Náhradní díly: bez loga uspoříte tisíce

Jindřich Hradecký | rubrika: Jak na to | 14. 3. 2012 | 1 komentář
Náhradní díly: bez loga uspoříte tisíce
Na světle ušetřím tisícovku, na blatníku dvě, na nárazníku tři – a nechtěná rána s vozem hnedle nevypadá finančně tak děsivě. Jak na to? Nechat si místo součástky s logem automobilky namontovat v servisu takzvaný kvalitativně rovnocenný díl.

Jsou často jak dvojčata. Rodí se na stejné výrobní lince a jediný rozdíl mezi originálními a neoriginálními náhradními díly na auta spočívá ve vyraženém logu. Přitom podle nařízení EU, které je nejvíc známé jako „bloková výjimka“, mají spotřebitelé svobodnou volbu vybrat si pro opravy nejen autoservis (a to i v záruční lhůtě), ale rovněž autodíly, které použije. „Co k tomu Evropskou komisi vedlo? Zatímco v prodeji nových aut panuje léta čilá hospodářská soutěž, v sektoru oprav motorových vozidel tomu tak nebylo,“ vysvětluje příčiny nařízení Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky, známé pod zkratkou SISA.

Nenechte se odbýt!

Jenže zavedení výjimky ještě neznamená, že se v servisech budou chtít roztrhnout, aby vám nabídli levnější díl. Naopak. Spíš budou prosazovat originální komponenty a mnohde se navrch ohánět, že přijdete o záruku a podobně. Na to existuje jediná rada – jít o dům dál. 

Z nařízení EU totiž jasně vyplývá možnost výrobce náhradních dílů dodávat tyto součástky všem autorizovaným, ale také nezávislým obchodníkům. V Česku jsou hodně známé třeba Auto Kelly či Elit. A to nejen obchodníkům, ale i opravnám. Třeba autorizovaným servisům se nesmí při používání těchto dílů nijak bránit.

Co musí díly splňovat?

Vzali jsme si pod lupu nejčastěji bourané karosářské díly u nejprodávanějších aut a podívali se, kolik stojí coby originální a za kolik je nabízejí jako rovnocenné jiní dodavatelé.

Srovnání cen originálních a alternativních dílů

Pokud jde o levnější díly, mají jejich výrobci jednu zásadní povinnost: musí být schopni kdykoli prokázat, že odpovídají kvalitě. S tím souvisí další zásada. Kvůli rovným šancím musí mít všichni zúčastnění k dispozici technické informace potřebné k provádění oprav a údržby.  „Proto je základním principem této právní úpravy, že odmítnutí přístupu k technickým informacím bude řešeno přímo jako porušení pravidel hospodářské soutěže,“ vysvětluje opatření SISA.

Zničí to záruku? Nesmysl!

Anketa

Smí do vašeho auta neznačkové náhradní díly?

Porušením soutěže by bylo i to, kdyby výrobce vozidel podmínil zákonnou či prodlouženou záruku tím, že konečný uživatel nechá provést veškeré práce, na něž se nevztahuje záruka, pouze v rámci své autorizované sítě.

Spotřebitel má zkrátka právo používat jakoukoliv opravnu pro nezáruční opravy. „Je přece samozřejmé, že každý autoservis nese odpovědnost za odvedenou práci a výrobek. V případě, že vozidlo poškodí následkem nedbalé práce nebo použitím vadného dílu, je za takovou škodu odpovědný,“ říká k tomu SISA.

Heslo dne: jasně identifikovat

Aby toho nebylo málo, loni v červnu EU přijala další nový zákon. Ten reguluje přístup k elektronickým identifikačním údajům náhradních dílů těm, kteří nejsou součástí sítě výrobce vozidel. Mezi ně patří například opravny nezaměřené na konkrétní značku vozidla, nezávislí velkoobchodníci dílů, silniční asistenční služby, výrobci diagnostických nástrojů, ale i dodavatelé dílů.

Co to je, když se řekne

  • Autorizovaný servis
    Opravna s pověřením výrobce aut k záručním i pozáručním úkonům.
  • Nezávislý opravce
    Opak autorizovaného servisu.
  • Primární trh
    Obchod s originálními díly, které putují přímo od výrobce komponentu na výrobní linku nového automobilu, takzvanou prvovýrobu.
  • Druhovýroba
    Výroba součástek určených pro poprodejní servis vozidel. Často pocházejí z identické linky jako originální díly – jen nemají logo automobilky.
  • Originální díl
    Součástka vyrobená přímo výrobcem vozidla, jeho pověřeným dodavatelem do prvovýroby nebo podle jeho specifikací a standardů.
  • Kvalitativně rovnocenný díl
    Součástka od výrobce – ten musí kdykoliv doložit, že tento díl dosahuje kvality komponentů používaných při montáži nových vozidel.

Pro ukázku: na úrovni celé Evropy se jedná o 885 000 podniků zaměstnávajících přes čtyři a půl milionu lidí. „Tento zákon ukládá výrobcům aut povinnost uvolnit elektronické údaje, které umožňují přesnou identifikaci dílů. S ohledem na čím dál větší složitost aut i rozmanitost dílů v rámci jedné série totiž bylo pro nezávislé provozovatele obtížné fungovat,“ upřesňuje SISA.

Jednoduše řečeno: hrozilo vytvoření monopolu na straně výrobců vozidel, a tedy i vyšší ceny placené řidiči.

Počítače na kolech

„Z vozidel se stávají počítače na kolech a o počítačích všichni víme, že zádrhel je obvykle někde v hloubi uvnitř. Již není možné dále vědět, jaké náhradní díly použít. Vozidla tak vyžadují moderní metodu identifikace náhradních dílů na základě genetického kódu každého vozidla – identifikačního čísla VIN,“ vysvětluje SISA.

Nový zákon nařizuje výrobcům aut poskytovat vztah mezi VIN a takzvaným číslem OE (číslo konkrétního náhradního dílu z katalogu automobilky) také na nezávislém trhu. „Pryč by tak měla být doba, kdy se těžko hledala dílna, která by pátrala po dílu od nezávislého dodavatele, když měla servírovaný na zlatém podnosu díl od výrobce vozidla – i když za vyšší cenu,“ uzavírá SISA.

Co smí autorizované servisy

  • Mají možnost pořizovat si náhradní díly (originální i tzv. odpovídající kvality) od dodavatelů dílů nebo nezávislých distributorů náhradních dílů, a to prakticky bez limitů.
  • Mohou prodávat autodíly nezávislým autoopravnám, a to i díly vázané duševním vlastnictvím.
  • V případech prací hrazených výrobcem vozidla, svolávacích akcí či bezplatného servisu musejí provést práce v místě stanoveném výrobcem vozidla a použít i díly, které stanoví výrobce vozidla.
  • Protože mohou opravovat vozidla jiných značek, mohou nakupovat též díly u jiných zdrojů.
  • Mohou nakupovat díly od výrobců dílů nebo od nezávislých distributorů.

Co mohou nezávislé opravny

  • Mají volnost nakupovat a používat jakékoliv díly pro opravy a údržbu vozidel, pokud tyto díly splňují zákonem stanovené požadavky.
  • Musejí mít přístup i k tzv. autodílům vázaným duševním vlastnictvím.
  • Mohou nakupovat vybavení a zařízení stejně jako autorizované autoservisy.
  • Mohou opravovat a servisovat vozidla v záručních lhůtách. V případech poškození vozidla nedbalou prací či vadným autodílen za to nesou odpovědnost.
  • Mají možnost přístupu k technickým informacím potřebným pro opravy a údržbu vozidel.

Co mohou dodavatelé dílů

  • Dodávat své zboží na trh bez omezení.
  • Mohou dodávat díly i vyšší kvality nebo díly přizpůsobené stáří vozidla.
  • Díly musejí splňovat všechny zákonem stanové požadavky.
  • Ač jsou nezávislí, pokud splní kvalitativní kritéria, mohou být kandidátem na uzavření distribuční smlouvy od výrobce vozidla.

V řeči paragrafů

Nová právní úprava pro oblast servisu a oprav motorových vozidel včetně distribuce náhradních dílů (nařízení EU 461/2010) neboli bloková výjimka vstoupila v platnost 1. června 2010. Nová pravidla se týkají pouze obchodu s náhradními díly, oprav a údržby motorových vozidel a budou platná až do 31. května 2023. Pro oblast prodeje nových motorových vozidel platí i nadále stará bloková výjimka (nařízení ES 1400/2002, a to až do května 2013). Poté přejde tento sektor pod nařízení EU 330/2010 (tzv. obecná bloková výjimka).

Zdroj informací ve všech inforámečcích: SISA

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

29. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 97 komentářů

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit... celý článek

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Tvrdý oříšek pro nová auta: testy bezpečnosti zpřísňují

1. 2. 2012 | Jindřich Hradecký

Tvrdý oříšek pro nová auta: testy bezpečnosti zpřísňují

Kritériem, které je při koupi auta pro zákazníky stále důležitější, je výsledek v nárazových testech organizace Euro NCAP. Ta od ledna 2012 zpřísnila metodiku hodnocení. Dosáhnout na... celý článek

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

4. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 52 komentářů

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika,... celý článek

Partners Financial Services