Komentář Jana Mihelka k webům pojišťoven

Simona Ely Plischke | 5. 12. 2003

I v tomto kole Best Webu jsem posuzoval vybrané weby z lehce atypického hlediska. Mým vyvolenýn prohlížečem je totiž Opera a pro větší "zpestření" mám během hodnocení webů vypnutý flash-plugin. Těmito "podivnými choutkami" se tak dobrovelně vyčleňuji z hlavního uživatelského proudu a posiluji zhruba desetiprocentní menšinu, kterou tvoří uživatelé alternativních prohlížečů a/nebo nepoužívající flash. Rovnou tedy prozradím, že téměř všechny weby si s těmito "abnormálnostmi" poradily. Černou ovcí je v tomto kole pouze web ČSOB Pojišťovny. Stránky Pojišťovny České spořitelny však stejnému verdiktu unikli jen o pověstný fous.

Allianz pojišťovna
Známky (informační hodnota, uživatelské prostředí): 1, 2,
informační hodnota:
Oceňuji časté vysvětlivky odborných termínů umístěných přímo v textu. Díky tomu je obsah bez problému srozumitelný i pro laika. Pokud se uživatel zorientuje a všimne si souvisejících odkazů v bočních menu bude webem snáze procházet.
Ke snížení známky přispěly drobné nedůslednosti až nedostatky. Např. u úrazového pojištění osob ve vozidle mám k dispozici nejen základní informace, které si mohu stáhnout i ve formátu pdf, ale hlavně nechybí odkaz na kontaktní údaje. Naproti tomu o úrazové pojištění dospělích se na "vedlejší" stránce dozvím v podstatě pouze to, že je. Žádné související odkazy (např. kde ho získat), žádné doplňující informace (např. lze sjednat i on-line, či nikoliv?). Ještě výrazněji je však patrný rozdíl pokud srovnáme omezené množství informací v celé sekci úrazové pojištění a kvalitně zpracované info v sekci Komplexní pojištění podnikatelů. Přesto i zde chybí jasný odkaz na sjednání, koupení, uzavření...
uživatelské prostředí: Vzhled webu považuji za velmi povedený. Dobrá práce s barvami. Vydařená je i ilustrační grafika. Jakýmsi bonbónkem (na uvítanou ovšem) je náhodná změna ilustrační fotografie na Vstupní straně. Fotografie jsou navíc zpracované nadmíru kvalitně.
Drobným protivenstvým mi přišel pop-up, který mě hodlal obšťastnit jakousi "zásadní" flash animací. V mém případě však zůstalo pouze u prázdné modré plochy s logem Allianz. Nu což, taky reklama. ;o)

Česká pojišťovna
Známky: 2-, 2,
informační hodnota: Informace jsou strukturované jednoduše a přehledně. Chybělo mi však vyhledávání, nebo alespoň mapa serveru. Získání potřebné informace pak neusnadňuje ani způsob, jakým je používáno hlavní navigační menu vlevo. To už je však položka, která přesahuje do hodnocení uživatelské prostředí.
uživatelské prostředí: Vzhledem mě web České pojišťovny příliš neoslovil. Vstupní stránka mi přijde dosti usedlá až nevýrazná. Snížená známka je však také za stylovou nejednotnost, která se projevuje hlavně v používání dvou verzí hlavní navigace (levé menu).
Podle jakéhosi záhadného výběru se např. po kliknutí na Seznam míst, nebo Nabídka pojištění objeví verze o něco elegantnější, ale také bohužel podstatně chudší na odkazy. U jiných odkazů např. Slovník pojmů je použité menu stejné jako na Vstupní stránce. Stylová nejednotnost je příznačná pro celý web. Vizuálně se sice jedná spíše o nepodstatné rozdíly v odstínech barev a odlišných stylech ilustrační grafiky, ale kvalitě navigace to škodí podstatně více.
Pochvalu pak zaslouží ošetřené boční menu na Vstupní stránce, které se při použití menšinového browseru zcela rozbalí a nedochází tak ke kolizím při používání dynamických efektů. Osobně mi navíc tato podoba rozbaleného menu přijde podstatně přehlednější než dynamická verze pro IE. Neboť tak alespoň naznačí co, respektive kde může uživatel najít.

ČSOB Pojišťovna
Známky: 2, 4
informační hodnota:
Informační hodnota z pohledu uživatele alternativního prohlížeče není příliš dobrá. Web ČSOB pojišťovny je "hezkou" ukázkou toho jak lze zbytečně znehodnotit internetovou prezentaci pro několik procent uživatelů. Prakticky veškerá navigace je umístěna do výklopných menu, která se však objeví pouze v IE. Pokud uživatel jiného prohlížeče s nadějí klikne na odkaz Produkty, který je v záhlaví webu, dostane se pouze na stránku s životním pojištěním. Dalších šest (!) produktových sekcí je zcela nebo téměř zcela nedostupných. Ostatní informační části webu jsou na tom obdobně. Druhou ranou pro uživatelskou vstřícnost je využití Flash-pluginu pro výpis kontaktních údajů firemních poboček. Opět zcela bez náhrady. Přitom se jedná o zcela zásadní informace, protože pokud něco nenajdu na webu, mohu to zjistit na pobočce. Pokud se však nedovím ani kontakty na pobočku, nemám se kde zeptat. A to není dobré.
Dá se říci, že se jedná o web, který je ve stávajícím provedení těžko použitelný zhruba pro deset procent uživatelů a to už je číslo, které by majitele tohoto webu mohlo zajímat.
Je to škoda, protože by stačilo, alespoň odkaz Produkty prolinkovat se stránkou, která by obsahovala stručný přehled produktů, nebo alespoň jejich skupin. A stejně tak i náhradní "sucharská textová" verze se seznamem poboček by nemusel být takový problém.
uživatelské prostředí: Vstupní stránka je elegantní, přehledná a také celkový vzhled stránek je pěkný. Škoda jen že ilustrační foto na Vstupní stránce není stejně nápadité jako např. foto v sekci povinné ručení. Přeci jen motiv dvou mladých, šťastných u vody je poněkud tuctový. Fotografie hlavního sídla firmy v Pardubicích je ve velmi špatné kvalitě, která je ovšem zčásti daná i použitým formátem gif.
Pokud tedy pomineme nechtěné utajení většiny obsahu prezentace, je vizuální stránka webu velmi pěkná.

ING
Známky: 1, 2,
Informační hodnota: A jsme opět v "oranžovém zálivu". Vzhledem k podobně znějícím názvům několika produktů bych uvítal na souhrnné stránce, stručnou charakteristiku produktů. Proklikat několik stránek webu jen proto, abych zjistil, co názvy znamenají, je přínosné pro počítadlo návštěvnosti méně už pak pro potenciálního klienta. Pokud však trpělivost nepoleví a datové linky dobře "jedou" zorientuje se uživatel v jednotlivých položkách celkem snadno. Situace se ještě o trochu zlepší, pokud zavítáme také do záložky v hlavním (horizontálním) menu s názvem "Zajímám se o..." (podsekci Pojištění). Nabídka produktů je pak setříděna do kategorií nazvaných podle momentální "životní" situace, ve které se nalézáme.
Chyběli mi však odkazy, které by mě navedly k informacím co dělat při pojistné události, eventuelně na kontaktní údaje apod.
uživatelské prostředí: Grafickou stránku webu bych (opět) pochválil, tak jako v jiných kolech Best Webu. Dalo by se říci, že tento virtuální obchodní dům s finančními produkty má vydařené jednotné prostředí, které je důsledně aplikováno u všech produktů resp. sekcí.

Kooperativa pojišťovna
Známky: 1, 1,
informační hodnota:
Díky dobrému členění vstupní stránky lze najít potřebná informace snadno. Snad jen pro málo zkušené uživatele může být matoucí větší množství odkazů. Procházení webu usnadňuje jak hlavní (horizontální) navigace, tak související odkazy, které jsou dostupné na každé stránce.
uživatelské prostředí: Jednoduchá vzdušná grafika. Přehledně naformátovaný text. Hlavně, ale dobře vyvážený, optimalizovaný a fungující celek. Jedinou drobnou vadou na kráse je "odskočení" "náhradní" ne-flashové grafiky na vstupní stránce. V porovnání s nefunkčností jiných webů je to však opravdu jen drobné klopýtnutí. Celkově mi přijde tento web welmi wydařený. Jak kvalitním zpracování obsahu, tak střídmým úhledným provedení, ale v neposlední řadě i dobrou optimalizací a přiměřeně provedeným selfpromo.

Pojišťovna České spořitelny
Známky: 2, 3,
informační hodnota:
Doposud se dalo o všech webech ze skupiny České spořitelny říci, že jsou modré a bez problému funkční. Teprve tento web narušil jedno z pravidel. Bohužel se nejedná o změnu barvy. Tvůrci webu využili pro základní navigaci dynamická rozbalovací menu. V IE vše funguje pěkně, ale "menšina" má prostě smůlu.
Naštěstí zůstal funkční odkaz na mapu serveru, a tak web "o jedno kliknutí" minula kategorie téměř nepoužitelné a podstatně horší hodnocení. Je ovšem otázkou jestli je zařazení do skupiny "obtížně použitelné" úspěchem. Ve srovnání s ostatními weby finanční skupiny ČS asi sotva.
Navigace ve stylu "IE only" zamrzí o to více, že ostatní části webu fungují bez problémů (např. scrollovaní aktualit nebo vyhledávání).
Informace k produktům jsou příjemně stručné a srozumitelné. Doplňující odkazy jsou dobře vyřešené. A také formátování textu přispívá k dobré čitelnosti.
uživatelské prostředí: Díky jednoznačnému zaměření na IE je i vzhled vstupní strany poznamenán nekompatibilitou. Přímo ze středu stránky "vypadla" vydařená promo grafika. V Opeře tak Vstupní strana působí podivně prázdně a nedotaženě. Pokud vezmu v potaz silný vliv korporátní identity na vzhled, zařadil bych grafiku dalších častí webu mezi tu vydařenější.
Poněkud rušivě a nevzhledně na mě působil silný šedivý pruh (vpravo), který odděluje obsah stránky od doplňkové navigace. Stejně tak mi nevyhovovalo šedivé provedení souvisejících a pomocných odkazů v pravé horní části stránky. Na světle modrém pozadí šedivé písmo poněkud splývá a evokuje mi nefunkčnost či nedostupnost vypsaných položek.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Oblíbená témata

Pojišťovny

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Která pojišťovna polapila do své sítě diplom?

5. 12. 2003 | Simona Ely Plischke

Která pojišťovna polapila do své sítě diplom?

Předposlední kolo soutěže Best Web skončilo a další královny internetových prezentací sejmuly závoj. Po desetidenním klání, kterého se účastnilo 16 pojišťoven, září dvě zlaté korunky.... celý článek

Partners Financial Services