Brokerpool: nové možnosti pro finanční poradce

Brokerpool: nové možnosti pro finanční poradce
Zkušení poradci makléřských firem nevěří, že analytici centrály vybírají jen ty nejlepší produkty. Nabízené portfolio je relativně úzké, neboť hlavním cílem je vytvoření dostatečného obratu s produktovými partnery, a tím vylepšení pozice pro vyjednávání o provizích. Jaké mají finanční poradci a poradenské týmy možnosti, pokud se osamostatní?

Na trhu nezávislého finančního poradenství dnes dominují dvě skupiny: samostatní finanční poradci, kteří mají vlastní smlouvy s producenty (dodavateli finančních produktů), a poradenské či makléřské firmy. Zároveň se již dnes projevují dvě zdánlivě protichůdné tendence, které v budoucnu dále zesílí: koncentrace makléřských firem a fragmentace trhu

Koncentrace makléřských firem

Nevýhodou malých poradenských firem je, že odborné a administrativní zázemí, které je potřeba poskytovat finančním poradcům, představuje vysoké fixní náklady. Náklady na zpracování informací, analýzy finančních produktů, informační systém a další oblasti musí kvalitní poradenská firma vynakládat bez ohledu na výši svého obratu.
To znamená, že růst obratu takové makléřské firmy nad "kritickou hranici" pokrytí fixních nákladů výrazně zvyšuje obchodní marži i zisk. Růstu je obecně možné dosáhnout rozvojem vlastní obchodní sítě nebo převzetím – akvizicí – existujících společností. Přestože akvizice v této oblasti představují poměrně významné riziko díky rozdílným filozofiím jednotlivých firem a potenciální nestabilitě, kterou takové převzetí může vyvolat, lze říci, že i na českém trhu jistě dojde k akvizicím a fúzím mezi makléřskými firmami.

Fragmentace trhu

Zkušenosti s finančními poradci

Podívejte se, jaké zkušenosti měl s finančním poradcem společnosti OVB  Tomáš Prouza, ředitel Peníze.CZ.

Test další poradenské společnosti (Sophia Finance)vydáme v útery 18. 11.!

Zároveň s trendem koncentrace však v mnoha větších makléřských společnostech roste nespokojenost jednotlivců i celých týmů finančních poradců. Nespokojenost s rozsahem používaných finančních produktů, způsobem motivace a zacházení se spolupracovníky, preferovaným způsobem poradenství nebo servisem, který firma poskytuje svým poradcům.
Většina zkušených poradců v makléřských firmách už dávno nevěří tvrzení, že analytici centrály neustále vybírají ty nejlepší produkty. Portfolio produktů většiny makléřských firem je relativně úzké, protože hlavním cílem je vytvoření dostatečného obratu pro příslušné produktové partnery (například pojišťovny) a tím vybudování dobré pozice pro spolupráci a vyjednávání o provizích. Podaří-li se firmě takovou vazbu vybudovat, je obtížné ji změnit ve chvíli, kdy konkurence produktového partnera přijde s lepším produktem. Důsledkem mohou být obtíže při zavádění nového produktu a nakonec i ztráta kmene klientů a souvisejících kontinuálních provizí, které mohou v součtu představovat desítky milionů korun.

Uvedená nespokojenost často vede k osamostatnění jednotlivých poradců i poradenských týmů. To s sebou ale přináší často obtížně odhadnutelné náklady na zabezpečení servisu, který dosud poskytovala mateřská firma.
Jaké možnosti tedy mají menší firmy, které si nemohou dovolit investovat do rozsáhlejšího servisního zázemí pro své poradce, ale přesto si chtějí udržet vlastní značku a způsob, jakým poskytují své služby klientům? Jaké možnosti mají finanční poradci a poradenské týmy, které se rozhodli osamostatnit, ať již z jakýchkoli důvodů?

Brokerpool neznamená exkluzivitu

Finanční poradce nemusí vzdát své existující smluvní vztahy. Může v rámci brokerpoolu využívat jen část produktové nabídky. Například má zájem o oblast hypotečních úvěrů, může tedy prostřednictvím poolu mít k dispozici úvěry všech hypotečních bank, zatímco pojištění pro své klienty poskytuje na základě jiného smluvního vztahu.

Podobně jako všude ve světě existuje nyní i u nás řešení. Spojení v rámci takzvaného brokerpoolu umožňuje zachování vlastní identity, kmene klientů a dalších obchodních hodnot a přitom využití rozsáhlého servisního a analytického zázemí poolu. Hlavním cílem brokerpoolu je vytvořit finančním poradcům takové zázemí, které jim umožňuje koncentraci na jejich práci – tedy poradenství, jednání s klienty. Jaké služby typický brokerpool poskytuje?

Velkoobchod s finančními produkty

Základem brokerpoolu je velkoobchod s finančními produkty, který umožňuje poradcům výběr ze široké nabídky stovek produktů a jejich využití na základě jednotného smluvního vztahu. Protože jde o velkoobchod, který pracuje s nízkými obchodními maržemi, je často možné tímto způsobem získat provize a bonusy, které jsou jinak pro poradce obtížně dostupné. Výhodou široké nabídky je možnost využívat pro klienty produkty, které poradce považuje za vhodné, ale zároveň neztratit kmen u produktů, které používal dříve. Nezávislost poradce je tak vyšší, než je tomu v makléřských firmách.

Informační a analytické zázemí

Díky jednotnému informačnímu systému brokerpoolu získává finanční poradce informace ke všem finančním produktům v jednotné formě, komentované a přizpůsobené jeho potřebám. Finanční poradci mají k dispozici kompetentní specialisty pro odpovědi na veškeré dotazy k finančním produktům a provozu brokerpoolu.

Logistika dokumentů

Finanční poradce má neustálý přehled o aktuálních dokumentech, které potřebuje pro práci s jednotlivými finančními produkty a kdykoli si může stáhnout jejich aktuální elektronickou verzi nebo objednat potřebné množství z centrálního skladu.

Zúčtování provizí

Brokerpool chrání kmen klientů

Finanční poradci, kteří pracují pro makléřské společnosti, jsou si vědomi toho, že získávají klienty pro tuto společnost. V případě svého odchodu ztrácejí kmen klientů, což často znamená i velkou finanční ztrátu. Součástí obchodních podmínek brokerpoolu je garance souhlasu poolu s převodem kmene klientů pod jiný smluvní vztah. Poradce tak nepřichází o své klienty v případě, že se rozhodne pool opustit.

Důležitou službou je včasné a bezproblémové zúčtování provizních nároků a výplata provizí finančním poradcům. Brokerpool zajišťuje rozúčtování provizí podle interních pravidel jednotlivých poradenských firem a týmů, které služby brokerpoolu využívají. Odběratel těchto služeb (například vedoucí týmu finančních poradců) sám určí, jaký způsob organizace a odměňování zvolí pro členy svého týmu.

Vzdělávání

Význam vzdělávání a odborného růstu finančních poradců rychle roste. Součástí nabídky služeb brokerpoolu jsou školení jednotlivých finančních produktů, ale také speciální školení v oblasti finančního plánování, investičního poradenství, hypotečních úvěrů a obchodních dovedností finančního poradce.

Charakteristické pro brokerpool je, že finančního poradce či poradenskou firmu vnímá jako svého klienta. Klíčovým zaměřením poolu je tedy poskytovat služby finančním poradcům. To je na našem trhu zcela nový pohled, dosud zde totiž existovaly především firmy, které získávaly do svých řad finanční poradce, aby jejich prostřednictvím prodávaly své produkty.

Brokerpooly budou v následujících letech hrát stále větší roli na trhu finančních poradců, protože poskytují poradcům stejnou (často i vyšší) úroveň servisu jako makléřské firmy, ale zachovávají zcela jejich svobodu a samostatnost. Menší firmy a poradenské týmy mohou využitím poolu snížit své náklady a koncentrovat se na rozvoj obchodu. Pro jednotlivé finanční poradce bude zřejmě v dohledné době nutností rozhodnout se o připojení k makléřské firmě nebo k brokerpoolu, protože chystaná legislativa bude znamenat vyšší nároky ve všech oblastech finančního trhu. Je tedy na místě přemýšlet o pravdivosti hesla prvního českého brokerpoolu: Jako finanční poradce nepotřebujete pracovat pro velkou firmu, potřebujete, aby velká firma pracovala pro vás.

Co si o brokerpoolu myslíte vy? Máte zkušenosti s finančním poradenstvím? Využili byste brokerpoolu, nebo radši zůstali pod ochranými křídly  makléřské firmy?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 45 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 11. 2003 10:12, Pavel

Pane Gardavský, v oblasti investic velmi správně prosazujete rozlišování mezi zprostředkováním investic a investičním poradenstvím. Buďte tedy stejně důsledný i při používání pojmu finanční poradenství. Právě zaměňování zprostředkování finančních produktů za finanční poradenství je největším problémem této profese. Techniku prodeje (zprostředkování) finančních produktů nelze ztotožňovat s pojmem finanční poradenství. Finanční poradenství je především o uspořádání financí, o finančním plánování.

Zobrazit celé vlákno

+59
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 11. 2003 8:55

Myšlenka zajímavá. Funguje už realizace?

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (45 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Finanční plánování dle OVB - jak získat klienta?

7. 10. 2003 | Tomáš Prouza | 250 komentářů

Finanční plánování dle OVB - jak získat klienta?

Jednoho dne vás poprosí kamarád o laskavost - zdali by mohl dát vaše číslo finančnímu poradci, který pro něj něco zařizoval. Co vás čeká, pokud na jeho prosbu kývnete?

Od prodejce k poradci II.

12. 5. 2003 | Petr Fejtek | 1 komentář

Od prodejce k poradci II.

Ať už by měli finanční poradci diplomy vysokoškolské či třeba od prezidenta, vždy budou mezi nimi nebetyčné rozdíly. Něco by však přece jen měli mít – kvalifikaci a schopnost vysvětlit.... celý článek

Od poradce k prodejci

6. 5. 2003 | Petr Fejtek

Od poradce k prodejci

Za poradce se dnes označuje každý šmejdil, skutečného přitom aby pohledal jako onu příslovečnou jehlu v kupce sena. V lepším případě se vyklube dealer, prodejce, tzv. pojišťovák. A... celý článek

Není poradce jako poradce II.

29. 4. 2003 | Martin Zika | 10 komentářů

Není poradce jako poradce II.

Finanční poradci v České republice nefungují vždy tak, jak by měli. Slíbené pokračování reportáže o našem setkání s finančním poradcem společnosti OVB je zde.

Není poradce jako poradce

23. 4. 2003 | Martin Zika | 1 komentář

Není poradce jako poradce

Po vlastech českých běhá mnoho finančních poradců, je mezi nimi ovšem spousta těch, kteří si toto označení rozhodně nezaslouží. Rozhodli jsme se osobně vyzkoušet, jak jejich služby... celý článek

Partners Financial Services