Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investice do umění (2): O prodeji díla uvažujte již při jeho koupi

| rubrika: Jak na to | 5. 3. 2011
Investice do umění (2): O prodeji díla uvažujte již při jeho koupi
Každý investor ví, že není umění dobře něco nakoupit, ale především dobře prodat. Na trhu s uměním to platí dvojnásob. I když vlastníte obrazy od věhlasných umělců, nikdy nemáte jistotu, že je prodáte v době, kdy si to přejete, a navíc za dobrou cenu.

Investice do umění je zpravidla spojena s emocemi a s estetickým zážitkem. Když přijde módní vlna, není problém umělecké dílo rychle a dobře prodat. Obvykle ale investor tolik štěstí nemá a čekání na nejvhodnější dobu, kdy bude o dílo zájem, se může protáhnout. Jde tedy o dlouhodobou investici. O tom, jak obraz, sochu, nebo třeba kresbu dobře prodat, by měl  investor uvažovat již v době, kdy dílo kupuje.

Umění nejsou totiž akcie ani  podílové fondy, cenu uměleckého díla často ovlivňují velmi subjektivní faktory a může se stát, že ani o dílo věhlasného umělce nebude určitou dobu zájem. I v umění totiž občas hraje svou roli móda.

Zkuste galerie či aukce

Jak při prodeji postupovat? Kdo se v umění příliš nevyzná, může se orientačně řídit podle cen podobných děl v katalozích, vydávaných při nejrůznějších výstavách či aukcích. I tak by se měl ale poradit, zejména při prodeji dražších děl, s odborníky. Investor má v podstatě dvě možnosti: nabídnout obraz či jiné umělecké dílo přes galerii, nebo prostřednictvím aukce. V Česku či v zahraničí. Druhá alternativa ovšem může být (viz dále) u hodnotnějších nebo starších děl problematická a Ministerstvo kultury někdy dokonce může takovýto vývoz zakázat.

Anketa

Myslíte si, že jsou investice do umění zajímavé?

„Vždy samozřejmě záleží na tom, jak dobře prodej načasujete,“ říká Mária Gálová, ředitelka společnosti Dorotheum. Pokud prodávat musíte, a to bez ohledu na situaci na trhu, může se stát, že prodávané dílo příliš nezhodnotíte, nebo na prodeji dokonce proděláte. Když si můžete počkat na optimální podmínky, jsou ale podle Gálové rizika minimální.

Doporučuje obrátit se na renomované a zkušené aukční domy, zjistit si jaké jsou jejich podmínky a podle toho si vybrat, kde a za jakých podmínek bude možné dílo nejlépe prodat.

Obecně ale s dobrým prodejem automaticky souvisí dobrá koupě. Když si dílo pořídíte za přemrštěnou cenu, případně si koupíte nějak "handicapované", třeba špatně restaurované dílo, těžko ho někdy v budoucnu dobře prodáte,“ dodává Gálová.

Podobný názor má i Martin Kodl, majitel stejnojmenné galerie a soudní znalec. Není vhodné, ani strategické, tlačit majitele galerie k nákupu, neboť obchodování v této sféře chce čas. Doporučuje nakupovat, ale také prodávat v renomovaných kamenných galeriích v komisním i aukčním prodeji ve spolupráci s kvalitním poradcem, a to jen obrazy, případně jiná díla, jejichž pravost posoudí několik kunsthistoriků.

To ovšem obvykle znamená, a týká se to jak prodeje, tak koupě díla - výdaje navíc - za znalecký posudek odborníků a kromě toho obvykle také za provizi, která se zpravidla pohybuje mezi 10-15 % hodnoty prodaného díla. S tím vším je třeba při podobné investici počítat.

Víte, co můžete vyvážet?

Umělecké dílo je samozřejmě možné prodat také v zahraničí. Je však přitom třeba, jak upozorňuje Gálová, mít na paměti, co říká zákon o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty. V podstatě z něj velmi zjednodušeně vyplývá, že je na všechna umělecká díla, která jsou starší než 50 let, potřeba vývozní povolení. Povolení se řídí cenou, odhadnutou soudním znalcem. Bez povolení lze vyvážet malby i grafiky (i soudobé) levnější než 30 tisíc korun, u kreseb je to 10 tisíc korun.

U starších děl se ale může také stát, že příslušná komise Ministerstva kultury, která rozhoduje o vývozu, prohlásí dílo za kulturní památku a pak je možnost vyvézt ho do zahraničí prakticky nemožná. Kritéria a pravidla, podle nichž komise rozhoduje, přitom nejsou podle Gálové všeobecně známá a rozhodnutí komise se proto nedá předvídat.

K vývozu je přitom podle dostupných informací nutné vývozní povolení, které vydává Národní galerie v Praze. Nový nabyvatel musí umělecké dílo proclít v zemi, kde sídlí.

Nakupovat drahé umělecké předměty není tedy jen tak. Kdo chce investovat do umění menší částku peněz, může se zkusit orientovat na soudobé umělce a hledat tipy v galeriích, odborných časopisech či u odborníků. Výhodou je, že v tomto případě těžko narazí na falzifikáty. Není to ale snadná ani krátkodobá, natož jistá investice. A vyžaduje zpravidla spoustu času.

Třeba ale zrovna vy natrefíte, jak říká Gálová, na budoucí uměleckou „hvězdu“ a podaří se vám získat za kdysi zakoupené dílo násobek jeho někdejší ceny.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Alokace, Prioritní obligace, Volný zdroj, tarify, mobilní operátoři, brno, operátoři, martin stára, RSJ, pan Cuketka, Mobilcom, zuzana rotihová, pavel suchánek, WIOF African Opportunity, platby na internetu, celodenní osvětlení, day to day, GEMB

4AR7146, 7C02051, 8B49809, 8B49809, 9B04234

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK