Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mailovat na úřad? Podle zákona možné, v praxi zatím scifi

Mailovat na úřad? Podle zákona možné, v praxi zatím scifi
Chcete se úřadu zeptat jak například změnit trvalé bydliště? Napište to emailem. Chcete tuto změnu provést? Opět stačí email. Od nového roku mají orgány veřejné správy povinnost komunikovat s vámi elektronicky. Důležitá podání musíte opatřit zaručeným elektronickým podpisem, obyčejné dotazy, stížnosti a oznámení takto podepisovat nemusíte. Ne vždy to však funguje.

"Neexistuje jeden zákon, který upravuje elektronickou komunikaci, ale pouze zákony, které upravují tu kterou agendu. Záleží na tom, co konkrétního potřebujete se státem řešit, například požádat o vydání občanského průkazu nebo pasu, získat výpis z katastru nemovitostí, podat přiznání k dani, požádat o výpis z trestního rejstříku, a další," vysvětluje tisková mluvčí Ministerstva informatiky Klára Volná a pokračuje: "Vedle těchto agend, jejichž postup je upraven zákonem (a vyžadují elektronický podpis), můžete úřadu třeba jen pokládat otázky (na základě zákona o svobodném přístupu k informacím). Takové dotazy nemusíte podepisovat elektronickým podpisem, stačí obyčejný email, je ale nutné, aby byly úřady patřičně vybaveny." Z tohoto důvodu došlo k aktualizaci správního řádu, podle něhož musí všechny úřady od začátku tohoto roku umět komunikovat elektronicky, mít tedy takzvanou elektronickou podatelnu.

Potřebuji e-podpis, nebo ne?

Co znamená e-podatelna pro občana nebo podnikatele
  • s e-podpisem můžete podávat například důchodové listy zaměstnanců, přiznání k dani nebo přihlášky a odhlášky k sociálnímu pojištění,
  • bez e-podpisu můžete pokládat běžné dotazy, stížnosti, připomínky, atd.

Elektronickou podatelnu si představte jako "klasickou" podatelnu, kterou najdete na každém úřadě, přes kterou se však přijímají a potvrzují emaily. Znamená to, že na webu příslušného úřadu buď vyplníte příslušný formulář, nebo přímo pošlete email. Zkušenosti úředníků ale prokazují, že dokumentů opatřených e-podpisem přes e-podatelnu přichází minimálně, spíše funguje pro nejrůznější dotazy, příspěvky a stížnosti.

Podle úředníků je povinné zřizování e-podatelny a s tím spojeného zaručeného elektronického podpisu nesmyslné, a to hlavně pro malé obce, kde to mají lidé na úřad blízko a raději si zajdou postěžovat z očí do očí, než by zasedli k internetu. Tato situace se předpokládala, a tak na ně zákon pamatoval a připravil pro ně výjimku. Pokud si především malé obce na provoz e-podatelny netroufají, mohou požádat o pomoc vyšší orgán státní správy (například podatelnu za obecní úřad může vést krajský úřad, na který pak budete své dotazy a dokumenty směřovat).
Zákon k tomu říká: "Není-li správní orgán schopen zajistit přijímání podání v elektronické podobě, uzavře osoba, jejíž je tento správní orgán součástí, s obcí s rozšířenou působností, v jejímž správním obvodu má sídlo, veřejnoprávní smlouvu o provozování elektronické podatelny."

Co znamená e-podatelna pro úřad
  • pořízení e-podatelny vyjde zhruba na 10 000 Kč,
  • vybavit jednoho, případně více zaměstnanců e-podpisem (nejlevnější seženete na poště za 190 Kč, viz dále),
  • zajistit odpovídajícím způsobem ochranu zpracovávaných informací (proti ztrátě, pozměnění a neoprávněnému přístupu).

Aktuální dění o vaší obci na internetu

Na internetových stránkách obcí v České republice najdete často nejen odkaz na e-podatelnu, ale nově také obsah jejich úřední desky, ten si představte jako text všech dokumentů, oznámení a podobně. Můžete tak sledovat důležité události ve vašem okolí, aniž byste někam chodili. Zveřejňování úřední desky na webu je povinné, avšak ty obce, které toto nebudou schopny zajistit (předpokladem jsou opět menší obce), se opět mohou obrátit o pomoc na "vyšší orgány". Znamená to, že potřebné informace byste nenašli na webu vaší obce, ale například na webu kraje. Více se webové úřední desce dočtete v Deníku veřejné správy.

Kde lze získat elektronický podpis a jaká je jeho cena?

Služby spojené s elektronickými podpisy (e-podpis má stejnou hodnotu jako vlastnoruční podpis), tedy certifikační služby, poskytuje v České republice více subjektů. Avšak pouze tito 3 poskytovatelé: První certifikační autorita, Česká pošta a eIdentity vydávají kvalifikované certifikáty, které mohou sloužit i pro elektronické podepisování dokumentů při komunikaci s orgány státu a jsou pod dohledem Ministerstva informatiky.
Nejlevnější kvalifikovaný certifikát seženete na poště, a to za 190 Kč na rok, další dvě akreditované společnosti jej nabízí zhruba za 700 Kč.

Od ledna tohoto roku by vám teoreticky v komunikování s veřejnou správou měl stačit email, skutečnost je však jiná. Sami jsme se přesvědčili o tom, že bez e-podpisu se s vámi úřady moc nebaví. Na Českou správu sociálního zabezpečení jsme poslali dotaz, co je potřeba udělat pro změnu trvalého bydliště. Co je potřeba jsme se nedozvěděli, zato víme, že jsme nepřipojili e-podpis, i když jej v tomto případě podle Volné nepotřebujeme.
"Vážený pane, na základě Vašeho dotazu ze dne 8. 3. 2006 Vám sděluji, že OSSZ se při svém zpracování e-podání řídí nařízením vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu. Dalším závazným předpisem je vyhláška Ministerstva informatiky č. 496/2004," zněla odpověď úřednice.

Posílali jste už na úřad email? Dostali jste odpověď? Byli jste s ní spokojeni? Podělte se s námi

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 4. 2006 14:20, roman.k

Jaký problém? MS vydává zdarma prohlížeče Microsoft Word Viewer, Microsoft Excel Viewer atd. Ať chcete, nebo ne, Word je přece jenom nejrozšířenější editor a má jej prakticky každý, ať už legálně nebo ne. Pokud za něj nechcete platit a přece jenom si chcete prohlédnout nebo vytisknout dokument vytvořený v těchto formátech, tak tyto drobné aplikace k tomuto slouží. Sám používám Microsoft PowerPoint Viewer, protože sem tam mi přijde nějaká prezentace, a kupovat tento program prostě nehodlám, protože jej nijak nevyužiju.

Jinak sám posílám odpovědi na dotazy e-mailem, tj. v prostém textu, výjimečně, pokud je to něco komplikovanějšího a je třeba formátování - kurzívou rozlišovat určitý druh pasáží od běžného textu, nebo třeba tučně zdůraznit klíčové pasáže, posílám dokument ve Wordu. Přiznám se, že PDF jsem ještě neposlal, i když jeho generátor na úřadě samozřejmě máme, protože si v něm posíláme mezi úřady vzájemně některé naskenované dokumenty.

Reagovat

 

+43
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (oddTom 13. 04. 2006 11:02)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 4. 2006 15:51, Kit

Jenže ty prohlížeče fungují jen ve Windows.

Bez problémů však soubory DOC, XLS a PPS otevřu v OpenOffice 2.x, který může mít zdarma a legálně každý.

Potíž je spíše ve formátu DOC, protože často se dokument na počítači příjemce liší od původního vzhledu na počítači odesílatele. Zejména pokud má nainstalovaný jiný typ tiskárny. Proto je prederován PDF (který vypadá stejně) nebo ODF.

Formát ODF má navíc výhodu, že je kompaktnější a dá se zpracovat i bez OpenOffice, dokonce automatizovaně. Není problém ho generovat nebo číst vlastní aplikací - osobně jsem vyzkoušel.

Prostý text je pro běžná sdělení nejvhodnější. Pro výměnu _dokumentů_ k připomínkování je však lepší ODF, pro dokumenty trvalého charakteru PDF.

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (roman.k 13. 04. 2006 14:20)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

13. 4. 2006 | 23:13

Příloha ve Wordu s logem krajského úřadu? Kolik ta příloha měla? Tipuji tak 6 MB, protože to logo byl obrázek 30x24 cm, 32 bitové barvy, a ve Wordu byl zmenšen na 9% původní velikosti, mám pravdu? více

13. 4. 2006 | 21:02

mohu se podělit o veskrze pozitivní zkušenost s MÚ Praha Letňany, kde při získávání pasu pro mého nezletilého syna projevili velice vstřícný přístup, ačkoliv převážná část korespondence byla vedena elektronicky (bez el. podpisu)....více

13. 4. 2006 | 15:51 | Kit

Jenže ty prohlížeče fungují jen ve Windows.
Bez problémů však soubory DOC, XLS a PPS otevřu v OpenOffice 2.x, který může mít zdarma a legálně každý.
Potíž je spíše ve formátu DOC, protože často se dokument na počítači...
více

13. 4. 2006 | 14:20 | roman.k

Jaký problém? MS vydává zdarma prohlížeče Microsoft Word Viewer, Microsoft Excel Viewer atd. Ať chcete, nebo ne, Word je přece jenom nejrozšířenější editor a má jej prakticky každý, ať už legálně nebo ne. Pokud za něj nechcete...více

13. 4. 2006 | 12:43 | Kit

Podle vyjádření ministerstva informatiky budou odpovídat ve formátech ODF a PDF. Už nyní akceptují ODF i PDF. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Liberalizace, Pákové produkty, Výnos, operátoři, tarify, mobilní operátoři, architektura, brno, konsolidace půjčky, léčivo, impost, správa vozového parku, odměna, GE Capital Leasing, dluhopisy pro občany, sunday times, spolky, papírový sáček

5AB2568, 3B78807, 8A35107, 3AP9787, 2J57559

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK