Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Leasing včera, dnes a zítra

Leasing včera, dnes a zítra
Malý růst poskytnutých leasingových úvěrů, znatelný nárůst spotřebitelských úvěrů a podstatný růst splátkového prodeje. Leasing ztrácející svoji atraktivitu, zejména z důvodu legislativních omezení. Tyto a mnohé další závěry zveřejnila Asociace leasingových společností ČR.

Asociace leasingových společností ČR (ALS) sdružuje většinu leasingových společností v České republice, které dle odhadů ALS poskytují 97 % všech leasingů. Na tiskové konferenci v půli února prezentovala ALS nejnovější čísla o leasingovém trhu za rok 2003.

Pomalu, ale přece

Nejprve se podívejme na celkový růst. Celková hodnota všech věcí, které zafinancovaly leasingové společnosti ALS leasingem, splátkovým prodejem nebo spotřebitelskými úvěry, dosáhla částky převyšující 130 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 5,6 %. Drtivou část z tohoto koláče si ukousl leasing s 99,29 mld. Kč (odhad všech leasingů, tj. i nečlenů ALS je 102,4 mld Kč), daleko menší části připadly na splátkový prodej, 4,1 mld. Kč, a spotřebitelské úvěry, 17,6 mld. Kč (poskytnuté členy ALS). Meziroční růsty zobrazuje tabulka č.1.

Leasingové obchody v roce 2003
Služba Hodnota všech obchodů v roce 2003 Meziroční růst 2003/2002 Podíl
Leasing 108,69 4,20 % 83,36 %
Spotřebitelský úvěr 17,6 17 % 13,50 %
Splátkový prodej 4,1 79 % 3,14 %
Celkem 130,39 5,6 % 100,00 %
Zdroj dat: ALS ČR

Jak je patrné z tabulky, leasing příliš nerostl. Naopak značný růst zaznamenaly spotřebitelské úvěry a splátkový prodej. Důvod vidí Milan Gerža z ALS zejména v legislativních omezeních, které se vztahují k leasingu. Někteří zákazníci také upřednostňují splátkový prodej či spotřebitelský úvěr proto, že se stanou vlastníky daného předmětu, i za cenu mírně vyšší ceny (další rozdíly mezi leasingem a spotřebitelským úvěrem jsme uvedli v článcích Leasing vs. spotřebák a Leasing vs. spotřebák II).

Auta, stroje, počítače, lodě, letadla, budovy, pozemky…

Leasing movitých věcí
Předmět leasingu Objem v mil. Kč Počet ks Podíl (dle hodnoty)
Strojní zařízení 19 487 20 410 19,63 %
Počítače, kancelářské stroje 1 315 6 100 1,32 %
Osobní automobily* 48 382 146 725 48,73 %
Nákladní a užitková vozidla 26 899 32 639 27,09 %
Lodě, letadla, lokomotivy, vagóny 73 23 0,07 %
Ostatní 3 134 31 449 3,16 %
Celkem 99 290 237 346 100,00 %
Zdroj dat: ALS ČR

Podíl osobních automobilů již stabilně osciluje kolem 50 %, zvýšil se naopak podíl strojů.
Co se týká leasingu nemovitých věcí, ve srovnání s movitými věcmi byl desetkrát menší – celková hodnota uzavřených leasingů byla 9 360 mil. Kč se 176 uzavřenými smlouvami.

Ach, ta legislativa!

Při pohledu přes hranice se ukazuje, že České republika má stále velké rezervy v poskytování leasingu na stroje a nemovitosti. Hlavní příčiny vidí ing. Milan Straka, místopředseda ALS, zejména ve špatné legislativě a dalších omezeních, především ze strany vlády. Kromě toho, že není možné odečíst DPH z finanční složky leasingu (které se navíc bude zvyšovat do 1. května 2004), leasing není možné dle stanoviska ministerstva průmyslu a obchodu použít, pokud žadatel chce využít peníze ze strukturálních fondů EU. Ve většině zemích EU to však možné je.
U nemovitostí je největší překážkou daň z jejich převodu, kterou musí platit nejen leasingová společnost při začátku leasingu. Platí ji totiž znova zákazník při ukončení leasingu a převedení příslušné nemovitosti na něj. Zde zaostáváme nejen za EU, ale například i za Slovenskem, kde již tento problém vyřešili.

Nedá se však ani říct, že by vláda podporovala leasing automobilů. Kromě zavedení limitu daňově uznatelných výdajů pro kategorii automobilů M1 ve výši 900 tisíc Kč (viz článek Pro leasing limit (ne)platí) zde stále zůstává skutečností, že si firma může odečíst DPH pouze pro užitkové automobily. Dochází pak k paradoxním situacím, kdy je jako užitkové auto homologován vůz se zavazadlovým prostorem, který s obtížemi pojme týdenní nákup průměrné rodiny.

Finanční vs. operativní

Pod pojmem leasing si většina lidí vybaví finanční leasing. Funguje tak, že nájemce několik let splácí prostřednictvím leasingového nájmu leasingové společnosti předmět leasingu a po splacení všech splátek firma předmět leasingu za zbytkovou cenu (například u osobních automobilů se pohybuje kolem 1 000 Kč) nájemci prodá.

Oproti tomu při operativním leasingu se nájemce majitelem předmětu leasingu nikdy nestane. Má však mnohem méně starostí. Platí totiž fixní částku a o veškeré opravy a další údržbu předmětu leasingu se stará leasingovka (v podstatě je to forma outsorcingu). Další jeho výhodou je, že leasingový nájem je možné plně vložit do daňově uznatelných nákladů. Jeho nevýhodou je oproti leasingu finančnímu vyšší cena.

Tato nevýhoda spolu s faktem, že "to nikdy nebude moje" je však nejspíše důvodem, proč se u nás (na rozdíl od zahraničí) příliš neujal. S 4,605 mld. Kč uzavřených obchodů nedosahuje podílu ani 5 %. Využívají ho zejména velké zahraniční firmy, které jsou na tento způsob zvyklé ze své domovské země a nevadí jim ani vyšší cena.

Co bude dál

Co se týká vývoje leasingu, očekává pro tento rok ALS stagnaci až mírný růst. Dá se předpokládat další rozvoj spotřebních úvěrů a splátkového prodeje. Ani vstup EU by neměl přímo nijak dramaticky ovlivnit český leasingový trh, zejména proto, že všichni významní evropští hráči se již na českém trhu zabydleli. Nepřímo ovlivní vstup do EU leasingový trh jak pozitivně – vzroste aktivita podniků, tak negativně – některé podniky zaniknou, protože nebudou schopné splnit tvrdé normy EU.

Jak se bude podle vás dařit leasingu v tomto a následujícím roce? Plánujete využít některé formy leasingu? Podporuje vláda dostatečně leasing? A měla by ho podle vás podporovat?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-266
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 2. 2004 12:52, TGP

Dobrý den, není levnější, má jiné výhody. Především umožňuje vést autopark mimo rozvahu firmy a umožňuje outsourcing služeb (což jde i při kombinaci finanční leasing a fleet management). Navíc umožňuje rychlejší a pružnější obměnu vozů, např. po dvou letech (což při finančním leasingu neuděláte).

Reagovat

 

+50
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 26. 02. 2004 09:39)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 2. 2004 22:28, Jiří Hrstka

Dobrý den,
uznávám, že tato obecná formulace byla poněkud nešťastná. Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách. Při operativním leasingu se vozový park pravidelně obměňuje, např. po 4 letech. V případě, že budete auto využívat po dobu např. 8 let, vyjde levněji finační leasing na jedno vozidlo než dvě vozidla (obměna po 4 letach) na operativní leasing. Důležitá je zde také otázka oprav (při finačním leasingu hradí nájemce, při operativním leasingovka, při velké opravě po skočení záruky je výhodnější operativní leasing) a další faktory.
Jedná se však o bezesporu zajímavé téma, možná vhodné pro samostaný článek. Pokud vy sám máte nějaké zkušenosti s operatvním leasingem, budu rád, ozvete-li se mi na e-mail jiri@hrstka.com.

Reagovat

 

-18
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 26. 02. 2004 09:39)

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

27. 2. 2004 | 12:45 | Miki

K možnosti odečíst DPH při leasingu: pokud vím, tak v Německu (taky stát EU) si při nákupu NĚMECKÉHO auta mohou MWST (=DPH) odečíst (nevím přesně, zda celou nebo část, ale každopádně mají zvýhodněn nákup tuzemského výrobku)....více

27. 2. 2004 | 7:57 | TGP

Tabulku udělat nemůžete, protože srovnáváte zcela jiné služby - pronájem auta versus celkový management vozového parku. Pokud vám jde jen o sehnání auta, je finanční levnější, pokud řešíte celý autopark, je to (někdy) jinak....více

26. 2. 2004 | 22:28 | Jiří Hrstka

Dobrý den, uznávám, že tato obecná formulace byla poněkud nešťastná. Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách. Při operativním leasingu se vozový park pravidelně obměňuje, např. po 4 letech. V případě, že budete auto...více

26. 2. 2004 | 14:25

Dobrý den,stále jste mě nepřesvědčil, že finanční leasing je levnější. Možná by, tedy kromě mne, i ostatní čtenáře zajímala krátká srovnávací tabulka..... více

26. 2. 2004 | 12:52 | TGP

Dobrý den, není levnější, má jiné výhody. Především umožňuje vést autopark mimo rozvahu firmy a umožňuje outsourcing služeb (což jde i při kombinaci finanční leasing a fleet management). Navíc umožňuje rychlejší a pružnější...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Volná soutěž, Teorie výnosových křivek, Akcionář, václav stárek, fintech, daň z příjmů, banky, lukáš kovanda, 359/2009 Sb., regulace nájmů, Důchodové pojištění, úkoly, pomoc publika, storno, 2010, letecká společnost, ČeskoSlovensko, trh bydlení

4C40689, C00LPAD5, 1K111111, 4C40689, 8S76068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK