Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 10. 2. 2012 | 18 komentářů
Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční
Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.

Komentáře napsané kvůli tomu, že si autor udělal bebínko, obvykle působí jako potměšilý pokus o pomstu. Za mými pěti nápady, jak vymyslet dálniční známku znovu a jinak, tedy nehledejte nehet, který jsem si ulomil při marném pokusu odstranit tu loňskou z auta vymrazeného na minus dvacet. Známky jsem neměl rád už před tím.

Dokazují totiž, jak málo fantazie české vlády vždycky měly. A jak jim jsou, hlavně té poslední, ukradené vedlejší dopady regulací.

Ptejme se po základním problému – a hledejme nejchytřejší způsoby, jak jej vyřešit

Položme si nejdrzejší otázku ze všech: „Proč?“ Přece abychom mohli stavět dálnice a udržovat je sjízdné, zaťukáte si na čelo. Jenže i v tom se musíme pošťourat dalším: „Proč?“ – Přece proto, aby se po Česku díky kvalitní dálniční síti jezdilo rychle, plynule a aby tranzitní doprava nezpůsobovala migrény a astma lidem ve městech.

Potud asi panuje shoda jako v kanceláři Víta Bárty pět minut po rozdání obálek. Jenomže co když cíl – auta fičící plynule, bez překážek a co nejdál od lidí – můžeme naplnit i jinak? A v některých místech dokonce hned?

1. Nezpoplatňujme dálnice, ale vjezdy do měst

Zdá se vám to paradoxní, platit za něco zrovna ve chvíli, kdy to nevyužíváte? Snad. Ale na zdravotní péči přece také odvedete nejvíc peněz v těch měsících, kdy zrovna nestůněte.

Známky a mýtné obecně ze své povahy tlačí především sváteční motoristy k tomu, aby víc využívali městské průtahy a čadili druhým pod okny. Zpoplatněme patnácti stovkami ročně nebo i dráž, vjezd do širších center krajských měst a historických jader menších městeček. Na dálnice tak stát získá stejně peněz, ne-li víc. A pomůže to „obecní pastvině“, která právě zažívá svou malou tragédii: úzkým městským ulicím.

Jak absurdní účinky má nedávné zrušení bezplatných úseků, to je vidět třeba na vesnicích přiléhajících k Brnu – kolony aut se štrůdlí Heršpicemi, zatímco za políčkem se leskne osiřelá dálnice.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Ale ano. Abyste v Německu mohli vjet do center měst, potřebujete zelenou známku za pět euro, dosvědčující nízké emise vašeho auta. Zato dálnice jsou nezpoplatněné.

2. Nebo nabídněme řidičům známky na konkrétní úseky

Z Plzně, Hradce, Liberce a Brna do Prahy, mezi Olomoucí a Ostravou, na městské okruhy. Nemělo by to ani o jednu nevýhodu víc oproti časově omezeným kuponům: ano, někteří řidiči by možná nekoupili známku za 1500, jiní by ale přispěli alespoň pár stovkami. Jen by se zas o něco víc ulevilo „starým“ cestám a vesnicím na tazích.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Nejspíš mohlo. Museli bychom to na rok zkusit, abychom to zjistili.

3. A ještě líp: známka pro Centropu za 2000 korun

Vídeň, Brno a Bratislava jsou vrcholy (z velké části) dálničního trojúhelníku o stranách 135, 132 a 80 kilometrů. Na ploše o málo větší, než je Praha-Plzeň-Budějovice, tak potřebujete tři různé známky.

Snad nejsem sám, komu přijde krátkodobá známka za korunu na kilometr při jednodenní cestě za nákupy nebo prací moc – a několikanásobně dražší roční kupony do obou zahraničních se mu stále nevyplatí.

Dohodnou se někdy tři vlády na spolupráci? Dokud budu muset na R52 a D2 pokaždé zastavovat a i na několikrát poptávat na benzinkách známku, řeči o Evropě bez hranic mě budou rozpalovat.

Anketa

Který z pěti nápadů je podle vás nejlepší?

Anketa

A největší blbost je…

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Ale ano, vyzkoušet to můžete na mostu Svinesund, spojujícím Norsko a Švédsko. Oba státy jej postavily společně a dělí se o mýtné.

4. Zkusme to bez lepení

Když auto poznáte podle unikátní dopravní značky, proč ještě kazit řidiči výhled mnohem hůř rozeznatelným kouskem celuloidu?

Zaplatíte kartou po internetu, platebním příkazem, na poště nebo klidně i na benzince jako doteď – a dálniční policisté si v databance snadno ověří, zda se nevezete načerno. Úniků informací není třeba se bát, nedozvěděli byste se z nich o nic víc než dnes při pohledu na přední sklo cizího auta.

Báječně by to fungovalo i pro krátkodobé známky nebo kupony na jednotlivé úseky – ty současné štípance by přece dalekohledem stejně nerozeznal ani cvičený policejní ostříž.

To by přece nemohlo nikdy fungovat! Kdo někdy pohodlně projel Maďarsko, ví.

5. A když už nic jiného, ať platnost známek končí v teplejších měsících

Nejmenší možný vstřícný krok, pořád bych ho ale docenil jako milý vzkaz od státu: „Hele, lidi, záleží nám na tom, aby se veřejné služby dobře používaly. Víme, že ne každý má garáž a horkovzdušnou pistoli. Posuneme přelepování do března nebo dubna, děkovat nemusíte.“

Nechci být velký škarohlíd, ale tenhle bod je jediný ze všech pěti, který by určitě neznamenal ani korunu navíc do betonových fondů. A to by asi vážně nemohlo nikdy fungovat.

Redakce radí: každý pátek Kašpárka

Michal Kašpárek
  • Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví!
    Reformy jsou správné, áno, ale lidi jim nerozumějí. Proto vytiskneme a rozešleme letáčky s vysvětlením. Vítejte v prostém světě Petra Nečase!
  • Daň z kafkovské hodnoty
    DPH napařená na balíky ze zahraničních e-shopů měla pomoci rozpočtu. Státu ale nula od nuly pojde, protože na její výběr musí nabírat nové úředníky.
  • Jak jsem potkal vaši zdaněnou matku
    Pravicové strany osolí daně tak moc, že Česko úrovní některých z nich předežene socialistické severské země. A mnoha voličům donedávna opakujícím mantry Vlastimila Tlustého se to líbí!

... a další komentáře řádně zdaněného Michala Kašpárka

Michal Kašpárek

Autor článku Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný Finmag. Od jara... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 18 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 2. 2012 7:14, 123

a neplatíme náhodou dostatečně veliké daně v ceně paliv ?

+10
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 2. 2012 9:44, fg

Me by zajimalo ktera lobby tohle prosazuje, zda mi z toho taky kapne a pak budu vedet, kterou variantu preferuji.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

23. 12. 2011 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

Jízda po některých úsecích českých dálnic je jen pro otrlé. Přesto si za tento „komfort“ budeme muset připlatit. Přečtěte si, co si o zdražování dálniční známky myslí ekonomové Jan... celý článek

Jak jsem vyžral státní pokladnu

18. 11. 2011 | Michal Kašpárek | 14 komentářů

Jak jsem vyžral státní pokladnu

Takový nenápadný kluk ze střední třídy, a jak nás už stačil zadlužit! Omlouvá ho snad jen to, že to bude splácet do smrti smrťoucí.

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

27. 8. 2011 | Martin Vlnas | 10 komentářů

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

Záleží prý na nás, „jestli si řekneme jako národ, že na to prostě máme, že nevíme, jak bychom naše daně lépe využili, a budeme dál stavět krásné, i když nepříliš funkční věci, nebo... celý článek

Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle

4. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 10 komentářů

Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle

Silnice v České republice připomínají po každé zimě spíš tankodromy. Není divu, že v důsledku mizerného stavu vozovky často dochází k nehodám a poškození vozidel. Na náhradu škody mají... celý článek

Věci obchodní aneb země na prodej

15. 4. 2011 | Michal Kašpárek | 14 komentářů

Věci obchodní aneb země na prodej

Vládní krize je dokonalou výpovědí o proměně, kterou prochází česká politika a celá naše společnost. Po válečnících a intelektuálech se k moci dostali obchodníci.

Partners Financial Services