Správná hospodyňka pro pírko i přes plot skočí a strýček Skrblík by si pro cent nechal vrtat koleno: oba totiž dobře znají starou pravdu, že halíře dělají talíře.
V tomto článku nabízíme pár jednoduchých tipů na nijak zvlášť bolestivé kroky, které povedou ke snížení vašeho rodinného rozpočtu o pár set korun měsíčně. Tedy o nějaké ty talíře za rok.
Ušetřete za telefony, za energie či za auto. Nebude vás to stát skoro nic: pár hodin shánění informací a trochu energie investované do vyjednávání. A neříkejte, že jde o handrkování – otázka A nemohl bych to dostat levněji? je základem veškerého obchodu!
Ušetřete na volání!
Ušetřit na volání a psaní SMS zpráv nemusí být nic složitého. Telefonní operátoři mají na nás zákaznících obrovské marže. U dvou největších operátorů se pohybují až mezi 40 a 50 procenty! Zkušenosti však ukazují, že jsou ochotni z nich slevit. Jak je to možné? Inu – lepší klient, na kterém vyděláme méně, než klient na kterém nevyděláme nic, protože odejde ke konkurenci.
Slevy lze vyjednat několika způsoby, nejjednodušší je však začít na infolince vašeho operátora:
Operátor | Ze stejné sítě | Z jiných sítí |
---|
Telefónica O2 | *11 | 800 02 02 02 |
T Mobile | 4644 | 603 603 603 |
Vodafone | *77 | 800 77 00 77 |
Na infolince se nechte přepojit přímo na operátora. Během jednání musíte být taktičtí, asertivní a argumentovat objektivně, nezapomínejte, že na druhé straně sedí člověk zvlášť na takové hovory vycvičený. Emoce do vyjednávání nepatří. Nejdříve poukažte, že jste věrným zákazníkem, a odhadněte částku, kterou už jste společnosti celkově „věnovali“.
A pak už se vyjednávání se dostává do finální fáze – řekněte, že za daných podmínek, kdy příjmy vaší domácnosti klesají, nebudete schopni nadále platit tarif v dosavadní výši. A nezapomeňte zmínit, že uvažujete o přechodu ke konkurenčnímu operátorovi, který celé vaší rodině nabídnul výhodnější podmínky. Důraz na slovo rodina není samoúčelný, z jednoho klienta je rázem několik, tj. pro operátora velké sousto, které by si neměl nechat ujít.
Je velmi nepravděpodobné, že vám operátor nenabídne slevu. Pokud nenabídne, jednejte – vraťte se k hořejší tabulce s čísly na infolinky všech operátorů. A nyní se dívejte do sloupce s voláním z jiných sítí: kontaktujte konkurenčního operátora, řekněte, kolik vaši rodinu telefonování stojí (pro lepší vyjednávací pozici částku snižte o zhruba deset procent), a zeptejte se, jestli vám nemohou nabídnout výhodnější podmínky. S největší pravděpodobností vám skutečně nabídnou služby zhruba ještě o deset procent levnější, než jakou sumu jste uvedli. Takže šetříte téměř pětinu nákladů na telefon. A pokračujeme.
Neplaťte Hulínské!
Významnou úsporou v rodinném rozpočtu může být změna dodavatele elektrické energie a plynu. O změně dodavatele by měl například uvažovat každý, kdo odebírá elektřinu od společnosti Pražská energetika (PRE). Nejen, že z většiny srovnání tato společnost vyjde jako nejdražší, ale jak je známo, vyplácí navíc milionové odměny pražským politikům ve své dozorčí radě. Rozmyslete si, jestli právě tohle chcete podporovat.
Společnost | Tarif | Cena na rok (Kč) | Z toho měsíční poplatky (Kč) |
---|
PRE | Basic D Akumulace 8 | 16 395 | 3 946 |
RWE | RWE Standard AKU 8 | 16 011 | 3 946 |
ČEZ | Bsic D Akumulace 8 | 15 536 | 3 240 |
United Energy Trading | Home Aku | 14 970 | 3 528 |
|
V jiných krajích jsou samozřejmě tarify a společnosti jiné – a možná už teď využíváte nejlevnější variantu. Za průzkum ovšem nic nedáte, zato změnou dodavatele elektřiny a plynu lze ušetřit od několika stokorun ročně až po tisícikoruny. Pro srovnání nabídek můžete využít některý z internetových srovnávačů, například Ušetreno.cz nebo CenyEnergie. A potom kontaktujte přímo dodavatele.
U něj se informujte, zda vám může nabídnout nižší cenu, než vyšla ve srovnávači. Pokud jednáte s dodavatelem přímo, vypadává ze hry zprostředkovatel, který za svou činnost samozřejmě získává adekvátní provize.
Není třeba také připomínat, jak širokým obloukem je dobré se vyhnout podomním prodejcům elektřiny a plynu.
Vyjednejte si levnější povinné ručení
Pojištění automobilu vám nikdo nepromine – je přece povinné. Ušetřit se na něm ale dá. A není třeba chodit do pojišťoven, ba ani zvednout telefon. Stačí vám připojení k internetu.
Na serverech PovinneRuceni.com, iPojištění.cz, ručení.cz či honzovapojistka.cz můžete porovnat povinné ručení veškerých pojišťoven a vybrat to, které vyhovuje vašim potřebám. Servery pamatují i na to, že jste třeba dobrým klientem pojišťovny – o různé bonusy za dosavadní bezpečné ježdění nepřijdete.
Některé ze serverů fungují tak, že ze svých klientů sestaví jakousi virtuální automobilovou flotilu: díky množství automobilů a potenciálních pojištěnců pak mají ve vztahu k pojišťovnám podstatně lepší vyjednávací pozici než kterýkoli jednotlivec. Je však třeba připravit se na to, že veškeré administrativní kroky řešíte s tímto zprostředkovatelem. Může se tak stát, že nebudete mít přístup k veškerým informacím spojeným s pojištěním. Jinak se však jedná o poměrně bezpečnou a dlouho fungující záležitost. Zvlášť pro mladé a nezkušené řidiče, kteří by neměli u pojišťoven plusové body za roky a kilometry bez nehod, jde o možnost jak výrazně snížit své náklady.
Pokud máte finančního poradce, porovnejte internetové nabídky – a získaná data a čísla využijte jako argumenty při vyjednávání s ním. Je možné, že vám slevu nabídne i na úkor svých provizí za zprostředkování povinného ručení. Pro finančního poradce je totiž důležité nejen vydělat na provizích, ale také splnit určené plány prodeje finančních produktů.
Trochu sebevědomí, obchod je zábava!
Jsou země a kultury, kde je smlouvání o ceny toho či onoho zboží každodenní rutinou. Vlastně jsou to skoro všechny země: vyjednávání o ceně je totiž nezbytnou součástí téměř každého obchodu. V Česku jsme si ovšem v dobách plánovaného hospodářství obchodovat odvykli: ceny byly pevně stanovené a nedebatovalo se o nich. Platit automaticky cenu, kterou si řekne prodávající, ale není úplně normální.
Trocha zdravého sebevědomí vám může ušetřit i pár tisíc ročně. Takže zhluboka nadechnout, řeznickou zástěru – a řežeme výdaje!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 4. 2011 9:53, Pavel
Nu, ono se to lehko řekne, ale hůř provádí. Zejména v situaci, kdy už víceméně neexistuje lepší nabídka. Jednou mi volala konkurence od jisté mobilní společnosti, byl jsem tehdy u Eurotelu na GO kartě. A že prý mi určitě připraví lepší nabídku. Já povídám, že to těžko, a ona, ať jí řeknu, kolik provolám. Tak říkám, že tak ticku, maximálně dvanáct stovek. Děvče na druhém konci zajásalo a nadechovalo se k tomu, aby mi zoptimalizovalo výdaje. A já v té mezeře povídám, no jo, ale to je za celý rok. Načež na druhé straně chvíli ticho, pak sponntánní smích a nakonec omluva za zdržení a přání hezkého dne dne. A měl jsem pokoj. Já držím všechno už na minimech. A co pak?
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.