I když se říká, že Ježíšek ví vše, někdy se ani on netrefí při výběru správného vánočního dárku do vkusu obdarovaného. Pokud vám ho obstaral přes internet, není problém dar – samozřejmě na základě účtenky či faktury – vrátit. Rozhodně byste s tím ale neměli otálet. Složitější je to u darů, které byly zakoupeny v tzv. kamenném obchodě. Tady vždy záleží na dohodě.
„Vánoční dárky zakoupené přes internetmůžete do 14 dnů vrátit. Tato lhůta se počítá ode dne doručení, nikoliv od doby, kdy si zboží objednáte. Pokud ovšem kupující zboží vrátí bez udání důvodů, musí počítat s tím, že zaplatí náklady na jeho vrácení,“ říká Miroslav Huml, právník Sdružení obrany spotřebitelů Prahy a Středočeského kraje.
Náklady na vrácení zboží se podle Humlových slov rozumí především poštovné. Kupující samozřejmě v tomto případě nemůže ani počítat s vrácením poplatků, které zaplatil při převzetí zboží. Znamená to, že poštovné vlastně zaplatí dvakrát.
Obal si raději schovejte!
Důležité je schovat si originální obal. „Pokud kupující tento obal zničí, měl by podle mého názoru hradit i opětovné zabalení výrobku, protože jde o další náklad, který vznikl vrácením zboží. Za zničení obalu však není možné považovat otevření krabice, ale například, když spotřebitel krabici, v níž převzal výrobek, vyhodí, případně spálí. Při nákupu zboží přes internet je proto důležité obaly od zboží alespoň na 14 dnů schovat. Kupujícímu tak ubudou zbytečné nepříjemnosti,“ upozorňuje rovněž Huml.
Možnost vrátit zakoupený dar, nebo jakékoliv jiné zboží, ve čtrnáctidenní lhůtě se netýká pouze obchodů uzavřených přes internet, ale také pokud si zboží objednáte telefonicky, přes teleshopping, nebo při nějaké předváděcí akci. S vrácením zboží nemá smysl otálet, čím dříve tak učiníte, tím lépe.
Ve čtrnáctidenní lhůtě je možné vrátit třeba i spodní prádlo nebo různé hygienické potřeby zakoupené přes internet, nikoliv však zboží, které rychlé podléhá zkáze, jako jsou potraviny. Ale také třeba počítač, který byl upraven na míru uživatele, nebo když spotřebitel porušil originální obal u audio- či videonahrávek nebo počítačových programů. Přesněji řečeno, možné to je, ovšem pouze na základě předchozí dohody.
Někteří velcí internetoví obchodníci dokonce zmíněnou čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodůprodloužili. Snaží se to pak pochopitelně reklamně využít. Kupující by si tedy měl vždy ověřit v kupní smlouvě, jak na tom ve skutečnosti je a zda nemá právo vrátit výrobek v delší časové lhůtě. I tak by ale neměl tento krok odkládat na poslední chvíli.
Bez dohody máte smůlu
Horší je to s vrácením vánočního daru, respektive jiného zboží, zakoupeného v klasických kamenných obchodech. V praxi je to tak, že pokud nereklamujete nějakou vadu, je vrácení zboží bez udání důvodů prakticky nemožné. Vždy přitom podle Humla záleží na dohodě. Prodavač asi těžko přistoupí na vrácení zakoupeného zboží bez udání důvodů, obvykle se je s ním ale možné dohodnout na jeho případné výměně. Tu ovšem zpravidla podmiňuje tím, že zakoupený dárek je sice možné vyměnit, ale co nejdříve po Vánocích.
Vrátit je samozřejmě možné vadný dárek, což má svá pravidla. „Pokud vadu reklamujete v prvních šesti měsících, můžete se rozhodnout, zda budete požadovat opravu, nebo výměnu vadného výrobku či zboží. Teprve pokud není schopen prodávající nic z toho splnit, můžete od něj požadovat, aby vám vrátil peníze za zakoupený dar,“ uvedl Huml.
Zboží je samozřejmě třeba reklamovat co nejdříve. Když tak učiníte v sedmém až čtyřiadvacátém měsíci, volí způsob odstranění závady prodávající. V daném případě ovšem nese náklady na dopravu.
Vraceli nebo měnili jste někdy vánoční dárek? Jaké s tím máte zkušenosti? Napište nám o tom!
Sdílejte článek, než ho smažem