Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Andrea Lauren: Chceme přilákat tisíce investorů

| rubrika: Rozhovor | 11. 6. 2016 | 4 komentáře
Čtyři a půl milionu za jeden týden. Nová platforma hromadného investování Fundlift začala zostra. O jejím fungování a dalších plánech jsme si povídali s Andreou Lauren, která má projekt na starosti.
Andrea Lauren: Chceme přilákat tisíce investorů

Crowdfundingové kampaně, při kterých se na internetu vybírají peníze na realizaci zajímavých projektů a nápadů, už Češi znají. Teď se můžeme na vlastní peněženky seznámit s dalším typem hromadného financování, kterému se říká investment crowdfunding. Zakladatel ambiciózní platformy Fundlift, finanční skupina Roklen, od 31. května propojuje investory, hledající zajímavé zhodnocení, s menšími firmami a podniky, které by naopak uvítaly kapitál na rozvoj svého produktu nebo služby. Za finanční podporu vám už nebude odměnou jen vřelé poděkování organizátorů kampaně případně nějaký hmotný benefit jako v případě crowdfundingu, ale reálné zhodnocení peněz prostřednictvím dluhopisů nebo investičních certifikátů.

Že by tento podnikatelský model mohl slavit velký úspěch, se potvrdilo hned v prvním týdnu fungování Fundliftu. Oba projekty, které se ucházely o přízeň investorů, už dosáhly cílových částek. Řetězec rychlého občerstvení Burrito Loco, zaměřující se na mexickou kuchyni, získal investici ve výši 3,5 milionu korun. Technologická firma EnLog, která dokáže odhalit plýtvání při osvětlování budov, zase může počítat s milionem korun. A na řadu prý brzy přijdou další projekty, které budou usilovat o větší částky. Už příští týden bude na Fundliftu poptávat financování ve výši 15 milionů korun online supermarket Rohlík.cz. O budoucnosti investment crowdfundingu, o jeho přínosu pro začínající firmy a investory, ale nakonec i o investování v Česku obecně jsme si povídali s šéfkou Fundliftu a výkonnou ředitelkou skupiny Roklen Andreou Lauren.


Andrea Lauren

Andrea Lauren

Ředitelka finanční skupiny Roklen a platformy Fundlift. S korporátním financováním má 17 let zkušeností při práci ve střední a východní Evropě, Rusku a Turecku. Posledních 13 let pracovala v Londýně v HSBC a JPMorgan jako specialista na fúze a akvizice. Předtím působila v Citigroup, Credit Lyonnais a ABN AMRO Bank v Praze, kde začala svou kariéru v roce 1995.

Má velké zkušenosti z řízení fúzí a akvizic, celkem svým klientům radila při více než 30 transakcích v celkovém objemu 25 miliard eur.

Má titul BA v Business Administration z dánské Odense University a je Chartered Financial Analyst (CFA).

I když měly první dva projekty na Fundliftu úspěch, musím se přesto zeptat. Nejsou Češi pro investment crowdfunding příliš konzervativní?

Ti, na které cílíme, určitě ne. Daří se tu přece i darovacímu crowdfundingu, který u nás taky nemá žádnou tradici. Přesto spousta Čechů prostřednictvím těchto platforem finančně podporuje zajímavé nápady. V případě Fundliftu k tomu přibude finanční výnos, takže když si lidé najdou firmu, která se jim líbí, a ještě přitom můžou dosáhnout na výnos třeba osm nebo deset procent ročně, tak to pro ně bude zajímavé. Zájem investorů, který v prvním týdnu překonal všechna naše očekávání, je toho důkazem.

Je vaším cílem přilákat i úplné investiční začátečníky?

Určitě ano. Stačí se podívat na globální spotřebitelské chování mladých – ať už z generace Y, nebo generace Z. Směřuje k tomu nejen konzumovat, ale i vyřizovat všechno potřebné v online prostředí. Navíc tyhle generace už nejsou v přístupu k financím tak konzervativní jako jejich rodiče. Naše platforma pro ně může být hodně zajímavá. Třeba i díky tomu, že se u nás dá investovat už od pětistovky. Postupně to může být odrazový můstek do světa klasického investování.

Jaké další typy investorů na Fundliftu očekáváte?

Obecně platí, že do podobných projektů v zahraničí investují tři druhy investorů. Stejného konceptu se chceme držet i my. Líbí se nám myšlenka, že se z běžného zákazníka a fanouška nějaké firmy může stát její investor. Kromě toho, že se s nějakou firmou ztotožňujete, můžete těžit i z jejího úspěchu. Stejně výhodné je to ale pro firmu, která u nás nabírá drobné investory, protože si tím v podstatě získává ambasadory své značky. Ti budou dál šířit její příběh a přesvědčovat své okolí, že se jedná o dobrou službu nebo produkt.

Vedle toho jsou tu pak různí manažeři, právníci a další lidé, kteří už mají s investováním zkušenosti. Nejsou sice superbohatí, ale mají finanční přebytky a budují si investiční portfolio. Investment crowdfunding je pro ně atraktivní alternativa. Právě těchto investorů bylo v prvním týdnu působení Fundliftu velmi mnoho.

A třetí skupinou jsou pak investoři, kteří se na projekty na naší platformě budou dívat z pohledu případného strategického vstupu do dané firmy. Do jednoho z našich prvních projektů, firmy EnLog, investoval právě profesionální investor, který upsal devadesát procent emise. Věřím, že se nám časem podaří přilákat stále víc lidí z venture kapitálových firem a andělských investorů.

Anketa

Investovali byste takovýmhle způsobem?

Pojďme se ještě krátce vrátit ke zrodu celého projektu. Oproti původnímu plánu jste odstartovali zhruba s ročním zpožděním. Proč?

Hodně času nám zabralo technologické řešení. Fundlift není webová nástěnka, kde bychom vystavili pár projektů, a to důležité, tedy samotné finanční transakce, řešili někde jinde. Všechno je integrované se systémy obchodníka s cennými papíry. Jde o plnohodnotnou investiční platformu, kde se investoři stávají klienty Roklenu, který pro ně otevírá majetkové účty, následně se stává manažerem emise cenných papírů a pro investory je spravuje na klientských účtech až do splatnosti. Toto je činnost, která mimo jiné podléhá reportingu České národní banky.

Průtahy ale nastaly i v otázce právního nastavení. Šlo nám o to, aby celá transakce od začátku až do konce mohla proběhnout elektronicky. To je pro investory nejpříjemnější řešení. Z původního záměru nabízet i akcie firem jsme nakonec trochu ustoupili, protože drtivá většina emitentů, kteří se na Fundliftu budou ucházet o peníze investorů, budou eseróčka. A v jejich případě se podíly musí převádět u notáře. Navíc se veřejně nemůžou nabízet kmenové listy. Intenzivně jsme se proto začali zabývat formou konvertibilních investičních certifikátů, v podstatě nového investičního instrumentu na našem trhu. To nakonec zabralo víc času, než jsme si původně mysleli.

Jak probíhala vyjednávání s Českou národní bankou?

Investment crowdfunding je aktivita, kterou regulátoři v celé Evropské unii podporují. Když si vezmete, jaké firmy a v jaké fázi vývoje se tímhle způsobem financují, může to být pro růst a konkurenceschopnost ekonomiky z dlouhodobého hlediska hodně zajímavé. ČNB měla konstruktivní přístup a snažila se nám svými připomínkami pomoci najít funkční řešení, které by odpovídalo naší legislativě.

Netajíte se tím, že jste před spuštěním Fundliftu podrobně sledovali, jak fungují podobné zahraniční platformy. Která z nich pro vás byla největší inspirací?

Inspirovali jsme se ve Velké Británii společností Crowdcube. Líbilo se nám, že nabízí možnost financování pro všechny sektory, tedy i z oblasti výroby a služeb. Nezaměřuje se jenom na technologické start-upy a online projekty, což dělá řada jiných podobných platforem. I proto jsme odstartovali právě s projekty Burrito Loco a EnLog.

A v čem se chcete naopak odlišovat?

Jiní jsme v tom, že máme kořeny ve finančnictví. Jsme investiční bankéři. Já mám za sebou dvacet let poradenství při fúzích a akvizicích v oblasti korporátních financí. Tyhle služby dokážeme nabízet případným emitentům v rámci vyhodnocování, koho na platformu pustíme a za jakých podmínek. Pro projekty, které hledají investory, je to obrovská přidaná hodnota. Z pohledu samotných investorů je pak naše výhoda v tom, že plníme roli obchodníka, který průběh investice „procesuje?“ od A až do Z.

Horká novinka

Fundlift oznamuje, že přes něj bude možné investovat do Rohlík.cz. Upisovat se prý bude za patnáct milionů. Už někdy po neděli.

Na nedávné prezentaci Fundliftu jste mluvila o tom, že jste museli odmítnout většinu projektů, které se vám přihlásily. V čem byl jejich největší problém?

Většinou šlo o start-upy, které ještě nebyly ve fázi, kdy by mohly vydávat cenné papíry. Jejich produkty a služby zkrátka nebyly dostatečně daleko. Proto jsme začali sami aktivně vyhledávat firmy, pro které by mohl být náš koncept zajímavý. Aktuálně máme zhruba dvacet společností, se kterými vyjednáváme o tom, jestli se na Fundliftu objeví. Jízdní řád prvních měsíců už ale máme poměrně jasný.

V jakém stádiu musí být firma, aby měla šanci, že ji na Fundlift zařadíte?

Už by měla mít hotovou komerční verzi produktu a ideálně i platící zákazníky. EnLog je sice ještě před uvedením výrobku na trh, nicméně tahle služba se nám zdála být natolik inovativní a zajímavá, že jsme do toho šli už v téhle fázi.

Oba projekty, se kterými jste odstartovali, dosáhly cílové částky s velkým předstihem. Je možnost původní emisi ještě navyšovat?

S každým emitentem si tohle stanovujeme dopředu. V případě Burrita Loco nakonec podle smluveného plánu došlo k částečnému navýšení. Obecně by ale nedávalo smysl, kdyby se vybíraly peníze, pro které není uplatnění. To zásadně nedoporučujeme. Ony se totiž v takovém případě začnou příliš rychle utrácet, mění se původní byznysplán a není to fér ani vůči investorům.

A co když se na cílovou částku nedosáhne? V některých crowdfundingových platformách platí, že pokud se při kampani nasbírá alespoň určité procento, jsou peníze vyplaceny.

V případě darovacího crowdfundingu je to něco jiného. Tam jde v podstatě jen o finanční podporu. Nečekáte žádné zhodnocení, takže pak nemusí vadit, když se částka nevybere celá. V našem případě by to ale nefungovalo. Máme jasně vymezeno, na co se peníze musí použít. Každý emitent si musí stát za tím, že ke svému prezentovanému plánu potřebuje právě tak velkou sumu, o kterou u nás žádá. Ať už jde o investování do výroby, zavádění nového produktu, nástup firmy na trh nebo otevření nové pobočky. Nejde o částku vystřelenou od boku, jde o složitý propočet podnikatelského plánu. Naše politika je proto jednoznačná – všechno, nebo nic.

Proč si jde firma jako Burrito Loco půjčovat od lidí na Fundlift přes dluhopisy s úrokem osm procent ročně, když by pravděpodobně od banky mohla získat úvěr za výhodnějších podmínek?

Nepochybuji o tom, že by si Burrito Loco mohlo od banky půjčit levněji. Vlastníci firmy, Čech a Američan, jsou ale hodně inovativní a vidí, jakým způsobem funguje investment crowdfunding v zahraničí. Vidí marketingový potenciál a věří, že se jim podaří zaujmout zákazníky a vytvořit si s nimi pevnou vazbu. Zároveň jde i o diverzifikaci finančních zdrojů. Je to stejné, jako když nějaká velká firma emituje veřejné dluhopisy. Skoro vždycky by u banky získala peníze levněji. A přesto to dělá.

Když půjde všechno podle vašich představ, jak by mohl Fundlift za tři čtyři roky vypadat?

Byla bych ráda, kdyby k nám pravidelně chodilo několik tisíc investorů hledat zajímavé příležitosti. Ráda bych také viděla některé z úspěšných emitentů, kteří se k nám po první vlně financování a dosažení stanovených obchodních cílů opět vrátí s novou emisí. Věřím, že se do té doby investment crowdfunding v Česku etabluje a prokáže svůj obrovský potenciál – pro investory i podnikatele.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

13. 6. 2016 | 11:06 | HonzaV

Zajímavé je, jak člověka ovlivní branže. Těm šetřitelům světla nevěřím že to vyjde, znám víc firem, co zkoušely podobné, a zákazníci se na tenhle typ úspor moc přesvědčovat nedají - "zaplaťte nám a my vám řekneme, kolik můžete...více

12. 6. 2016 | 23:42 | kodiak medvěd

Moc hezká definice: "takové ty peníze na hraní". Máte ode mne bod za kreativitu. více

11. 6. 2016 | 10:56 | eM

Jasněže časem nějaká z těch firem padne. Ale myslím, že třeba Burrito Loco nebo Rohlik.cz to nebudou. Navíc právě proto je lepší diverzifikovat i napříč různými projekty a nehodit všechny prachy, které chcete v rámci investment...více

11. 6. 2016 | 6:47 | Karel

Venture capital neboli Rizikový kapitál je finanční kapitál poskytovaný růstovým společnostem v rané fázi jejich vývoje. Existuje zde vysoký potenciál zisku, je však možné utržit i kompletní ztrátu....tolik definice.
...
více

Čtenáři také navštívili

2. 6. 2016 |  | 49 komentářů

Analýza: Kolik bych si měl spořit na důchod?

Obecně se doporučuje spořit si na důchod minimálně deset procent příjmů. A začít hned od první výplaty. Ukažme si na modelovém příkladu, jak dosáhnout renty deset tisíc korun měsíčně. Jakou částku si musím...

30. 3. 2015 |

Equity Crowdfunding: A teď si vás kúpíme všeci

Pár dní někdy změní mnohé. Dokazují to i dvě události, které se celkem nenápadně odehrály před necelými třemi lety v rozmezí jednoho týdne. Dost možná zahájily revoluci ve financování menších firem a podniků....

20. 12. 2014 |  | 9 komentářů

Máme miliony eur na investice. Podnikatelů s ambicí dobýt svět je ale málo

„Chceme investovat do firem, které porostou o tři až sedm procent každý týden minimálně po dobu dvou tří let. Aplikujte tohle na firmy, které začínají a říkají si start-up. Zjistíte, že devadesát devět...

27. 11. 2014 |  | 4 komentáře

Komu dáš?

Zdroje jsou. Neříkám, že je má každý, ale těch, co občas můžou pustit když ne chloupek, tak aspoň chlup, těch je dost. A bylo by na co přispívat. A pozor, nemyslím teď dobročinnost, můžete dostat zboží,...

10. 5. 2014 |

Ivan Jakúbek. Lovec budoucích tygrů

„Mnoho českých podnikatelů si pořád připouští nějaká omezení a limity. Proč bychom nemohli tvořit tady a prodávat třeba v Americe? Máme pár úspěšných společností, které to dokázaly,“ říká v exkluzivním...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Management, Komanditní společnost, Zproštění od placení pojistného, zaměstnavatel, česká spořitelna, kreditní karty, bezúročné období, datart karta premia, uskladňování plynu, potravinová soběstačnost, termínované účty, rozvoj regionů, bořivoj beránek, první klubová, mračno, růst energií, registr smluv životního pojištění, floatingová sazba

5AF6006, 5AF6006, 000XXXXX, 4AY8691, 1SV5102

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK