Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Fejsbúk a další aj-pí-ou: Lajkovat, nebo nelajkovat?

| rubrika: Co se děje | 20. 3. 2012 | 3 komentáře
Fejsbúk a další aj-pí-ou: Lajkovat, nebo nelajkovat?
Facebook nedávno za nemalé mediální pozornosti oznámil, že uvede svoje akcie na burzu. Když vám zavolá makléř a bude vás přesvědčovat, abyste tuto jedinečnou příležitost využili, je dobrý nápad ho poslechnout?

Každopádně Facebook zná každý, takže to může být investiční hit. A v tom je právě ten zádrhel.

Když je o něco zájem, může prodejce nasadit cenu vysoko. První odhady hovořily o stu miliard dolarů, střízlivější odhad je 75–90 miliard dolarů. Číslo je za celou firmu, nejen za menší část prodanou na burze. To je až 24násobek ročních tržeb. Pro srovnání, u Google je poměr hodnoty k tržbám (price to sales, P/S) lehce nad 5. U LinkedIn, další sociální sítě, uvedené nedávno na burzu, je ukazatel dokonce pod číslem 2.

Vysoké ocenění Facebooku lze ospravedlnit jedině dalším prudkým růstem reklamních tržeb, kterého zdaleka nebude jednoduché dosáhnout. Google svého času sice investorům předvedl fenomenální růst. Jenže byl také při IPO oceněný mnohem níže než Facebook...

Jeden jim všem vládne

Světová internetová populace je momentálně kolem dvou miliard lidí, Facebook s necelými 500 miliony denně aktivních uživatelů tedy ještě má kam růst. Ale dlouhodobě to nepůjde o moc rychlejším tempem, než jakým rolníci v Indii zahazují pluhy a pořizují si iPady. Nikde také není napsáno, že do módy nepřijde nějaká jiná síť. Nebo žádná sociální síť, ale to je nepravděpodobné – poptávka po drbech je silnější než potřeba ochrany soukromí.

Navíc jak už upozornil jiný autor, Facebook budí i určité obavy v oblasti „corporate governance“. První housle hraje a pořád bude hrát zakladatel firmy Mark Zuckerberg. Noví investoři budou mít jen malý vliv, o možnosti zbavit se neposlušných manažerů nemluvě. Pravda, silný lídr není k zahození. Proslulý egomaniak Steve Jobs zřejmě mnoho svých zaměstnanců dohnal do vypolstrované cely, ale podívejte se, kam taky před svým předčasným odchodem dotáhl Apple...

ABC investora

Chcete vědět víc o pravidlech investování? V deseti lekcích Investičního kurzu serveru Peníze.cz se dozvíte, jakými zásadami se při investování řídit a jaká pravidla platí pro jednotlivé investiční nástroje. Ať už jde o akcie, dluhopisy, podílové fondy, či alternativní investice. Nakonec se můžete nechat inspirovat slavnými světovými investory.

Záhadný IPO efekt

Odhadovaná hodnota Facebooku je mimo jiné odvozená od ceny v soukromých obchodech s akciemi, které probíhají už teď. Informovaní investoři tedy v akcii patrně potenciál vidí. Ale i kdyby noví investoři ještě stihli naskočit do rozjetého vlaku, dlouhodobý potenciál a krátkodobá spekulace jsou něco docela jiného.

Prakticky při každém větším IPO makléřské firmy lákají klienty k nákupu a často slibují vysoké zisky během několika dnů. Někdy takový růst skutečně přijde; používá se pro něj často termín IPO efekt.

IPO efektu se akademici věnují už delší dobu a jejich teorie jsou různé. Jedno z možných vysvětlení je takové, že firma, respektive investiční banka, která emisi organizuje, raději nasadí cenu akcie trochu níž, než aby riskovala, že se neprodá všechno. Cena akcie poté prudce stoupne na férovou hodnotu. Problém je v tom, že IPO efekt je spíš výjimka než pravidlo.

Najdeme nepřeberné množství firem, které po IPO spadly jako cihla. Ne proto, že se zrovna trefily do poklesu celého trhu, ale protože byly jednoduše drahé. Pokud už tento efekt nastane, bývá většinou skokový a pravděpodobnost, že dokážete příležitost využít dřív než větší a informovanější investoři, se limitně blíží nule.

Někdo to rád „horké“?

Navíc dostat se k „horkým“ akciím ještě před vlastním zahájením obchodování, tedy při úpisu, může být pro malé investory těžké až nemožné. Jak ukazuje následující tabulka, v první den obchodování už může být na nákup akcií pozdě.

Vrtkavý IPO efekt

FirmaCena IPOZávěr obchodování 1. denTýden po IPOTři měsíce po IPO
sociální sítě, internet, IT
Zynga10 USD9,50 USD9,39 USD13,03 USD
Linkedin45 USD94,25 USD86,37 USD79,03 USD
Groupon20 USD26,11 USD24,25 USD23,51 USD (aktuálně 18,02)
AVG16 USD13,09 USD13,14 USDaktuálně 13,87
nováčci v Praze
Fortuna105,50 Kč106 Kč106 Kč103 Kč
E4U80 Kč86,40 Kč87 Kč69 Kč
Zdroj: finance.yahoo.com, penize.cz

Což mimochodem nebrání marketingu investičních zprostředkovatelů – někteří například údajně klientům volali ohledně investice do akcií ČSOB v době, kdy byl prodej části banky v rovině teoretických úvah a mediálních spekulací (nakonec z něj jak známo sešlo).

Anketa

Na Facebooku...

Americký slevový server Groupon je dnes hluboko pod cenou, za kterou měli investoři šanci akcii koupit během prvního dne obchodování. Akcie zmiňovaného LinkedIn také zrovna nezáří a české energetické firmě E4U růst po IPO vydržel jen pár dnů, a navíc je vzhledem k malé velikosti málo likvidní.

Sečteno a podrženo, sázení na IPO efekt patří mezi spekulativní obchody, které často v portfoliu malého investora nadělají více škody než užitku. Nejlepší doporučení v podobných případech je zapomenout na zaručené akciové tipy psané hlavně s cílem prodat. A naopak nezapomenout na dostatečnou diverzifikaci.

Ostatně legendární investoři jako Warren Buffett nezbohatli na tom, že si hráli na burze jako v kasinu. Právě naopak, vydělali na dlouhodobém investování do „dobrých společností za zajímavou cenu“.

Autor je analytik společnosti Partners Financial Services.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

21. 3. 2012 | 15:00 | Roky

Mnohem lepší článek jste tady měli před týdnem. http://www.penize.cz/akcie/231332-male-penize-facebook-na-burze-kupujte-akcie!-nebo-ne více

20. 3. 2012 | 14:02 | Dotázek

Když existuje možnost "I like it", neměla by tam být i možnost "I hate it"? více

20. 3. 2012 | 13:45 | jezevec

koupit si akcie společnosti která nevydělává a nikdo netuší jak by vydělávat mohla - může jen fanoušek a nebo blb. už mi volalo několik nadšených makléřů, abych si fejsbukové akcie koupil - všem jsem slíbil, že pokud fejsůk...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exploatace, Reeskont, Clearing, penzijní společnosti, odstoupení od smlouvy, operátoři, petr brousil, dtest, specifikace, nákup nemovitosti, Objem projektů, Zapakatel.cz, týdenní výkonnost, ctp, česká vláda, odúmrť, žlutá linka, příspěvek na zapracování

4Z48668, 1AZ5001, 1AZ5001, 5B67050, 5B67051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK