Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banky přestávají diskriminovat staré hypoteční klienty

| rubrika: Co se děje | 25. 5. 2009 | 3 komentáře
Banky přestávají diskriminovat staré hypoteční klienty
Konec fixace hypotečního úvěru přináší většinou držitelům hypotéky starosti. Čekají je od původní banky nové podmínky úvěru. Pokud jim nevyhovují, mohou zkusit převést úvěr jinam. To ovšem nebývá jednoduché a vyplatí se na to myslet v předstihu.

Čtyřicet tisíc lidí letos čeká změna úrokové sazby u hypotéky. Nejspíš budou na rozdíl od klientů, kterým se úrokové sazby měnily v uplynulých letech, příjemně překvapeni. Oslovení hypoteční makléři tvrdí, že banky přestávají s dříve běžnou praxí, že stávajícím klientům nabízely výrazně méně výhodné podmínky, než novým žadatelům o úvěr. Donutila je k tomu nynější recese. Nových hypoték se prodává čím dál méně, takže udržet si klienta znamená zajistit si přiliv peněz z úroků i na další období. Klienti jsou přitom kvůli recesi citlivější na růst nákladů domácnosti. Takže i malé snížení splátky může být pro některé klienty důvodem pro refinancování stávající hypotéky. „Historicky nebylo neobvyklé, že se nabídky pro stávajícího a nového klienta u stejné banky lišily o více než jeden procentní bod, nyní jsou to spíše nízké desetiny procenta,“ tvrdí analýza makléřské společnosti Simply Group.

Úrokové sazby by ovšem neměly být jediným kritériem pro rozhodování o refinancování stávající hypotéky úvěrem od jiné banky. Důležité jsou i vedlejší náklady se sjednáním nového úvěru, např. cena za nový odhad hodnoty nemovitosti či poplatky za vyřízení úvěru. Důležitou roli hraje i čas, který si klient na rozhodování o refinancování ponechá, shodují se hypoteční makléři.

Kdy má smysl refinancovat hypotéku jinde

Základní faktory k refinancování byly a jsou v podstatě dva: 

  • stávající banka nabídne klientovi při refixaci (otočce úrokové sazby po skončení fixního úrokového období) horší podmínky, než které jsou pro daného klienta dostupné na trhu, a klient si refinancováním ve výsledku polepší i při zohlednění transakčních nákladů nové hypotéky (např. cena odhadu, poplatek za poskytnutí úvěru atp.). 
  • určitým důvodem pro refinancování může být i zavádění nových produktů s flexibilnějšími parametry (např. klient „vymění“ původní hypotéku za novou, kterou lze splácet nepravidelně nebo bez poplatku za předčasné splacení).

Zdroj: Simply

Pokud se na možnost refinancování klient nepřipraví včas, nemusí vyřízení nového úvěru stihnout. O nové podmínky úvěru od stávající banky je proto třeba aktivně se zajímat i s několikaměsíčním předstihem. Jinak banky posílají informace o nové úrokové sazbě téměř na poslední chvíli, kdy už refinancování stihnout téměř nelze. Se znalostí nových úrokových sazeb se přitom klient může nejen lépe rozhodovat, zda s úvěrem u původní banky zůstane, ale i lépe s ní vyjednávat, pokud si nechá udělat konkurenční nabídky. Takovýto postup doporučují jako nejvhodnější i všichni oslovení hypoteční makléři.

Při posuzování výhodnosti nabízené úrokové sazby je třeba rozlišovat, zda se jedná o podmínky horší, než má klient nyní nebo podmínky horší než, jsou pro daného klienta dostupné u dané bankynebo obecně na trhu, upozorňuje Jan Urban, výkonný ředitel makléřské společnosti Simply Group. Je například logické, že klientovi, který si bral hypotéku v době nízkých úrokových sazeb, banka nabídne vyšší sazby, které jsou dnes na trhu běžné. „Horší je samozřejmě druhá situace, kdy se banky spíše snaží chovat obchodně, tj. nabízet stávajícím klientům o málo horší podmínky, než jaké dostávají noví klienti. Předpokládají, že tyto horší podmínky nebudou pro klienta důvodem pro refinancování úvěru. Stejně jako klient si i banky umí velmi dobře spočítat (s využitím obecně dostupných informací), kdy se refinancování už vyplatí, a volí takovou nabídku, která ještě není za touto hranicí,“ dodává Urban.

Hypoteční makléři, zvláště ti velcí, mohou klientům s refinancováním pomoci. Jejich silnou výhodou vedle více zkušeností bývá, že mají s bankovními domyvyjednané lepší podmínky, než může získat jednotlivec sám. Dokážou také často mnohem lépe odhadnout, zda se klientovi vyplatí od stávající banky odejít. „Obecně bych klientům radil se vždy při refinancování obrátit na hypotečního makléře, který má zpravidla lepší informace (včetně neveřejných) o aktuálních nabídkách bank a v řadě případů může mít pro své klienty individuálně dohodnuta různá zvýhodnění,“ doplňuje Urban ze Simply.

Anketa

Myslíte, že refinancování hypotéky u jiné banky je pro klienta vždy výhodnější?

Refinancování hypotékzatím hypoteční makléře neuživí. Potvrzují to oslovení makléři i Asociace hypotečních makléřů (AHM): „Naši členové refinancují každý měsíc desítky hypotečních úvěrů. Přesné číslo bohužel AHM neeviduje, nicméně určitě nejde o primární zdroj obchodů. Hypoteční makléři se zaměřují zejména na nové úvěrové případy, přičemž jsou pochopitelně připraveni zajistit i případné refinancování,“ vysvětluje manažerka AHM Petra Horáková Krištofová. V portfoliu klientů Simply tvoří refinancující klienti výrazně méně než deset procent. Malé procento takových klientů hlásí i Gepard Finance. Vysoké počty klientů neuvádí ani tak velká společnost, jako je Hyposervis, která každý měsíc připadá na stovku vyřízených hypoték deset až patnáct refinancování, potvrzuje předseda představenstva této společnosti Milan Roček.

Pro posílení své pozice v refinancování hypoték Hyposervis v dubnu otevřel novou kamennou pobočku v Praze se specializací jen na refinancování. Její otevření přišlo podle Milana Ročka cíleně právě v době krize. Nejde totiž o přetahování klientů mezi bankami, nýbrž o stabilizaci trhu a zajištění kvalitní a dobré nabídky stávajícím držitelům hypoték. „My jsme museli zareagovat na to, co kritizujeme od roku 2005 u řady bank. A sice, že drtivá většina starých klientů dostává výrazně horší podmínky na další fixační období, než klienti noví,“ vysvětluje Ondřej Roček (bratr Milana Ročka) důvod založení Hyposhopu, specializované společnosti na refinancování. „Nevidím důvod, proč by měli lidé doplácet na to, že jim skončila fixační doba. Je proto zapotřebí klienty lépe informovat o jejich možnostech,“ dodává. Díky dlouhodobé kritice hypotečních makléřů se podle Ročka začíná přístup bank konečně měnit.

Máte vy sami či někdo ve vašem okolí už zkušenosti s refinancováním hypotéky? Podělte se o ně s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

25. 5. 2009 | 20:11 | Ivana

A v tom je lépe se obrátit na hypotečního makléře, který využívá právě ony úrokové sazby které banky na svých stránkách nabízejí OD. Makléř má obvykle k dispozici právě tuto nejnižší sazbu a často má k dispozici i sazbu pod...více

25. 5. 2009 | 12:22 | Angela Bergerová

Mnohé banky na svých internetových stránkách nabízejí hypoteční úvěry za poměrně nízké úroky. Když jsem na konci loňského ruku, na konci fixace chtěla refinancovat úvěr, ani jedna z bank nenabídla úrokovou sazbu na svých...více

25. 5. 2009 | 11:13 | Ivana

Na tom nevidím nic divného. Většina těchto klientů má sazbu okolo 3%, pokud mi banka dnes nabídne 5,5% se zdůvodněním, že toto je dnes nejnižší možná úroková sazba, tak není důvod mu sazbu ještě více navýšit. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Expat, Renting, Bludný kruh chudoby, podnikání, andrej babiš, euro, martin stára, petr fiala, pašování, IVG Immobilien, evropské akcie, irena vlčková, univerzity, bezpečnostní chyba, darování, Martin Skalický, asociace provozovatelů mobilních sítí, kartové asociace

7U32574, 8B12900, 5E63456, 2C38023, 2AC5486

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK