Ceny ropy na světových trzích stále rostou, a ropa se tak stává tématem číslo jedna mnohých ekonomických publikací. Přinášíme vám překlad zajímavého rozhovoru z časopisu SmartMoney.com
Jakoby strašák $2 za galon benzínu nebyl dost, tvrdí někteří vědátoři, že vysoké ceny ropy vytrvají. Ale Lee Raymond, prezident Exxon Mobil, je k takovým tvrzením skeptický. Raymond (65) pracoval v Exxon Mobil v období energetické krize 70. let a rovněž viděl propad cen na $10 za barel v 90. letech. Takže pokud je nějaká věc, kterou si je jistý, je to proměnlivost ceny ropy.
SmartMoney: Proč je cena ropy vysoká?
Lee Raymond: Nemyslím si, že by to bylo jenom z podstaty nabídky a poptávky. Samozřejmě, že poptávka je vyšší, než si mysleli lidé před rokem nebo dvěma. Ale nabídka není významněji omezena. Když naše rafinérie potřebují surovou ropu kdekoli na světě, dodáme jí.
Převod amerických jednotek |
1 galon odpovídá 3,785 litrům
1 barel = 42 galonů (cca 159 litrů)
Vývoj kurzu dolaru (USD) naleznete zde.
|
SM: Tak proč se ceny pohybují kolem $40 za barel?
LR: Jakmile se výše poptávky a nabídky velmi úzce přiblížily (to se stalo v roce 1973), události, jenž by normálně neměly vůbec žádný nebo jen velmi slabý vliv, měly významný dopad. Například politické dění. Tím se dostáváte do situace, kdy
každý začne spekulovat "co kdyby...". Důsledkem toho je proměnlivost a nestabilita, která vládne právě teď.
SM: Máte na mysli finanční spekulanty?
LR: Jistě. Lékaře, zubaře, každého, kdo chce spekulovat. Dnešní módou je obchodovat a kupčit s mnohem více komoditami, a to má dopad na strukturu trhu.
SM: Takže ceny by mohly také rychleji klesnout?
LR: Mohly by klesnout velmi rychle.
Zajímá vás, jak se vyvíjela cena ropy mezi roky 1947 - 2003 a jaké události tento vývoj doprovázely či předcházely?Podívejte se sem! |
SM: Co, pokud vůbec něco, by to mohlo zapříčinit?
LR: Začátkem by byla vysoká míra stability v Iráku.
SM: Co je potřeba k využití ropného potenciálu Iráku?
LR: To je dlouhý příběh. Zařízení, která jsou tam dnes, jsou ta samá zařízení, která tam byla v roce 1970. V Iráku se musí ohromně investovat, ale teď to nikdo neudělá, protože je to příliš drahé a nejisté.
SM: Bude zvyšovat poptávku Čína?
LR: Čína se stane hlavním dovozcem ropy. Ze stejné podstaty se stane dovozcem ropy i každá rozvinutá země světa. To je důležitá informace pro Spojené státy, protože všechny ostatní země začnou se Spojenými státy soutěžit.
SM: Plánujete zvýšit kapacity z důvodu vysokých cen?
LR: Ne, nezměnili jsme cílové skupiny. Dnešní ceny ropy skutečně nemají nic společného s našimi dlouhodobými plány. Otázkou zůstává cena za 6, 7, 8 let.
Auto na vodík |
V islandském hlavním městě, Reykjavíku, již jezdí tři autobusy poháněné vodíkem. Ekologický dopad je minimální, neboť jedinou zplodinou jejich pohonu je vodní pára.
Rozšíření této technologie je však prozatím začarovaným kruhem. Čerpací stanice na vodík se vyplatí teprve, když bude více zákazníků. Ti si ale auto jezdící na vodík nekoupí, když nebudou mít kde natankovat. |
SM: Nabízí se alternativa k ropě?
LR: V nejbližším období ne. V dlouhém výhledu je to jiná otázka. Dokonce ale ani za předpokladu velmi vysoké míry růstu využité solární a větrné energie, které jsou náhradními zdroji a nejsou příliš ekonomické.
Za 20 let nejméně 30% růstu bude stále větrná a sluneční energie znamenat méně než 1 % světových energetických zdrojů. To není jednoznačně patrné v dnešním poměrném zastoupení jednotlivých energetických zdrojů.
SM: Nemá ale svět ropné zásoby pouze na 40 až 50 let?
LR: Svět má zásoby pravděpodobně na delší dobu. Lidé říkají, že na 40 až 50 let, ale všichni zapomínají na vliv technologie. Dnes nacházíme ropu při nákladech menších než kdykoliv dříve. Exxon dnes stojí objev barelu ropy 63 centů. V polovině 80. let to bylo přes $3.
SM: Ne všechny technologie jsou na ropné bázi. Mohou být vaše servisní stanice užívány také pro vodíková paliva?
LR: Nikoliv. To vyžaduje zcela odlišnou infrastrukturu. Důvod je prostý, ve velmi krátké době by všechno vybouchlo, protože by vodík reagoval s ropnými látkami.
SM: Zmínil jste se o problému, zda nezačneme dovážet zkapalněný přírodní plyn.
LR: Důvod existuje. Severní Amerika je v situaci, kdy nemůže dále vyrábět dostatek plynu, aby uspokojila poptávku. Jediné řešení je dovážet přírodní plyn ve zkapalněné formě. Abychom toto mohli činit, musíme vybudovat terminály, kde bychom plyn přijímali a pak jej opět převedli do plynné podoby. A v tom je zádrhel. Otázka terminálů je předmětem mnoha diskuzí a schvalovací proces je nesmírně vyčerpávající.
Co si myslí domácí analytik?
Spotřební daň z litru pohonných hmot |
benzín 10,84 Kč
motorová nafta 8,15 Kč |
O komentář jsme požádali
Jiřího Šťastného, ředitele a předsedu představenstva analytické společnosti Colosseum.
Jak se podle vás bude dále vyvíjet světová cena ropy?
Přestože v nejbližším období očekáváme cenu kolem $45 – 46 za barel, měla by během několika týdnů přijít korekce a cena klesnout ke $40. Ve IV. čtvrtletí by měla nabídka pokrýt poptávku. Vzestup nepředpokládáme.
Za jakých podmínek by mohla cena ropy nebo benzínu výrazně klesnout?
V případě ropy by to mohla být dostatečná nabídka, která by pokryla poptávku. U benzínu pak existuje velký prostor pro snížení spotřební daně. To je však nepravděpodobné.
A co si myslíte o současných cenách ropy a benzínu vy? Očekáváte spíše pokles, nebo vzestup?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 8. 2004 8:26, jan.svab
Snad by si tu Al-Kajdu museli panáčkové i vymyslet, kdyby nebyla.
A kdepak myslite, ze se asi vzala, co?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
18. 8. 2004 12:58, pesimista
Samá voda, v Iráku se to jen tak rychle neuklidní,v Rusku to dobře taky nevypadá a dlouho asi vypadat nebude. A je jen otázka času, kdy Al-kajda zaútočí na citlivější zdroj ropy, než je Irák a pak se budem všichni divit, kam až ty ceny polezou!!!
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.