Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

mBank: Supermarket podílových fondů oddaluje krize

mBank: Supermarket podílových fondů oddaluje krize
V době finanční krize nízkonákladová mBank otevírá jeden účet za druhým a vkladů má sedmkrát více než úvěrů. Paradoxně těží z krize a plánuje novinky jako supermarket podílových fondů či novátorskou kreditní kartu, říká generální ředitel mBank Jiří Báča.
Generální ředitel mBank Jiří Báča

Ve finanční krizi tuzemské banky uklidňují klienty, že jsou kapitálově silné, a odkazují se i na vysoké zisky z poplatků. Čím uklidníte klienty vy jako bezpoplatková banka?

Máme sedmkrát více vkladů než úvěrů. To je důležité proto, že jeden z hlavních dnešních problémů je nedůvěra na mezibankovním trhu. Nejsme v situaci jako konkurenti, kteří musí pozastavovat půjčování a brzdit úvěry. Naopak, my úvěry musíme stále silně podporovat.

Týká se to i hypoték, u nichž ostatní banky zpřísňují podmínky?

Objem poskytnutých hypoték nám stále roste. Navíc máme mimořádně zdravý základ portfolia, jelikož máme přes padesát procent hypoték z refinancování. U všech hypoték, které jsou refinancované, jejich majitelé už třeba pět let spláceli. Neměli ani jednu splátku pozdě, klesl jim poměr úvěru vůči hodnotě nemovitosti a vzrostl jim reálný příjem. Mají navíc i další příjmy. Zatím nemáme jedinou hypotéku po splatnosti. V systému přitom máme několik tisíc hypoték v objemu několika miliard.

Budete zpřísňovat podmínky pro poskytnutí hypotéky?

Zatím ne.

Může se stát, že žádost o hypotéky nestihnete zpracovat včas, jako při uvedení na trh?

Nemělo by se to stát. Máme jasně dané termíny, do kdy se musí hypotéky vyřídit. Pokud byla nějaká zpoždění, bylo to spíše u refinancování, kdy původní banky nevydaly potřebné dokumenty včas. Na začátku jsme měli málo obchodních míst a stíhali odbavit jen omezené množství žadatelů. Tento problém už nemáme. Spolupracujeme také s pěti největšími brokery v Česku.

Budete nabídku hypoték rozšiřovat?

Teď je náš produkt lepší, než má konkurence. Proto zatím nechceme přicházet s nějakou dramatickou inovací. Až se k nám trh přiblíží, co do komplexnosti produktu, máme v záloze něco, s čím přijdeme.

Čím se má mBank v budoucnu stát? Bude jen retailovou bankou, nebo se zaměří i na velké podniky?

Vždycky budeme retailovou bankou pro občany, podnikatele a malé firmy. Do korporátního bankovnictví nepůjdeme. Od toho je tady naše matka Commerzbank. Nicméně občany budeme obsluhovat ve všech segmentech. Oslovili jsme tři silné skupiny populace. Kromě masového segmentu, máme silnou skupinu movitějších klientů a máme i několik tisíc klientů, kteří mají na účtech miliony. Teď začínáme s drobnými podnikateli, těch je v Česku milion.

Co mBank slibuje klientům v nejbližší budoucnosti:

Kreditní karta (ještě letos)
Zlatá kreditní karta
Co-brandovaná karta
Affinity karta

Účty v cizí měně  (příští rok)
Zahraniční platební styk (příští rok)
Supermarket investičních fondů
Pojištění k produktům
(letos)

Zdroj: mBank

Není riskantní sázet jen na fyzické osoby, když jste sami ukázali, jak snadno lze klienty přetáhnout?

Není. Naopak díky těmto klientům máme podstatně více rozložené riziko. Se 170 tisíci klienty jsme šestou největší českou bankou. Nyní k nim přibudou i podnikatelé. První test loajality našich klientů bylo zářijové snížení úrokové sazby na spořícím účtu. Přestože konkurence se toho snažila využít, ani jeden den po tomto snížení od nás neodteklo více peněz, než kolik klienti uložili.

Peníze přinášejí spíše noví klienti, nebo ti stávající?

Počet nových klientů roste stabilním tempem. Navíc každý měsíc narůstá množství peněz, které k nám lidé posílají z výplat. Navíc kvůli situaci na trhu někteří klienti rozprostírají úspory mezi různé banky. Těžíme i z toho.

Čím oslovujete movitější klienty?

Třeba bilančním mechanismem u hypoték. Díky němu si mohou snižovat úroky, které z hypotéky platí. Získáme tím tyto klienty třeba až na patnáct let.

Co dalšího jim chcete nabídnout?

Máme připravený supermarket investičních fondů. V něm se za nákup podílových listů nebude platit vstupní poplatek. Tím klienti ušetří hned na začátku 3 až 5 procent z investice.

Které fondy v supermarketu budete mít?

Budou v něm zahrnuty fondy nejvýznamnějších investičních společností, s výjimkou ING, se kterými působíme na velmi podobném poli. Nyní jednáme také s některými investičními společnostmi českých bank. Všechny fondy si klient bude kupovat on-line bez účasti nějakého finančního poradce.

Vyznají se klienti v takové široké nabídce bez cizí pomoci?

Přirovnal bych to k nákupu domácích spotřebičů jako je pračka se sušičkou či televize. Nejprve zajdu do kamenného obchodu k odborníkovi, který si takzvané poradenství nechá zaplatit v cenách spotřebičů, a s ním proberu možnosti. Pak se podívám na internet, jestli ten samý produkt neseženu někde levněji. Podobně to jde i s fondy. Investor se může poradit v nějaké bance o možnostech investování a pak si zjistí, kde produkt koupí nejlevněji. Jestli to udělá přes internet, nebo v mramorové pobočce, je to pouze jeho volba. Našim klientům navíc bude k dispozici odborník, který jejich dotazy zodpoví.

Jak to uděláte, že si nebudete účtovat vstupní poplatky do fondů?

Nebudeme mít žádné poradce. Takže nebudeme platit ani žádné provize či odměny. Pro náš výdělek nám stačí podíl na správcovském poplatku, který si účtuje konkrétní podílový fond. Jsem přesvědčen, že časem vstupní poplatky stejně začnou mizet.

Generální ředitel mBank Jiří Báča

Kdy fondový supermarket spustíte?

Bohužel teď není ideální čas, když za posledních pár měsíců klienti v investičních fondech prodělali 31miliard korun. V momentě, kdy budeme mít pocit, že si trhy sáhly na dno a budou se od něj odrážet, jsme připraveni supermarket spustit.

Dalším z produktů, který dlouho ohlašujete, je kreditní karta. Proč ji ještě nenabízíte?

Testujeme ji dlouho, protože půjde o strukturovanější kartu než je běžné. Klient si vybere, podle jakých kritérií chce mít kartu schválenu a na základě čeho chce mít nastavený limit. Bude moci volit ze čtyř variant schvalování: podle úvěrové historie, příjmu, na základě zůstatku na účtu u mBank , nebo na základě kreditní karty, kterou už má schválenou jinde.

To nevypadá příliš složitě.

Tím vlastnosti karty nekončí. Klienti si budou moci volit, zda chtějí mít nulové poplatky, ale za cenu vyššího úroku, nebo nižší úrok za cenu poplatku. Každá z kombinací se vyplatí různým typům klientů. Třeba klienti, kteří často čerpají úvěr si vyberou nižší úrok, ale za kartu budou platit určitý poplatek. Chceme, aby testování odhalilo všechny potenciální problémy.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-25
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 11. 2008 8:29, Vašek

Výnos bude mít z tzv. správcovského poplatku, který si ročně účtují všechny fondy a dělí se o něj s bankama. Já jsem s mB moc spokojenej, konečně mi banka vydělává a nebere moje peníze za to, že je u ní mám.

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Investor 12. 11. 2008 08:26)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 11. 2008 11:50, osobne

Po takový době kdy jsem v mRadě už nevěřím ničemu. Sliby a jen sliby. Na mFóru dřu denně zadarmo místo pracovníků mBanky, kteří si mFóra ani nevšimnou. Mám tam spoustu práce s nespokojenci a chronickými stěžovateli. Generální ředitel si tu vypráví PR články a já jen makám a odrážím oprávněnou kritiku nespokojených klientů!

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

26. 11. 2008 | 9:17 | Michal Kovář

Zkuste si ještě jednou přečíst ten rozhovor a dojde vám, že je vaše výtka naprosto irelevantní. Zřejmě s mBank nemáte nic společného a z nějakého zvláštního důvodu se ji snažíte pomluvit. Přebrala vám nějaké klienty? Nebo...více

12. 11. 2008 | 14:52 | Roman

Asi je to věc názoru, anonymita Internetu spoustu lidí svádí se chovat jinak, než v realitě. Taky se mi nechce věřit, že by se Osobně takhle choval i při jednání s lidmi mimo Internet. Jeho způsob komunikace ale mě vůbec...více

12. 11. 2008 | 14:43 | Oberon

Náhodou, s osobně je na mforu prča:-) Rád čtu jeho příspěvky. více

12. 11. 2008 | 12:58 | Roman

To Vaše dření na mFóru znamená pouze to, že všechny ostatní urážíte. Když se neumíte vyjadřovat, tak tam ani nepište. Na Vaše příspěvky tam jsem už alergický a na mFórum už kvůli tomu skoro nechodím - jakékoliv téma o čemkoliv...více

12. 11. 2008 | 12:41 | coral

Ja jsem také klientem mBank a už mi take přišel výpis špatně. Uzavírání fondů jako el. spotřebičů a bez fin. poradců... chudáci normální neznalí Čecháčci. Raději si nechám poradit a zaplatím si poplatek fin. poradci, který...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

ROE, Politický cyklus, Strukturální nezaměstnanost, itálie, unicredit, daň z příjmů, pavel kohout, petr fiala, Anacap Financial Partners, pozadí, puncovní úřad, vývoj trhu, podnikové investice, provedení stavby, evropské úřady, investiční instrumenty, pavel andrt, pachatel

2C29979, 1ST3936, 2AM5311, 2C29979, 4AU1993

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK