„Řešíme desítky případů poškozených, někdy to končí až u telekomunikačního úřadu,“ popisuje právník Huml. Největším strašákem pro každého, kdo nechce naletět, by měl být pouliční a podomní prodej. „Prodejci jsou placeni formou provizí. Často se uchylují k podvodným praktikám, aby produkt prodali,“ varuje Huml. „Zaměřují se hlavně na staré lidi, které snadno obalamutí. Smluvní podmínky jsou navíc psány tak malým písmem, že je většina důchodců nemůže přečíst ani s brýlemi,“ upozorňuje.
Příběh první: Invaze na venkově
Dřevčice. Ospalá vesnička u Brandýsa nad Labem. Nežije tu ani 500 lidí, všichni se vzájemně znají. Poklidnou hladinu vesnického života loni v létě rozčeřil příjezd dealera společnosti Live Telecom. Přesně věděl, kde zazvonit. Šel najisto. Záhadným způsobem totiž získal adresy klientů operátora U-fon. V Dřevčicích jsou přesně tři. Jeho první zastávkou byl dům Zuzany Fritzové (70). „Řekl, že je od U-fonu a jde mi vyměnit starý telefonní přístroj za nový, že prý má ten starý poruchovou baterii,“ vypráví paní Fritzová. „Vypadal důvěryhodně, tak jsem ho pustila dál,“ pokračuje. Nemohla tušit, že jde o podvodníka, který s U-fonem nemá nic společného. Mladík jí dal jasné instrukce: „Zdůrazňoval, ať nový přístroj čtrnáct dní nechám nabíjet a nic s ním nedělám. Pak prý přijede a odveze si ten starý.“ Následně dal paní Fritzové podepsat formulář, který měl stvrzovat převzetí nového aparátu.
Stejně proběhly návštěvy u dalších dvou sousedek. Po čtrnácti dnech se začaly podivovat, že dealer pro starý telefon nedorazil. Ještě větší bylo jejich překvapení, když jim přišlo kromě obvyklého vyúčtování od U-fonu také vyúčtování za paušál u Live Telecom na 500 Kč. „Platit dva telefony je pro důchodkyni velký luxus. Vědomě bych si druhý nezřídila,“ komentuje paní Fritzová. Začalo jí svítat. Domáhala se zrušení smlouvy. Live Telecom jí sdělil, že to mohla udělat jen v zákonné lhůtě 14 dní, která již uplynula. Pointu a motiv dealerovy instruktáže asi není třeba dále vysvětlovat. Do případu se vložil právník Huml. „Live Telecom argumentoval, že měla vědět, že U-fon oranžové formuláře nemá,“ uvedl Huml. „A Český telekomunikační úřad nám sdělil, že není v jeho kompetenci posuzovat otázku uzavírání smlouvy, může pouze posoudit, zda jsou smluvní podmínky v souladu se zákonem,“ dodal. Až po tříměsíčním martyriu se paní Fritzové za podpory právníka, který doložil, že byla uvedena v omyl, podařilo dosáhnout zrušení smlouvy. O vyjádření jsme požádali také společnost Live Telecom. Na otázky neodpověděla.
Příběh druhý: Když se uprostřed hry změní pravidla
Když si pan Martin, který si nepřeje zveřejňovat příjmení, zřídil tarif Bav se u T-mobile, byla to nejvýhodnější nabídka pro mladé. Tehdy ještě netušil, jak moc se mu nakonec „vyplatí“. Smlouvu uzavřel na dva roky. „Když platnost v roce 2008 vypršela, zašel jsem na pobočku a uzavřel smlouvu novou,“ vypráví. Mezitím ale dostudoval, nastoupil do práce a dostal služební telefon. „Starý ležel doma vypnutý,“ vykládá. Zatímco smlouvu na dobu neurčitou můžete u T-mobile s výpovědní lhůtou jeden měsíc kdykoli zrušit, u smlouvy na dobu určitou to jde až po jejím vypršení. „Tak jsem dál platil paušál, který jsem nepotřeboval,“ vysvětluje Martin. Loni na podzim lhůta uplynula, a tak se vypravil nadbytečný účet zrušit. Jaké ale bylo jeho překvapení. „Bylo mi řečeno, že má smlouva byla automaticky prodloužena o jeden rok, takže ji můžu zrušit nejdřív v listopadu 2011.“ Když ale smlouvu podepisoval, nebylo o automatickém prodlužování nikde ani slovo.
Udivuje vás to? Nemělo by. Může se to stát i vám. T-mobile si, podobně jako ostatní operátoři, vyhrazuje právo podmínky měnit za pochodu. A povinností zákazníka je změny sledovat. Pokud pro vás nová pravidla znamenají zhoršení, můžete do 20 dnů od jejich zveřejnění smlouvu vypovědět. Když to neuděláte, máte smůlu. „Pokud chcete prodloužení zamezit, musíte o to prý požádat nejpozději sedm dní před koncem platnosti smlouvy,“ doplňuje pan Martin. „Automatické prodloužení bylo zavedeno na konci dubna 2009. Každý zákazník je o blížícím se datu prodloužení smlouvy informován dvěma SMS,“ sdělil mluvčí T-mobile Jiří Janeček. Jenže operátor nás zaplavuje tolika SMS, že už je snad nikdo pořádně nečte. A opravdu těžko si zprávu mohl přečíst Martin, který telefon dávno nepoužíval. „Když se prokoušete podmínkami T-mobile, zjistíte, že jeho postup je neprůstřelně ošetřen. Nic nelegálního se nestalo. Otázka etiky ale zůstává otevřená…“ uvádí právník Huml. „Operátoři podmínky mění rádi. Lidem nezbývá, než změny důkladně sledovat,“ říká Huml. „Dalším oblíbeným fíglem je, že vám po telefonu nabídnou nějakou novou službu a tvrdí, jak je výhodná. Když ale požádáte, aby vám zaslali podmínky, že si je prostudujete, a pak se rozhodnete, odmítnou. Nejdříve se musíte uvázat. Podobné to je při uzavírání smlouvy na ulici, těžko tam můžete pročítat osmistránkový elaborát,“ uzavírá Huml.
Operátoři nás hýčkají, rozdávají dárky. Ale když chvíli nejsme ve střehu, vyberou si je zase rychle zpět. Buďte obezřetní, nezanedbávejte čtení podmínek a sledování jejich změn. A podomním či pouličním prodejcům raději nepodepisujte vůbec nic.
A co vy, jaké zkušenosti máte s telefonním operátorem vy? Nechali jste se jím někdy napálit?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 2. 2011 14:34, kaja
Pokud je nějaká norma (zvyk) špatná a společnost je jí plná, neznamená to, že se jí mají všichni přizpůsobit a ti, kdo tak nečiní, jsou naivkové a mají za to pykat, ale naopak se normu (zvyk) máme snažit napravit. Jen tak se společnost dokáže vyvíjet. Od toho je tu soubor právních norem, ale také různých etických kodexů a dalších samoregulačních opatření. K tomu také slouží neziskové organizace, sociologové a další.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 2. 2011 7:59, Petr
Výmluvy, výmluvy, výmluvy. Vždy platilo, že nejvíce vydělává na ledské blbosti. když důchodce podepíše JAKÝKOLI papír, aniž by ho četl a porozumel mu, dobře mu tak. To není o věku.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (64 komentářů) příspěvků.