Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Malé peníze: Nadace, charity a spol. Jak páchat dobro?

| rubrika: Jak na to | 29. 8. 2012 | 10 komentářů
Když přispíváte na dobročinné účely, velice snadno se může stát, že vaše peníze nebo jejich podstatná část skončí v pekle. Tak nějak už prostě dobré úmysly k tomu peklu mají blízko. Jak tedy páchat dobro a peklu přitom nic neodevzdávat nebo mu odevzdat jen minimum?
Malé peníze: Nadace, charity a spol. Jak páchat dobro?

Dotaz, na který tentokrát odpovídal Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz, je poněkud nezvyklý. Netýká se totiž toho, jak přijít k penězům nebo jak nepřijít o peníze. Tentokrát jde o to, jak se peněz zbavit... No posuďte sami:

Podařilo se mi vydělat dost peněz a myslím, že chudý už nikdy nebudu. Získal jsem ale pocit, že bych měl – a třeba to bude znít pateticky – společnosti taky něco vrátit, pomoci svými penězi. Jak to dělat, aby takové peníze neminuly svůj cíl, neživily příživníky, nebo dokonce nebyly kontraproduktivní – myslím přitom třeba na země, kterým pravidelná potravinová pomoc pomohla jen k tomu, že zapomněly pracovat a už jen čekají s nataženou rukou... Máte nějakou obecnou radu nebo i konkrétní tip?

Ve své odpovědi se s vámi můžeme podělit o vlastní zkušenost. Tedy o zkušenost s poskytováním příspěvku na dobročinné účely, s velikou lítostí konstatujeme, že zkušenost s navěky zavřenou cestou mezi chudší vrstvy zkrátka nemáme.

Dobročinnost a sociální marketing

Od dobročinnosti je dobré odlišovat sociální marketing. Tím je například sponzoring obyvatelstvem oblíbených aktivit, jako jsou sportovní a kulturní akce – avšak jen ty dobře viditelné, případně také příspěvek do nadací či jiných dobročinných aktivit, které jsou pěkně vidět. Někdo pro sociální marketing používá přímo výraz odpustky. To ale není úplně přesné, protože se tímto způsobem zviditelňují jak firmy, kterým by bylo co odpouštět, tak i firmy, které vlastně žádné odpuštění nepotřebují. Jde zkrátka o vylepšování obrazu konkrétní osoby nebo firmy v očích veřejnosti. Dobročinnost se obejde bez vylepšování obrazu, případně bez obrazu vůbec. Hranice mezi dobročinností a sociálním marketingem ale dnes může být tenká.

Pokud chcete přispívat na dobročinnost, pamatujte, že i v téhle oblasti narazíte na podvodníky. Tuší to evidentně i náš čtenář, který nechce „živit příživníky“. Nedá se prostě spolehnout, že mezi dobročinnými organizacemi jsou jen a jen ty poctivé, s bohulibými záměry, které nemají na srdci nic jiného než nejefektivnější a nejvhodnější využití vašeho příspěvku.

Darujte peníze

Pokud chcete ve větším přispívat na dobročinné účely (a je nyní jedno, jestli to bude přímo na nějaký projekt, prostřednictvím neziskovky, nadace či jinak), měli byste dodržet alespoň následující zásady:

  • v závislosti na objemu poskytnutých prostředků mít buďto alespoň přehled, nebo přímo mít kontrolu nad tím, jak se vámi poskytnuté prostředky použijí;
  • alespoň rámcově rozumět oblasti, na niž peníze poskytujete, protože jinak nebudete mít nad výdaji kontrolu (jak podobné zásadám investování, že?).

Pokud byste byl jen drobný dárce, při rozhodování, kam peníze věnovat vám můžou postačit webové stránky, nahlédnutí do výročních zpráv organizace. Pokud ale chcete někomu svěřit víc peněz, je odpovědné je také líp ohlídat. Přehledu nebo kontroly nad investovanými prostředky dosáhnete některým z následujících způsobů:

Propojeno: Dobrý den, přispějte na...

Sbírka je lety prověřený způsob, jak získat peníze na dobročinný účel, má své legislativní ukotvení a obecně na ní není nic špatného. Jen se dá snadno zneužít různými vychytralými podvodníčky. „Jedna špatná zkušenost, kdy člověk místo na charitu věnuje svoje peníze podvodníkovi, může každého z nás velmi ovlivnit tím, že již ve veřejné sbírky ztratíme důvěru,“ uvědomuje si Klára Šplíchalová, ředitelka pro dárcovské programy ze sdružení Fórum dárců...

  • poskytnete v rámci organizace prostředky na konkrétní projekt nebo na konkrétní osobu (např. u organizací starajících se o opuštěné děti můžete financovat konkrétní děti, nebo věnujete kozu konkrétní rodině v Africe apod.);
  • budete v orgánech dané organizace, a tím pádem se budete na rozhodování o financích přímo podílet.

Postup při rozdělování peněz a konec konců i váš záměr s ohledem na výše zmíněné varianty je vhodné s organizací dojednat předem. Nikoho by to nemělo překvapit a některé organizace se dokonce na vaši roli ptají předem.

Podle naší zkušenosti je lepší přispívat menším organizacím. U těch velkých toho zas tak mnoho neovlivníte a kolikrát jde o molochy, které spotřebují nemalou část prostředků na vlastní administrativu.

Darujte sebe

Nejhodnotnějšími příspěvky na dobročinnou aktivitu ale nejsou vždycky peníze. Můžete dát svému příspěvku zcela jinou dimenzi a posunout ji na vyšší úrověň.

Anketa

Přispíváte na dobročinné účely?

Známý je příběh jedné nadace, která vznikla díky české zakladatelce. Té jeden věhlasný manažer slíbil, že nadaci věnuje svůj – čas. Nadace tak získala výborného organizátora a nakonec i peníze, protože onen podnikatel měl kontakty v movitých kruzích a příspěvky se nadaci pak jen hrnuly. Tento postup je dnes zajímavý pro mnoho lidí, kteří jsou unaveni podnikáním, ale na druhou stranu by jim po prodeji jejich firmy chybělo vyšší životní tempo. Realizují se tedy v nějaké nadaci či neziskovce.

Obdobný postup volí lidé, kteří chtějí nějakým způsobem přispět k celkové kultuře v oblasti podnikání. Rozjíždějí proto vlastní vzdělávací a osvětové projekty, kde sami pracují jako dobrovolníci.

Pokud jste ochotni věnovat dokonce víc než vlastní čas, jsou tu další možnosti. Můžete věnovat čas vlastní rodiny. Právě teď například dochází postupně k rušení státních ústavů pro děti a péče o ně se přesouvá do rodin. Můžete tedy přijmout do dočasné nebo trvalé rodinné péče nějakého dítěte, o nějž jeho rodiče buďto neměli zájem nebo se o něj nemohli z nějakého důvodu starat.

Autor provozuje web Malé peníze, otázky mu můžete posílat na redakční mail

Doporučte nám charitu!

Kam přispíváte vy? A jak? Znáte charitu, u které máte jistotu, že peníze jdou opravdu na účel, který deklarují? 

Doporučte ostatním projekty, na které stojí za to přispívat!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 8. 2012 9:13

Drobnou částkou, trvalým příkazem, přispívám pravidelně na více projektů. Nejvíce mne letos zaujal projekt "Dobrý anděl".

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

15. 11. 2014 | 22:49 | Petra

Ano, občas přispívám. Ale v poslední době mě zarazil jeden zážitek: viz zde: http://fialovapetra.wordpress.com/2014/11/15/prispivat-chudym-ano-nebo-ne/ více

1. 9. 2012 | 7:25 | Drsoň

V ČR existuje 271 humanitárních otrganizací, 2618 neziskovek s rozpočtem hodně přes 30 miliard, 616 nadací a další tisíce občanských združení a organizací, které nevyčisluji, protože mohou sloužit i osobním zájmům apod....více

29. 8. 2012 | 12:22 | KYSOŇ

Žádné (nadace) pračky na peníze nepodporuji,pouze přímo do ruky potřebným !!! Např. dresy a kopačky amatérským fotbalistkám ,na Mikuláše hračky do školky atd. Jak dary přejdou přes zprostředkovatele lidumila ,už je 80% v...více

29. 8. 2012 | 11:09 | Marie

Osobně posílám fondu ohrožených dětí. Klokánky fungují a to znamená, že peníze tam "nepropadají peklu". Myslím, že každý by měl vybírat hlavně podle oblasti, kde má pocit, že je to potřeba. Až pak hledat tu správnou organizaci,...více

29. 8. 2012 | 10:25 | Daniel

Jo a sranda je, že se na základě těchto fiktivních počtů jak zaměstnanců tak potřebných,kterým "bylo pomoženo" sepisují žádosti o dotace... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Koncepce, Protekcionismus, Management, doplňkové penzijní spoření, příspěvek zaměstnavatele, daň z příjmů, aleš poklop, penzijní připojištění, Úvěrové riziko, cizí správa, Google, příjem, spořitelna, obsílka, formulace, režijní jízdenky, představenstvo HPH, podnikatelské konto maxi

7T40858, 2U22710, 3AX7428, 2U22710, 3M35819

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK