Pojem forex je zkratka pro devizovou burzu. Neobchodují se zde ale akcie ani komodity (například ropa). Zbožím tohoto trhu jsou jednotlivé národní měny. Jinými slovy, forex trh je místo, kde můžete nakupovat a prodávat dolary, eura, jeny a další světové měny. Z hlediska objemu transakcí je tento trh největší na světě.
K úspěšnému obchodování na forexovém trhu je potřeba osvojit si a aplikovat znalosti ze tří základních oblastí, kterými jsou:
- obchodní metoda, na základě které budeme určovat co, kdy a jak obchodovat,
- řízení peněz, které nám bude určovat velikost obchodovaných pozic,
- psychologie, aneb jak se vyhnout nástrahám forexových trhů a běžným chybám.
Nejprve si popíšeme postup, jak si vytvořit vlastní obchodní metodu. Každá obchodní metoda se řídí několika základními pravidly, která se dají shrnout do pěti kroků:
1. Časový rámec
První věc, kterou byste měli vzít v úvahu je, jaký jste typ obchodníka, a jaké máte předpoklady. Máte rádi rychlé výsledky, nebo si dokážete počkat na výsledek obchodu několik týdnů nebo měsíců?
Chcete se dívat na grafy každý den nebo jen na jeho konci? Takové a podobné otázky vám pomohou určit časový rámec (pásmo), ve kterém byste měli obchodovat, tj. hledat obchodní signály. Pokud například chodíte přes den do zaměstnání, bude pro vás nejpraktičtější denní, týdenní nebo dokonce měsíční časový rámec.
2. Najděte indikátory, které vedou k identifikování nového trendu
Tento cíl souvisí s prvním krokem obchodní metody – identifikovat co nejdříve trend. Indikátorů, na jejichž základě to je možné zjistit, existují stovky. Málokdo ze začínajících obchodníků však s nimi umí zacházet. K identifikování trendu se nejvíce používají klouzavé průměry a jejich křížení. Mezi další velmi používané patří indikátory s názvy MACD nebo SAR Reversal, které má ve výbavě každý software k obchodování.
3. Najděte indikátor, který potvrdí trend
Tento postup souvisí s druhým krokem. Jde o to neukončit zbytečně obchod kvůli krátkodobým výkyvům trhu. K tomu nám může pomoci potvrzení trendu dalším indikátorem. Zároveň lze použít analýzu více časových rámců, kdy si například na denním grafu určíme směr hlavního trendu a na nižších pásmech pak hledáme vhodné příležitosti, kdy vstoupit na trh. Kromě indikátorů existují i další nástroje, které mohou plnit stejnou funkci. Patří mezi ně trendové čáry, trendové kanály a další.
4. Definujte si vstupy a výstupy
Někteří lidé rádi zahajují obchod ihned po signálu z indikátorů (například po překřížení klouzavých průměrů), přestože denní svíčka (tedy obchodní den) ještě neskončil a existuje stále možnost, že na konci dne již signál nebude platit.
Jiní si naopak počkají na uzavírací cenu (poslední obchodovaná cena daného dne), čímž si teoreticky snižují ziskový potenciál. Mnohem důležitější než vstupy jsou však výstupy z trhu. Kdy ho opustíte, kdy budete používat tzv. stop loss příkazy (pro výstup z trhu, když dosáhne ztráta stanovené výše), nebo co uděláte, pokud se pohyb ceny „zblázní“, atd.
Jako ziskové oblasti (výstup z obchodu v případě zisku) se mimo jiné využívají hladiny podpory a odporu, nebo předchozí cenové vrcholy. Každá obchodní metoda by měla obsahovat přesně nadefinované podmínky, kdy vstoupit do obchodu a zároveň, kdy z něj vystoupit. Pokud máte nadefinované podmínky, kdy tak učinit, musíte je dodržovat, ať se děje, co se děje. Právě nedodržování pravidel je největší slabinou všech obchodníků.
5. Napište si Váš obchodní systém na papír a dodržujte jej
Toto je nejdůležitější krok při tvorbě metody. Musíte si napsat jeho pravidla na papír a VŽDY je dodržovat. Disciplína je jedna z nejdůležitějších vlastností, kterou musí obchodník mít. Žádná metoda nebude fungovat a generovat zisky, pokud nebudete dodržovat nadefinovaná pravidla.
V dalším díle si představíme konkrétní podobu obchodní metody.
Sdílejte článek, než ho smažem