Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Začíná jít o psychické zdraví, říkají makléři

| rubrika: Když se řekne | 21. 10. 2008 | 3 komentáře
Začíná jít o psychické zdraví, říkají makléři
Akcie padají necelý rok a makléři tvrdí, že už toho bylo dost. Obrovská kolísavost cen, která je na světě vidět, pro ně znamená zvýšenou zátěž. Klidné a příjemné dny, kdy akcie rostly a všichni byly spokojení, jsou mlhavou vzpomínkou.

Jedná se o extrémní situaci. Je to psychicky náročné. Nevedeme si špatně, ale snad to brzy skončí.

Tyto věty můžou v kostce shrnout pocity, které makléři zažívali minulý týden. Ale není to jen otázka posledních dnů, medvědí trend již burzy pronásleduje déle. „Korekce trvá přes rok a těch posledních pár týdnů bylo nejtvrdších. Doufám, že už to končí. Je to náročné pro klienty i pro nás,“ tvrdí David Nový, makléř Atlantik FT. K těmto pocitům se přidává i Filip Kejla, makléř Wood & Company: „Všichni obrátili z doufání v obrat k letargii. Řada makléřů na krizi nechá mládí. Jdete do práce s tím, že víte, že to spadne. Jen nevíte o kolik. Tlak působí ze všech stran.“

I v těchto chvílích by však makléř měl být dobře naladěn a komunikovat s klienty, kteří přirozeně mají větší zájem konzultovat stav na finančních trzích. „Dokonce se ozývají i ti klienti, kteří mají dlouhodobou strategii,“ míní Kamil Bednář, makléř BH Securities a dodává, že jelikož mají hodně individuálních investorů, tak konzultacemi na telefonu stráví zhruba polovinu z desetihodinového pracovního dne. „Někteří berou ztráty sportovně, někteří si chtějí o svých ztrátách popovídat,“ komentuje Nový své zkušenosti s retailovými klienty. Jelikož je to vždy rozhodnutí investora, zda chce či nechce koupit určitý cenný papír, nezažívají makléři to, že by jim klient nadával, protože jeho portfolio mizí v hlubinách. „Zlost si spíše vybíjejí všeobecně na trhy,“ tvrdí Bednář. Jinou zkušenost mají ve Wood & Company, kde mají především institucionální klienty. „Nadávají a řvou, že přicházejí o peníze,“ říká Kejla a dodává, že o to psychicky náročnější je, že s nimi musí být i nadále v kontaktu a zásobovat je špatnými zprávami.

I přes to všechno nehodnotí makléři tuto finanční krizi z hlediska prosperování firem, v kterých pracují, špatně. „Dá se vydělat, ale i prodělat, jsou dny, kdy můžete mít ztrátu pět milionů, protože jste měl špatnou myšlenku,“ prozrazuje Filip Kejla, který zároveň dělá i tvůrce trhy, tedy má za úkol udržovat na pražské burze poptávku a nabídku. Stejně tak finanční krize ale vede k tomu, že se lidé více zajímají o dění na akciových trzích a mnozí z těch, kteří přemýšleli o investování, tak pod tlakem nízkých cen otevírají obchodní účty u brokerů. „Otevíráme jich několik denně,“ prozrazuje Nový s tím, že to normálně není obvyklé.

Značně rozporuplně hodnotí makléři roli médiív celé krizi. Jedni říkají, že s prací novinářů nemají problémy. Druzí, že způsob informování médii vyvolává v lidech paniku, a třetí mají novináře za „velké motivátory paniky“. „Ve vztahu k naší kultuře jsou zprávy v USA podávány emotivně,“ upozorňuje David Nový na rozdíl mezi českým stylem, který mu nevadí, a americkým.

Anketa

Jakou máte zkušenost s makléři v posledním roce?

Slova kritiky dokážou makléři najít i pro politiky. I když si myslí, že zásah politiků byl nutný, tak právě jeho horlivost paradoxně může celou situaci zhoršovat. „Vymýšlí, jak by ještě mohli trhy podpořit, člověk si tedy řekne, že situace je asi fakt špatná,“ myslí si Kamil Bednář. 

Investoři tedy nejsou jediní, kdo se těší na zelená čísla na burzách. „V pátek (11. října, kdy pražská burza propadla o necelých 15 procent, pozn. red.) jsem vyšel na terasu, svítilo sluníčko, lidé seděli v kavárně a usmívali se. Naše nervové vypětí je daň za to, že se jsme přímo v centru dění,“ uzavírá Kejla a Nový doplňuje: „Dneska je úterý a už se hodně těším na víkend.“ Na práci se o víkendu makléři snaží zapomenout a dotazy kamarádů, co že se to děje na těch trzích, se snaží co nejrychleji „zahrát do autu“.

Jak na vás doléhá finanční krize? Podělte se o zkušenost.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

25. 10. 2008 | 10:38 | jojo

Ty si teda riadny blb.... více

23. 10. 2008 | 11:54 | drobek

Reakce na článek pana Čermáka. Když minulých 5 let byla selanka a fondy parádně vydělávaly, to se většina klientů ani neptala, jak si stojí jejich peníze, sem tam vybrali výnosy, užili si a hotovo. Teď, když je mediálně...více

21. 10. 2008 | 20:11 | Martin

A nemohli by jit tihle chudaci delat neco poradneho a poctiveho, misto provozovani hazardnich her a nasledneho narikani, ze letadlo uz doletalo?
Treba se naucit obkladat, programovat, zdit, i prace u soustruhu by mohla...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Korporace, Míra inflace, Pasivum, daně, bankovnictví, elektronická evidence tržeb, psd2, petr dvořák, peněžní loterie, úrokový rozdíl, panelová sídliště, rodinné hospodaření, finanční poradci, pojistka, jiří schneller, Google Talk, lhůta pro vrácení zboží, MeteoUniqa

9S71088, 5S32466, 1U22017, 8S08552, 5C82462

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK