Přezouváme! Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?

Přezouváme! Na kolik vyjdou letní pneumatiky? Má smysl je měnit doma?
V kalendáři začíná jaro a s koncem března zároveň končí povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Na kolik přijde obout auto do letních plášťů?

Fabii, Fiestu či Polo obujete za dva i osm tisíc. U Octavie je rozptyl logicky ještě větší: od 4 000 klidně po 12 000 Kč. Vyplývá to z našeho pátrání, za kolik koncem března koupíte letní pneumatiky nejdůležitějších rozměrů v internetových obchodech – ze všech možností finančně asi nejpřitažlivějších.

Web, či klasika?

Samozřejmě jako vše má honba za nejnižší cenou háček. Stává se, že výhodná obutí z internetových shopů představují občas výběr ze skladu houfně navezených pneumatik, které byly před časem za akční ceny v jiných zemích. Jde sice o výrobky nové, které na žádném autě nebyly, ale mohly ležet ladem déle, než je zdravé.

V kamenném obchodě koupíte logicky dráž, ale zase máte po ruce obsluhu, která poradí. „Když se podívám na typického Čecha, kupuje spíš ve střední cenové třídě. Má určitý obnos, za nějž koupí třeba barumky v kamenném obchodě, nebo se podívá po stejně drahých, ale prestižnějších značkách na webu,“ srovnává dlouholetý prodejce pneumatik Jiří Kořán, který má zkušenost s oběma typy nákupu.

Za kolik koupíte nové letní pneumatiky

165/70 R14

Š. Fabia

West Lake H 550

507 Kč

Sunny SN820

546 Kč

Debica Passio 2

550 Kč

Barum Brillantis

557 Kč

Kleber Dynaxer HP2

600 Kč

Trayal T400

630 Kč

Continental Ecocontact 3

750 Kč

Matador MP16 Stella 2

765 Kč

Barum Brillantis 2

795 Kč

Goodyear Duragrip

988 Kč

Dunlop SP30

995 Kč

Pirelli Cinturato P4

1 077 Kč

Michelin Agil 41R

1 357 Kč

Bridgs. Duravis R410

1 860 Kč

Michelin Agilis

2 175 Kč

 

205/55 R16

Š. Octavia 

Triangle TR928

1 098 Kč

Kenda KR-20 XL

1 149 Kč

Suntek Saturn HP

1 183 Kč

Landsail/Delinte LS288

1 205 Kč

Barum Bravuris

1 250 Kč

Debica Presto

1 273 Kč

Matador Elite 3

1 320 Kč

GT Radial Champiro

1 460 Kč

BF Goodrich G Grip

1 529 Kč

Goodyear Excellence

1 600 Kč

Pirelli P6000

1 620 Kč

Nokian H XL

1 645 Kč

Dunlop SP Sport Maxx

1 750 Kč

Michelin Primacy HP

2 369 Kč

Bridgestone ER

3 843 Kč

 

215/65 R16

Š. Yeti

Sunny SN880

1 380 Kč

HiFly HF201 XL

1 396 Kč

AutoGrip SA 602

1 464 Kč

Kenda KR-23

1 534 Kč

Barum Bravuris 4x4

1 612 Kč

Nexen CP641

1 647 Kč

Accelera Alpha XL

1 760 Kč

Federal Formoza FD

1 808 Kč

Matador MPS320

2 039 Kč

Continental 98H

2 154 Kč

Goodyear Wrangler HP

2 269 Kč

Dunlop Grandtrek ST20

2 321 Kč

Pirelli Scorpion STR

2 415 Kč

Michelin Agilis

3 299 Kč

Nokian HKPL 5

3 433 Kč

Pozn.: Ceny jsou platné i pro vozy jiných značek.

Malými krůčky k dvojnásobné investici

Přidává ještě jeden postřeh. „Často zákazník šetří na začátku. Když přezouvá podruhé, připlatí si. A potřetí investuje zase trochu víc. Po letech má pak obuté auto třeba za dvojnásobek, než když přišel poprvé,“ směje se.

Ojeté? Protektory? Ty už neletí

Upřímně – nemá význam kupovat jiné než nové pláště. Web se zajímavými cenami totiž dřívější pořádky úplně zadupal do země. Finančně už se nevyplatí hledat gumy v hypermarketech ani se dívat po takzvaných protektorech.

Vždyť třeba v Česku nejznámější výrobce Vraník nabízí v rozměru 165/70 R14 protektorovanou pneumatiku v akci za 400 Kč a nové koupíte už za pětistovku. Větší pro Octavii stojí už 1 070 Kč, zatímco nový plášť 205/55 R16 pořídíte rovněž za míň než 1 100 korun.

Přezuji doma = + 3 000 Kč

Prohodit na autě čtyři zimní gumy za letní zvládne za půl hodiny asi každý jen minimálně zručný Čech – ale v případě, že má takzvaně dvě sady, tedy zimní pláště na jedněch ráfcích a letní na druhých. Znamená to samozřejmě investici navíc: jedno kolo bez gum začíná zhruba na 750 Kč, ráfky tak značí příplatek kolem tří tisíc. Ale spíš méně. Prodejci včetně těch internetových totiž kola v sadě (tedy ráfek + pneumatika) často prodávají „v akci“. A tedy levněji.

Přezuji u odborníků = + 600 Kč dvakrát do roka

Na druhou stranou si pneuservisy za přezutí jednoho kola účtují zhruba od sto dvaceti do sto padesáti korun. Do 600 Kč tak máte celé auto. Jenže proceduru musíte podstupovat dvakrát ročně, takže za dva a půl roku jste na třech tisících také – a ráfky máte pořád jen jedny.

Výhodou je ale fakt, že vám v pneuservisu kola nejen přezují, ale hlavně vyváží. Což je při běžně nerovnoměrném jezdění rozhodně zdravá kúra.

Nebo nepřezuji vůbec?

Samozřejmě existuje volba nepřezouvat vůbec. Pak se nabízí jezdit celý rok na letních, což zákon připouští, pokud nevyrazíte s autem ve špatném počasí a nejezdíte po komunikacích s povinnými zimními gumami.

Druhou možností jsou takzvané univerzální neboli celoroční pneumatiky. Z logiky věci nejde o žádný zázrak: některé vlastnosti jim chybí v létě, jiné v zimě, se správným označením ale zákonu vyhoví. „Lidé je ale nechtějí,“ líčí praxi Jiří Kořán. „Nedivím se. Jsou dražší, víc se opotřebovávají, nic výhodného v nich nevidím,“ porovnává.

A pak je tu třetí volba: jezdit v létě na zimních. Což je varianta pro ty, kdo nenajezdí moc kilometrů (mluví se zhruba o 10 000 km ročně). Motivací je tady fakt, že po čtyřech letech ztrácí zimní gumy své vlastnosti bez ohledu na najeté kilometry (hloubku vzorku) a měly by se vyměnit tak jako tak.

Platí tu ale to samé co u celoročních plášťů – v létě nefungují tak, jak by to zvládly letní pláště. Je rozhodně třeba počítat s větším zahříváním gum, rychlejší ztrátou adheze a hlavně prodlouženou brzdnou dráhou. Kromě toho, že s nimi bude jízda hlučnější, se projeví také vyšší spotřebou. A tudíž větrem ve vaší peněžence.

Co je důležité vědět


U letních pneumatik zákon předepisuje minimální hloubku vzorku 1,6 mm, u zimních 4 mm – ale pouze v době, kdy máme povinnost mít zimní výbavu na voze. Teď od dubna je možné jezdit na zimních gumách se vzorkem do 1,6 mm. Ostatně sjeté pláště se v létě dojíždějí běžně. Nejde sice o vrchol bezpečnosti, ale ušetří to komplet letní výbavu, a tedy náklady v tisících.

Co dělat, aby mi pneumatika vydržela co nejdéle

• Hlídat si předepsaný tlak: při nízkém se guma víc sjíždí po okrajích, při vysokém na středu.

• Bránit nestejnoměrnému opotřebení: za ním nejčastěji vězí špatné nastavení sbíhavosti kol.

• Citlivě parkovat u chodníků: obrubníky způsobují trhliny na bočnicích, a často je dokonce vidět propíchnutí pláště.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+23
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 3. 2012 9:36, fg

Obsluha, ktera poradi??? Blaznite? Sance, ze vam dnes nejaky brigadnik odborne poradi v kramu je limitne blizici se nule a je jedno, zda jde o kamenny obchudek, hypermarket, nebo internet.

Taky vam nic negarantuje, ze kamenny obchod neprodava mene kvalitni (odlezene) pneu.

Kdyz jsme byl mladsi a auto jsem vnmal jako znak prestize, kupoval jsem drahe pneu. Dnes jiz kupuji ty nejlevnejsi a rozdil, je-li vubec nejaky, je pri dnesnich dopravnich predpisech a autech naprosto nepodstatny.

+26
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 3. 2012 11:50, Hugo

"Dnes jiz kupuji ty nejlevnejsi a rozdil, je-li vubec nejaky, je pri dnesnich dopravnich predpisech a autech naprosto nepodstatny." Když tomu věříš... Oni si asi v ADACu při těch testech pneumatik vymýšlejí. A třeba tohle je taky kec: "Problém jedině u dodaných pneu Hankook,tak to je slabota po ~15ooo km stojí za ho.no, a to "nedriftuju",maximálně vydrží do podzimu a "spalovny",ubývají v očích.," (http://moje.auto.cz/amaize/ic ko.html).

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

29. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 97 komentářů

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit... celý článek

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Tvrdý oříšek pro nová auta: testy bezpečnosti zpřísňují

1. 2. 2012 | Jindřich Hradecký

Tvrdý oříšek pro nová auta: testy bezpečnosti zpřísňují

Kritériem, které je při koupi auta pro zákazníky stále důležitější, je výsledek v nárazových testech organizace Euro NCAP. Ta od ledna 2012 zpřísnila metodiku hodnocení. Dosáhnout na... celý článek

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

4. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 52 komentářů

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika,... celý článek

Partners Financial Services