Od nejmenšího:
Vozy MPV alias multi-purpose vehicle mají převézt na dovolenou velkou rodinu i s pořádnou bagáží. Dlouhá, vysoká a široká sedmimístná auta s velkým kufrem, která dnes porovnáme, to plní téměř beze zbytku. Na kolik přijdou?
► Fiat Freemont (569 900 Kč)
Kříženec MPV a SUV vyšší střední třídy je prvním autem Fiatu vzniklým jako výsledek partnerství se skupinou Chrysler (jde vlastně o bratra Dodge Journey). Díky výrazné slevě spadla základní cena z víc než 650 000 Kč hodně pod šest set tisíc korun, a to s dvoulitrovým dieselem. Za 629 900 Kč dostanete lepší výbavu Urban třeba s elektricky ovládaným sedadlem řidiče, automatickou klimatizací nebo parkovacími senzory. Sedm míst, která nabízí ve třech řadách, přičemž druhá a třetí je proti předchozím vyvýšená, má auto ve standardu. Pětimístnou konfiguraci lze objednat v rámci volitelné výbavy, logicky za 0 Kč. Za 709 900 korun můžete mít Freemonta coby čtyřkolku.
► Peugeot 807 (625 000 Kč)
Model ze společné francouzské dílny Peugeotu a Citroënu startuje možná překvapivě na nižší ceně než brácha C8. Ale je to kvůli motoru: základní dvoulitr má výkon 100 kW, zatímco C8 začíná až s 2.0 HDi (120 kW) – a s ním stojí Peugeot víc (675 000 korun proti 649 900 Kč Citroënu). Výbava existuje jediná (jmenuje se Active) a je hodně slušná. Přemýšleli bychom jen nad pár příplatky: třeba vyhřívanými sedadly vpředu (5000 Kč) nebo parkovacími senzory vpředu s ostřikovači světlometů (6000 Kč). Zajímavostí je volba víc než základní pětimístné verze: buď zaplatíte 26 000 Kč za dvě samostatná sedadla ve třetí řadě, nebo o tisíc méně za trojmístnou lavici.
► Seat Alhambra (626 900 Kč)
Sto dvacet jedna tisíc. Přesně takový rozdíl v ceně najdeme u velkoprostorových dvojčat z koncernu VW. Zatímco „slavnější“ Volkswagen Sharan najdeme s cenovkou 747 900 Kč až na konci našeho žebříčku, sourozenec se znakem Seatu se vyšplhal na bronzovou příčku. Kde že je zakopaný pes? V motoru to není, obě auta srovnáváme se základním motorem 1.4 TSI (110 kW). A ani ve výbavě velké rozdíly nejsou: obě mají hned od první verze sedm airbagů (tedy i kolenní), ESP, palubní počítač nebo manuální klimatizaci. A obě si svorně nechají připlatit v základní výbavě za litá kola, tempomat či lepší (vícezónovou) klimatizaci. Takže kdo vyloženě netrvá na logu VW, se Seatem ušetří. S dieselem 2.0 TDI (85 kW) stojí Alhambra o 83 000 Kč víc než se základním benzinem. Za sedmimístné provedení se připlácí 17 000 korun.
► Renault Espace (634 900 Kč)
Pan Nesmrtelný. Vždyť čtvrtá generace je na trhu už od roku 2003, ale místo novinky přišly před pár dny znovu „jen“ fotky modernizace pro rok 2012 se svěžejší maskou a spodní částí předního nárazníku. V nabídce českých prodejců zatím najdeme nefaceliftované provedení s jedinou výbavou Celsium, která má podobně jako ostatní auta našeho přehledu bohatou bezpečnostní nálož (šest airbagů, elektronický stabilizační program ESP), ale i palubní počítač, parkovací senzory, tempomat, poloautomatickou parkovací brzdu či světelný a dešťový senzor. Lepší výbava se řeší příplatky. Jmenujme třeba automatickou klimatizaci dělenou nejen mezi řidiče a spolujezdce, ale i pro zadní sedadla (10 000 Kč), jedno až dvě přídavná sedadla pro třetí řadu (každé 15 000 Kč), prosklenou střechu – buď pevnou (35 000 Kč), nebo elektricky ovládanou (45 000 Kč) – či DVD pro děti s obrazovkami v opěrkách předních sedadel (50 000 Kč). Vybírat se dá ze tří motorů: s benzinovým 2.0 (125 kW) stojí Espace 634 900 Kč, dieselové dvoulitry přijdou na 694 900 Kč (110 kW), 734 900 Kč (129 kW), respektive 774 900 Kč (132 kW s automatem). O čtyřicet tisíc dráž se pak prodává delší verze Grand Espace, která měří 4861 mm (zatímco Espace 4661 mm), obě mají možnost volby pěti, šesti či sedmi sedadel. Grand Espace ale přidává vedle Celsia ještě lepší výbavu Initiale (+ 60 000 Kč).
► Ford S-Max (639 990 Kč)
Ford má v našem výběru dva kousky. Levnější (a mezi velkými MPV letos vůbec nejprodávanější auto) je sportovnější z nich. V případě S-Maxe jde spíš o křížence mezi kombíkem a velkoprostorovým vozem. Proti Galaxy je ale kratší jen o 1,7 centimetru, stejně široké a o 8,9 cm nižší. Což řečí korun značí startovací cenovku o šedesát tisíc níž, a to s motorem 1.6 (118 kW) a akční výbavou Winner. Dvoulitrový diesel TDCi (103 kW) stojí o sto tisíc víc. Tato výbava je přitom mnohem lepší než „základní“ Trend, na niž sleva není. Kromě sedmi airbagů, ESP, automatické klimatizace či elektricky nastavitelného sedadla řidiče přidává Winner tempomat, litá kola, parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu a podobně.
► Citroën C8 (649 900 Kč)
Už startovací výbava SX má skoro vše potřebné: šest airbagů, ESP, tempomat, parkovací asistent, automatickou klimatizaci s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, litá kola atd. Kdo sáhne po výbavě Exclusive, dražší o 50 000 Kč, dostane třeba bixenonové světlomety, vyhřívaná sedadla nebo metalízu, za niž se jinak platí 18 000 Kč. Za sedmimístnou verzi se připlácí 26 000 Kč. Vůz pohání výhradně naftový dvoulitr o výkonu 120 kW a ve výbavě Exclusive může být spojený s automatickou převodovkou. Ta ale přijde na výrazných padesát tisíc. Ještě o 1 300 korun víc stojí tři elektricky ovládaná střešní okna s roletkami.
► Ford Galaxy (699 990 Kč)
Proti S-Maxu přece jen více do MPV třídy postavené Galaxy se také až do konce června nabízí s akčními cenami na speciální výbavu Winner. S benzinovou šestnáctistovkou se Galaxy Winner prodává pod sedm set tisíc, o 100 000 Kč víc stojí s naftovým dvoulitrem. Posun proti základní (leč dražší) výbavě Trend je stejný jako u S-Maxe: navíc dostanete tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin nebo posuvné střešní příčníky.
► VW Sharan (747 900 Kč)
Ač s cenou startuje téměř na tři čtvrtě milionu, a v našem pořadí ho tak najdeme na předposledním místě, trhu vládne. Loni šlo o jasně nejprodávanější velké MPV českého trhu, letos lehce zaostává za Fordem S-Max. Jako by se platilo hlavně za prestiž: na objem pohání Sharan nejmenší motor z dnešní nabídky a na rozdíl od konkurence si nechá za některé prvky (litá kola, tempomat) připlácet. Nebo jde sáhnout po druhé z výbav Highline, dražší ale o výrazných 110 000 Kč. Kdo by chtěl do Sharana raději naftový motor 2.0 TDI (103 kW), musí přidat třicet tisíc (777 900 Kč). Automat značí příplatek devadesát tisíc, stejně jako verze s pohonem všech kol 4Motion – obojí 837 900 Kč, vždy se zmíněným motorem 2.0 TDI (103 kW).
► Lancia Voyager (829 900 Kč)
Nejdražší, ale s délkou přes 5,2 metru největší „samec“ našeho žebříčku. Ač nosí značku italské Lancie, jméno Voyager jasně odkazuje k zámořskému původu se znakem Chrysleru na kapotě. Že jde o klasickou (sedmimístnou) „ameriku“, ukazuje třeba nabídka motorů. S benzinovým šestiválcem o objemu 3,6 litru a výkonu 208 kW stojí 829 900 Kč, s menším, ale pořád dost velkým dieselem 2.8 CRD (163 kW) 879 900 Kč. V obou případech mluvíme o výbavě Silver, v níž nechybí šest airbagů, elektronický stabilizační program ESP Plus, palubní počítač, tempomat, třízónová klimatizace, ale i nastavitelné pedály, litá kola, střešní podélné nosiče či automatické rozsvícení světlometů. O 75 000 Kč víc stojí střední výbava Gold, která přidává ovládací prvky v elektrice, vyhřívaná sedadla i volant nebo parkovací senzory. O dalších 100 000 korun víc najdeme výbavu Platinum třeba s couvací kamerou a podobně.
Sdílejte článek, než ho smažem