Primární emise akcií (IPO): co ve druhé a třetí fázi

redakce Peníze.CZ | 4. 6. 2004
Primární emise akcií (IPO): co ve druhé a třetí fázi
Ve druhé a třetí fázi IPO musíte zahájit sestavování prospektu, připravit žádost o přijetí cenného papíru k obchodování na veřejném trhu nebo prezentace analytikům. Nevyhnete se ani předložení projektu ke schválení a zápisu rozhodnutí valné hromady do obchodního rejstříku. Co si pod tím vším představit?

V článku Primární emise akcie: vstupujeme do první fáze jsme vás seznámili s harmonogramem a jednotlivými procesy IPO, které jsou důležité pro první fázi: angazování poradců, hloubková prověrka a pravomoce i povinnosti valné hromady. Dnes se zaměříme na druhou a třetí část procesu.

Zahájení sestavování prospektu

Transakční tým vyhodnocuje první poznatky získané z due diligence a definuje problémové okruhy k dalšímu rozpracování. Takto získané podklady slouží právnímu poradci a vedoucímu aranžérovi k zahájení sestavování emisního prospektu dle předem dohodnuté osnovy. Všechny důležité oblasti budou současně konzultovány v rámci transakčního týmu a také s odpovědnými osobami uvnitř společnosti ("drafting meetings").

Povinné náležitosti prospektu jsou upraveny zvláštním předpisem: vyhláškou. Obecně však musí být všechny informace správné a úplné. Jakékoli pochybení v této věci může znamenat zamítnutí prospektu akcií Komisí pro cenné papíry, vyjádření nesouhlasu ze strany investorů, přerušení nabídky i v samém závěru a následně velké finanční ztráty v podobě zbytečně vynaložených nákladů na přípravu emise.

Žádost o přijetí cenného papíru k obchodování na veřejném trhu

Vedoucí aranžér a právní poradci připraví společně úvodní žádost o přijetí akcií k obchodování na veřejném trhu, která bude doručena organizátorovi veřejného trhu, v naší modelové emisi Burze cenných papírů Praha. Emitent by měl v žádosti vymezit použití poukázek na akcie a předložit harmonogram emise, potvrdit zahájení přípravy prospektu ke schválení Komisí pro cenné papíry a požádat o podmínečné schválení přijetí akcií k obchodování na veřejném trhu. Organizátor veřejného trhu rozhodne o žádosti ve lhůtě 2 měsíců od doručení žádosti.

Opětovné ověřování přesvědčivosti obchodního plánu

Jelikož je realistický obchodní plán klíčem k vytvoření důvěry mezi společností, poradci a investory, musí být na základě výsledků due diligence znovu potvrzen. Je v zájmu společnosti, aby obchodní plán obsahoval upozornění na veškerá možná rizika a předem tak o tom uvědomil potenciální investory.

Doplnění konceptu emise

Úvodní koncept primární emise akcií, kdy je již známý výběr burzy, tržního segmentu, přibližný objem emise, způsob jejího umístění, a je známá strategie použití výtěžku z emise, bude dále upřesněn. V rámci transakčního týmu bude dohadováno předběžné ocenění společnosti, konzultována hlavní skupina upisovatelů a cílové trhy, blíže specifikovány některé další náklady, osnova pro strukturování "investičního příběhu" (investment story) a specifikovány kroky ve vztahu k veřejnosti a k investorům jak v druhé polovině transakce, tak i po jejím ukončení.

Investiční příběh

Investiční příběh je strategie společnosti transformovaná dle klasických marketingových zásad pro uvedení nového produktu na trh do podoby, která bude mít jednoznačný účinek na investory, analytiky, zákazníky i obchodní partnery, média i zaměstnance vlastní společnosti.

Investiční příběh bude využit k cílené mediální kampani na podporu dané primární emise akcií, přičemž poradce pro vztahy s veřejností kampaň zpravidla bohatě strukturuje. Plánovaná vystoupení výkonného ředitele společnosti (CEO) a finančního ředitele (CFO) mají zanechat pocit přesvědčivé a jednoznačné tržní pozice a strategie růstu.

Prezentace analytikům

Současně s postupem due diligence bude vedení společnosti připraveno prezentovat investiční příběh analytikům obchodníků s cennými papíry (bank), tedy očekávaných syndikujících upisovatelů. Toto je již zárodek předmarketingu, jelikož analytici získané poznatky zpracují do vlastních doporučení a zpráv a syndikující obchodník s cennými papíry (banka) je využije k předběžnému kontaktu a projevení zájmu dalších investorů. Zpětná vazba z těchto kontaktů je důležitá pro časování a rozložení procesu nabídky, sestavení nabídkové knihy ("book-building") a správnému ocenění nabídky.

Předložení prospektu ke schválení

Základem třetí fáze je předložení prospektu ke schválení, získání podmínečného souhlasu burzy a zápis rozhodnutí valné hromady v obchodním rejstříku.

Při vyšší míře neurčitosti lze na konci třetího měsíce příprav očekávat dokončení emisního prospektu a jeho postoupení Komisi pro cenné papíry spolu s žádostí o zahájení schvalovacího procesu se zákonným limitem 1 měsíce. Skutečnosti o provedeném zápisu rozhodnutí valné hromady do obchodního rejstříku budou do prospektu doplněny v průběhu schvalovacího procesu. Pokud je to již možné, budou Komisi předány k posouzení i potřebná veřejná prohlášení a inzeráty (zákonný limit 5 dnů pro schválení).

Jelikož jsme si v úvodu stanovili, že nabídka bude strukturována výhradně pro institucionální investory a obchodníky s cennými papíry, bude ke schválení mimo jiné z důvodů kotace na burze předložen prospekt v plném rozsahu. Komise bude požádána o schválení prospektu, přestože tento prospekt ještě nebude obsahovat všechny údaje, které ke dni schválení nebudou známy (emisní kurs, celkový objem a rozdělení mezi upisovatele). Tyto chybějící údaje však musí být nejpozději do uveřejnění prospektu Komisi oznámeny. Zapracovány a uveřejněny pak budou jako součást konečného prospektu.

Text je součástí publikace "Jak emitovat dluhopisy a akcie na veřejném trhu", který vydala Komise pro cenné papíry.

Myslíte si, že je v zájmu společnosti, aby obchodní plán obsahoval upozornění na veškerá možná rizika? Jaké jsou vaše zkušenosti?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Primární emise akcie (IPO): vstupujeme do první fáze

28. 5. 2004 | redakce Peníze.CZ

Primární emise akcie (IPO): vstupujeme do první fáze

V počáteční fázi IPO vás čeká angažování poradců, hloubková kontrola a svolání valné hromady. Co všechno to znamená?

Primární emise akcií (IPO): má na ni vaše firma?

6. 5. 2004 | redakce Peníze.CZ

Primární emise akcií (IPO): má na ni vaše firma?

Aby firma mohla začít uvažovat o primární emisi akcií, musí splnit spoustu podmínek. Například používat mezinárodní účetní standardy, mít obrat přesahující 900 milionů Kč, být zisková... celý článek

Primární emise akcií (IPO): Jaké může mít primární emise akcií nevýhody?

28. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ

Primární emise akcií (IPO): Jaké může mít primární emise akcií nevýhody?

Před několika dny jste si mohli přečíst důvody proč vůbec uvádět firmu na burzu a jaké výhody emise přináší. Dnes se podíváme na její odvrácenou stránku.

Primární emise akcií (IPO): Proč s akciemi na burzu?

23. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ

Primární emise akcií (IPO): Proč s akciemi na burzu?

Primární emise akcií byla na vyspělých trzích po dlouhá desetiletí důležitým finančním zdrojem pro další růst společnosti, známkou její stability a důvěryhodnosti podnikání. Víte, proč... celý článek

Co s českým kapitálovým trhem IV.

26. 3. 2004 | redakce Peníze.CZ

Co s českým kapitálovým trhem IV.

Pro rozvoj podnikání na kapitálovém trhu ČR je nezbytné posílit systém penzijního připojištění, vytvořit kvalitní a průžný právní rámec a zvýšit důvěru investorů v nabízené produkty.... celý článek

Partners Financial Services