Komentář Jana Mihelka k hodnocení webů leasingových společností

Simona Ely Plischke | 19. 12. 2003

Jan Mihelko, grafik Peníze.CZ

Prošel jsem tímto ročníkem Best Webu coby zarytý uživatel menšinového browseru Opera. A v průběhu hodnocení jsem si natolik navykl na vypnutý flash, že posledních čtrnáct dnů už zůstal deaktivovaný téměř trvale. Pravda občas na mě "odněkud koukne" bílá plocha, ale rychlejší načítání stránek (přes modem) mi za to stojí. Občas se objeví i prázdný pop-up, určený pro flash obsah a já si snad pokaždé říkám: může vůbec někdo umístit podstatné informace do flashe v pop-upu? V tomto kole hodnocení jsem na tento typ reklamy narazil na webu ČSOB Leasing, jenže ani optimistický titulek okna "Radostné vánoce..." mě neobměkčil a okno jsem zavřel. Druhým "okýnkářem" tentokráte bez flashe byl ŠkoFIN, ale i zde proběhl rychlý proces. Ale příště už budu určitě hodnější uživatel a "reklamní okýnka" si dozajista pečlivě prostuduji :)
Pochvalu za optimalizaci zaslouží v tomto kole téměř všechny weby, pověstnou černou ovcí je pro mě pouze GE Capital, přesto že web vypadá pěkně, spadá do kategorie IEonly, škoda. Chápu že web může být detailně odladěn (až vypiplán) pro konkrétní prohlížeč, ale pokud je součástí tohoto "odladění" i znepřístupnění obsahu ostatním, přijde mi to jako značně pochybné řešení. Tento stav se samozřejmě netýká jen GE Capital, téměř v každém kole se našel web, který byl na pokraji použitelnosti. Často je však tento stav zcela zbytečný a podstatné zlepšení by přinesly již drobné změny.

CAC Leasing
Známky (uživatelské prostředí, informační hodnota): 1; 1
uživatelské prostředí: 1
Kromě dominantního odstínu červené je na vzhledu webové prezentace bezpochyby nejnápadnější levé navigační menu. Nemá klasický obdelníkový tvar, ale je vyvedeno v asymetrickém provedení. Dotažená jsou i meníčka, která se vyklápí při najetí na některou ze základních položek. Dobře provedené a funkční i v Opeře. ;o) Občas mě děsila délka textu některých stran, např Leasing dopravní techniky. Ale pokud se učenlivý uživatel naučí užívat "souhrn odkazů" v záhlaví stránky, prochází texty podstatně rychleji.
informační hodnota: 1 Informační úroveň je dobrá.

CCB Finance
Známky: 1; 1,5
uživatelské prostředí: 1
Elegantní vzhled, "převaha zeleně" v barvách a fotečky rozjásaných mladých. Toť základní kameny této prezentace. Stejně tak jsou elegatní i roletky hlavního menu. V Opeře sice trochu zlobil vzhled roletek v druhé úrovni navigace, ale funkčnost byla zcela bez problémů.
informační hodnota: 1,5
Lehce snížená známka je zapříčiněna neexistencí on-line sazebníku. Jedinou možností je stáhnou pdf soubor. Řešení o to nedotaženější že celý sazebník tvoří poměrně krátká tabulka, která by se zcela bez problémů na webovou stránku "vešla". Druhým důvodem je pak poněkud nepřehledně členěná sekce FAQ - vaše dotazy. Díky chválihodné péči o tuto sekci je zde k dispozici poměrně dost odpovědí. Bohužel obsah sekce není nikde souhrně a přehledně vypsán. Uživatel tak musí jednotlivé příspěvky procházet jeden po druhém, obvzláště pokud netuší, do které kategorie jeho dotaz spadá. Naštěstí jsou jednotlivé příspěvky pojmenované poměrně jasně, a tak se spíš jedná o proces zdlouhavý než obtížný.

ČSOB Leasing
Známky: 1; 1,5
uživatelské prostředí: 1
Zpracování tohoto webu se mi velice líbí. Vstupní strana je velmi dobře rozčleněna, vstup do struktury webu je tak snadný pro začínajícího i pokročilého uživatele.
informační hodnota: 1,5
Oceňuji že i běžný kontaktní formulář odesílá zadaná data zabezpečeným protokolem https. Drobným nedostatkem jsou související odkazy, začleněné do bočního pravého menu. Občas se totiž do menu vypíše link nazvaný "Související odkaz 1". Pokud na něj uživatel klikne, obdrží pouze stránku, kde je tučně napsáno Not Found. Hláška velmi nepopulární. Tato "anomálie" se vyskytuje např. na stránce Produkty finančníhop leasingu.

GE Capital Leasing
Známky: 3; 4
uživatelské prostředí: 3
Tvůrci webu opět jednou optimalizovali značně jednostranně. Pokud přijdete na web s jiným prohlížečem než Internet Explorer, dostanete se k informacím velmi těžko. Navigace totiž využívá rozbalovacích menu, která se však objeví pouze v IE. Dalším "vylepšením" je scrolování dlouhých textů, které ovšem funguje opět pouze v Exploreru. Pokud však uživatel prahne po informacích z webu GE může si zobrazit zdrojový kód stránky, text zkopírovat do textového editoru a v klidu pročíst. ;o) Je k neuvěření, nakolik někdy převáží vzhled nad obsahem - nevadí, že si klient (skoro) nic nepřečte, hlavně že je to pěkné.
informační hodnota: 4
Vzhledem ke "zlomkovitosi" obsahu stránek je obsah webu prakticky k ničemu. Pokud se mi podaří např. přes vyhledávání proklikat k důležitým informacím o pojištění, přečtu si prvních pár řádek a zbytek si mohu třeba domyslet (viz hodnocení uživ. prostředí). Z dostupných sekcí bych pochvál dobře vyřešené časté dotazy.

Leasing České spořitelny
Známky: 1; 2
uživatelské prostředí: 1
Přes dominantní "firemní" modř na mě působil web celkem živě. Výrazné členění textu přispívá k dobré čitelnosti. Navigace je příjemně jednoduchá a přehledná. informační hodnota: 2
Nepodařilo se mi najít informace, co dělat při nehodě či poškození (alias pojistné události) předmětu leasingu. Dokonce ani fultextové vyhledávání nepomohlo. Mimochodem vylepšení funkčnosti vyhledávání by nebylo na škodu. Lze hledat pouze jedno slovo a ani delší výsledky vyhledávání nelze nijak třídit. Je nutné ovšem dodat, že takto omezená funkčnost vyhledávání je dosti typická. Navíc na tomto webu (přes svá omezení) funguje jak má, tedy lidově řečeno: lepší než drátem do "voka" ;o)

ŠkoFIN
Známky: 1,5; 1
uživatelské prostředí: 1,5
Grafika webu je poměrně strohá. Hlavní navigace je přehledně urovnána a přes použití výklopných meníček jsem nezaznamenal při jeho použití problémy. Opět tedy pěkný příklad toho, že když dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Zpočátku mě sice mátlo, že některé odkazy z navigace se otvírají do nového okna a jiné nikoliv. Tvůrci webu možná měli dobrý důvod, proč jednotlivé "podweby" (nebo spíš microsites?) tak striktně oddělili, nicméně mě osobně se toto řešení příliš nelíbilo. Při stávající koncepci se totiž nedají otevřít dva podweby najednou. Zřejmě si ještě NIKDY NIKDO nechtěl srovnat nabídku dvou značkových leasingů od ŠkoFINu najednou. A i kdyby chtěl, tak to na webu zrealizuje dosti těžko.
informační hodnota: 1
Potěšila mě sekce průvodce leasingem. Samozřejmost, s jakou na těchto stránkách poskytují informace v případě potíží s vozem či penězi (resp. splátkami), je skoro překvapující. Na některých konkurenčních webech mi spíš připadalo, že se snažím hledat jehlu v kupce sena (aniž bych věděl jestli tam vůbec je). Texty mi navíc připadly velmi srozumitelně napsané. Možná to však způsobil prostý fakt, že už jsem si něco na toto téma početl na předchozích webech ;o)

VB Leasing CZ
Známky: 2; 2
uživatelské prostředí: 2
Pěkná a elegantní Vstupní stránka. Ani hojné užití ilustračních fotek a foteček není vzhledu na škodu. Jediné, co mi na nevyhovovalo, bylo značné množství blikající reklamy (na nové pobočky). Naštěstí se na další stránkách tento rušivý obsah nevyskytuje v takové míře. Osobně mi tato forma krátké a intenzivní "masírky" na Vstupní stránce přijde celkem účiná i přiměřená. Navigace je přehledná, funkční i srozumitelná, co si přát víc? Nedostatkem je však částečná nefunkčnost menu pro výběr z nabídky odebraného leasingu. Možná bych měl spíše říci nepříliš vydařená funkčnost. Při změně položky ve výběru se pokaždé znovunačítá celá stránka. Občas se nepochopitelně změní vybraná položka za jinou. Prostě slabina v optimalizaci.
informační hodnota: 2
Nabídky resp. sekce jsou přehledně členěny. Text je jasný, srozumitelný, nicméně například sekci pojištění by neuškodilo trochu "přibrat na váze". Tato snad až nadměrná střídmost se vztahuje na případné souvisejí odkazy. Pokud se dostanu na stránku o leasingu osobních vozidel, musím přemýšlet co a hlavně kde si mám ještě zjistit.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Poslední volba: leasing v hermelínu

19. 12. 2003 | Simona Ely Plischke

Poslední volba: leasing v hermelínu

Soutěž Best Web 2003 je u konce. Od 30. 9., kdy odstartovala, jsme rozdali 11 diplomů v pěti kategoriích. Vítěze té poslední, hodnocení webů leasingových společností, vyhlašujeme nyní.... celý článek

Partners Financial Services