Po vyhlášení nejlepší webové prezentace v kategoriích banky, stavební spořitelny, investiční společnosti, penzijní fondy a pojišťovny, známe i vítěze leasingu. Odborná porota naposledy zhodnotila uživatelské prostředí a informační hodnotu stránek, kterou tradičně prověřila praktickým testem s dvěma úkoly.
Pro kategorii leasingových společností se právě ten stal kamenem úrazu. Zjistit, zda je na stránkách uvedeno, co čeká toho, kdo "naleasované" auto nabourá a zda ten, kdo si pořídil předmět na leasing pro účely podnikání, nalezne na webu radu, jak takový předmět zahrnout do účetnictví, se nedařilo. Zejména první úkol přinesl špatné známky pro většinu webů.
Weby leasingových společností "hyzdí" ještě jedna charakteristika – nadměrné využívání pop-up oken, které patří mezi agresivní typ reklamy. Porotkyně Alena Urubková tento jev nazvala "pop-up pandemií ve zvlášť ohavném provedení".
- BEST WEB 2003 - CENA ČTENÁŘŮ Peníze.CZ |
|
Cenu čtenářů serveru Peníze.CZ za nejlepší webovou prezentaci leasingové společnosti roku 2003 získává ALD Automotive! |
Naposledy jste také měli možnost zasáhnou do dění i vy, a tak jste mezi 10 weby vybrali jednoznačného vítěze a poprvé jím byl web, který nebyl zařazen do hodnocení poroty - ta tentokrát vybírala ze 7 prezentací. Většina, 22,4 %, hlasujících rozhodla o tom, že diplom čtenářů bude předán do rukou zástupců společnosti ALD Automotive, která je členem finanční skupiny Komerční banky (profil, názory). Nutno dodat, že design těchto vítězných stránek je opravu vydařený. Gratulujeme!
A jak si vedly porotou hodnocené prezentace? (weby jsou seřazeny podle abecedy):
Červená asymetrie
(profil, názory)
(www.cac.cz)
Kromě dominantního odstínu červené je na vzhledu webové prezentace CAC Leasingu nejnápadnější levé nesouměrné navigační menu, které na první pohled zaujme. Na domovské stránce ovšem neprofesionálně působí použití různých velikostí textu a zejména nejednotného fontu. Vylepšit lze stránky i lingvisticky: "Neuškodily by drobné jazykové korektury, formulace typu ‘generuj kalkulaci‘ zbytečně kazí dojem," uvádí Vladimíra Rousková. Informačně se web příliš nepředvedl, v praktickém testu skončil na předposledním místě. "U tak velké společnosti překvapuje, že na webu uvádí pouze velmi stručné informace, jakoby převzaté z letáků," říká Tomáš Prouza.
Web skončil v celkovém hodnocení poroty předposlední, u čtenářů taktéž.
Zelená elegance
(profil, názory)
(www.ccbfinance.cz)
"Elegantní vzhled, zelené odstíny a fotografie rozjásaných mladých," tak hodnotí design stránek CCB Finance Jan Mihelko. Grafika se všeobecně líbila, z hodnocených webů získal tento nejlepší známku za uživatelské prostředí. Výtky ovšem padaly na příliš dlouhé texty na jednotlivých stránkách, kterým by jistě prospělo kvalitnější členění. Ani v takto dlouhých textech se však často nedařilo nalézt důležité údaje. "Zdá se mi téměř neuvěřitelné, a platí to jak pro web CCB tak pro ostatní společnosti, že základní informace typu ‘co se stane ve chvíli, kdy leasovaný vůz nabourám‘ člověk na jejich stránkách najde v lepším případě po hodně usilovném hledání, hodně často ovšem vůbec," shrnuje názor poroty Martin Zika.
V hodnocení poroty získal web CCB Finance bronz, necelých 15 % čtenářů rozhodlo o stříbru v soutěži čtenářské.
Modrá interaktivita
(profil, názory)
(www.csobleasing.cz)
- BEST WEB 2003 - CENA POROTY Peníze.CZ |
|
Cenu odborné poroty serveru Peníze.CZ za nejlepší webovou prezentaci leasingové společnosti roku 2003 získává ČSOB Leasing! |
Web ČSOB Leasingu se líbil. "Navigace stránek je vydařená, domovská stránka je velmi dobře rozčleněna, vstup do struktury webu je proto snadný i pro začínajícího návštěvníka," hodnotí Kateřina Beranová. Uživatelské prostředí ale ruší pop-up s vánoční nabídkou, která se navíc ještě jednou opakuje na banneru na homepage. Ačkoli ani tyto stránky neumožnily splnit praktický test na 100 %, patří mezi informačně nadprůměrné. "Informace na stránkách jsou přehledné, názorné a vyčerpávající. Navíc nabízí rozsáhlé on-line služby včetně kompletní sady on-line formulářů, nikoli jen PDF dokumentů k vytištění," říká Petr Očko.
Spolu s webem ŠkoFINu získaly nejlepší známku za informační hodnotu a v celkovém hodnocení poroty vyhrály. Gratulujeme! Od čtenářů získaly tyto stránky bronz.
Bílé bludiště
(profil, názory)
(www.geleasing.cz)
Integrace stránek leasingové společnosti do prezentace celé skupiny je v případě GE Capital Leasingu na úkor informační hodnoty – leasing je zde jen jedním z mnoha produktů a uživatel může snadno ztratit orientaci. "Web navádí na domovské stránky GE Capital Bank, odkud se ovšem nelze dostat zpět," objasňuje problémy s navigací Jakub Grosman. To ovšem nebyl jediný problém s navigací. "Pochvalu za optimalizaci zaslouží v tomto kole téměř všechny weby, pověstnou černou ovcí se ale staly stránky GE Capital. Navigace totiž stojí na rozbalovacích menu, která ovšem fungují pouze pro Internet Explorer," objasňuje Jan Mihelko.
Web skončil u poroty na posledním, sedmém, místě, u čtenářů na místě čtvrtém.
Modrá firemní
(profil, názory)
(www.leasingcs.cz)
"Hezká, barevně vyladěná homepage po vzoru mateřské banky a s velmi povedeným navigačním pruhem v záhlaví," hodnotí web Leasingu České spořitelny Tomáš Prouza. Jednoduchá a přehledná navigace opravdu zaujala, k dobré čitelnosti přispívá i výrazné členění textu. Informační hodnota stránek ale stejně kvalitní bohužel není, v praktickém testu web získal čtyřku, tedy nejhorší průměrnou známku ze všech, které v hodnocení padaly (více viz tabulka na konci). Znatelně také chybí například sekce pro často kladené otázky a vyladěna není ani optimalizace pro menšinové prohlížeče. "V Mozille se texty některých sekcí vůbec nezobrazí, případně se objeví na chvilku, aby v následující pikosekundě opět zmizely," říká Vladimíra Rousková.
V celkovém hodnocení poroty skončil web na místě pátém, stejnou příčku obsadil i u čtenářů.
Škodovácká zelená
(profil, názory)
(www.skofin.cz)
"Pochopitelná zaměřenost této společnosti na vozy jen určitých značek se promítá také do designu internetové prezentace, který je tak vyveden v kombinaci zelené a bílé barvy," hodnotí vzhled webu ŠkoFINu Petr Očko. Překvapivý je přímo na homepage odkaz na dceřinou společnost ŠkoLEASE. "Ta se ovšem už před několika měsíci přejmenovala a splynula s další společností v majetku ŠkoFINu. Že by to zapomněl někdo autorovi webu říct?" Diví se Tomáš Prouza. Po informační stránce je, i přesto že zcela chybí interaktivní nástroje komunikace, tato prezentace jednoznačnou jedničkou mezi hodnocenými, získala za informační hodnotu stejnou známku jako web ČSOB Leasingu a v praktickém testu dopadla nejlépe.
I tak to ale na zlato nestačilo a s odstupem osmi setin skončil web u poroty na místě druhém. U čtenářů se ovšem propadl až na příčku sedmou.
Modrá fotogalerie
(profil, názory)
(www.vbleasing.cz)
"Elegantní stránky s čistými ilustračními fotografiemi, které neruší, ale naopak doplňují sekci, kterou provázejí," hodnotí design stránek VB Leasingu Kateřina Beranová. Informačně je prezentace nadprůměrná, obsah si ale zaslouží podání lepší formou. "Textům by pomohlo strukturování do menších celků, jejich přizpůsobení specifikům prezentování na internetu i změny názvů položek," doporučuje tvůrcům Vladimíra Rousková. V praktickém testu tyto stránky nejlépe zodpověděly daňové otázky leasingu, pochvalu si zaslouží i sekce jako Virtuální poradce, Finanční servis či Leasingové pojmy. Instrukce typu "Co dělat, když…" ale chybí.
Porota tomuto webu přidělila bramborovou, čtenáři místo desáté, tedy poslední.
HODNOCENÍ ODBORNÉ POROTY Vysvědčení hodnocených webů (známky jako ve škole) |
Hodnocená oblast |
CAC Leasing |
CCB Finance |
ČSOB Leasing |
GE Capital Leasing
|
Leasing ČS |
ŠkoFIN |
VB Leasing |
Uživatelské prostředí1 |
2,364 |
1,700 |
1,727 |
2,455 |
2,045 |
2,091 |
2,182 |
Informační hodnota1 |
2,364 |
2,300 |
1,864 |
2,955 |
2,364 |
1,864
|
2,273 |
Praktický test1 |
3,900 |
2,833 |
2,700 |
3,500 |
4,000 |
2,600 |
3,150 |
Výsledná známka poroty 2 |
2,88 |
2,28 |
2,10 |
2,97 |
2,80 |
2,18 |
2,57 |
1) průměr ze známek všech porotců v dané hodnocené oblati 2) průměr z předchozích tří známek Zdroj: Peníze.CZ |
HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ Úspěšnost jednotliých webů |
Leasing |
Procento hlasů |
ALD Automotive (profil, názory) |
22,40 % |
CCB Finance (profil, názory) |
14,94 % |
ČSOB Leasing (profil, názory) |
14,63 % |
GE Capital Leasing (profil, názory) |
13,36 % |
Leasing České spořitelny (profil, názory) |
12,57 % |
ČP Leasing (profil, názory) |
11,72 % |
ŠkoFIN (profil, názory) |
6,31 % |
S Morava Leasing (www.smorava.cz) |
1,70 % |
CAC Leasing (profil, názory) |
1,28 % |
VB Leasing CZ (profil, názory) |
1,09 % |
Zdroj: Peníze.CZ |
Naposled losujeme o ceny!
Všem čtenářům, kteří se zúčastnili také posledního kola, velmi děkujeme. Během dnešního odpoledne vylosujeme další tři hlasující, kteří od nás obdrží slíbené ceny. Výherce kontaktujeme v pondělí emailem. Předem gratulujeme!!!
Zajímá vás, kde se vzaly známky na vysvědčení jednotlivých webů pojišťoven? Pokud ano, podívejte se na plné znění komentářů jednotlivých porotců. Dozvíte se, na jaké hlavní přednosti a nedostatky narazili.
Komentář Kateřiny Beranové
Komentář Petra Fejtka
Komentář Jakuba Grosmana
Komentář Jana Jedličky
Komentář Oldřicha Kračmera
Komentář Jana Mihelka
Komentář Petra Očka
Komentář Tomáše Prouzy
Komentář Vladimíry Rouskové
Komentář Aleny Urubkové
Komentář Martina Ziky
BEST WEB 2003 www stránky finančních institucí |
Cestopis po finančních serverech na českém internetu je u konce. Každých čtrnáct dní jsme si posvítili na jednu skupinu webů, hodnotily se banky, stavební spořitelny, investiční společnosti, penzijní fondy, pojišťovny a leasingové společnosti. Řekli jsme si, co by měly takové internetové prezentace obsahovat, shrnuli hlavní nedostatky z loňského hodnocení a podívali se, zda je dané společnosti opravily. O podobě ideálního webu nás poučil Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, předních pět až sedm společností v každé kategorii pak prošlo hodnocením naší 10 až 11členné odborné poroty. O tom, kdo získal titul Best Web 2003, jste rozhodovali i vy. Svůj hlas vašemu favoritovi jste mohli dát každých čtrnáct dnů pro novou kategorii. |
Best Web 2003 skončil, děkujeme za vaši účast! |
Co soudíte o internetových stránkách leasingových webů vy? Chybí vám na nich něco? Překvapily vás něčím? A jak se vám líbila letošní podoba Best Webu?