Předání nového bytu z rukou stavařů a developera novému majiteli je trošku jiný příběh, než když starší byt přechází do nových rukou na sekundárním trhu. Zaprvé totiž přebíráte nově postavené dílo, které můžete připomínkovat a později také reklamovat, za druhé budete poprvé pro tento byt domlouvat energie a další služby, ale také třeba vznik společenství vlastníků v daném bytovém domě.
První krok: předpřejímka
Když se stavba vašeho nového bytu nebo rodinného domu blíží ke konci, můžete jako první očekávat pozvánku na takzvanou technickou prohlídku nebo také předpřejímku. Přijde asi dva nebo tři měsíce před finálním převzetím bytu. Pohlídejte si předem ve smlouvách, aby dohoda na předpřejímce byla jejich součástí.
Jak to bude probíhat? Společně se stavebním technikem developerské společnosti si prohlédnete byt a máte možnost upozornit na vady a nedodělky. Je rozhodně lepší vznést připomínky během předpřejímky než později při převzetí, protože v této fázi stavební společnost zvládne ještě všechno opravit v termínu před nastěhováním. Věnujte proto této události pozornost, rozhodně nejde o formalitu.
Zkontrolujte si, jestli je v bytě skutečně použito vybavení, na kterém jste se dohodli – ať už smluvený standard, klientské změny nebo nadstandard. Pak se zaměřte na povrchové vady, omítky, podlahy, obklady nebo okna, protože je mohli nedopatřením poškodit dělníci a stavební společnost by je měla bez problémů opravit. Všechny zjištěné vady nebo nedodělky zaneste společně s technikem do protokolu, vyfoťte a dohodněte se na termínu nápravy.
Samotná přejímka (převzetí) se už příliš neliší od technické prohlídky – snad jen v tom, že do stěhování už většinou nezbývá tolik času a případné opravy se budou možná provádět, zatímco vy už budete nastěhovaní. I zde vznikne předávací protokol, kde případně zanesete nově zjištěné vady nebo ty, které nebyly ještě opraveny po technické prohlídce.
Nedodělky a případné vady zjištěné po nastěhování už budete muset reklamovat. Pokud to uděláte včas a developer má kvalitní servis, dočkáte se nápravy díky záruce na nové byty – povinná je dva roky, ale od některých developerů můžete získat zdarma i prodlouženou záruku na tři roky.
Než se nastěhujete
Jakmile máte za sebou přejímku, čeká vás příprava na samotné stěhování do nového bytu. Zaprvé potřebujete vybavení – v bytech obvykle bývá koupelna, ale kuchyňskou linku si objednáváte sami, stejně jako vestavěné skříně a další nábytek. O vhodném načasování je třeba proto přemýšlet dopředu. Ideální je zaměřit si na technické prohlídce skutečné míry výklenků a zdí, kam má přijít nábytek na míru, a v tomto předstihu dva až tři měsíce taky kuchyň i vestavěné skříně objednat.
Využijte na maximum možnosti, které nabízí developer jako benefity. Mnohde získáte například zdarma služby bytového poradce, který vám pomůže správně rozvrhnout interiér, aby se vám dobře bydlelo. A výjimkou nejsou ani slevové karty na služby řemeslníků, nábytek nebo třeba podlahové krytiny. Zeptejte se, co všechno vám váš developer dokáže zařídit.
Další velké téma jsou energie a služby v novém bytě a jejich poskytovatelé. Vše záleží na domluvě s developerem – u každé společnosti může být postup jinak. Podmínky platné pro vás byste měli najít ve smlouvě o smlouvě budoucí kupní. Každý developer se dopředu domlouvá s poskytovateli služeb a solidní firmy by měly nabídnout víc možností, zejména například u přívodu internetu nebo kabelové televize, abyste si mohli vybrat, s kým chcete smlouvu uzavřít.
Obvykle existují také smlouvy uzavřené developerskou společností s dodavateli elektrické energie, vody, plynu, nebo o odvozu odpadků, které se týkají provozu celého domu a jeho společných částí. Práva a povinnosti pak přejdou na nového majitele domu při převodu bytové jednotky. Ale pravděpodobně si budete muset zažádat o montáž elektroměru. Ostatní dodávky bude stačit standardně přepsat.
Developerská společnost obvykle domlouvá i správcovskou firmu pro celý bytový dům. Dopředu by vám tedy měli být schopni říct, kolik bude stát správa, ale taky jaká bude výše fondu oprav. U poplatků je standard cca 50 Kč na m² + elektřina. Pokud vám vycházejí poplatky dráž, ptejte se developera proč – může to být placená recepce nebo ostraha, správa blízkého parku, bazén, fitness a další služby, které se prodraží.
Vznik společenství vlastníků
A nejsou to jenom bytové jednotky, co postupně přechází z rukou developera do rukou nových vlastníků. Jakmile jsou v bytovém domě minimálně tři vlastníci alespoň pěti bytových jednotek, musí podle zákona vzniknout společenství vlastníků. Záleží tedy na tom, do jaké míry se byty prodaly v předprodeji a kolik jich ještě zbývá ve vlastnictví developera – ten obvykle SVJ založí a postupně s převody jednotlivých bytů přibývají do společenství soukromí vlastníci.
Dopředu se zajímejte o to, jak bude SVJ vypadat, protože při stavbě nových bytových komplexů je možný vznik menších, ale také gigantických SVJ. Velikost je důležitá především s ohledem na to, jestli bude společenství usnášeníschopné a jestli bude možné se do budoucna snadno dohodnout na změnách týkajících se společného majetku. Jinými slovy – pokud developer plánuje sdružit 400 bytů pod jedno společenství vlastníků, může být do budoucna velký problém se domluvit.
Sdílejte článek, než ho smažem