Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zabezpečí vaše peníze pojištění platební karty proti jejímu zneužití?

Zabezpečí vaše peníze pojištění platební karty proti jejímu zneužití?
Má cenu pojistit si platební kartu proti zneužití? Můžete si právě k té vaší pojištění sjednat? Nebo už dokonce pojištění obsahuje? A víte, že od příštího roku bude jedna banka ručit za vaše peníze, aniž byste si pojištění vůbec pořizovali? Nejen toto se dozvíte v našem článku.

Ztratíte-li kartu nebo je-li vám ukradena, ihned to nahlaste vaší bance na k tomu určeném telefonním čísle (najdete jej například na bankomatech nebo na internetových stránkách banky). Ta provede takzvanou blokaci (u elektronických karet) nebo stoplistaci (u embosovaných karet). Pokud nemáte kartu pojištěnou proti zneužití a někdo nepovolaný s ní do okamžiku nahlášení například nakoupí vánoční dárky, máte smůlu. Stali jste se nedobrovolným Ježíškem.

Vánoce 2007 by však mohly být klidnější. Tedy za podmínky, že buď máte sjednané zmíněné pojištění nebo jste (budete) klientem České spořitelny. Proč klientem České spořitelny? Pokud pojištění platit nechcete a nevadí vám přitom za riziko nepojištění zaplatit 4 500 Kč, připravila Česká spořitelna nabídku šitou na míru právě vám. Od ledna 2007 totiž přebírá i u nepojištěných karet zodpovědnost za neoprávněné transakce provedené ztracenou nebo odcizenou kartou, a to od 48 hodin před nahlášením ztráty nebo odcizení karty. Od vás, jako držitele karty, bude vyžadovat spoluúčast oněch 4 500 Kč. Nad tuto částku již ručí Česká spořitelna (banka však neručí za transakce, při nichž byl použit PIN). Vedle této možnosti banka nabízí i standardní pojištění platební karty, které kryje i PINové transakce, viz dále.


Bez pojištění…

Dosud je praxe taková, že do okamžiku nahlášení ztráty nebo odcizení karty, ručíte za veškeré platby či výběry kartou vy (tedy v případě, že kartu nemáte pojištěnou).

Po nahlášení se podmínky jednotlivých bank liší, nejčastěji přebírají zodpovědnost ihned při nahlášení nebo o půlnoci dne následujícího. "ČSOB přebírá odpovědnost okamžikem nahlášení ztráty nebo odcizení karty u všech transakcí. Tato odpovědnost se vztahuje na všechny transakce, u nichž je zjistitelný čas jejich provedení. U transakcí, u kterých není zjistitelný čas jejich provedení, přebírá ČSOB odpovědnost ve 24:00 hodin v den nahlášení," vysvětluje Milan Tománek z ČSOB. "Odpovědnost v případě ztráty či krádeže platební karty končí uplynutím dne, v němž byla podána žádost o blokaci karty. Poté přebírá zodpovědnost banka," ukazuje jiný přístup Petra Kopecká z HVB. Toto jsou podmínky bez sjednaného pojištění.


S pojištěním.

Pokud si kartu pojistíte, budou vaše peníze (a nejen ty - viz dále) chráněny až několik dní před nahlášením její ztráty či odcizení. Na délku pojistné ochrany před nahlášením se podívejte do tabulky na konci článku. Za újmu tedy nenesete riziko vy, ale pojišťovna, se kterou spolupracuje vaše banka.

Čím dokážete odcizení nebo ztrátu klíčů, dokladů či hotovosti
  • potvrzením z matriky o ztrátě dokladů,
  • kopií policejního dokladu v případě neoprávněné operace s kartou,
  • potvrzením o vydání nových dokladů v případě ztráty nebo odcizení dokladů,
  • potvrzením o zaplacení za nové klíče spolu s dokladem o odborné výměně vložky.
Pojištění však zpravidla nekryje jen ztrátu peněz, ke které došlo, ale také například náklady na blokaci či vydání karty náhradní. Že vám spolu s kartou ukradli i klíče, doklady a hotovost? Nevadí, do určitých limitů vám pomůže pojišťovna, a to formou úhrady nákladů (nebo jejich části) na váš běžný účet. Bližší popis vám nabídne tabulka na konci článku.

Neoprávněné platby na internetu jsou také většinou součástí pojištění. Pochopitelně jen tehdy, kdy platba proběhla již nahlášenou ztracenou nebo odcizenou kartou.

Naopak transakce spojené se zadáním správného PINu, a to bez vaší účasti (ne tedy v případech, kdy jste k výběru byli donuceni pod pohrůžkou násilí, což musíte doložit kopií trestního oznámení), většina bank nepojistí. Ale například Česká spořitelna se rozhodla od ledna zahrnout i PINové transakce do své pojistky.

Banka Pojištění Limit plnění v Kč Roční pojistné v Kč
Česká spořitelna
(profil, názory)
Varianta P10 10 000 170
Varianta P30 30 000 320
Varianta P50 50 000 480
ČSOB *
(profil, názory)
Basic 15 000 150
Classic 50 000 460
Super 85 000 800
Extra 200 000 1 300
Raiffeisenbank
(profil, názory)
Visa Classic 10 000 (30 000 za všechny karty) v ceně karty
MC Standard 10 000 (30 000 za všechny karty) v ceně karty
Gold, Buseness 100 000 v ceně karty
Živnobanka
(profil, názory)
Varianta 30 30 000 250
Varianta 50 50 000 300
HVB Bank
(profil, názory)
I. 20 000 300
II. 50 000 500
GE Money Bank
(profil, názory)
elektronická karta 10 000 228
embosovaná 20 000 324
zlatá 100 000 588
BAWAG
(profil, názory)
Standard 30 000 v ceně karty
ComfortPlus 100 000 v ceně karty
Citibank
(profil, názory)
100 000 (30 000 u internetových transakcí) 948
eBanka
(profil, názory)
I. 20 000 230
V. 80 000 720
Komerční banka
(profil, názory)
30 000 276
(pro každou další kartu 192)
* stejné pojištění nabízí Poštovní spořitelna (profil, názory), WSPK (profil, názory) a Volksbank (profil, názory)

Ke kterým druhům karet se pojištění vyplatí?

Pojištění má smysl zejména u karet embosovaných, které mají vysoké limity plateb a výše poplatků za jejich stoplistaci dosahuje tisíců Kč. Tento poplatek v případě stoplistace banka buď celý nebo alespoň jeho část bude uhrazen z plnění z pojištění.

Některé banky (viz tabulku pod textem) ani možnost sjednání pojištění k elektronickým kartám nenabízejí. "Pojištění je nabízeno ke všem platebním kartám vydávaným Volksbank s výjimkou karet Maestro, protože u všech transakcí prováděných touto kartou je nutné autorizovat transakci správným kódem PIN," vysvětluje Anežka Niederlová z Volksbank. Některé banky však pojistí i Maestro, tedy elektronickou kartu od asociace MasterCard. V případě, že banka neručí za PINové transakce, ovšem pozbývá pojištění k této kartě smysl.

Můžete se setkat také s tím, že banky vydávají embosované karty, které již automaticky pojištění proti možnému zneužití zahrnují. Jestli nevíte, zda takovou kartu vlastníte, podívejte se do tabulky.

Máte-li rádi jistotu a nemáte zrovna Maestro, pojistěte si svou kartu pro případ jejího zneužití. Několik stovek ročně, které za pojištění zaplatíte, vám tak může případně ušetřit desítky tisíc korun.
Jste-li klientem České spořitelny, ovšem zvažte, zda se vám pojištění  vyplatí. Pokud jste ochotni nést spoluúčast a chránit si PIN, o moc víc pojištěním už nezískáte.

Délka pojistné ochrany
 (pojišťovnou kryté hodiny
před nahlášením ztráty nebo odcizení karty)
Blokace /
stoplistace
Vydání
náhradní karty
Klíče /
doklady /
hotovost
Druhy karet
BAWAG 72 hodin banka hradí
náklady
do 500 Kč
200 Kč 2 500 /
5 000 /
10 000
u elektronické
Maestro jen pojištění odcizení hotovosti
do limitu 5 000 Kč, ne pojištění zneužití
Citibank 72 hodin v ceně v ceně 3 000 /
5 000 /
-
jen kreditní karty
ČS (od 1. 1. 07) 96 hodin v ceně 200 Kč elektronická /
4 000 Kč embosovaná
8 000 /
8 000 /
10 000
všechny
ČSOB * 72 hodin v ceně v ceně ne ne Maestro
eBanka 5 dní banka
hradí
náklady
do 950 Kč
250 Kč 4 000 /
4 000 /
5 000
embosované
GE Money Bank 72 hodin v ceně v ceně 2 500 /
5 000 /
10 000
všechny
HVB Bank 5 dní 100 Kč
elektronická /
1 500 Kč embosovaná
150 Kč / 300 Kč ne všechny
Komerční banka neomezeně v ceně v ceně 5 000 /
500 /
**
všechny
Raiffeisenbank od 00:00 hodin dne nahlášení /
48 hodin u Gold a Business karet
2 000 Kč / kreditní karty zdarma 90 Kč ne embosované
Živnobanka 72 hodin zdarma 50 % původního poplatku 5 000 /
2 500 /
10 000
všechny
* identické podmínky mají i Poštovní sporitelna, WSPK a Volksbank
** 10 000 / 5 000 Kč neoprávněný výběr na pobočce nebo v bankomatu KB /jiné banky. 2 000 Kč nucený výběr z bankomatu nebo krádež hotovosti

Máte sjednáno pojištění proti zneužití své karty? Embosované nebo elektronické? Považujete krok České spořitelny za šťastný, nebo myslíte, že jde spíše o marketingový trik?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-7
Ano
Ne

Diskuze

23. 11. 2006 | 9:10 | MoB

Taky bych řekl... k bankovnímu účtu mám zásadně pouze elektronickou kartu (právě kvůli snížení rizika; i když se mi banka snaží cpát embosku) a jako druhou kartu mám embosovanou kreditku, kde v případě potřeby lze věci řešit...více

23. 11. 2006 | 8:50 | Pavel

A slamníček máte pojištěný? A proti čemu - krádeži, požáru, povodni, pádu letadla, terroristickému útoku, myším, švábům, ...? více

23. 11. 2006 | 8:21 | Petr Leitner

Kartu pojištěnou nemám. Pokud mi kartu někdo ukradne a nakoupí bez PINu tak peníze samozřejmě zacvakne někdo z dvojice obchodník + banka. To že se snaží lidem nakukat že je to jinak a přiživit se na "pojištění" je sprostý...více

23. 11. 2006 | 6:36 | Eric

Jó, holt není nad zlatej slamníček - já nějaký pojištění platební karty neřeším. A nezapomeňte - zneužití platební karty se vám přihodí jen občas ale Korunní můžete pít každý den. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Centrální banka, Lednový efekt, architektura, brno, operátoři, martin stára, tarify, Guy Kawasaki, spekulační, přiměřené náklady na bydlení, asseco, povinnost, Eurotrend, amcico, Zjednodušený daňový doklad, poplatek za správu fondů, lng

5E00138, 2E61991, 0011CHEB, 6U76268, 7U77788

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK