Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

České firmy: zbytečně přeautováno

České firmy: zbytečně přeautováno
Představa, že by nadnárodní firma poskytla ve vyspělé zemi svému zaměstnanci služební vůz, kterým by se každý den ráno dovezl na pracoviště a večer zase domů, je z říše sci-fi. Úplně stejné firmy ale takovou věc v České republice dělají. Proč?

Nejen podle názoru personalistů patří Česká republika (a celá střední Evropa) k místům s nejvyšší koncentrací služebních aut. V západní Evropě či USA firmy vůbec takové množství služebních vozů neposkytují. V těchto zemích má služební vozy pouze top management firmy a ti, kteří většinu či podstatnou část pracovní doby tráví v terénu. Služební auto pro někoho, kdo s ním ráno přijede do práce a večer s ním odjede domů, je nemyslitelné.
U nás je však možné najít podobná "služební" auta v řadě velkých (nejen českých společností). Důvod je prostý - služební auto bylo a je mnoha kandidáty a pracovníky na pozicích středního managementu považováno za samozřejmost a pokud firmy nechtějí zaostávat na trhu, musí se přizpůsobit. Původ tohoto středoevropského fenoménu leží podle Petra Žídka, senior konzultanta ze společnosti Synergie Recruitment, na počátku devadesátých let, kdy auto bylo pro řadu lidí symbolem statusu a pro firmy to byl nástroj, jak získávat pracovníky. Ač se pohled společnosti na auto změnil, kandidáti jsou na služební auta zvyklí a při změnách míst neradi slevují.

Někteří už kladou odpor

Změny mohou přijít dvěma cestami. Řada mezinárodních firem působících na našem trhu totiž ve všech zemích uplatňuje stejnou politiku v oblasti platových benefitů. A pokud ve většině zemí auto na některých pozicích neposkytují, pak je nechtějí dávat ani v České republice. Podle názoru Dity Závorové, division managera ze společnosti Robert Half International, si tak ale zhoršují svou pozici na trhu při vyhledávání kandidátů. Ze zkušenosti Renaty Součkové, konzultantky z firmy HILL International, ale vyplývá i jiný poznatek. Kandidát byl ochoten ustoupit ze svého požadavku na auto výměnou za vyšší plat. Důvod, proč firma nechtěla kandidátovi auto dát, byl prostý. Na všech ostatních trzích služební auto neposkytují a pokud by se například neměcký kolega dozvěděl, že v Čechách je se stejnou pozicí spojen vůz, mohl by ho chtít také.

Někdy se to může vyplatit

Trošku jiný náhled na problematiku aut má Jiří Vacek, ředitel lidských zdrojů v Nestlé ČR. Dát zaměstnanci auto je podle něj pro firmu daňově výhodnější, než mu připlatit tak, aby si ho mohl dovolit sám. Pokud by se měl dostavit tlak na změnu, přijde podle něj spíše ze strany státu, protože ten ztrácí významné částky na zdravotní a sociální pojištění. Co se týká vnitrofiremní politiky v Nestlé, pobočka je v rámci národního trhu nezávislá na podmínkách v ostatních pobočkách, odměňování a benefity pouze musí odpovídat situaci na pracovním trhu.
Pokud je tedy na podobné pozici auto běžné (k posouzení toho, co je běžné se používají platové průzkumy, například společnosti ze sektoru FMCG využívají většinou analýz Hays International), pak ho společnost kandidátům nabízí. Navíc jsou přesně definovány parametry takového vozidla a lidé na podobné úrovni tak mají úplně stejné typy aut se shodným vybavením (doladěno až do detailů jako je elektrické stahování oken apod.). Předchází se tak sporům typu "proč ten to má a já ne?" Pracovník na pozici středního managementu má podle Vacka většinou vozidlo v hodnotě okolo půl milionu korun. Podle Ivy Šubrtové, specialistky na personalistiku ze společnosti PriceWaterhouseCoopers, je navíc při volbě značky vozidla znát, že se přece jen více posouvá od benefitu do pozice pracovního nástroje. Zatímco dříve bývala služební auta většinou zahraničních značek, dnes dochází k posunu ke škodovkám.

Myslíte, že auto jako součást pracovní odměny u nás do budoucna přežije? Myslíte, že je správné, aby služební vůz měli i ti, kteří jej k práci vůbec nepotřebují? Podělte se o své názory s ostatními.

Více o tématu najdete v naší speciální příloze Platí vám dost?



HSBC Zajištěné fondy
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-151
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 5. 2003 15:45, hink

Ty příspěvky na dojíždění, jakož i ošatné atd. by se mohly aplikovat formou odpočtu z daní. Například člověk v zaměstnaneckém poměru by měl třeba plácnu o 2000 Kč vyšší nezdanitelnou částku než osoba samostatně výdělečně činná, která si vše dá do nákladů sama. Dojíždějící třeba o 4000. Stejně tak životní minimum rodiny, kde členové pracují, by mělo být o stejné částky vyšší než u těch co se flákají v nezaměstnanosti. Poslanci si příspěvky na dojíždění v ceně taxíku odmávají napoprvé, člověk blízký životního minima si však nemůže dovolit pracovat, protože by se dostal pod tuto hranici, kdyby musel platit byť jen MHD. Ani sociální příspěvek na dojíždění dětem do školy není ve stoprocentní výši, takže lidé na životním minimu jsou nutně o tuto částku níž.

Reagovat

 

+30
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 5. 2003 9:25, hink

Dokud bude u nás pracovní síla tak daňově drahá, je strategie "půjčovat" zaměstnancům bez omezení firemní auto správná. Abych si mohl průměrné nové auto dejme tomu za 400.000 bez DPH (488.000 včetně DPH) koupit z platu, musí zaměstavatel na mě vydat skoro milion na mzdových nákladech. Když mi ho půjčí, má to za polovic i s leasingem. Ušetřené peníze užije rozhodně lépe než stát.

Reagovat

 

-18
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

24. 2. 2011 | 11:34 | Laďka Žáková

Dobrý den všem, zaujal mě tento článek, protože právě zpracovávám diplomovou práci na téma "Pracovní motivace". Kdybyste měli chvíli, prosím vás o vyplnění dotazníku týkajícího se této problematiky. Nezabere vám víc než 5...více

2. 11. 2004 | 17:29

ČESKO - SLOVENSKÁ reklamní a obchodní společnost Family G, vydavatel Inzertního katalogu, on line inzerce (auto, nábytek, dovolená, řemeslníci...), reklama firem, bílá a černá elektronika, splátkový prodej, půjčky. více

23. 5. 2003 | 17:22

No nevím, mám kolem sebo docela dost OSVČ, ale nikdo znich si ošatné do nákladů nedá a když, tak to stejně účetní vyhodí, popřípadě i nechají, ale daňový základ to nesníží. S tím dojížděním máte pravdu, do nákladů si to dají,...více

22. 5. 2003 | 15:45 | hink

Ty příspěvky na dojíždění, jakož i ošatné atd. by se mohly aplikovat formou odpočtu z daní. Například člověk v zaměstnaneckém poměru by měl třeba plácnu o 2000 Kč vyšší nezdanitelnou částku než osoba samostatně výdělečně...více

22. 5. 2003 | 13:41 | highway

A jeste jedna vec: V zahranici (napr. Nemecko) stat prispiva obcanum na dojizdeni do zamestnani. Z techto nezanedbatelnych prispevku lze financovat alespon cast vysokych provoznich nakladu auta. U nas nic a k tomu obrovske...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Zástava, Pojištění životní, Akcie, česká spořitelna, psd2, daň z příjmů, daňové úniky, fintech, program na přání, úroková marže, nákupní horečka, městská hromadná doprava, zajišťovací příkaz, Mária Gálová, skupinové investování, družstevní byt, Jiří Vajner, podnikatelské konto maxi

1L51655, 4T03304, 4AT2596, 7A67877, 1SR2404

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK