Mobilní operátoři: levnější volání na obzoru?

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 21. 2. 2012 | 12 komentářů
Mobilní operátoři: levnější volání na obzoru?
Zákazníkům mobilních operátorů v České republice dochází trpělivost. Volají po levnějším volání – a dovolat se nemůžou, na druhé straně ticho. Existují vyhlídky na změnu k lepšímu, nebo nám bude vysoký účet za telefon pít krev na věky věků?

Každý z nás si asi někdy posteskl nad tím, že za volání z mobilu platí příliš. Nářky nad cenami mobilních operátorů jsou o to pochopitelnější, když si uvědomíme, že volání v Česku je nejdražší v celé střední Evropě a svými cenami se často vyrovnává i západním zemím, jejichž obyvatelé mají podstatně větší kupní sílu. Prokazují to nejrůznější studie, statistiky a porovnání. „V České republice neexistuje konkurence. Trh je rozdělen mezi oligopolní operátory, neexistuje v něm tlak na cenu. Operátoři situaci využívají k tomu, že maximalizují odvody svým mateřským koncernům, které peníze potřebují kvůli ostré konkurenci na významných trzích,“ říká Patrick Zandl, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Za naše peníze se vylepšují služby jinde

Operátoři se brání tím, že ceny, které svým klientům účtují, nejsou tak přemrštěné, jak se v médiích uvádí. Předkládaná srovnání s ostatními evropskými zeměmi prý navíc nejsou vždy dostatečně relevantní. „Telekomunikační trhy v jednotlivých zemích prošly různým vývojem a hrají v národním rámci odlišné role, také spotřebitelské chování zákazníků je různé,“ tvrdí Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile. V překladu to znamená zhruba tolik, že ceny jsou v různých zemích různé – protože proto.

Čtenáři doporučují: Telefony &...

... zlo, vyždímaná peněženka, vyděrači, porno, policie

  • Datový roaming: co dělá váš mobil v cizině, necucá data za tisíce?
    Znáte svůj telefon důvěrně a víte, co kdy dělá? Někdy se po dovolené ukáže, jakého poťouchlíka jste hřáli v kapse, hýčkaly v kabelce! Hlídali jste se, telefonovali skromně, omezili SMS. A přece vás po návratu čeká horentní účet od operátora. Váš mobil mlsal na dovolené data. A vy to zaplatíte!
  • Prémiové SMS: během pár vteřin jste chudší o tisíce
    Mobil dávno neslouží jen k volání. Můžeme ho třeba využít k placení pomocí speciálních esemesek. Začínalo to mikroplatbami za vyzváněcí melodii, za hlas favoritovi v TV soutěži nebo za možnost nějaké soutěže se zúčastnit. Pak přišly jízdenky na MHD – a nyní už lze platit zboží a služby v ceně několika set korun.
  • Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství
    Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují, hrají na city…
  • Nenechte se splést, ministerstvo vnitra erotické služby po telefonu neposkytuje
    Ne každé číslo, které začíná devítkou je nebezpečné. Na některých se sice poskytují peprně zpoplatněné služby – ať už jde o erotiku, ezoteriku, soutěže, poradenství či „poradenství“, jiná však patří ctihodným institucím. Kdy to zvedne madam Erika a kdy se dovoláte na policejního podplukovníka?

Jednotlivé společnosti dále poukazují na různé slevové akce a výhodné tarify, podle kterých je volání v rámci jejich sítě opravdovým šlágrem. „Cena minuty odchozího volání v síti O2 je pro rezidentní zákazníky nižší než 2,50 Kč. Toto číslo je pod průměrem ceny odchozí minuty v Evropské unii,“ hájí svého zaměstnavatele Hany Farghali, tiskový mluvčí Telefóniky. Problém je však v tom, že slevové akce bývají časově omezené a „supervýhodné“ tarify se většinou týkají pouze volání u stejného operátora. Málokdo má ale všechny rodinné příslušníky, přátele a kolegy u jedné společnosti, takže se tyto akce nemusí vůbec vyplatit, a neustálé hlídání toho, do které sítě to vlastně volám, je z klientského hlediska rovněž maximálně nepohodlné.

Dalším argumentem, kterým naši operátoři hájí svou cenovou politiku, jsou vysoké náklady na technické inovace. „Do technologií investujeme neustále, a to částky v řádu miliard korun. Investice směřují primárně do rozvoje 3G sítě a údržby 2G sítě. Zavedli jsme HD Voice, připravujeme implementaci dalších technologických prvků, které zrychlí mobilní datové připojení,“ vyjmenovává Martina Kemrová aktivity společnosti T-Mobile. Hany Farghali doplňuje statistiky konkurenčního operátora O2: „V loňském roce investovala Telefónica Czech Republic více než 5,5 miliardy korun, přičemž drtivá většina těchto prostředků směřovala do rozvoje mobilních sítí. Díky tomu na konci roku 2011byla 3G síť dostupná již v 1699 městech po celé České republice, což představuje zhruba 73 procent obyvatelstva.“ Mnozí odborníci však tvrdí, že operátoři v Česku investují do rozvoje své sítě jen minimální částky a veškeré úsilí věnují maximalizaci zisku. Získané peníze pak odvádějí mateřské společnosti. Která je pak investuje do inovací v zahraničí, kde opravdu funguje konkurenční boj. „Například T-Mobile investoval do rozvoje 3G sítě v roce 2011 jednu miliardu korun, celkem 4,5 miliardy do celé své infrastruktury. Dividendy vyplacené vlastníkům ovšem za rok 2010 přesáhly osm miliard Kč a další peníze vyplácí ještě nedividendovými kanály. Nejinak jeho konkurenti. O2 investovala za rok 2011 celkem 5,7 miliardy Kč do všech svých aktivit, ale dividendy své matce a drobným akcionářům za rok 2010 vyplatila ve výši 12 miliard Kč. To je v době, kdy za světem 3G sítí zaostáváme osm let, naprosto tragické podinvestování domácí infrastruktury, na které zákazníci doplácejí využíváním velmi nekvalitních a předražených služeb,“ uvádí Patrick Zandl. Pravdou je, že zatímco operátoři v Česku ještě stále řeší kvalitní pokrytí některých okresních měst, v Rakousku se stejné společnosti zabývají tím, jak pokrýt 3G sítí s dostatečnou rychlostí sjezdovky v alpských střediscích.

Regulace maloobchodního trhu – nula

Terčem kritiků je také Český telekomunikační úřadu. Ústřední orgán státní správy, který má na starosti mimo jiné i regulaci trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, se v posledních letech objevuje v žebříčku vydávaném Evropskou asociací telekomunikačních operátorů pravidelně mezi nejhoršími evropskými regulátory. V loňském roce byl ČTÚ dokonce vyhlášen druhým nejhorším regulátorem v celé Evropě. Jeho zástupci se před kritiky snaží hájit. „Žijeme ve státě, kde se již upustilo od toho, že úřad rozhodoval o cenách na maloobchodní úrovni. ČTÚ proto není cenovým úřadem. Má možnost ovlivnit prostřednictvím regulace jen velkoobchodní ceny. Regulace je však omezena a dále podrobena náročné, zdlouhavé a složité proceduře. To si dnes mnozí bojovníci za levné volání neuvědomují a v první fázi vyčítali úřadu, že nedokáže regulovat konečné ceny,“ brání se Zdeněk Švrček, člen Rady ČTÚ. Situace se však mění, novela zákona o elektronických komunikacích, platná od letošního ledna, dala telekomunikačnímu úřadu znovu kompetence zasahovat do všeobecných podmínek pro blaho maloobchodního spotřebitele. Uvidíme tedy, jak aktivní nyní regulační úřad bude.

Štika v rybníce: čtvrtý operátor (druhé podání)

Dřív než bič regulátora by však mobilní otesánky mohla prohnat – konkurence. Například v podobě čtvrtého operátora. Jeho vstup na trh je dokonce možný v poměrně krátké době, ředitel ČTÚ Pavel Dvořák totiž přislíbil, že v nejbližších měsících dojde k  aukci kmitočtů, které se uvolnily po přechodu z analogového vysílání na digitální. „Český telekomunikační úřad nemůže nikoho nutit, aby vstoupil na trh jako čtvrtý mobilní operátor. Může však pro případné zájemce vytvořit zajímavé podmínky. Rozsah a množství kmitočtů nabízených v letošní aukci budou přinejmenším obdobné jako u těch, které mají v ČR k dispozici současní mobilní operátoři. Podmínky aukce budou navíc připraveny tak, aby byly sice rovné pro všechny účastníky, ale aby současně výrazně motivovaly vstup případného nového operátora,“ vysvětluje František Malina, tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Anketa

Přivítali byste čtvrtého operátora?

Jestliže hovoříme o pozici „čtvrtého“ operátora, tak je potřeba zdůraznit, že nejde o žádnou novinku. Od roku 2007 totiž na českém trhu působil operátor U:fon, kterého provozovala společnost MobilKom, za níž stála vlivná investiční skupina Penta. V prosinci loňského roku však Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti MobilKom. Operátor U:fon je tak podle všeho odsouzen k zániku. „Za neúspěchem tohoto projektu stojí technologie nekompatibilní s většinovým standardem, pro kterou nebyl dostatek atraktivních zařízení, a nemožnost nabídnout klientům vnitrostátní roaming formou předprodeje sítě jiného operátora,“ domnívá se Patrick Zandl. Zástupci společnosti MobilKom obviňují ČTÚ z toho, že na trhu zbytečně udržoval podmínky výhodné pouze pro hlavní operátorskou trojku a U:fon tak nedostal opravdovou šanci k pořádnému rozvoji. Ředitel ČTÚ to však odmítá s tím, že za krachem projektu stojí neschopnost jeho realizátorů. Ať už má však pravdu kdokoli, nyní je pravděpodobně mnohem příznivější doba pro příchod dalšího operátora než v roce 2007.

Zůstane středověk? Je to na regulátorovi

S cenami volání by mohli výrazněji zahýbat také virtuální operátoři – patří mezi ně třeba Sazka mobil, Tesco mobil, Mobil.cz, Coop mobil a další –, kteří sice nemají vlastní síť, ale nakupují kapacitu od některého z větších operátorů a své služby poté nabízejí mnohem levněji. „Součástí dokumentace výběrového řízení k letošní aukci se pro úspěšné uchazeče o kmitočty v pásmu 800 MHz stane závazek velkoobchodní nabídky služeb poskytovaných na nových sítích. To znamená, že každý úspěšný dražitel jakýchkoliv kmitočtů musí umožnit poskytování služeb tzv. virtuálním operátorům,“ tvrdí František Malina z ČTÚ.

Vyšší konkurence by měla znamenat příznivější ceny a lepší nabídku služeb i pro běžné klienty. Záležet však bude na mnohokrát kritizovaném Českém telekomunikačním úřadu. Na něm bude co nejlépe připravit prodej nově uvolněných frekvencí. A díky novele zákona o elektronických komunikacích bude moci zasáhnout, kdyby se ukázalo, že se v rybníce dál nic nehýbá a že nová štika se brzy stala kapřím strejcem, který s ostatními strejci hraje v bahýnku u dna mariášek o stříbrné šupiny. Jinak bude boj o slušné podmínky jen na klientech – a bude to boj dál vedený nepříliš elegantními, nemoderními, ale nakonec relativně účinnými zbraněmi: výhružkami odchodem ke konkurenci, smlouváním.

Tip redakce!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 2. 2012 9:22, leno

Nedělám si žádné iluze. Všichni operátoři jsou stejné vyžírky. Dokud budeme ochotni platit tak velké částky, podepisovat nesmyslně dlouhé smlouvy a brát si zvýhodněné telefony za nevýhodných podmínek, tak se s tím nic nezmění. Nejlepší by bylo nevolat vůbec, tedy spíš, jen opravdu v případech, kdy to člověk nezbytně potřebuje a ne se deset minut vykecávat. Jinak nás mají v hrsti.

+7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Máte chytrý telefon? Vysmějte se operátorům a bankám, prozradíme jak

4. 11. 2011 | Michal Kašpárek | 8 komentářů

Máte chytrý telefon? Vysmějte se operátorům a bankám, prozradíme jak

Pět aplikací a mobilních webů vám pomůže najít bankomat, přepočítat ceny z cizích měn na koruny nebo taky najít restauraci, kde nebudete litovat utracených peněz.

Srovnání tarifů pro mladé. Poradíme, jak volat co nejvýhodněji!

11. 10. 2011 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

Srovnání tarifů pro mladé. Poradíme, jak volat co nejvýhodněji!

Mobilní telefon k dnešní mládeži neodmyslitelně patří. Spousta provolaných minut s kamarády, desítky esemesek rodičům, sledování Facebooku přes internet na mobilu. Kdo však mladým nabízí... celý článek

Dráž než Česko telefonuje jen Malta! Jak na beton ušetřit

26. 5. 2011 | Michaela Kadlecová | 11 komentářů

Dráž než Česko telefonuje jen Malta! Jak na beton ušetřit

Také se při každém vyúčtování za mobil chytáte za hlavu a říkáte si, že to asi přeháníte? Není to ale jen tím, že voláte každou chvíli – služby našich operátorů jsou ve srovnání s jinými... celý článek

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

23. 5. 2011 | Petra Dlouhá | 44 komentářů

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést.... celý článek

Vetřou se vám do ucha! Pronásledují vás nevyžádané telefonní hovory?

5. 5. 2011 | Světlana Rysková | 11 komentářů

Vetřou se vám do ucha! Pronásledují vás nevyžádané telefonní hovory?

Komerční telefonáty většinu z nás obtěžují. Někdy si však za ně můžeme sami, protože rozdáváme kontakty na potkání. Jak se bránit?

Partners Financial Services