Pokud jste to ještě nezaznamenali, nacházíme se v období recese. To znamená, že prodávajících je hodně, kupujících je málo a umějí této výhody využít. Nestaňte se jejich obětí! Nechte si dům ocenit profesionálem a stanovte konkurenceschopnou cenu. Neavizujte „prostor k jednání“, jinak budete muset jít automaticky s cenou dolů, často více, než byste čekali.
V realitním světě platí, že nejlepší pozici má třetí makléř. Je to proto, že prodávající se již poučili ze své největší chyby.
Když průměrný prodávající hovoří s realitním makléřem, je snadné nechat se strhnout nadšením při stanovení prodejní ceny. Více peněz přece znamená více možností. Bohužel, neinformovaný prodávající si často vybere makléře, který navrhne nebo akceptuje nejvyšší cenu, což je ta největší chyba, kterou může udělat.
Pravdou je, že nezáleží na tom, kolik podle vašeho názoru váš dům stojí. Ani nezáleží na tom, co si myslí váš makléř nebo deset jiných makléřů. Záleží na tom, co si myslí kupující, který jej koupí. Stanovení ceny domu je napůl vědou a napůl uměním. Zahrnuje to srovnání podobných nemovitostí, úpravu ceny, aby odrážela rozdíly mezi nimi, sledování vývoje na trhu, a to vše s cílem stanovit cenové rozpětí podložené expertním názorem. Trochu se to podobá práci odhadce. Žádní dva odhadci nedojdou ke stejné ceně, ale neměli by se lišit příliš. Jinými slovy, neexistuje přesné stanovení nabídkové ceny. Je to pouze odborný odhad, ale cenu nadiktuje trh.
Domy se prodávají za cenu, kterou je kupující ochoten zaplatit a prodávající ochoten přijmout. Pokud je dům oceněn příliš nízko (a má správný marketing), pak by měl prodávající obdržet více nabídek, které cenu vyženou na tržní hodnotu. Skutečné nebezpečí leží v ocenění domu příliš vysoko.
Otázkou je, kolik peněz stojí prodávající předražená nabídka. Finanční ztráta vyplývá jednak ze splátek hypotéky navíc, ale jednak ze snížené hodnoty domu, protože se již nejedná o novou nabídku.
Při srovnání cen nevycházejte z nabídkových cen jiných domů, protože prodávající stejně jako vy mohou žádat jakoukoliv cenu. Ta skutečná se může lišit v řádech desítek procent. Ale uvědomte si, že tyto domy jsou vaší konkurencí. Zeptejte se, proč by si kupující měl koupit zrovna ten váš.
Text je součástí knihy Jak prodat nemovitost v době krize, kterou letos vydalo nakladatelství Grada.
Sdílejte článek, než ho smažem