor, prvky výbavy pak dohání nabídkou různých paketů: tím základním je Plus (automatická klimatizace, tempomat, parkovací čidla, vyhřívání sedadel) za 20 000 Kč, ostatní přidávají další prvky (parkovací kamera atd.). Zatímco ve verzi 4×4 stojí auto téměř stejně jako Yeti či Qashqai, dvoukolka startuje výš: nad 400 000 Kč. Zajímavý je dodatečný bonus 25 000 Kč pro majitele starších vozů. Těch se nemusíte zbavovat, přitom slevu dostanete. Nabídka se vztahuje na vozy objednané do 30. června u autorizovaných dealerů a platí pro zakoupení jednoho vozu na jednoho zákazníka. Na všechna auta platí pětiletá záruka bez omezení ujetých kilometrů, za 29 900 Kč můžete dostat přestavěný motor 2.0 (489 990 Kč) na LPG.
► Dacia Duster (259 900 Kč)
Podobně jako u Qashqaie stojí čtyřkolka s logem Dacie o padesát tisíc víc než Duster s pohonem předních kol. Ten začíná už lehce nad čtvrtmilionem, výbava Access je ale hodně slabá. Lépe vypadají limitované série Cool s klimatizací (279 900 Kč dvoukolka, 329 900 Kč čtyřkolka) a hlavně Stepway s offroadovým vzhledem a litými koly (314 900 Kč dvoukolka, 364 900 Kč čtyřkolka). I když chcete mít druhé nejžádanější SUV roku 2011 „v plné palbě“, stejně se ani náhodou nedostanete přes půlmilion: nejvyšší výbava Exception 4×4 stojí 372 900 korun a z příplatků zbývají jen elektricky ovládaná zadní okna za 3000 Kč, ESP (8 000 Kč), metalíza za 11 000 Kč a prodloužená záruka na 60 či 72 měsíců (6490 a 7990 korun).
► Volkswagen Tiguan (519 900 Kč)
A z nejlevnějších vod skočíme hned do nejdražších. Pokud se Duster nevyškrábal nad půlmilion ani v nejvyšší výbavě a se všemi příplatky, auto s logem VW je nad touto hranicí už se startovací verzí Trend & Fun a motorem 1.4 TSI (90 kW). Pro čtyřkolku musíte jít výš na výbavu Sport & Styl (+ 65 000 Kč), samotný pohon 4Motion značí přidat 66 000 Kč. Navíc čtyřkolku pohání silnější verze (118 kW) motoru 1.4 TSI, což znamená dalších 43 000 Kč. Výhodnější ceny dává Volkswagen na tzv. akční pakety. „Comfort Plus“ v hodnotě 53 300 Kč dává do konce srpna za 18 900 Kč, obsahuje třeba automatický asistent umožňující zaparkování částečně bez zásahu řidiče, zpětnou kameru se zobrazením na displeji rádia či automatickou klimatizaci. „Comfort Technic“ (63 400 Kč) nyní stojí jen 24 900 korun a vylepšuje auto třeba o bixenonové světlomety reagující na směr jízdy s automatickou regulací sklonu nebo systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a varování před jeho nechtěným opuštěním zásahem do řízení.
► Kia Sportage (384 980 Kč)
Nejmenší rozdíl mezi pohonem předních a všech kol má v našem přehledu Kia. Rozdíl třiceti tisíc je ale relativní – platí jen pro dvoulitrové motory: 2.0 CVVT (120 kW) ve výbavě Active Plus stojí coby čtyřkolka 524 980 Kč, ve verzi 4×4 554 980 korun. Jenže model startuje podstatně níž – to díky slabšímu motoru 1.6 GDI, základní výbavě Active a slevě 35 000 korun na skladové vozy. Na čtyřkolky dosahuje dokonce 55 000 Kč, ale až pro diesely a vyšší výbavu: s motorem 2.0 CRDi (100 kW) 4×4 stojí Sportage 564 980 (místo 619 980 korun), a je tedy jen o deset tisíc dražší než stejně vybavené auto s benzinovým motorem 2.0 CVVT 4×4 (554 980 Kč). To krásně demonstruje cenovou politiku. Zatímco sesterský Hyundai ix35 je coby čtyřkolka se stejným motorem levnější (539 990 Kč), srovnání dvoukolek vychází rovněž se stejným motorem 1.6 GDI pro Sportage (384 980 Kč vs. 439 990 Kč).
► Ford Kuga (499 990 Kč)
To u Fordu je rozdíl mezi pohonem jen předních a všech kol podstatně vyšší: 92 000 Kč. Dobrou zprávou je, že to platí pro zajímavější dieselový motor a že obě verze se teď nabízejí v akčním ceníku Trend Plus o 98 000 korun levněji, takže místo 597 990 (dvoukolka) a 689 990 Kč (čtyřkolka) stojí 499 990 a 591 990 korun. Ve standardní výbavě přitom Kuga Trend obsahuje elektronický stabilizační systém (ESP), přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, klimatizaci včetně vnitřní recirkulace vzduchu, palubní počítač, bezklíčové startování tlačítkem, elektricky ovládaná přední a zadní okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka se zabudovanými bočními směrovými světly, dělené páté dveře s dvojitým otevíráním či sportovní přední sedadla. I vyšší výbava „Titanium S“ patří do akčního ceníku, je výhradně v podobě 4×4 a za cenu 671 990 Kč (s převodovkou PowerShift 721 990 Kč) má i 17palcová kola z lehkých slitin, tempomat, čalounění sedadel kůže/látka, projektorové halogenové světlomety a podobně.
► Mitsubishi ASX (384 900 Kč)
Teď v červnu se ASX prodává se slevou 95 000 korun, což se u auta standardně s cenou pod půlmilion projevuje hodně výrazně. Tato akce se vztahuje pouze na dvoukolku s motorem 1.6 (86 kW), zato ale jak pro výbavu Inform (sedm airbagů, stabilizační systém, klimatizace, palubní počítač), tak pro Invite (navíc litá kola, tempomat atd.) dražší o pětapadesát tisíc (439 900 Kč). Rozdíl proti čtyřkolce, kterou pohání silnější dieselový motor a na niž platí sleva „jen“ 70 000 Kč, tak logicky narostl na propastných 175 000 Kč ve výbavě Invite.
► Honda CR-V (549 000 Kč)
Oficiálně začíná model, který se prodává výhradně jako čtyřkolka, na 599 000 Kč s výbavou Style, díky bonusu 80 000 korun je ale nyní nejvýhodnější vyšší výbava Comfort, která stojí 549 000 Kč místo 629 000. Platí to pro verzi modelového roku 2012, která přinesla změny ve výbavových stupních proti verzi 2011, jež se dál nabízí také. U novinky je hlavní právě výbava Comfort, která nahradila předchozí Style a obsahuje řadu nových prvků, jako například duální klimatizaci, tempomat, kožený volant a řadicí páku, přední a zadní parkovací senzory, mlhová světla a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. Z výbavových stupňů zmizela výbava Top Executive. Prvky pokročilého systému podpory řízení, jako je systém pro zmírnění následků kolize, adaptivní tempomat nebo aktivní světlomety, lze objednávat k výbavám Lifestyle a Executive za příplatky. Peníze navíc naopak nepotřebujete na metalízu, litá kola a jiné běžně příplatkové prvky.
► Volvo XC60 (894 000 Kč)
Loni devátý a letos desátý nejžádanější model Česka mezi menšími SUV platí v našem výběru za nejluxusnější kousek, a tak není divu, že se to v ceníku jen hemží sedmimístnými částkami. I základ za 894 000 korun řidiče hýčká, jak může. A tak i v nejnižší výbavě Kinetic najdeme bez příplatků prvky typu automatického zastavení vozu při nižších rychlostech City Safety a podobně. V oblibě vede speciální designová verze Ocean Blue, proti Kinetic si připravte šedesát tisíc navíc. Co se týče momentálních slevových akcí, jednu bychom měli: při objednání auta do 30. června 2012 získáte cenový bonus v hodnotě až 100 000 Kč.
Sdílejte článek, než ho smažem