Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Český Telecom stále na koni

Český Telecom stále na koni
Plná liberalizace českého telekomunikačního trhu již od roku 2003? Společnost Tele2 si to rozhodně nemyslí, a proto sepsala protestní petici. Nesaháme kvůli státní politice do peněženek hlouběji, než je nutné? Jaké kroky musí náš trh podniknout, aby byl skutečným trhem?

Počátek 21. století, kdesi v srdci Evropy, lidé si mohou vybrat, prostřednictvím které společnosti chtějí s ohledem na náklady komunikovat. Tak nějak jsme si to představovali. Jaká je realita poloviny roku 2004? Liberalizace pokročila, ale do přízviska "plná" má ještě kus cesty před sebou. Dominantní operátor národního trhu, Český Telecom (ČT), dokonale využívá toho, že donedávna ovládal veškerý trh, a hodlá de facto určovat všem podmínky telekomunikace i nadále.

Tele2 se brání

Základním projevem nesvobody je vnucování služby ČT všem zákazníkům bez ohledu na to, zda o ní mají zájem, či nikoliv. Konkurenční operátor Tele2 upozorňuje na skutečnost, že nikde v Evropě nekupují zákazníci měsíční paušál s určitým povinným objemem kreditu za služby vlastního poskytovatele. Uvedená povinnost je pak faktickou brzdou v systému svobodné volby operátora. Když platíte za to, že

Český Telecom těží z podpory státu

Česká republika je zkrátka zase jednou extrém. Tak dlouho se prodlužoval monopol Telecomu, až se stal tak pevným, že jej není jednoduché odstranit ani po jeho legislativně-teoretickém ukončení. Podle hlasování na internetové stránce Tele2 (při vědomí veškeré nereprezentativnosti tohoto vzorku respondentů) by 88 % odpovídajících využívalo služeb alternativních operátorů, pokud by ČT do stálé měsíční platby nezahrnoval tzv. volné minuty nebo neposkytoval kredit na volání a stálá měsíční platba by byla o to levnější. 88 %! Jak je možné, že se politické garnituře podařilo přes mínění podstatné většiny voličů uskutečnit politiku posilování monopolu ČT na přelomu století? Proč stát nezajistil daleko rychlejší a hlubší liberalizaci telekomunikačního trhu?
Odpověď je nasnadě. Výnos z akcií, které jsou v případě ČT stále z 51,1 % v rukou státu, je příliš lukrativní, než se ho vzdát. Případná prodejní cena je rovněž vyšší u podniku, který má velmi významný a státními úřady garantovaný podíl. Z určitého hlediska jde tedy o další přerozdělování prostředků od obyvatelstva do státní pokladny. Pro politiky je to způsob ideální pro svou podstatně nižší průhlednost, než jakou nacházíme u obyčejného zdanění. Dokud stát podíl v Telecomu neprodá, můžeme se jen těžko dočkat zásadních rozhodnutí v jeho neprospěch. S tím počítejme.

máte doma od někoho telefon, a v téže ceně si musíte koupit třeba 100 Kč nebo 70 minut hovorného, dá se jen těžko předpokládat, že na své hovory začnete okamžitě využívat mnohdy levnější alternativní operátory. Základní rovnice je jasná. Dokud neprovoláte vnucený kredit, je nejrozumnější volat s Telecomem. Tím je de facto zachováno výsadní postavení ČT na poskytování "základní" části služeb.

Asi vás napadne, že by bylo mnohem jednodušší, kdyby ČT zrušil nabídku volného kreditu a odpovídajícím způsobem snížil cenu. Podobně se nechaly slyšet i Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již v roce 2002. Telecom na výtku zareagoval vytvořením dodnes málo známého tarifu Zero (dříve Home Zero, dnes Telefon Zero). Ten ovšem ČT nijak veřejnosti neprezentuje a jeho prodej svými reklamními akcemi  nepodporuje. Ani tyto tarify však nesplňují základní podmínku, neboť sice nezahrnují volný kredit, ale jejich cena je nižší o pouhých 23 Kč. Co asi zvolí zdravě uvažující člověk? Koupí si nejrozšířenější Home Standard za 339 Kč (s DPH) a volným kreditem 102 Kč, případně od května letošního tarif Telefon 70 za stejnou cenu se 70 volnými minutami, nebo Tarif Telefon Zero za 316 Kč bez volného kreditu či minut?

Petice je na světě, hrozí další spory

Volba operátora je z výše uvedených důvodů velmi omezena a tento stav pochopitelně trápí jak zákazníky, jejichž volba není tak úplně svobodná, tak i alternativní poskytovatele telekomunikací. Zásadní problém má právě zmíněný Tele2. Jako jediný se totiž po ČT zaměřuje na telefonující domácnosti. Proto sepsal společně se Sdružením obrany spotřebitelů ČR  petici nazvanou "Boj proti monopolu Českého Telecomu", kterou podepsalo během tří týdnů 15 980 lidí. Uvidíme, jak s argumenty naloží Poslanecká sněmovna, jejíž petičnímu výboru byla předána.

Pokud se však situace nezmění, obrátí se nejspíše Tele2 i na mezinárodní arbitráž ve smyslu nedostatečné ochrany investic ze strany České republiky. Nelze vyloučit, že ta dopadne podobně jako v kauze TV Nova, kdy český právní systém shledal stav věci "OK", ale stát pak musel zaplatit 10 miliard, když se na věc podívalo i mezinárodní právo.

 

Co říká Český Telecom

Požádali jsme Vladana Crhu, tiskového mluvčí ČT o reakci na kroky Tele2:
Na prohlášení Tele2, respektive "Petici proti monopolnímu(?) postavení Českého Telecomu" jsme prozatím nepovažovali za nutné reagovat, a to ze dvou důvodů:
- trh byl v České republice liberalizován již v roce 2000;
- pokud se našim konkurentům nelíbí silná (nikoliv monopolní) pozice Českého Telecomu na trhu, je jejich věcí, co s tím chtějí udělat. Naší snahou bude i nadále nabízet takové služby, aby měli zákazníci stále více důvodů, proč si vybrat právě Český Telecom.

Dále jsme se ptali, proč Telecom nutí své klienty, ať již cenovými podmínkami nebo konstrukcí tarifů, k nákupu volných minut?
Naši zákazníci (domácnosti) si mohou vybrat ze zhruba deseti základních cenových programů, tři (Home Zero, Telefon Univerzal, Telefon Univerzal Dialog) z nich neobsahují volné minuty ani hovorový kredit. Čím více služeb "odebírají", tím lepší podmínky se jim snažíme nabídnout. Jinak řečeno: vyberete-li si vyšší měsíční paušál, získáte levnější hovorné (ať už prostřednictvím předplacených minut nebo nižších minutových cen). U hlasových služeb jsou (při vší úctě k Tele2)našimi hlavními konkurenty mobilní operátoři, kteří volné minuty svým zákazníkům nabízí také.
V posledních marketingových aktivitách se krom toho snažíme zákazníky přesvědčovat, aby se pozorněji podívali na svůj telefonní účet a rozmysleli se, který cenový program je pro ně nejvýhodnější.
Konkurenční (fixní) operátoři, včetně Tele2, mají od začátku letošního roku možnost pronajmout si celou telefonní linku (prostřednictvím tzv. LLU - uvolnění místní smyčky) a SAMI účtovat zákazníkovi libovolný paušál i minutové ceny. Dva z nich tuto možnost již začali využívat.

Co si o současném stavu české liberalizace telekomunikačního trhu myslíte vy? Využíváte služeb alternativních operátorů? Domníváte se, že stát mohl, nebo dokonce měl, více posílit konkurenci v ČR?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 7. 2004 14:33, SedivyJ

Ani se teto situaci nedivim. Vzdyt to v nasem state vypada, kam se podivate, jako by to vypadalo na statku, kdyby sedlak jenom lezel za peci a jenom premyslel, ze by mel jit neco delat, ale skutek utekl.

Reagovat

 

+42
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 7. 2004 10:04, Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )

Já si myslím, že potenciální kupec bude kupovat ve skutečnosti perspektivní "mobilní" Eurotel, ne stacionární "parní stroj" pevných linek.

A tento článek je především o pevných linkách a mělo by to být zde více, pro určení skutečné váhy problému a která je dle mne dnes již poměrně malá, zdůrazněno: prostě je to útlum, viz třeba velký jednorázový odpis investic za loňský rok.
Jestli je něco nezákonné nebo ne, nemohu z článku odhadnout, článek se mi jeví poněkud subjektivní, ovšem tuto subjektivitu názoru nikomu neupírám, naopak.
Máte pravdu, je zde ÚOHS a případně soud.

Reagovat

 

-20
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Kateřina Havlíčková 29. 07. 2004 22:28)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

8. 7. 2005 | 14:52 | Dagles

Nechci vůbec telefonovat pevnou linkou, chci pouze internet. Kdo dovolil č. telecomu svazovat hlasové a datové služby? Nevíte kam se s tím obrátit? To je jako kdyby pekař prodával housky jedině s chlebem. Myslím že je svazování...více

7. 8. 2004 | 23:50 | Michal

Především by si měli všichni uvědomit, že ČTc dostal po sametové revoluci do vínku telekomunikační síť, která se zde budovala od samého počátku vzniku telekomunikací a tudíž nebyla vybudováno jen z jeho prostředků. Z toho...více

30. 7. 2004 | 10:04 | Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )

Já si myslím, že potenciální kupec bude kupovat ve skutečnosti perspektivní "mobilní" Eurotel, ne stacionární "parní stroj" pevných linek.
A tento článek je především o pevných linkách a mělo by to být zde více, pro...
více

29. 7. 2004 | 22:28 | Kateřina Havlíčková

No a nepřipadá vám taky, že je to buď podraz na potenciálního kupce nebo blbost, protože potenciální kupec to ví a bude s tím kalkulovat? Ovšem to, že je to pochopitelné ještě neznamená že je to správné a především že to...více

29. 7. 2004 | 22:21 | Jan Kolda von Žampach ( řečený Pancíř )

Myslím, že současnou situaci nutno nazírat také a především z pohledu připravované privatizace Českého Telecomu. Předpokládám, i když samozřejmě se k tomu stát veřejně nepřizná, že není v zájmu státu zde, před privatizací,...více

Oblíbená témata

ceny, domácnost, liberalizace, petice, telefon

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Úspory, Investiční správce, Spread, obnova, korekční strategie, sociální partneři, preventivní očkování, ethanol, Expandia banka, Institut ekonomických studií Univerzity Karlovy, Zdeněk Pohlreich, Euro>26, prostituce

1SM0529, 01DAVID, 00000000, 2AR2757, 1M20537

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK