Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Je správné snižovat sazbu daně pro lidi z nízkými příjmy?

Je správné snižovat sazbu daně pro lidi z nízkými příjmy?
Sociální demokraté zveřejnili předvolební program. Mimo jiné chtějí zvýšit daňovou sazbu lidem s příjmy nad sto tisíc. Pokud to bude možné, chtějí naopak snížit sazbu pro nízkopříjmové skupiny. Jenže ty daň často neplatí už teď. Co si o tomto návrhu myslíte?

Jednotná sazba daně z příjmu zavedená minulou vládou je nespravedlivá, naopak progresivní zdanění příjmů je nástrojem vysoké motivace a sociálního smíru. To lze vyčíst z předvolebního programu sociální demokracie. Přeloženo do konkrétních čísel, sociální demokraté v případě volebního vítězství chtějí zavést opět příjmová pásma, v nichž se bude lišit sazba daně. Lidé s příjem nad sto tisíc měsíčně by platili z hrubé mzdy 38 procent. Efekt tohoto opatření bude přísun peněz do rozpočtu v řádu jednotek miliard korun, shodují se experti.

Dopad druhého slibu, tedy snížení daňové sazby pro nízkopříjmové skupiny, pokud to dovolí situace rozpočtu, je mnohem obtížněji vyčíslitelný. A nejspíš bude nulový. Už dnes neplatí žádnou daň člověk s příjmem do 10 tisíc korun měsíčně (3 procenta populace), který nemá děti. U rodiče jednoho dítěte činí hranice příjmu, z něhož neplatí daň z příjmu zhruba 14 500 korun. Kdo má dvě děti, neplatí daň ani z příjmu 19 tisíc korun. Sociální demokraté v programu nedefinovali, co je nízký příjem. Nicméně, aby skutečně někomu peníze ušetřili, museli by tuto hranici nastavit docela vysoko.

Jak hodnotíte záměr snížit sazbu daně u nízkých příjmů? Mělo by se v Česku opět zavést progresivní zdanění příjmů? Jaký systém zdanění příjmů je podle vás nejspravedlivější?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

15. 10. 2009 9:22 | Levičák

Paní Jarko,máte pravdu.A to jak Vám odpovídá "comment" jsem již slyšel několikrát,to je opravdu argument,postarat se o sebe sám.Ona většina lidí by se o sebe chtěla postarat sama bez pomoci státu,ale potom by ten stát neměl chtít nic po nás.Stát vybírá daň z příjmu,zvyšuje DPH,platíme dědickou a darovací daň,platíme zdravotní a sociální pojištění,vybírá další daň prostřednictvím cen elektřiny,kde je majoritním vlastníkem ČEZU,vždyť takový nesmysl,jako platba za rezervovaný příkon,je holý nesmysl.Za chvíli by mohly vodárenské a teplárenské a plynárenské společnosti říci,ano ve vašem domě jsou ve stoupačkách nataženy trubky o takovém a takovém průměru a jimi může protéci tolik a tolik litrů vody,páry nebo plynu.To že takové množství neodebíráte je jedno,ale mohli by jste a tak budete platit měsíční sazbu za rezervovaný příkon.Ono je to možná také napadne.A tak vlastně ČEZ - tedy stát získává od všech občanů,aniž by odebrali jedinou kilowathodinu elektřiny ročně hrozné peníze.A za těchto podmínek říká,ode mne nic nechtějte,postarejte se o sebe sami.Tak na co bychom potom ten náš stát měli? Jen aby vybíral a nic nevracel?Minimální mzda je moc hezká věc,často za ni pracují číšníci,servírky,uklízečky apod.Samozřejmě jim hodný pan podnikatel dává něco bokem plus všimné od hostů.Dělá to samozřejmě pro sebe,aby měl za zaměstnance co nejmenší odvody.Ale těm lidem se to nezapočítává na důchod ani na nemocenskou.A tak se krásně některý podnikatel stará sám o sebe.Takhle si to "comment představuje?A znám i takové podnikatele,kteří se tak starají o dobro lidí,že jim prokazují služby nebo dodávají své výrobky bez faktur a dokladů,samozřejmě pro lidi za levnější cenu,něž by byla ta s dokladem a má nezdaněný příjem.I takto se dá starat sám o sebe!!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jarka 23. 07. 2009 16:26)

26. 7. 2009 21:17 | JirkaZ

Blahopřeji. Vaše cíle a představy jsou již nyní naplněny. Pokud Vaši známí pracují za minimální mzdu (o čemž pochybuji) a mají 2-3 děti, je naprosto jisté, že už dnes žádné daně neplatí, ba naopak - jsou příjemci daňového bonusu. Takže jaké daně chcete snižovat ?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dana 26. 07. 2009 12:02)

26. 7. 2009 15:11

Paní Dano,
neexistuje žádná "pomoc státu", jak si Vy myslíte! Vláda totiž nic neprodukuje. Násilím bere těm pracovitým a schopným a v zájmu sociálního smíru to rozděluje líným a neschopným.
Skutečnost je taková, že peníze na sociální dávky potřebným musel nejdříve někdo jiný vydělat a zaplatit státu na daních.
Ti lidé, co volají po pomoci státu ve skutečnosti jen strkají svoje líné ruce do cizích kapes. A socani a komouši chtějí ty pracovité okrádat ještě vydatněji.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dana 26. 07. 2009 12:02)

26. 7. 2009 15:02

Paní Jarko, jste opravdu tak neschopná sestavit logickou větu bez vnitřních rozporů nebo jste vzdělaná a svým prostoduchým textem chcete "rozproudit diskusi"?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jarka 23. 07. 2009 16:26)

26. 7. 2009 14:52

Tak mi vysvětli proč je zastropováno sociální a zdravotní pojištění - tedy proč není také vypočítáváno také nějakou rovnou daní pro všechny.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jirka 23. 07. 2009 14:01)

26. 7. 2009 12:02 | Dana

Ono je to jak kde. Popravdě řečeno já osobně znám plno lidí kteří pracují téměř za minimální mzdu a k tomu mají dvě nebo tři děti a opravdu by bez jakékoliv pomoci státu nevyžili (a nejsou to cizinci), ale zase na druhou stranu neznám jediného člověka, který by se alespoň blížil platově k tomu jejich vypočítanému průměrnému měsíčnímu platu.( kolem 20000Kč?), kromě podnikatelů. Takže já jsem určitě pro jakékoliv snížení daní a vůbec pomoc státu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

25. 7. 2009 8:14 | PatrikChrz

Ono není problém stanovit minimální mzdu XY. Problém je, že s jejím zvyšováním se stanou její pobíratelé nezaměstnatelní. Za minimální mzdu u nás pracují asi 2 % zaměstnanců - a budu hádat, že většina z toho budou cizinci.
Celý problém není ani tak v její absolutní výši, ale v poměru k průměrné mzdě. Pokud by se zvýšila minimální mzda, zvýší se i mzdy ostatní (když může mít člověk bez jakékoliv kvalifikace x, tak to já s mojí kvalifikací chci x + y) a tím se zvýší inflace a budeme ve stejné situaci jako na začátku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jarka 23. 07. 2009 16:26)

25. 7. 2009 8:10 | comment

Mám pro Vás špatnou zprávu - tak jsi si to představujete, to nebude nikdy. I kdyby byly dávky sebevyšší, k Vašim představám nikdy nedosáhnou. Dokud budete mít pocit, že se o Vás MUSÍ postarat stát, a nedokážete se o sebe postarat sama, nebudete spokojena nikdy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jarka 23. 07. 2009 16:26)

23. 7. 2009 17:08 | Nox

Jarka: Jenze dovedete si predstavit, kolik by takova castka mela byt? Sectete si minimalne najem, jidlo, osaceni, hyg. potreby.. ve vetsim meste se dostanete k znacne castce. Pritom ceny stoupani a klesaji s velikosti platu v dane oblasti.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jarka 23. 07. 2009 16:26)

23. 7. 2009 16:26 | jarka

Hlavně by se měla nastavit výše minimální mzdy na částku,která zaručí člověku slušný život,dnes je to pouze na přežití,a např. v případě nemoci dostanou tito zaměstnanci jen nějakých 3700 korun,myslí si někdo, že se z toho dá vyžít, a co jejich důchod,nebudou mít ani na chleba, ani na nájem! Jak je možné,že pracující člověk má nárok na menší příjem,než třeba invalidní důchodce, který nikdy nepracoval? Mám na mysli mladého feťáka ze sousedství, který na ulici vykřikuje, že těch blbých 11 000 inv. důchodu mu nestačí ani na pivo! A minimální mzda je pouhých 7120 korun!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

23. 7. 2009 15:27 | Jan Sladovník

Docela by mě zajímalo, jací experti se shodují na tom, že radikální zvýšení daní, přinese do rozpočtu nějaké peníze. Při takto nastavených daních (i pro firmy) mnoho českých firem převede svůj kapitál do zahraničí a ze zisků tak budou platit nižší daně (např. 10% kypr). Proto můj logický rozum mi říká opak, než tvrdí "odborníci". Radikální zvýšení daně znamená odliv kapitálu a tedy i snížení příjmu do státního rozpočtu. Firmy, které jedou odejdou se již zpátky nevrátí! Proto tento negativní efekt by byl trvalý.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

23. 7. 2009 14:01 | jirka

ČSSD dělá jen líbivou politiku, ale mnoho lidí již pochopilo, že to je jen předvolební trik. Rádi by rozdávali ze státního, ale víme, že si musíme utáhnout opasky, protože by dluhy splácely naše děti. Co se týká jejich navrhované daně, je to zcestná myšlenka, protože tím budou trestat lidi, kteří se snaží vydělat více peněz, někdy na úkor svého pohodlí. Je to tak, čím víc se budeš snažit, tak tě za to potrestáme. Ti, kteří se nesnaží a žijí někdy na úkor státu, by si mnuli ruce. Doufám, že ČSSD prohraje volby a nebude moci prosadit svoje bludné myšlenky. Pánbůh nás před nimi ochraňuj.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

23. 7. 2009 12:16 | PatrikChrz

Citace - Jarda / 23.07.2009 10:14

Jednotná sazba daně je spravedlivá podle zásady rovnosti lidí. Není bez zajímavosti, že v USA museli nejprve změnit ústavu, než progresivní zdanění zavedli. Hlavním výsledkem progresivní daně je matení voličů. Ti "chudší" si totiž naivně myslí, že většinu daní platí "ti bohatí" a tudíž jsou ochotni své vládě tolerovat mnohem větší rozhazování, než by byli ochotni, kdyby věděli, že všechno platí sami. A tak to bohužel i je, protože těch "horních deset tisíc" platí jen nějaké procento celkových daní. Drtivou většinu platí lidé s menším než průměrným platem, těch je totiž nejvíce.

Přesně tak. Není bez zajímavosti, že pro státní rozpočet je mnohem zajímavější sociální pojištění (které má strop), než daně z příjmu fyzických osob. Právě proto, že sociální pojištění se platí i z té nejmenší výplaty. Není totiž ani tak důležité kolik kdo platí, jako počet poplatníků.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jarda 23. 07. 2009 10:14)

23. 7. 2009 12:16 | PatrikChrz

Citace - Jarda / 23.07.2009 10:14

Jednotná sazba daně je spravedlivá podle zásady rovnosti lidí. Není bez zajímavosti, že v USA museli nejprve změnit ústavu, než progresivní zdanění zavedli. Hlavním výsledkem progresivní daně je matení voličů. Ti "chudší" si totiž naivně myslí, že většinu daní platí "ti bohatí" a tudíž jsou ochotni své vládě tolerovat mnohem větší rozhazování, než by byli ochotni, kdyby věděli, že všechno platí sami. A tak to bohužel i je, protože těch "horních deset tisíc" platí jen nějaké procento celkových daní. Drtivou většinu platí lidé s menším než průměrným platem, těch je totiž nejvíce.


Přesně tak. Není bez zajímavosti, že pro státní rozpočet je mnohem zajímavější sociální pojištění (které má strop), než daně z příjmu fyzických osob. Právě proto, že sociální pojištění se platí i z té nejmenší výplaty. Není totiž ani tak důležité kolik kdo platí, jako počet poplatníků.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jarda 23. 07. 2009 10:14)

23. 7. 2009 10:14 | Jarda

Jednotná sazba daně je spravedlivá podle zásady rovnosti lidí. Není bez zajímavosti, že v USA museli nejprve změnit ústavu, než progresivní zdanění zavedli. Hlavním výsledkem progresivní daně je matení voličů. Ti "chudší" si totiž naivně myslí, že většinu daní platí "ti bohatí" a tudíž jsou ochotni své vládě tolerovat mnohem větší rozhazování, než by byli ochotni, kdyby věděli, že všechno platí sami. A tak to bohužel i je, protože těch "horních deset tisíc" platí jen nějaké procento celkových daní. Drtivou většinu platí lidé s menším než průměrným platem, těch je totiž nejvíce.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit všech 18 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Manko, Býčí trh, Kompromis, daň z příjmů, petr dvořák, psd2, andrej babiš, fintech, COMEX, členský příspěvek, Radim Juchelka, DDT, Andorra, Ministerstvo zahraničních věcí, a karta, délka praxe, 183/2006 Sb., Výzkumný ústav práce

1AL0293, MINKA001, 5AC3307, 2M42777, 4M00544

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK