Jak financovat prosperující firmu

Jak financovat prosperující firmu
Leasing jako zdroj financování se v ČR prosazuje stále víc. Podnikatelé totiž zjišťují, že si s jeho pomocí mohou pořídit v podstatě cokoli. Jaké má leasing přednosti proti bankovnímu úvěru, proč využít leasing při nákupu nemovitosti a jaké náklady šetří operativní leasing?

Karel Šikovný je začínající podnikatel. Má zajímavý podnikatelský záměr a zná dobře prosperující firmu, která přislíbila, že od něj bude odebírat veškerou jeho produkci. Pan Šikovný ale také potřebuje rozjezd svého byznysu financovat, jenže ve všech bankách, kam zamířil, mu odmítli poskytnout požadovanou sumu. Není divu, začínající firma má i přes proklamace bank o rostoucí ochotě půjčovat vždycky problémy získat peníze.
Začal tedy uvažovat o leasingu, přestože ho ještě donedávna vnímal jako prostředek, s jehož pomocí si bohatí podnikatelé pořizují drahé vozy. Dozvěděl se totiž, že na leasing může získat i počítače, výrobní linku nebo dokonce celou tovární budovu. Rozhodl se tedy zjistit, jaké možnosti vlastně má.

Na úvěr, nebo na leasing?

Šetří tři druhy nákladů

"Společnost, která provozuje svoji firemní flotilu vozidel operativním leasingem, šetří tři druhy nákladů: administrativní, časové a kvantitativní," říká obchodní a marketingový ředitel společnosti LeasePlan Martin Mitterwald a dále vysvětluje. "Administrativní náklady představují převedení všech administrativních úkonů na leasingovou společnost. Například pouze na údržbu jednoho vozu obchodního zástupce přijme firma ročně deset faktur, které musí někdo přijmout, zaúčtovat a založit. Časové náklady představují náklady na zaměstnance, který se stará o pořízení a následný prodej vozidel, pojištění, řešení a likvidace pojistných událostí a další náklady spojené s jejich správou. Kvantitativní náklady jsou množstevní slevy, které získá leasingová společnost díky tomu, že je vlastníkem všech vozidel, které pronajímá v rámci operativního leasingu a tyto úspory pak může přenést i na klienty s menším vozovým parkem," objasňuje Mitterwald a dodává, že v zahraničí dosahuje podíl operativního leasingu na pořízení firemních vozidel 50 %, u nás je to zatím jen
7 %. Podle něj tedy lze očekávat razantní růst."
Operativní leasing může být řešením i pro firmy, které mají již vlastní flotilu vozidel. "V rámci našich služeb jsme schopni vozový park zákazníka jednoduše a adekvátně aktuálnímu stavu vozidel odkoupit a přenést do leasingové smlouvy. Firma může takto získané finanční prostředky použít na jiné obchodní výdaje," vysvětluje Ivo Ščuka, obchodní ředitel společnosti Business Lease. Společnosti Business Lease a Lease Plan jsou největšími poskytovateli operativního leasingu v ČR. Poslední dobou ale konkurence v operativním leasingu výrazně houstne a začíná jej nabízet či více propagovat čím dál tím více firem.

Ačkoliv se při slově leasing většině lidí automaticky vybaví leasing automobilů, někteří čtenáři si možná vzpomenou na to, že pořízení velkých dopravních prostředků (například letadla společnosti ČSA) se též realizuje formou finančního leasingu.
Leasing strojů a zařízení v České republice zatím příliš zavedený není – podle údajů Asociace leasingových společností tvořily pouze 20 % objemu všech leasingových obchodů. Avšak vzhledem k tomu, že v západoevropských zemích je tento způsob velice častý, dá se i u nás očekávat jeho nárůst.

Připomeňme si hlavní výhody a nevýhody leasingu ve srovnání s bankovním úvěrem. Mezi výhody nepochybně patří jeho lepší dostupnost - dostanete jej určitě snáze než bankovní úvěr. Leasingová společnost se rovněž téměř nebude zajímat o hospodaření vašeho podniku – bude jí stačit, pokud budete pravidelně a včas platit a stroj či zařízení bude v pořádku. Nebudete tam muset pečlivě dokladovat firemní historii – a pro začínající firmy může být leasing jediným způsobem, jak nakoupit na úvěr.
I z účetního hlediska je leasing příjemnější – odepisuje se pouze akontace, leasingové splátky jsou z hlediska účetnictví pronájmem, který jde přímo do nákladů. "Výhodou financování pomocí leasingu je kromě možnosti rychlejšího odepisování také skutečnost, že schvalování daného obchodního případu je většinou mnohem rychlejší a pružnější ve srovnání s financováním prostřednictvím úvěru," říká David Prostý ze společnosti Leasing České spořitelny (profil, názory). Při financování stroje či zařízení pomocí leasingu jsou podle něj také podstatnou výhodou nižší nároky na zajištění obchodu ze strany leasingové společnosti, která má předmět leasingu v majetku – naopak v případě úvěru banky požadují zpravidla celou řadu zajišťovacích instrumentů pro lepší krytí rizika. "Zřejmě ne všichni klienti leasingových společností také vědí o možnosti uplatnit pro vybrané komodity předmětů 10% odpočet ze vstupní ceny předmětu od základu daně z příjmů – jedná se tzv. reinvestiční odpočet definovaný v zákoně č. 586/92 Sb.§34, odst. 3," upozorňuje Prostý.

Bankovní úvěr má oproti leasingu jednu podstatnou výhodu: můžete libovolně manipulovat se zakoupeným zařízením, včetně jeho případného prodeje (samozřejmě pokud jím bance neručíte za úvěr). V případě leasingu je nutné dohodnout s leasingovou společností převod leasingu (který však nemusí vždy leasingová společnost povolit), nebo uhradit jednorázově všechny splátky a pak dané zařízení prodat. Další nevýhodou leasingu je požadované pojištění zařízení – v případě bankovního úvěru je volba zdali pojistit nebo nepojistit pouze na vás.

Nemovitosti? Také na leasing!

Otevřený, nebo uzavřený?

Na rozdíl od finančního leasingu, kde je cena za určitý vůz stejná, ceny za stejný automobil pořízený na operativní leasing se mohou i velmi výrazně lišit. Záleží na velkém množství faktorů. "Jedním ze základních faktorů je počet kilometrů, které zákazník plánuje najet za rok. Dalším rozhodujícím faktorem je pak úroveň služeb, kterou zákazník požaduje. Například naše společnost nabízí 2 varianty přistavení náhradního vozu do sídla klienta: při variantě pick-up standard zajišťujeme tuto službu pouze při pravidelné prohlídce vozidla, zatímco při dražší variantě pick-up comfort přivezeme zákazníkovi náhradní vozidlo do sídla firmy i při opravě vozidla, výměně pneumatik, mytí a čištění vozidla," říká Oldřich Urban ze společnosti ČP Leasing (profil, názory).
V souvislosti s operativním leasingem se často uvádí dva pojmy: otevřená a uzavřená kalkulace. O co se jedná? "V obou případech platí, že se cena odvíjí od počtu najetých kilometrů. Leasingová společnost k takto vypočtené ceně přidá fixní cenu, ve které započítá předem odhadnuté náklady na údržbu a opravy vozidel. Klient má zaručeno, že nezaplatí víc. Pokud jsou skutečné náklady vyšší, rozdíl jde na vrub leasingové společnosti," říká Martin Mitterwald. "Při uzavřené kalkulaci klient zaplatí právě tuto částku, i pokud jsou konečné náklady nižší. Otevřená kalkulace se sice může jevit zpočátku podle měsíčních nákladů dražší, ale na začátku jsou stanovena jasná pravidla, podle kterých se pak vypočítá celková suma nákladů a případný přebytek je klientovi vrácen."

Na leasing lze ovšem pořídit nejen věci movité, ale i pozemky a budovy. Ve světě je to poměrně časté, například v EU se dle údajů Asociace leasingových společností pohybuje podíl nemovitostí pořízených na leasing kolem 20 %. V České republice je zatím určitou brzdou dvojí zdanění. Daň při převodu nemovitostí totiž zaplatí nejdříve leasingová společnost při počátku leasingu a podruhé pak nájemce leasingu při jeho ukončení.
Ale i přes tuto nevýhodu byly v loňském roce předány do leasingového užívání nemovitosti v celkové pořizovací hodnotě přes 9 miliard Kč. "Výhoda financování pomocí leasingu spočívá především v silné vazbě na objekt. Leasingová společnost je po celou dobu trvání smlouvy majitelem objektu, což umožňuje financování s menším vlastním objemem kapitálu a na delší dobu při běžných úrokových nákladech," říká Alois Lanegger, jednatel společnosti Raiffeisen - Leasing Real Estate. Výhodou je podle něj bezesporu i velké množství variant financování, a to jak finančního, tak i operativního leasingu. Pro klienta lze zajistit další odborné služby - stavebním managementem počínaje a zajištěním celého procesu výstavby konče.

Potřebuju více aut

Začínající podnikatel Karel Šikovný si pořídil jednu dodávku, na finanční leasing. Postupem času ovšem potřeboval vozidel víc. Nechtěl přitom ztrácet čas se zajišťováním pravidelné údržby, oprav a pojištění pro své vozy, ani zaměstnávat člověka, který by to měl na starosti. A tak místo finančního zvolil leasing operativní, jehož základem je kompletní správa autoparku. 
V tomto případě vůz po skončení leasingu do vlastnictví podnikatele nepřejde. Leasingová společnost též zajistí výměnu předmětu leasingu, dojde-li k jeho opotřebení, které brání používání. V případě havárie zaplatí u této společnosti pan Šikovný pouze spoluúčast, a o vše ostatní - opravu, likvidaci vozu, zajištění náhradního vozidla - se opět postará leasingová společnost. "Operativní leasing nabízí široké možnosti pokud jde o přizpůsobování nabídky na míru klientovi a od toho se pochopitelně odvíjí i cena," shrnuje Martin Mitterwald, obchodní a marketingový ředitel společnosti LeasePlan.

Psáno pro česko-anglický měsíčník The Prague Tribune. 

Jakou zkušenost s leasingem máte vy? Upřednostňujete spíše finanční, nebo operativní? Také si myslíte, že operativní leasing u nás čeká razantní vývoj? A jak vůbec financujete svou firmu? 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-472
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Leasing po evropsku: více znamená méně

25. 3. 2004 | Jiří Hrstka

Leasing po evropsku: více znamená méně

V souvislosti se vstupem do EU plánuje vláda přesunout finanční službu leasingu ze snížené do základní sazby DPH. Co to vlastně je ona finanční služba? Jak ovlivní tento růst DPH cenu... celý článek

Na leasing limit (ne)platí

10. 2. 2004 | Jiří Hrstka

Na leasing limit (ne)platí

Od Nového roku platí limit na daňově uznatelné náklady při nákupu osobního vozidla ve výši 900 tisíc Kč. Nepodnikáte, a proto si myslíte, že se vás to netýká? Omyl, tento předpoklad... celý článek

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák II.

13. 1. 2004 | Jiří Hrstka

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák II.

Před několika dny jsme si ukázali, že spotřebitelský úvěr může být při financování automobilu rovnocenným soupeřem leasingu. Dnes se podrobně zaměříme na to, jaká jsou jednotlivá pro... celý článek

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák?

9. 1. 2004 | Jiří Hrstka | 1 komentář

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák?

Spojení "automobil na splátky" většině lidí evokuje leasing. Tomu však představují vážnou konkurenci spotřebitelské úvěry s nízkými úrokovými sazbami. Která varianta je levnější?

Lízněte si auto přes e-mail

22. 12. 2003 | Jiří Hrstka

Lízněte si auto přes e-mail

Krásné, rychlé a pohodlné auto. Pokud po takovém toužíte a nemáte dost peněz, nabízí se leasing. Jakou společnost si ale vybrat? My jsme jich prostřednictvím elektronické pošty otestovali... celý článek

Partners Financial Services