Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Svět českých pivařů se mění

| rubrika: Co se děje | 16. 12. 2011 | 6 komentářů
Lahváč doma u televize místo půllitru v hospodě, pivní speciály, pivo v petlahvích, regionální pivovary, levné pivo z Polska – svět českých pivařů se pomalu, ale jistě mění.
Svět českých pivařů se mění

Češi pijí sice míň piva než dřív, stále však vévodí světovým tabulkám. Návyky pivařů se ale postupně mění. Na výsluní se derou piva z regionálních pivovarů, ochucená a nealkoholická piva, ale také levnější piva z dovozu. Velký vliv na chování konzumentů má přirozeně neutěšená ekonomická situace. Pivaři si v oblíbené hospůdce častěji propočítávají, kolik ušetří, když si dají o dva půllitry zlatavého moku méně, jiní dokonce návštěvy restauračních zařízení vzdali úplně a radši popíjejí lahvové doma na gauči u televize. „Od ledna 2010 se v České republice zvýšila spotřební daň a následkem toho tu došlo k osmiprocentnímu poklesu konzumace piva. Zvýšení spotřební daně také zapříčinilo částečný odliv hostů z restaurací a pivnic. Věříme ale, že lidé z hospod neodejdou a že unikátnost českého pivního trhu, kterou reprezentuje velký podíl čepovaného piva, zůstane zachována,“ říká Jiří Mareček, tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje. S dalším vysvětlením změn ve světě českých pivařů přichází také Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven: „Jde především o vliv dlouhodobých změn v životním stylu obyvatel, rostoucí tlak na pracovištích s cílem intenzivněji využívat pracovní dobu a v neposlední řadě také fakt, že generace velkých konzumentů piva postupně odchází.“

Cena je pro pivaře stále důležitější

Z dílčího výzkum s názvem Pivo v české společnosti, který pravidelně od roku 2004 pořádá Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR, například vyplývá, že cena je v  posledních pro konzumenty piva postupně čím dál důležitější, naopak význam chuti mírně poklesl. Zvýšil se také počet těch, kteří se rozhodují podle reklamy.

Anketa

Pijete pivo?

Stále více lidí se v rámci úsporných opatření přiklání k „no name“ pivům a laciným pivům, dováženým především z Polska. Experti se však shodují na tom, že tato piva mohou být dost šizená. Některým spotřebitelům to ale moc nevadí, jediné kritérium při výběru je pro ně totiž cena. „Když si zákazník koupí český ležák, tak ví, že bude mít jedenáctku nebo dvanáctku. V Polsku však ležák znamená to, že jde o pivo plzeňského typu. Polské pivo z obchodních řetězců tedy může být kvalitativně podstatně horší a mít třeba jen sedm procent extraktu,“ upozorňuje Jan Veselý. Tiskový mluvčí pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek k tomu ještě dodává: „Polsko má navíc levnější pracovní sílu, větší dotace do zemědělství, uvaří tedy pivo laciněji.“ Orientace podle ceny však naštěstí není jediné, co se ve světě českých pivařů mění.

Konzumenti zkoušejí nové chutě

O Češích se tvrdí, že jsou při konzumaci piva velmi konzervativní. Řadu z nich už ale tradiční značky piv omrzely, zkoušejí experimentovat a poznávat nové chutě. To dokládá rozvoj malých regionálních pivovarů a nejrůznějších pivních speciálů. „Unifikace je vyústění globálního vývoje, kdy se mnoho věcí ‚zprůměrován‘, pivo nevyjímaje. Pokud ovšem některé firmy ‚zprůměrovávají‘, je tu šance pro jiné, které se mohou vyhranit, konkrétně u piva výraznou chutí a vůní. Zákazník chce něco zajímavého, něco jiného, než je průměr. Proto rostou nové mikropivovary, a je dobře, že tomu tak je,“ připomíná Zdeněk Mikulášek z pivovaru Bernard.

Ve městech, jako jsou Praha a Brno, se také začínají objevovat restaurace pro pivní fajnšmekry. Ochutnat v nich často můžete klidně i dvacet druhů točených piv. Ke slovu se zde tak dostávají menší pivovary, jejichž pivo je chuťově odlišné od největších pivních značek z nabídky většiny hospod a restaurací. Jedním z podniků, který vyznává tuto koncepci, je i odborníky oceňovaná pivnice Zlý časy, kterou můžete najít v pražských Nuslích. „Zhruba před pěti lety jsem si uvědomil, že čeští pivaři jsou již otráveni velkými pivovary a mají zájem ochutnávat i jiné značky piv, které jsou mnohem rozmanitější. U regionálních piv je nádherné to, že každé chutná trochu jinak, takže člověk může stále objevovat nové chutě,“ vysvětluje provozovatel pivnice Zlý časy Jan Charvát. Ten hned vedle své pivnice provozuje i Pivkupectví, tedy obchůdek, ve kterém si zákazníci mohou vybírat z velkého množství lahvových piv nejen z České republiky, ale i z celého světa. V současné době je v nabídce přibližně 800 druhů piv.

Kdo nepije, není Čech...

Podle statistik, které sestavuje japonský potravinářský (a pivovarnický) komplex Kirin, jsou Češi v konzumaci piva jedničky. Ročně ho píváme kolem 150 litrů na hlavu. Druzí Irové ztrácejí kolem 20 litrů. Podle Českého statistického úřadu sice spotřeba piva v Česku zvolna klesá, ne ovšem tak, aby nás Irové v nejbližší době mohli o prvenství připravit. To by museli slavit den svatého Patrika aspoň jednou za čtvrt roku.

Bronzová příčka v pití piva patří Němcům, do první desítky se probojovaly jen dva mimoevropské státy – Venezuela a Austrálie.

... ani Češka

Z výsledků studie Pivo v české společnosti, kterou vypracovalo Centrum pro výzkum veřejného mínění, lze sledovat, že konzumentů piva v populaci pozvolna ubývá. I nadále však pivo konzumuje kolem 90 procent mužů a 55 procent žen. Podobně mírně, avšak dlouhodobě, klesá i množství piva, které u nás vypijí muži, zatímco u žen zůstává situace dlouhodobě neměnná. Průměrný počet vypitých půllitrů za týden tak u mužů klesl za posledních pět let z 9,5 na 7,7. Zároveň ubývá mužů, kteří pijí pivo každý den. Ženy pak stabilně pijí v průměru dva půllitry za týden.

Jedním z prvních, kdo se u nás zaměřil na širokou nabídku českých a zahraničních lahvových piv, je Filip Helan, který v Hradci Králové již několik let provozuje obchod Pivoňka. „Svět českých pivařů se mění zejména v tom, že v poslední době obrovsky narostla nabídka nových piv a pivních stylů. Až se domnívám, že občas převyšuje poptávku,“ říká Helan. Češi jsou však podle jeho názoru v pití piva stále velmi konzervativní. Občas se prý sice nechají přemluvit k ochutnání nové značky, ale hned se pak vracejí k ověřené klasice. K hlubším znalostem našeho národa o pivu je navíc poměrně skeptický: „Bohužel jsem postupně dospěl k názoru, že většina zákazníků nehledá nová piva a chutě, ale spíš je jen zajímá obal a možnost nákupu v malém obchodě mimo nákupní centra, kde se jim obsluha věnuje. Je jen velmi omezená skupina lidí, kteří si chodí pro pivo jako takové. Povědomí lidí o tom, že pivo je i něco jiného než ležák plzeňského typu je minimální.“ Otázkou tak zůstává, zda tento drahý špás, kterým objevování nových značek piv může být, nebude v době ekonomické krize na ústupu. „Já si takovéto věci vůbec nepřipouštím. Když lidé přestanou kupovat a chodit na pivo, tak si prostě najdu jinou práci. Stále ale věřím, že prohrají ti, kteří nenabízí nic zajímavého,“ uzavírá Jan Charvát z pivnice Zlý časy. 

Velké pivovary kontrují pivními speciály


Na zvýšenou poptávku po jiných druzích piva, než jsou klasické ležáky, musí samozřejmě reagovat i velké pivovary. Ty proto na trh uvádějí nejrůznější pivní speciály, kterými se snaží oslovit především mladší konzumenty piva, ale také ženy. Jako příklad nám může dobře posloužit Staropramen Cool Lemon, tedy nápoj podobný německému radleru, jenž si u mladších cílových skupin získal velkou oblibu. Konkurenční Plzeňský Prazdroj zase kontruje se třemi variantami speciálu Master (polotmavý, tmavý a zlatý), ale také s polotmavým nealkoholickým pivem Birell či sladovým perlivým nápojem Frisco ve třech chutích. „Vzrůstající popularitu zaznamenává také nefiltrované pivo, které jsme dříve nabízeli pouze v pivovaru v ležáckých sklepích a vítali jsme jím vzácné hosty. Dnes mají pivaři možnost zajít do vybraných hospod na nefiltrovaný Pilsner Urquell, Gambrinus a na Moravě Radegast,“ dodává Jiří Mareček. Pozadu nezůstává ani pivovar Bernard. „Co se týká inovací, je nutné se přizpůsobit požadavkům trhu. Se světlým nealkoholickým pivem jsme šli na trh v roce 2006, o rok později přibylo jantarové nealkoholické pivo. V roce 2009 jsme vyzkoušeli úplně nový ovocný nápoj na bázi piva s ovocnou příchutí švestky. Ohlasy byly takové, že do roka přibyla višeň,“ říká Zdeněk Mikulášek.

Pivo z tanků, nealko a PET lahve

Další jevem, který se rozšiřuje v českých restauracích, hospodách a pivnicích, je pivo z tanků. Z někdejších dvanácti „tankových“ hospod fungujících v České republice na začátku roku 1996 se jejich počet během 15 let zvýšil zhruba šedesátkrát. Dnes je u nás odhadem více než 700 tankových restaurací všech pivovarů a na prodejích čepovaného piva se podílejí asi jednou desetinou. Přibližně v 70 procentech z nich se čepují značky Plzeňského Prazdroje. „Tankovny vnímáme v Prazdroji hlavně jako způsob, při němž pivaři dostávají do půllitrů maximálně čerstvé pivo, v té nejlepší kondici. Proto tankovny vznikají v hospodách, které dlouhodobě vykazují dokonalou péči o sudové pivo a mají dostatečnou výtoč – většinou nejde o vznik zcela nových pivnic,“ dodává Jiří Mareček.

Anketa

Pivo z petky?

V posledních letech se také výrazně zvyšuje konzumace nealkoholického piva. V této oblasti však mají pivovary stále velký potenciál. Konzumenti piva totiž nepovažují za samozřejmost, že si například v době, kdy musí řídit, dají nealkoholické pivo a jako „náhradní“ nápoj volí něco jiného. Potvrzují to i statistiky Centra pro výzkum veřejného mínění. „I přes objektivně rostoucí spotřebu v posledních pěti letech se vnímání nealkoholického piva nijak dramaticky neproměnilo, a stále tedy platí, že nealkoholické pivo samozřejmou náhradou piva běžného pro české obyvatelstvo není. V situaci, kdy si normální pivo dát nemůže, automaticky zvolí pivo nealkoholické přibližně polovina mužů, mezi ženami by tak učinila dokonce méně než třetina,“ říká Jiří Vinopal, vedoucí CVVM.

Inovuje se ale také v oblasti balení. Například PET lahev byla ještě před dvěma lety zcela marginální, dnes má prodejní podíl kolem pěti procent. V tomto ohledu zabodovala značka Zlatopramen (patří do stáje Heinekenu), která přišla na trh s 1,5litrovou PET lahví svého piva. Ostatní pivovary ale nezůstávají pozadu a do stáčecích linek „do plastu“ investují významné prostředky. Lidé pivo v plastových lahvích využívají především v letních měsících, protože si ho snadno můžou vzít na výlet nebo dopravit na grilování na zahradě. A v příštím roce se dá očekávat další nárůst.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 12. 2011 6:38, karelS

Omezil jsem pití piva ne kvůli ceně nebo spotřební dani, ale kvůli chrlení tzv. europiva z velkých pivovarů, které zratily díky moudřejším zahraničním majitelům svou osobitost. Chlemtat takové pivo mi nic nedává.
Klidně to dávejte do PET lahví nebo do igeliťáku,přeju hodně štěstí. A co polský Plzeňský prazdroj? Dík, ne. Nechce se mi vybírat to nejméně špatné, chci pít pivo dobré. Ještě že tu existují malé pivovary, už jsem si chtěl pivo začít vařit sám.

Reagovat

 

+22
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

30. 10. 2014 | 13:49 | Věra

No já nevím, jedna věc je šetření. Druhá věc je, že když jdu do hospody, tak tam pokecám s přáteli a to žádná levná petka doma u televize prostě nahradit nemůže. Prostě jít na pivo je pro mě zábavná společenská událost :)....více

23. 10. 2014 | 11:00 | tomáš hloch

Přesně tak ,kdo šetří má za tři.Popíjení doma u telky nebo počítače mi připadá nejenom ekonomické ale i jako samovzdělávací proces víc zajímavé než vysedávat v začouzené knajpě,poslouchat stupidní kecy a čumět na ožralý ksichty...více

18. 12. 2011 | 12:37

Ano, defacto plně souhlasím a i přidám tip na jedno sqělé pivko vařené "postaru" - Koutské pivo. Jen je škoda (ale možná i výhoda), že je ho hoodně pomálu... více

17. 12. 2011 | 21:41 | Václav

Jako letitý pivařjsem taky pozměnil návyky,,piju lahváče,,,stejně dost jako dřiv,,ale že bych nějaké p olské pivo,,to bych musel býi hodně pod parou,,,jako jihočech ,,piji piva jihočeská,,,všechna,,ale nebráním se ani jiným...více

16. 12. 2011 | 13:47

polyetylentereftalátové pivo si nekupuju, páč výjde draho a je ho moc najednou. Je drahá láhev a navíc nevratná. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exploatace, Reeskont, Clearing, penzijní společnosti, odstoupení od smlouvy, operátoři, petr brousil, dtest, specifikace, nákup nemovitosti, Objem projektů, Zapakatel.cz, týdenní výkonnost, ctp, česká vláda, odúmrť, žlutá linka, příspěvek na zapracování

4Z48668, 1AZ5001, 1AZ5001, 5B67050, 5B67051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK