Jak se v Česku prodávají miniauta
| 2012 | 2011 |
Škoda CITIGO | 469 | 409 |
Kia PICANTO | 185 | 580 |
Citroën C1 | 183 | 294 |
Toyota AYGO | 180 | 249 |
Fiat PANDA | 143 | 664 |
Chevrolet SPARK | 104 | 437 |
Suzuki SPLASH | 72 | 289 |
Ford KA | 70 | 150 |
Peugeot 107 | 54 | 366 |
Renault TWINGO | 51 | 161 |
Hyundai i10 | 26 | 138 |
Smart | 20 | 79 |
Fiat 500 | 14 | 103 |
Suzuki ALTO | 13 | 152 |
Peugeot iON | 3 | 18 |
Údaje 2011 jsou za celý rok, 2012 za první tři měsíce. Zdroj: SDA
Ceny miniaut v kostce
| Motor | Třídveřová verze | Pětidveřová verze |
Chevrolet SPARK | 1.2 (50 kW) | – | 162 900 Kč |
Citroën C1 | 1.0 (50 kW) | 164 900 Kč | 169 900 Kč |
Renault TWINGO | 1.2 (55 kW) | 164 900 Kč | – |
Toyota AYGO | 1.0 (51 kW) | 169 900 Kč | 179 900 Kč |
Škoda CITIGO | 1.0 (44 kW) | 179 900 Kč | 189 900 Kč |
Ford KA | 1.2 (51 kw) | 179 990 Kč | – |
Peugeot 107 | 1.0 (50 kW) | 180 000 Kč | 190 000 Kč |
Kia PICANTO | 1.0 (51 kW) | 184 980 Kč | 194 980 Kč |
Hyundai i10 | 1.1 (51 kW) | – | 189 990 Kč |
Suzuki ALTO | 1.0 (50 kW) | – | 194 900 Kč |
Fiat PANDA | 1.2 (51 kw) | – | 199 900 Kč |
Suzuki SPLASH | 1.0 (50 kW) | – | 209 900 Kč |
Smart | 1.0 (45 kW) | 251 000 Kč | – |
Fiat 500 | 1.2 (51 kw) | 269 000 Kč | – |
Peugeot iON | elektrický (47 kW) | – | 711 360 Kč |
Chevrolet Spark (162 900 Kč)
Od dob Daewoo Matiz, na nějž navazuje, udělal model velký pokrok. Dnes je z nejnovějších generací miniaut nejlevnější – ale zároveň v základní ceně výborně vybavený. Kromě toho, že je auto už za 162 900 Kč pětidveřové, sází hodně na bezpečnost: šest airbagů automaticky, stabilizační systém ESP jen za pětitisícovku navíc, stejně jako litá kola. Jediným motivem, proč se poptat po vyšší výbavě, je buď touha po silnějším motoru 1.2 (deset kilowattů k dobru), nebo po klimatizaci, která samostatně stojí na autě skoro nejvíc. V lepších verzích je ale zdarma.
Citroën C1 (164 900 Kč)
Spolu s Peugeotem 107 a Toyotou Aygo jde o trojici tak trochu českých aut – vyrábějí se v Kolíně. Nyní prošly modernizací a nasadily nové ceny: C1 je na tom z této trojky nejlépe. Na všechny verze totiž dává slevu 35 000 až 36 500 korun. Určitě bychom doporučovali sáhnout po druhém páru dveří (dražší jen o 5000 Kč). Kdo vyloženě neškudlí, nechť se zajímá o speciální sérii Furio za 184 900 Kč. Ta má mlhová světla, rádio i klimatizaci – která sama o sobě stojí u C1 20 000 Kč.
Renault Twingo (164 900 Kč)
Renault u všech svých modelů sází hlavně na bohatou výbavu už v lacinějších verzích, Twingo je ale výjimkou. To třeba větší Clio láká zájemce víc. Jak ukazují naše tabulky, za důležité věci se u Twinga připlácí. Proto se rozhodně vyplatí podívat se na vyšší verze. I výbava Trend se hravě vejde pod 200 000 Kč a už v ní najdeme víc airbagů, posilovač řízení, klimatizaci a tempomat – vše bez příplatků. Chcete-li ale levnou verzi za 164 900 Kč, i s ní dostanete nedávno inovovaný motor se spotřebou nižší o 1,3 litru než dřív (nyní jen 4,5 l/100 km). A velikostí kufru patří Twingo k nejlepším miniautům.
Toyota Aygo (169 900 Kč)
Druhé z kolínských aut tasí po modernizaci zaváděcí ceny se zvýhodněním kolem 60 000 korun, i tak je ale dražší než C1. Jenže už základní varianta Ayga má klimatizaci, čímž se od svých dvojčat se znakem Peugeotu a Citroënu zásadně liší. Přemýšlet se dá i o akčním modelu Aygo Czech Edition, který těsně pod 200 000 Kč přináší patery dveře, LED světla a spoustu doplňků v oranžové barvě Tabasco – zvýhodnění tady dosahuje 66 000 korun.
Škoda Citigo (179 900 Kč)
Že se v cenovém žebříčku nachází na pátém místě, Škodě rozhodně lichotí. Dřív totiž domácí značka v Česku hřešila na dominantní postavení a mohla si dovolit nadsadit ceny. Doba, kdy auta s okřídleným šípem patřila mezi konkurencí k nejdražším, už je ale evidentně pryč. Nová miniškodovka, kterou odborníci chválí za jistou jízdu, hbitý motor a dokonce víc místa uvnitř než ve větší Fabii, stojí 179 900 Kč v třídveřové a o deset tisíc víc v praktičtější pětidveřové verzi. Díky tomu, že za lepší výbavu Ambition se připlácí 15 000 Kč (a vejdeme se tak s jedním párem dveří pořád pod 200 000 Kč), doporučujeme sáhnout po ní. Auto lépe vypadá (lakovaná zrcátka, kliky dveří, chromové doplňky), má bez příplatku systém stabilizace vozidla nebo elektricky ovládaná okna a zrcátka.
Ford Ka (179 990 Kč)
Mezi miniauty klasika, která se pořád líbí hlavně ženám, muže zase neurazí svézt se občas káčkem díky výbornému motoru 1.2 (ale model nabízí i diesel, což nebývá u miniaut pravidlem). Z pěti stupňů výbavy můžeme s klidným svědomím doporučit už základní Trend. Ford s ním nabízí auto ve slevě 50 000 korun a navíc aktuálně přidává sadu Trend Plus zdarma (jinak stojí 25 500 Kč). Nejde o nějaké pozlátko, za touto sadou se totiž skrývá klimatizace a rádio s CD, MP3 a šesti reproduktory zdarma. Nechybí ani dva airbagy, palubní počítač nebo systém stop-start, šetřící benzin vypínáním motoru při zastavení.
Peugeot 107 (180 000 Kč)
Po modernizaci je z kolínských trojčat nejdražší. Nedávno i on stál 169 900 Kč, ale zatímco Citroën C1 a Toyota Aygo si cenu podržely, Peugeot ji zvedl a ještě zaokrouhlil – jako jediný si tak nehraje na baťovské devítky na cenovce. Pod dvě stě tisíc se vejde s výbavou Access, v níž nechybí dva airbagy, diodová denní světla nebo chromované zdobení předního nárazníku. Za většinu věcí se ale připlácí: určitě bychom přihodili za rádio a možná i boční airbagy (obojí 6000 Kč). A zvolili pětidveřovou verzi, v níž auto stojí 190 000 korun.
Kia Picanto (184 980 Kč)
Odborná veřejnost tvrdí, že jde po Škodě Citigo o druhé nejlepší miniauto. Možná díky tomu (a sedmileté záruce navrch) má Picanto sebedůvěru a už se cenově tak nepodbízí a v našem žebříčku mu patří „až“ osmé místo. Určitě vypusťte myšlenky na základní verzi Active za 184 980 Kč (pětidveřová varianta o deset tisíc víc) a podívejte se na soupis výbavy limitované Edice 1. Stojí jen o pět tisíc víc, takže se pod 200 000 Kč vejde jako tří- i pětidveřové auto. A rozhodně se vyplatí. Jednak už má nárazníky, zrcátka a kliky v barvě karoserie, ale také centrální zamykání, palubní počítač či elektrické ovládání oken. A klimatizaci jde k Edition 1 přikoupit za deset tisíc, zatímco k výbavám Active a Comfort za dvacet. Není co řešit…
Hyundai i10 (189 990 Kč)
Patří k těm miniautům, která se prodávají pouze s pěticí dveří. Sice působí dost dospěle (vzhledem i jízdou), přesto model i10 znevýhodňuje sám Hyundai – rozměrnější i20 se totiž také vejde pod 200 000 Kč a porovnáním výbavy dokonce vyjde i20 levněji… Pod dvě stě tisíc si u i10 můžete vybrat z výbav Start (189 990 Kč) a Classic (199 990 Kč). Doporučujeme druhou, která už má airbag i pro spolujezdce, dále nárazníky v barvě vozu, dojezdovou rezervu, velkoplošné kryty kol, posilovač řízení, výškově stavitelný volant nebo centrální zamykání. Plusem je pětiletá záruka bez omezení ujetých kilometrů, stejně jako pět let asistenční služby a kondiční prohlídky zdarma.
Suzuki Alto (194 900 Kč)
A jsme na konci desítky. Suzuki se na auta do města přímo zaměřuje a stejně jako větší bratři Splash a Swift i Alto sází na šmrncovní design, ale také na výbornou výbavu. Namátkou má třeba čtyři airbagy, klimatizaci, rádio, digitální hodiny, elektrická okna, dálkové centrální zamykání, dělené zadní sedačky 50 : 50, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče. Na příplatky toho tak moc nezbývá: snad jen mlhovky (5900 Kč), vana zavazadlového prostoru (986 Kč) nebo prodloužená záruka: rok navíc stojí 2290 Kč, dva roky 3830 Kč. Nevýhodou jinak parádního vozítka je malinký kufr.
Fiat Panda (199 900 Kč)
Klasikou mezi miniauty končíme, ale jen proto, že mluvíme o zbrusu nové generaci. Vedle ní se ale dál prodává předcházející, která dostala podtitul Classic – díky nástupu novinky stará Panda zlevnila na 154 900 Kč. Chcete-li velký výběr, jste tady na dobré adrese. Stará generace se nabízí i s plynovým pohonem CNG (289 900 Kč) a jako čtyřkolka (279 900 Kč). Nová Panda zase přidává parádní motor s malinkým obsahem 0,9 litru, ale mezi miniauty obřím výkonem 63 kW. A jde sáhnout i po přestavbě na LPG za 27 600 korun. Základní cena nové Pandy 199 900 Kč zahrnuje centrální zamykání, okna v elektrice, nastavitelný volant, posilovač řízení nebo čtyři airbagy.
Jak jsou na tom s bezpečností?
| Počet airbagů v základu | Stabilizační systém |
Chevrolet SPARK | 6 | 5000 Kč |
Škoda CITIGO | 4 | 6000 Kč |
Fiat PANDA | 4 | 7900 Kč |
Renault TWINGO | 2 | 8100 Kč |
Citroën C1 | 2 | 9500 Kč |
Peugeot 107 | 2 | 9500 Kč |
Toyota AYGO | 2 | 10 000 Kč |
Ford KA | 2 | 16 500 Kč |
Kia PICANTO | 4 | 20 000 Kč* |
Hyundai i10 | 1 | x |
Suzuki ALTO | 4 | x |
* v paketu Safety
Příplatky za lepší vzhled
| Lepší/metalická barva | Litá kola |
Ford KA | 8000 Kč | 13 000 Kč |
Suzuki ALTO | 8000 Kč | x |
Fiat PANDA | 8700 Kč | 8100 Kč |
Citroën C1 | 8900 Kč | 8000 Kč |
Toyota AYGO | 8900 Kč | 8000 Kč |
Peugeot 107 | 8900 Kč | 8000 Kč |
Škoda CITIGO | 9000 Kč | 9200 Kč |
Kia PICANTO | 9000 Kč | 8000 Kč |
Renault TWINGO | 9300 Kč | 14 500 Kč |
Chevrolet SPARK | 10 000 Kč | 5000 Kč |
Hyundai i10 | 13 000 Kč | x |
Za kolik mají klimatizaci?
Toyota AYGO | 0 Kč |
Ford KA | 0 Kč |
Suzuki ALTO | 0 Kč |
Renault TWINGO | 10 100 Kč |
Fiat PANDA | 15 000 Kč |
Škoda CITIGO | 16 000 Kč |
Chevrolet SPARK | 17 500 Kč |
Citroën C1 | 20 000 Kč |
Peugeot 107 | 20 000 Kč |
Kia PICANTO | 15 000 Kč1) |
Hyundai i10 | 28 000 Kč2) |
1) běžně stojí 20 000 Kč, ale pro verzi Edition 1, která stojí jen o 5000 Kč víc, je za 10 000 Kč, proto píšeme 15 000 Kč
2) jen ve výbavě Classic Plus za 217 990 Kč
Sdílejte článek, než ho smažem