Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Finanční vzdělávání již na základní školu, říká Hollmann

Finanční vzdělávání již na základní školu, říká Hollmann
Proč Komise pro cenné papíry podle názoru veřejnosti neplní své cíle a jak to chce napravit? Chystá se sjednotit podmínky pro zprostředkovatele? Uznává svůj dluh v přípravě prostředí pro nové produkty kapitálového trhu? Nejen o tom jsme si povídali s předsedou KCP Pavlem Hollmannem.

Peníze.CZ: Pane předsedo, jaké máte vztahy se svými kolegy? Ptám se proto, že těsně před vaším příchodem proběhly tiskem informace o podivných krocích prezidia, o jeho snaze provést určité věci dříve, než do toho budete moci zasáhnout. Například po schválení komunikační strategie došlo ke zrušení odboru vnějších vztahů, přestože schválená strategie s ním počítala, ještě před vaším příchodem pak probíhalo výběrové řízení na tiskovou mluvčí...

foto Pavel Hollmann: Na vaši jasnou otázku bych chtěl dát jasnou odpověď. Od okamžiku, kdy vláda projednala návrh na moje jmenování do funkce předsedy Komise a kdy jsem ukončil pracovní poměr na burze, jsem se připravoval na to, že po případném schválení panem prezidentem bych do funkce šel. A v takové chvíli chcete být účasten rozhodování, protože jsem pochopitelně měl svoji vizi. Proto každé rozhodnutí učiněné před mým příchodem, byť je naprosto legitimní, zvlášť když nebylo jasno kdy nastoupím, beru tak, že jsem mu bohužel nebyl přítomen. Provést ta rozhodnutí ale bylo právem prezidia a v některých případech i nutností.

Začátkem roku jste představili strategii KCP pro rok 2005. Kromě jiného se v ní píše, že lze očekávat přehodnocení politiky vynucování resp. sankční politiky k její vyšší účinnosti a efektivnosti. Znamená to, že sankční politika Komise je málo účinná?

Tím je myšleno, že jasně chceme říci, jaké jsou naše zásady. Aby bylo zřejmé, že jsou určité věci, kterým přikládáme význam. Že jsou důležité pro stabilitu trhu a pro ochranu investora. Na ty budeme dohlížet a používat k tomu všechny prostředky, které máme, včetně sankcí. Chceme to deklarovat předem, aby ta rozhodnutí nevypadala jako náhodná.
Také chceme v případech, kdy to je nutné, rozhodovat velmi rychle. Protože přijde-li v určitých případech sankce později, může už být opravdu "pět minut po dvanácté".

Je podle vás současná sankční politika Komise transparentní, vědí účastníci trhu co je v případech jakých přečinů či pochybení čeká?

Vědí, co mohou očekávat, protože zákon nám říká jaké sankce a v jakém rozsahu můžeme uložit. To je ale jen takové to obecné povědomí. Druhá věc pak je vlastní provedení, filozofie Komise. Tu zatím nemáme, ale v současné době na ní pracujeme.

Chceme být nápomocni trhu

Pavel Hollmann
Vystudoval ČVUT, fakultu strojní, a získal MBA na Prague International Business School při VŠE. Absolvoval několik odborných zahraničních seminářů a kurzů.
Od roku 1993 do roku 2004 působil na pražské Burze cenných papírů, od 1998 jako její generální tajemník. V roce 2004 si jej ministr financí vybral jako svého poradce, od října loňského roku pak působí jako předseda Komise pro cenné papíry.
Pavel Hollmann je ženatý a má 3 děti.
Komise se chce zabývat i problematikou zprostředkovatelů, nejen těch investičních, plánuje připravit jednotný režim dohledu nad všemi. V této chvíli platí jiná pravidla pro investiční a jiná pro pojišťovací zprostředkovatele, přičemž ti druzí musejí splnit mnohem náročnější podmínky. Počítáte se sjednocením pravidel?

Z hlediska konečného uživatele by podle nás podmínky pro tyto dvě skupiny osob měly být stejné. Koneckonců jde o nabízení a poskytování srovnatelné služby. Nároky na regulaci obou těchto skupin nesmějí přesáhnout výsledný efekt. Minimem je, aby každý kdo je osloven, nebo kdo službu využívá, měl určitou záruku, že se mu dostane odborného servisu.
Evropská direktiva mluví o licencovaném zprostředkovateli, což je určitě dobrá cesta, protože to udržuje jistou úroveň. Spolupracujeme s Ministerstvem financí a snažíme se nalézt optimální řešení. Nechceme, aby se na zprostředkovatele "navalila" řada povinností, zkoušek atd. Jde spíš o to, aby ti, jejichž produkty jsou nabízeny, měli odpovědnost za činnostzprostředkovatelů.

Není nároků a povinností pro činnost pojišťovacího zprostředkovatele oproti investičnímu příliš?

Je jich určitě víc než u investičního, ale nemyslím si, že jich je příliš.

Jak se vlastně Komisi daří dozorovat investiční zprostředkovatele?

Komise je budována tak, aby dozorovala právnické subjekty. Investiční zprostředkovatelé jsou výjimkou, jsou to osoby u nás zaregistrované, které působí bez jakékoli informační povinnosti. Jsme tím velmi omezeni, čili naše kontrola může být pouze namátková, nebo na základě stížnosti. Chtěli bychom, aby se tastav napravil legislativní úpravou.
Investičních zprostředkovatelů je zaregistrováno okolo 6 500, a tím je i dána intenzita dozoru.

Také se několikrát zmiňujete o zavádění nových produktů a přípravě prostředí pro nové produkty. Po tom se volá už mnoho let. Dokonce se mluví i o tom, že již několikrát vyjádřili zájem zahraniční emitenti, ale z naší strany přišla chladná reakce. Tedy proč to trvalo tak dlouho?

To je velmi široká otázka. V každém případě to nedokážu posoudit z hlediska předchozí činnosti Komise. Avšak pohledem z mé předchozí funkce se mi skutečně zdálo, že ne vždy byla Komise připravena akceptovat nové produkty. Ne proto, že by byla zásadně proti, ale protože z regulatorního hlediska a možná i z určité neznalosti existovaly obavy, že jejich přijetí by mohlo zvýšit riziko a nestabilitu trhu.
Za druhé si myslím, že na to nebyla připravená legislativa, a v některých případech ani autor příslušnývh zákonů, čili Ministerstvo financí. Určité požadavky existovaly, ale novely, které byly v té době, a možná i zákon o podnikání na kapitálovém trhu, nedostatečně otevíraly prostor.
V každém případě naše deklarace znamená, že se budeme v předstihu připravovat na tyto věci abýt připraveni říct to nejdůležitější: ano, tento nový produkt může být dobrý a my ho umíme regulovat. Anebo: tady je hranice, za kterou už nelze jít.
Můžeme ve spolupráci s Ministerstvem financí navrhovat ustanovení při přípravě zákonů a také jsme ze zákona obdařeni tvořit sekundární legislativu. Chtěl by jsem zdůraznit jednu věc. Komise musí být nápomocna trhu. Trh v ČR není velký a těžce bojuje s konkurencí, proto je potřeba mu vytvořit prostor. A jedním ze způsobů je vytvoření prostoru pro nové produkty a služby.

Mělo to přijít dřív

Co si myslíte o obyvatelích Česka jako investorech? Vezmeme-li v potaz fakt, že podle výzkumů veřejného mínění máme peníze uložené především ve stavebním spoření a na běžných účtech a například kolektivního investování se účastní přibližně 3 procenta lidí. Co je toho příčinou podle vás, pomineme-li již zmiňovanou nedůvěru k trhu?

Podle mého je to problém nedostatku informací a vzdělání o kapitálovém trhu. Lidem stále investice do produktů na kapitálovém trhu připadá jako cosi neznámého, složitého, a tudíž nebezpečného. Stále zde existuje poměrně velká skupina lidí, kteří prostě peníze nechají bance. Anebo si, bohužel, přečtou, že někdo nabízí výnos 27 % a dají peníze tam.
Mluvím o nedostatku informací, které např. vysvětlí, že existují řady investičních příležitostí s určitou mítrou rizika a výnosu a které především vysvětlí, jak investice fungují a jak fungují investiční nástroje. Ten, kdo se rozhodne investovat, musí být schopen, alespoň v základech posoudit rizika i příležitosti investice. Riziko nejasné, neohraničené, člověka vždycky znervózní a odrazuje od investování. Nesmí se ani zapomínat na určitou skupinu lidí, kterých se přímo dotkly aféry z počátku a poloviny 90. let.

Hovoříte o potřebě dostatku vysvětlujících informací. Nemáte pocit, že tady má Komise za celou dobu svého působení poměrně velký dluh? V současnosti sice běží bezpochyby potřebný projekt Rádce investora, ale je to první svého druhu po 15 letech.

Asi to mělo být dřív. Komise sama to nicméně nezachrání, může být jen součástí procesu vzdělávání. Záleží hodně i na subjektech, které nabízejí služby. Podle mého názoru je důležité, aby tato problematika byla součástí i vzdělávání na střední, ale i na základní škole.

Zájem o seriál Rádce investora, který připravila pro KCP Česká televize, je mezi posluchači velký. Plánujete nějaké pokračování?

Musím říct, že jsme byli zvědaví na odezvu a zájem nás pochopitelně těší. Televize je pro tuto věc výborný prostředek, DVD nosiče, které se posílají do škol, také. Jsme připraveni pokračovat, nyní zvažujeme podobu dalších pokračování.

Pokračování našeho rozhovoru s Pavlem Hollmannem vám přineseme příští týden. Přečtete si například, proč ani po roce stále nefunguje drahý systém Camass, tak jak by měl, zda-li Komisi zajímá také problém důchodové reformy a její vliv na kapitálový trh nebo co o KCP soudí veřejnost?

Jak na vás Pavel Hollmann působí? Co podle vás jeho působení na pozici předsedy KCP přinese? Je pro Komisi přínosem?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-307
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 2. 2005 12:43, Bouček Antonín

Na mně působí pan Hollman podobně jako sir Humprey z "Ano, pane ministře". Na otázku odpoví, čtenář si však vzápětí musí položit otázku, "cože to vlastně pan Hollman říkal?" Co by však jako státní úředník měl vlastně říkat jiného?

Reagovat

 

+29
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 2. 2005 23:21, maxmin

Je moc zajímavé číst fráze o "úspěšném seriálu", ale nebylo by poctivější přiznat, že o další pokračování nemá Česká televize zájem a i producentovi Komise řekla, že pokračovat nebude? Nemluvě o tom, že seriál financovala HVB, která si tak chtěla vylepšit u regulátora svou pověst?

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

28. 2. 2005 | 11:07 | Rozlobený akcionář

Nejlépe ať nedělá nic a jde do prde.. . Alespoň státní rozpočet ušetří. Taková regulace jako buzerace slušných a neschopnost řešit lumpy tady není potřebná. Viz. např. zmanipulovaná ocenění akcií při odkupech, to je přímo...více

28. 2. 2005 | 7:39 | Jenik

Ano ano, na tomhle prispevku je videt, ze nikdo neumi poradne rici, co by KCP mela a nemela delat (vsechno delat nemuze), resp. kazdy si predstavuje neco jineho. Tak se pak divte, ze se nezavdeci.
PS: A tabulky od KCP...
více

25. 2. 2005 | 14:55 | Jmeno pri otresu mozku zapomel

Taky uz mam pripraven ve wordpadu dlouhy proslov k pridani pod zitrejsi pokracovani clanku a ono pokracovani neprichazi. Asi pana autora zatkli a odvedli. více

25. 2. 2005 | 14:10 | Kopýtko

Trochu netrpělivě čekám na to pokračování rozhovoru. Nebo žijeme stále v zemi, kde zítra znamená již včera? více

25. 2. 2005 | 14:07 | Kopýtko

A nemáte tak trochu pocit, že tohle není práce dozorujícího orgánu, ale například Burzy? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Užitek, Home banking, Burzovní výbory, česká spořitelna, michal wantulok, daň z příjmů, restaurace, psd2, Verizon, volební kampaň, uspořené prostředky, R/R Ratio, korunoví investoři, práva exekutora, Jan Kratochvil, NYMEX, ekonomická situace, KOPM

4C40689, C00LPAD5, 1K111111, 4C40689, 8S76068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK