Bankovní korunovace roku 2003
10. 10. 2003 | Dušan Hradil
Vizitkou každé banky jsou mimo jiné její internetové stránky. Na ty se zaměřilo naše hodnocení Best Web 2003. Chcete vědět, kdo zvítězil v očích poroty a hlasování čtenářů?
Jak jste se již mohli dozvědět v předchozích článcích, s roční pauzou jsme opět rozjeli nové kolo soutěže Best Web. Vítěze kategorie banky již známe (více zde), pohlédněme tedy nesmlouvavým okem na další finanční instituce – tentokrát stavební spořitelny. Naše odborná porota během tohoto týdne ohodnotí internetové prezentace všech šesti stavebních spořitelen, které na českém trhu působí. Detailně rozebere uživatelské prostředí a informační hodnotu, kterou navíc prověří praktickým testem. Stejnou možnost máte i vy, opět totiž udělíme diplomy dva – kromě ocenění odborné poroty také ocenění čtenářů Peníze.CZ. Hlasovat můžete až do čtvrtka 23. 10. do 12,00 hodin.
Včera jsme se pokusili vám přiblížit chyby, kterých se jednotlivé weby dopustili loni, nicméně v té chybovosti jsme šli špatným příkladem zejména my sami. Provedli jsme vás daty dva roky starými, za což se velice omlouváme. Pojďme tedy procházku po webech stavebních spořitelen společně zkusit ještě jednou, tentokrát ve světle výsledků ročníku skutečně loňského.
Jak vytvořit ideální webovou prezentaci? |
Na tuto otázku hledají odpověď samy finanční instituce a také všechny jejich současné i bývalé internetové agentury. Odpovědí jsou stovky, úhlů pohledu však jen několik... |
Zdroj: Leoš Bárta, ředitele agentury eMARKET |
Lišácky mazaná prezentace
(profil, názory, koupit)
(www.cmss.cz, loňské výsledky, letošní hlasování)
Po marketingové stránce je prezentace ČMSS vystavěna opravdu profesionálně. Jasné, pregnantní texty s výrazným obchodním duchem, možnosti spočítat si, co se dá. Evidentní snaha využít možností internetu – kalkulačky, vyhledávání, on-line formuláře. Na druhé straně podceněná komunikační strategie, nepřitažlivé grafické prostředí, žádný vtip a šmrnc. U takové instituce jako je stavební spořitelna (navíc s tak lidovým maskotem) by se dala předpokládat větší odvaha být neformální. Jako totální selhání se ukázalo řešení, respektive neřešení bezpečnosti. Nezabezpečený přenos soukromých dat klienta včetně jeho rodného čísla by v dnešním světě plném bezpečnostních standardů neměl mít šanci.
Loni byla s Liškou odborná porota vcelku spokojena. Dvojka s malým minusem znamenala stříbrnou příčku. U čtenářů ovšem zazářila, a tak si nakonec jedno zlato odnesla. Od loňska mohla ČMSS v oblasti internetu ještě leccos vylepšit. Podívejme se, jak s doporučeními naložila letos. Na loňských základech mohla stavět…
Ani slunce, ani déšť
(profil, názory, koupit)
(www.hypos.cz, loňské výsledky, letošní hlasování)
Obrázky jak z londýnského předměstí loni čekaly na titulní stránce Hypo stavební spořitelny. Hodnocená prezentace nenabídla nic převratného, a to ani koncepčně, ani obsahově. Šlo o střízlivou formu úvodního seznámení se službami. Víc od prezentace po informační stránce očekávat nešlo. Z marketingového hlediska bylo využití internetového potenciálu příliš opatrné. Možnost stažení různých dokumentů jistě bylo přínosem, ovšem kalkulačku, která je u konkurence standardem, byste loni hledali marně. Web působil jako lepší internetová nástěnka, na kterou autoři přilepili firemní letáky. On-line služby se skutečně osobními daty přes nezabezpečený protokol znamenají pětku za bezpečnost. Stejné je i porotou přisouzené celkové umístění, u čtenářů si Hypo vedla lépe a získala ocenění bramborové. Nechme se překvapit, jak se letos web s kritikou vyrovnal...
Ideální web stavební spořitelny |
Leoš Bárta nabízí vlastní recept pro dobrou strukturu tematických celků webu stavební spořitelny. Podle něj je nutné připravit si následující ingredience: |
Igráčkova nejen nástěnka
(profil, názory, koupit)
Amatérsky vyhlížející grafický layout prezentace byl loni, bohužel, základem prvního dojmu uživatele. Po marketingové a obchodní stránce poměrně zdařilé dílko, které nabídlo mnohem víc než jen počtení, tak trpělo nedostatečným zpracováním některých textů a necertifikovaným přenosem dat. Černý puntík si zasloužilo i opomenutí jakéhokoli zabezpečení přenosu soukromých dat klientů. Poslední místo udělené porotou i čtenáři (v této kategorii se o něj dělí se stavební spořitelnou Wüstenrot) snad tedy přimělo IT oddělení k vybudování profesionálního webu: internetová presentace Raiffeisen stavební spořitelny totiž od loňského hodnocení prošla redesignem. Podívejme se tedy společně, jestli pouze k lepšímu…
Klobouk dolů, buřinko
(profil, názory, koupit)
(www.burinka.cz, loňské výsledky, letošní hlasování)
Profesionálně zpracovaná prezentace, která na první pohled upoutá dobrým grafickým konceptem a přátelským prostředím. Nabízí překvapující šíři interaktivních komunikačních toků a množství backgroundových informačních struktur. Po jazykové stránce by však prezentace burinka.cz mohla být mnohem lépe zpracována. Co vylepšovat bylo i v technické rovině.
Loňský celkový průměr, téměř čistá dvojka, ovšem stačil na prvenství u poroty. A protože pro buřinku hlasovala i čtvrtina čtenářů serveru Peníze.CZ, odnesla si ještě stříbro v této kagegorii. Loňský výsledný dojem byl tedy zcela v duchu firemního sloganu: Burinka.cz byla prezentací opravdu pro každého. Platí to stále?
Modrá pyramida: bílá nebo černá
(profil, názory, koupit)
(www.vsskb.cz, loňské výsledky, letošní hlasování)
Příznivý dojem z výborného obsahu a celkového pojetí prezentace byl loni v případě tohoto webu postaven do přímého protikladu s prachbídnou grafickou kompozicí a celkovým vizuálním dojmem. Tvůrci stránek VSS KB vsadili na velmi dobrou komunikační strategii, široké spektrum dynamických aplikací, dobré texty, solidní navigaci. Po technické stránce chvalitebná, nezapomnělo se ani na bezpečí přenosu dat. Výsledný dojem pro většinu uživatelské obce ale mohl být zcela opačný: stránky, na které se nedalo koukat. Velmi slabá grafika webu byla podle poroty nejhorší v celém hodnocení.
I tak to ale stačilo na bronzovou medaili od poroty i čtenářů. Prostor pro zlepšení web rozhodně měl, a tak společně nahlédněme, jak se s problémy během uplynulého roku popral...
Pod jednou střechou ještě neznamená pod čepicí
(profil, názory, koupit)
(www.wuestenrot.cz, loňské výsledky, letošní hlasování)
Velmi kreativní pojetí úvodní stránky a skvělá navigace – to byla silná pozitiva loňské prezentace Wüstenrot stavební spořitelny. Zbytek ovšem působil studentskou prací. Po stránce marketingové navíc vykázala nejsilnější nedostatky. Nepříliš zvládnutá byla problematika textových struktur, grafické pojetí působilo v layoutu podsekcí mnohdy až amatérským dojmem. Internetová prezentace v takovém stavu nemůže pomáhat, ale spíše škodit každému dobrému obchodnímu a marketingovému záměru.
Marketing za čtyři by na vysoké škole znamenal vyhazov, v naší soutěži "jen" podpořil loňský propad webu na čtvrtou příčku, u čtenářů až na dno (sdílené s Raiffeisen stavební spořitelnou). Letos nás ale i web Wüstenrot čeká v novém kabátě, pomožte nám tedy opět probrat jeho plusy i mínusy…
Zamíchejte pořadím!
Jak dopadnou jednotlivé weby v hodnocení poroty i čtenářů Peníze.CZ, se dozvíte v pátek 24. října. Do té doby je na vás, abyste mezi stavebními spořitelnami zvolili svého favorita a dali mu svůj hlas na této stránce. Hlasovat můžete až do čtvrtka 23. 10. do 12,00 hodin. Pokud se stanete registrovanými uživateli Peníze.CZ, automaticky se navíc zúčastníte slosování o tři dárky!
Co soudíte o internetových stránkách stavebních spořitelen vy? Chybí vám na nich něco? Překvapily vás něčím? A jak se vám líbí nová podoba naší soutěže Best Web? Neváhejte a přidejte také svůj názor do diskuse.
BEST WEB 2003 www stránky finančních institucí |
Letos jsme pro vás opět připravili tradiční cestopis po finančních serverech na českém internetu, ovšem v novém kabátě. |
stavebních spořitelen! |
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem