Chtěli jste spořit a doporučili vám pojištění? Stále častěji se setkávám s pojišťovacími smlouvami, které lidé uzavírali s tím, že pojišťovat se proti rizikům vlastně nemají v úmyslu. Do pojistky chtějí jen ukládat peníze a zhodnocovat je. Že něco není v pořádku, si pak většinou uvědomí až v okamžiku, kdy chtějí peníze vybrat a zjistí, že u pojišťovny mají méně, než do pojistky vložili. Pokud se smlouva ukončuje předčasně, není to nic neobvyklého. V krajním případě dokonce nemusí být na pojistce vůbec nic.
Jak může dojít k tomu, že si myslíte, že spoříte, ale nespoříte? Velmi jednoduše – ten, kdo s vámi pojištění sjednává, vám prostě zamlčí informace, záměrně nebo z vlastní nevědomosti. Žijete tedy v představě, že získáte to, co jste do pojištění dali, plus nějaké úroky. To je ale omyl, v takzvaném investičním životním pojištění se pojistné zaplacené za první dva roky použije na úhradu nákladů pojišťovny, především na úplatu zprostředkovatele pojištění. Další věc je, že nedostáváte úrok, ale výnos z investic do cenných papírů, které pojišťovna za vaše peníze nakupuje. Mluvit tedy v souvislosti s investičním pojištěním o spoření je minimálně zavádějící.
Ke každému pojištění byste měli dostat modelaci, která říká, kolik peněz dostanete, kdybyste pojištění předčasně ukončili. Tomu se říká odkupné nebo odstupné nebo odbytné. Pokud vám tuto modelaci zprostředkovatel sám nedá, rozhodně ji po něm chtějte. A dívejte se na všechny řádky. Čísla v modelacích po třiceti letech vypadají sice zajímavě, ale kdybyste chtěli peníze vybrat za pět let, budete často spíš zklamaní. Nutno dodat, že výnosy v kalkulacích jsou navíc předpokládané – čili se jich také nemusíte dočkat. Pokud v kalkulaci uvidíte čísla vyšší než sedm procent ročně, spíše jim nevěřte. Někdy pojišťovny nabízejí také zhodnocení garantované, aktuálně to bývá kolem 1,5 procenta ročně.
Poradce, nebo zrádce?
Běžnou fintou nepoctivého zprostředkovatele je, že svého klienta přesvědčí, aby ukončili nějaké spoření (stavební spoření, penzijní připojištění, jiné pojištění…) a vybrané peníze rozdělili právě do prvních dvou let trvání životního pojištění.
Reálný příklad: Klientka dostala od babičky sto šedesát tisíc korun. Poradce jí doporučil vložit je do investičního životního pojištění. Roční vklad byl osmdesát tisíc, klientka dopředu uhradila pojištění na dva roky. Po těch dvou letech – poradce už v oboru nepracoval – jí přišla z pojišťovny složenka na dalších osmdesát tisíc, na třetí rok trvání smlouvy.
Klientka ale počítala pouze s jednorázovým vkladem sto šedesáti tisíc korun a jejich zhodnocováním. Tak jí to bylo od začátku prezentováno. Vzhledem k tomu, že však smlouva byla uzavřena na čtyřicet roků – a každý rok se mělo zaplatit osmdesát tisíc, rozhodli jsme se případ řešit jako pochybení poradce. Žádali jsme o ukončení smlouvy od jejího počátku. V takovém případě pojišťovna vrátí prostředky, jako kdyby smlouva nikdy nebyla existovala (ale také by pojištěná musela vrátit pojistné plnění, pokud by jí na základě této později anulované smlouvy bylo vyplacené).
Spor se nám povedlo uzavřít úspěšně. Pojišťovna naše argumenty uznala a potvrdila, že došlo k pochybení při uzavírání smlouvy. Vyplatila zpět vložené prostředky, dokonce i s příslušnými úroky jako „odměnu“ za to, že pojišťovna peníze klientky (neoprávněně) držela. Zachráněno tak bylo celkem 240 tisíc korun – 160 tisíc korun jako jednorázový vklad, 80 tisíc by klientka byla musela pojišťovně zaplatit za další období, kdyby věc neřešila.
Jak na to
Dostali jste se do podobné situace? Teď tedy poradíme, co nám fungovalo.
Žádost o ukončení smlouvy od počátku pojištění posílejte pojišťovně pouze v případě, že jste byli při uzavření smlouvy skutečně mystifikováni a pojištění vám bylo doporučeno jako produkt pro spoření.
- Shromažděte veškeré podklady – kopii smlouvy, e-maily, které jste dostali od sjednatele pojištění, modelaci, všechny dopisy od pojišťovny,…
- Napište dopis, ve kterém popíšete situaci a vysvětlíte, proč se cítíte poškozeni. V žádosti uveďte, že žádáte ukončení smlouvy od počátku a vrácení vložených peněžních prostředků.
- Tento dopis odešlete finančnímu arbitrovi (viz box vpravo), na centrálu pojišťovny, centrálu poradenské společnosti (pokud jste smlouvu sjednávali přes zprostředkovatele)
- Všechny dopisy pošlete doporučeně, udělejte si kopie a schovejte je spolu s podacími lístky.
Ještě jednou upozorňuji, že tenhle postup má výraznou naději na úspěch opravdu jen v případě, kdy jste pojišťovací smlouvu uzavírali ve víře, že v ní budete spořit. Pokud jste přijali, nebo dokonce podepsali modelaci či jiný dokument, ze kterého je patrné, že v prvních letech je odbytné nulové nebo velmi nízké, máte smůlu. Stejně tak pokud je pojištění ze značné části určené ke krytí rizik, peníze zpět určitě nedostanete – pobírali jste službu, za kterou jste platili, i když jste ji třeba nevyužili.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 8. 2015 21:09, Míra P.
Budete se divit, úspěšných klientů (tedy odškodněných pojišťovnou) začíná být čím dál více a pojišťovny se začínají rády vyrovnávat mimosoudně. Vzniká i spousta právnických firem, které se specializují na zastupování klientů v oblasti životního pojištění, obzvláště toho "se spořením". Poslední případ o kterém vím, byl ten, kdy poradce udělal ve firmě několik pojistek se spořením od zaměstnavatele. Právník napadl poradce s tím, že v době sjednání nenabídl klientovi tento příspěvek pravidelnou platbou na mimořádné pojistné, přestože tato volba v době sjednání existovala a byla pro klienta jednoznačně ekonomicky výhodnější. Důvod - vysoké provize. Takže poradce po pěti letech hezky ze svého a mimosoudně vracel přes sto tisíc korun, přestože v oboru již nepracuje. A odůvodnění právní kanceláře - poradce ve své době nejednal v zájmu klienta a s odbornou péčí. Toto je jenom začátek, pojišťovny se v rámci životního pojištění ještě ekonomicky pěkně prohnou, počkejme si rok dva, to pak bude jízda...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.