Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vy a vaše značka. Láska na celý život? Co si o tom myslíte?

Někdo si létá obnovit garderóbu do Paříže, další bere útokem Pařížskou ulici, jiného uspokojí stánek na vietnamské tržnici. Kabelky Louis Vuitton nakonec nosí všichni. Jaký je váš vztah ke značkám a luxusu?
Vy a vaše značka. Láska na celý život? Co si o tom myslíte?

Namazat se Niveou, Ibalgin pro všechny případy do báglu, juknout na Aceru na Seznam, hupsnout do škodovky, cinknout Nokií Frantovi (že jedu), natankovat u shellky, zacvakat Visa kartou a vyrazit. Podobnou scénku by měl důvěrně znát každý „průměrný Čech“ – tedy kdyby nějaký existoval. Fakt ale je, že právě jmenovaným značkám důvěřují podle průzkumu Dobrá značka 2011 Češi nejvíc. V kuchyni preferujeme Etu, v pračce Ariel, na vlasy Schwarzkopf, k snídani Nestlé, na kašel Mucosolvan… a na cesty nejradši vyrážíme s Čedokem.

Značka s velkým Z? Lepší než zlatý důl!

Značka je to, co továrníkovi zbude, když mu shoří továrna. Symbol výrobce a kvality, který má v řadě případů nesrovnatelně vyšší hodnotu než celý výrobek. Vůbec nejdražší značkou na světě je aktuálně nakousnuté jablko. Hodnota značky Apple za poslední rok vzrostla o třicet miliard a dělá dnes 185 miliard dolarů. Druhá příčka patří firmě IBM, třetí Googlu. Evropě vládne Vodafone s hodnotou 43 miliard dolarů. Skokanem roku se stal Facebook – jestli mu to vydrží můžou ukázat nejbližší dny a týdny.. Nejcennější luxusní značkou je Louis Vuitton, mezi auty vede BMW a v kategorii pěnivého moku Budweiser.

Propojeno: Dobrá česká značka

Co vás napadne za firmu, když se řekne Švédsko? IKEA, Volvo, vodka Absolut? A jaká firma či značka by mohla vytanout cizinci, když se řekne Česko?

Jak důležité jsou „značky“ pro Čechy? Po značkách v obchodech jednoznačně chodíme – ovšem spíše po těch s nápisem SLEVA, ty totiž Češi milují nadevše, i když občas narazí (a může to bolet):

Pro Čecha terno, na Západě průměr

Pokud jde o značkové a luxusní zboží, jsme podle odborníků na marketing pořád sto let za opicemi. Značky, ve kterých se natřásáme pyšně jako pávi s dojmem luxusu, z něhož zrak přechází, tvoří na Západě chabý průměr. Základnu pro naše vnímání luxusu totiž prý stále tvoří někdejší Tuzex a dnešní vietnamské tržnice. Podle studie Fashion Market 2009 tam oblečení alespoň občas nakupuje 74 procent dotázaných. Častým cílem nákupů jsou pak vietnamské tržnice pro 22 procent lidí.

Etapu, kdy si většina českých zákazníků spojovala představu o luxusní značce výhradně s tepláky s fajfkou nebo třemi proužky, už jsme sice překonali, velký kus provinčního uvažování v nás prý ale zůstává. Dokud bude pro většinu národa základní úrovní tržnice, bude vše lepší působit luxusně – a obchodníci budou šponovat ceny. Celá řada značek je v Česku předražená a nadhodnocovaná. Když je totiž něco chápáno jako luxusní, může to být drahé. A když je něco drahé, je to přece luxusní. A tak kroužíme v bludném kruhu. Typickým příkladem je Lacoste, Tommy Hilfiger nebo Hugo Boss. Třeba za tričko Lacoste u nás dáte oproti zahraničí klidně dvojnásobek.

Platit za značku? Ať platí mně, že nosím jejich logo

+29
Líbí
Nelíbí

Značka je přece známka jakosti a kvality

-9
Líbí
Nelíbí

Láska i nenávist

Jak moc je ale důležité jezdit nablýskaným BMW, nosit kravatu od Armaniho a na ruce rolexky? Za značkou se můžeme schovat, může pro nás být vstupenkou do „vyšší společnosti“ nebo do „klubu“, může pro nás představovat známku kvality, otázku konvence nebo společenské nutnosti. Značka v nás může probouzet vášnivé vzrušení, může nás reprezentovat, můžeme se s ní oslňovat, provokovat, ale může nám taky lézt na nervy. Značku můžete milovat i nenávidět, můžete z ní udělat součást své identity nebo se vůči ní principiálně vymezovat. Navzdory tomu, že se jedná o nehmatatelnou a neživou věc, dokáže v nás probudit celou škálu pocitů a emocí. O vztahu člověka a „jeho“ značky by se zkrátka daly psát telenovely… A přesně tak to obchodníci a tvůrci reklam chtějí.

Minulý týden jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? prostě museli dotknout doktora R., jeho vín i vin. V debatě pod článkem se samozřejmě objevovaly příspěvky těch šťastných, kteří mají ve všem docela jasno, ale potěšilo nás, že se našlo poměrně dost takových, které nestály pouze na vnuknutí Pravdy shora, ale na uvážlivém přemýšlení. Kdyby nám člověk podepsaný jako osvoboditel nechal e-mail, už bychom mu psali o adresu, kam mu právě za takových uvážlivých pár vět poslat knížku... 

Napište nám ústřední dějovou linku svojí značkové telenovely! Co znamenají značky pro vás? Máte tu svou jedinou? Je to Češka, nebo cizinka? Jak jste se poznali? Jak dlouho už jste spolu? Kolikrát jste jí zahnuli? Je váš vztah jenom o penězích? Jde o prestiž nebo „kvalitu za rozumnou cenu“?

Kdo žvýká výhradně orbitky a na hranolcích nesnese nic než Hellmans? Kdo preferuje Adidas? Nebo klidně vezmete i Abibas? Kdo z vás nakupuje na vietnamské tržnici a hrdě se k tomu hlásí? Kdo si občas skočí do Pařížské – a nezůstane hladově zírat za výlohou? Kdo si zakládá na tom, že nic značkového nenosí? Kdo přizná, že radši než jezdit „obyčejnou“ škodovkou, bude chodit pěšky? Anebo jde celé značkové šílenství mimo vás? Zn.: Hlavně klid?

Napište nám svůj názor do diskuze pod článkem. Výjimečný příspěvek, který tam přibude do příští středy do tří hodin odpoledne, jsme připraveni honorovat hodnotnou knížkou s ekonomickou tematikou.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

5. 6. 2012 16:09

Dobrý den, můj otec je autorem značky Vitana a BL Barvy laky,ráda bych to nějak dokázala, ale nevím jak začít, kde hledat. Tyto značky - loga musela za komunistů schvalovat výtvarná komise, kde by mohl být autor uvede. Poradí někdo?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

24. 5. 2012 10:44

Thor Steinar!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

24. 5. 2012 10:26 | cml11

Značka funguje primárně jako možnost zařadit výrobek do určité škatulky. O aplikaci nějaké vlastní, nebo ještě častěji přejaté zkušenosti. Zkrátka mít pocit, že o něm něco víme. Ačkoli realita může být zcela odlišná. Krom toho usnadňují identifikaci s určitou sociální skupinou. Stačí dát na odiv výrobek té správné značky a jste in. Okatým používáním značek, které nikdo v okolí nezná, budete pro změnu rychle za podivína. I tohle funguje celkem spolehlivě. Značka se kterou se identifikuje masa lidí je pro výrobce terno. V extrémních případech dojde identifikace tak daleko, že výrobek samotný se stane téměř irelevantní. Příklady? McDonald's, Coca Cola, RedBull a konec konců i v článku zmíněný Apple.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

24. 5. 2012 10:01 | jób

Zní to rozumně :-)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MoB 24. 05. 2012 08:52)

24. 5. 2012 9:22 | fg

nepatri tenhle clanek na nejaky portal pro 10-lete pubertaky?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

24. 5. 2012 8:52 | MoB

Pro mě je značka hlavně nálepka, která mi pomáhá identifikovat zboží nebo služby, se kterými jsem už měl tu čest... a buď se jim vyhnout, nebo v případě spokojenosti s nimi jít životem dál :) Např. u značkových hodinek vidím tu práci za nimi, často z velké části ruční, což mívá zásadní vliv na kvalitu.
Přiznávám ale, že určitou roli u mně hraje i obecné vnímání značky. Např. značka Adidas pro mě znamená mizerně placenou práci lidí v zemích třetího světa a nikdy bych si nic od Adidasu nekoupil (možná to teď není už pravda, ale holt vnímání značky má setrvačnost). Nebo naprostou profláknutost Rolexek, děkuji, nechci. Takže u určité části zboží (u toho zbytného, "luxusního") beru značku i jako způsob spoluvyjádření své osobnosti a svých názorů.
Takhle to zní trošku blbě, koukám... no co nadělám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

24. 5. 2012 0:30 | jezevec

nejlepší komentář je v anketě - ať platí mně, že nosím jejich logo
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 7 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Oblíbená témata

adidas, Apple, brand, Facebook, Google, slevy, značka

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Restituce, Ukončení leasingové operace, Obětovaná příležitost, banky, daň z příjmů, brno, česká spořitelna, o2, nová marka, automatizace, Diamant, KABLO ELEKTRO, dodatečné náklady, Mikuláš, TOP, lobbismus, ctp, trvalé následky úrazu

5T07074, MK7R7777, 4P75572, 2K17417, 3K57573

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK