Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Předvánoční nákupy na internetu: jak se vyhnout problémům

| rubrika: Jak na to | 22. 11. 2011 | 1 komentář
Předvánoční nákupy na internetu: jak se vyhnout problémům
Hadr od uklízečky místo košile od Armaniho, čekání na „nezvěstný“ balíček od Ježíška, rozbalování dárků na Silvestra. I to může přinést vánoční nakupování v e-shopech. Poradíme vám, jak se vyhnout problémům a nesednout na lep podvodníkům.

Už se to blíží a není úniku! Nákupní šílenství. Obchody praskající pod náporem lidí, kteří chtějí blízkým vybrat nějaké to překvapení pod stromeček. Vydýchaný vzduch, fronty u kasy a mučení vánočními šlágry. Vážně není úniku? A co e-shopy? Nakoupíte v pantoflích, v pracovní době (pst!) a dost možná i za lepší ceny. Proč ne, výhody jsou nesporné. Nezapomeňte ale, že tenhle druh nakupování není zcela bez rizik.

Nenechávejte vše na poslední chvíli

S nákupem vánočních dárků na internetu neotálejte. Většina obchodů sice slibuje včasné doručení zásilky i při objednání jen pár dní před Štědrým dnem, jistotu ale nemáte. Některé zboží taky nakonec těsně před Vánoci nemusí být skladem, i když na začátku prosince ho měli pořádné zásoby. Pak buď musíte rychle vymýšlet náhradní dárek, nebo výmluvu, proč se Ježíšek opozdil.

Většina e-shopů nabízí dodávku zboží prostřednictvím České pošty a dalších firem, které poskytují poštovní či přepravní (pro rozměrnější a těžší zboží) služby. Pokud si zboží objednáváte v Praze, můžete využít také kurýra, který vám balík doručí během několika hodin. „Předvánoční nápor na poštách začíná již od října, a čím blíže jsme k Vánocům, tím je větší. Podle potřeby budeme upravovat otevírací dobu na pobočkách, přijímat brigádníky či posilovat vozový park. Přesto však zákazníkům doporučujeme upřednostnit produkty s garantovanou dobou dodání – obchodní balík, cenný balík, EMS,“ říká Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty. Na to, že by zákazníci neměli zbytečně riskovat nedoručení zásilky a předávání dárků až po svátcích, upozorňuje i Miroslav Mareš, obchodní a marketingový manažer přepravní společnosti PPL: „Když si zboží objednáte v listopadu nebo první týden v prosinci, nemusíte mít obavu, že ho nedostanete včas. Pokud ale přijde sněhová kalamita týden před Vánoci a zboží si objednáte na poslední chvíli, tak se zvyšuje pravděpodobnost, že zásilku dostanete až po Štědrém dnu.

Anketa

Od koho chcete dovézt balíček?

Při výběru zboží a jeho následné objednávce proto bedlivě sledujte, jaká je doba doručení u nabízených způsobů dopravy. Větší internetové obchody většinou nabízejí také možnost vyzvednutí zboží na pobočce, což se – pokud je obchod či výdejní místo dostupné – zejména v době předvánoční nákupní horečky může vyplatit. Jitka Součková, marketingová ředitelka internetového obchodu Kasa.cz, k tomu dodává: „Aby měli zákazníci jistotu, že zboží bude do Vánoc doručeno, měli by ho nakoupit do 12. prosince. Pokud si ale vyberou produkty, které jsou skladem, měly by se stihnout do Vánoc dopravit i v případě, že budou objednány 20. prosince.“ Jinak tomu není ani v konkurenčních internetových obchodech. „Naše prodejny budou otevřené do 23. prosince, takže například v Praze bude možné objednat ještě 23. prosince dopoledne. Zákazníkům ale doporučujeme objednat raději dříve. Vždy je nejlepší platit kartou on-line nebo při převzetí. Při platbě na účet se totiž celý proces zdržuje až o dva pracovní dny,“ říká PR manažerka společnosti Mall.cz Michala Gregorová. I přes podobná nikterak řídká doporučení se však každý rok najde tisíce nešťastníků, u kterých kvůli pozdní objednávce na internetu naděluje místo Ježíška až 27. prosince Žaneta nebo dokonce Silvestr.

Objednané zboží došlo, ale…

I když se objednané zásilce podaří dorazit včas, nemusí to ještě nutně znamenat, že máte vyhráno. Může se stát, že do ruky dostanete viditelně poškozený či pootevřený balík, nebo v něm dokonce bude něco úplně jiného, než jste si zaplatili. „Pokud doručovatel přiveze zásilku a adresát před jejím převzetím zjistí, že je viditelně poškozená, může převzetí odmítnout zcela a zásilka se vrátí odesílateli, nebo se zásilka uloží na poště, kde se později před adresátem otevře a sepíše se písemný záznam o poškození. Adresát se pak může rozhodnout, zda zásilku převezme. Jestliže se ji rozhodne převzít, vydá se mu kopie zápisu. Pokud ji odmítne, kopie se přiloží k zásilce a vrátí se i s ní odesílateli,“ radí mluvčí České pošty Marta Selicharová. Spotřebitel však může zjistit, že s obsahem zásilky není všechno v pořádku, až teprve po jejím otevření. V takovém případě musí tuto skutečnost na poště reklamovat do dvou pracovních dnů. Zásilku by měl na poštu přinést ve stejném stavu, v jakém ji převzal (tedy s kompletním vnitřním i vnějším balením), aby mohla být reklamace řádně prošetřena. Spotřebitelské poradny dokonce radí, aby si zákazník otevírání balíku s dražším zbožím nahrával na kameru či mobilní telefon nebo měl po ruce alespoň svědka. V takovém případě bude totiž podstatně jednodušší dokazovat, že zboží bylo skutečně poškozené. Může se vám ale také stát, že vám místo objednaného DVD přehrávače v balíčku přijde úhledně zabalená cihla. To už se ale dostáváme k problému s internetovými podvodníky.

Jak nesednout podvodníkům na lep

Spolu s množstvím nových internetových obchodů roste také počet případů, kdy jsou důvěřiví zákazníci oklamáni podvodnými e-shopy. „Při nákupech na dálku doporučujeme všem zákazníkům, aby si pozorně prošli informace, které o sobě poskytuje prodávající, a ověřili si jeho identitu, pročetli diskuse o jeho serióznosti, pečlivě prostudovali obchodní podmínky, které se zavazují dodržet, a při prvním nákupu v neznámém e-shopu neplatili kartou, ale zvolili jinou formu úhrady,“ radí tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Nejčastěji k podvodům totiž dochází právě při platbě předem. Spotřebitel zaplatí on-line nebo bankovním převodem, ale objednaného zboží se už nikdy nedočká. Čekání na Ježíška se tak může pořádně protáhnout. „Důrazně nabádáme spotřebitele, aby nikdy neplatili před tím, než zboží skutečně dostanou. U takovýchto forem platby je totiž počet podvodů skutečně obrovský,“ vysvětluje Ondřej Daněk, právní poradce sdružení Spotřebitel.net.

Anketa

Už jste někdy doplatili na nákup přes internet?

Podobné praktiky můžete čekat zejména u e-shopů s pochybnými informacemi o jejich provozovatelích a se zbožím s podezřele nízkou cenou. U neznámých a neověřených internetových obchodů se proto platbě předem raději vyhněte. Obětí podvodu se však můžete stát i v případě, že si zboží objednáte na dobírku. „Podvodníci posílají spotřebitelům balíky, v nichž jsou místo zakoupených věcí třeba hadry, cihly nebo papíry. Balík je stejně těžký, jako by v něm bylo požadované zboží, a přitom jde o podvod, který není možno na první pohled nikterak zpozorovat,“ dodává Ondřej Daněk. Pokud byla cena objednaného zboží minimálně pět tisíc korun, tak byste měli na policii podat trestní oznámení pro trestný čin podvodu. Jestliže je však škoda menší, podáváte oznámení o přestupku na obecní úřad příslušný podle sídla podnikatele.

Zvyšuje se také počet českých spotřebitelů, kteří naletí podvodníkům provozujícím e-shopy v zahraničí. „Podvodné weby vyhlížejí profesionálněji než dřív, mají propracovanou grafiku. Lidé by si měli dávat pozor i na inzertních serverech, především pokud chtějí nakupovat ze zahraničí, ať už od soukromých osob, nebo od podnikatelů či firem,“ informuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá spotřebitelům při sporech s prodejci ze zemí Evropské unie, Norska a Islandu. V případě podvodu však poškozený musí celou situaci stejně řešit s policií.

Nejlepší metodou, jak při nakupování na internetu co nejvíce minimalizovat riziko podvodu, je zkrátka již zmiňovaná prevence. Nedostatečné informace o provozovateli, podezřele nízká cena, nemožnost objednání na dobírku – to jsou znaky toho, že s daným internetovým obchodem nemusí být vše „košer“. „Budeme-li jako jediné kritérium brát cenu, tedy hledat nejlevnější výrobky, a nerespektovat další zásady bezpečného nákupu na dálku, může se stát, že budeme snadnou kořistí podvodníka,“ uzavírá Miloslava Fléglová.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

22. 11. 2011 | 14:13 | leno

U malých eshopů bych měl vážně strach platit něco dopředu, nejlepší je si zboží nechat v obchodě a vyzvednout si ho na místě, nebo prostě přes kurýra ještě ten den až do domu-tak se podvodu vyhnete, to zas nabízejí jen ty...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Bludný kruh chudoby, Tržní úroková míra, Movitý majetek, banky, psd2, daně, andrej babiš, start-up, pasivní, celní unie, Jan Maňák, odpis, menopauza, zanedbání povinné výživy, priority, část I., specifikace doplňků, výběr auta

1AX2171, 1AS4630, 1M31960, 4AJ9183, 4AT7794

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK